Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En 40-vuotiaana halunnut passatun juuri täysi-ikäiseksi tulleen bonus-äidiksi.

Vierailija
20.09.2022 |

Poika on miesystäväni, hänen avoliitostaan joka kariutui 6 vuotta sitten. Miesystäväni (46) isäviikonloppuina useimmin olin käymässä joko sisareni tai veljeni luona (kummassakin taloudessa minulla on rakas kummilapsi) antaakseni pojalle ja isälleen aikaa olla kaksin - ja koska huomasin joutuvani kokiksi ja piiaksi jos olin paikalla.
Nyt on miesystäväni sopinut poikansa kanssa, että tämä muuttaa meille, jotta voi opiskella pääkaupunkiseudulla.
Äitinsä on passannut pojan pilalle. Minä en edes pidä pojasta (puhumattakaan lämpimämmistä tunteista) joten muutan takaisin omistusasuntooni heti kun vuokralainen lähtee (ensi vuonna) ja ylimenoajaksi vuokrasin itselleni yksiön (aika kaukaa, sähköjunalla 40 min. H:gistä mutta parempi sekin on kuin jäädä).
Olen tuntenut miesystäväni noin 5 vuotta, ja viimeiset 3 vuotta olemme asuneet yhdessä. Olen tahallisesti lapseton ja teen pitkiä ityöpäiviä.
Nyt olen saanut kuulla olevani itsekäs!
Olenko muka?

Kommentit (112)

Vierailija
81/112 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ei hyvä. Mun miesystävällä on kotona asuva täysi-ikäinen lapsi. Muutti isälleen heti 18 täytettyään, kun äiti laittoi pihalle. Likka on aivan pilalle hemmoteltu, ei huvita koulunkäynti, ei työ, ei kotityöt, ei mikään muu kuin pelaaminen. Ei maksa asumisestaan tai olemisestaan mitään, vaikka saa kuntoutusrahaa. Mies olisi halunnut lähihuoltajaksi jo vuosia sitten, mutta äidille ei sopinut ja nyt on käsillä ongelmanuori.

Tästä syystä emme asu yhdessä. Tarkastelin tilannetta ja kun huomasin kuvion, niin tein ratkaisuni. Miehellä on lisäksi myös kaksi alaikäistä lasta ja luulen saman kuvion toistuvan. Äiti ei pysty/halua elättää täysi-ikäisiä lapsia ja kun rahantulo ehtyy, niin lapsi isälle, vaikka lastenvalvojalle on valehdeltu suut ja silmät täyteen isän puutteita. Yllättäen ne eivät enää lapsen täysi-ikäistyttyä haittaa.

Valitat, että äiti ei elätä täysi-ikäistä ja valitat, kun isä elättää täysi-ikäistä. Mikä hyvä olisi? Itse asuin kotona 18-vuotiaana ja kävin koulua.

Se olisi hyvä, että isä olisi saanut huoltajuuden silloin, kun oli vielä toivoa siitä, että lapsi ei kasvaisi kieroon mutta se ei sopinut äidille, joka kuitenkaan ei jaksanut huolehtia sellaisista pikku yksityiskohdista kuin esimerkiksi koulunkäynti.

Mutta asiahan ei mulle kuulu, paitsi siltä osin, että en miehen päinvastaisista toiveista huolimatta ole muuttamassa yhteen, edellämainituista syistä johtuen.

Minkä hiton takia puolustat ukkoa joka on jättänyt lapsensa asiat hoitamatta tuolla tavalla? Jos minun nuorellani tulisi tuollaisia vaikeuksia toisessa kodissaan, asia menisi heti koulun/oppilashuollon kautta eteenpäin, viimeistään rahalla saa keskusteluapua ja ohjausta jos vain haluaa sitä. Äiti huolehtii yksin kolmesta lapsesta ja isä vaan päivittelee jotain lastenvalvojaa joka ei liity tuollaiseen koulunkäynnin vaikeuteen millään lailla. Itse jätetty lapsi auttamatta ja sitten täysi-ikästäkin vielä paapotaan eikä koeteta oikeasti auttaa. Lapsen asuipaikka ei liity mitenkään hänen auttamiseensa, ihan perusjuttuja.

Vierailija
82/112 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voi vuokrata omaa asuntoasi pojalle ja te jatkatte miehen kanssa samassa asunnossa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/112 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole itsekäs. Olet naissukupolven toivo. Passauskulttuuri loppuu vain lopettamalla passaamisen.

Vierailija
84/112 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ei hyvä. Mun miesystävällä on kotona asuva täysi-ikäinen lapsi. Muutti isälleen heti 18 täytettyään, kun äiti laittoi pihalle. Likka on aivan pilalle hemmoteltu, ei huvita koulunkäynti, ei työ, ei kotityöt, ei mikään muu kuin pelaaminen. Ei maksa asumisestaan tai olemisestaan mitään, vaikka saa kuntoutusrahaa. Mies olisi halunnut lähihuoltajaksi jo vuosia sitten, mutta äidille ei sopinut ja nyt on käsillä ongelmanuori.

Tästä syystä emme asu yhdessä. Tarkastelin tilannetta ja kun huomasin kuvion, niin tein ratkaisuni. Miehellä on lisäksi myös kaksi alaikäistä lasta ja luulen saman kuvion toistuvan. Äiti ei pysty/halua elättää täysi-ikäisiä lapsia ja kun rahantulo ehtyy, niin lapsi isälle, vaikka lastenvalvojalle on valehdeltu suut ja silmät täyteen isän puutteita. Yllättäen ne eivät enää lapsen täysi-ikäistyttyä haittaa.

Rahantulo ehtyy? Mikä rahantulo ehtyy kun lapsi on 18v? Lapsilisä loppunut vuotta aiemmin ja tuossahan nuorella on omana tulona kuntotusraha. Sehän on valtava summa rahaa ihmiselle ja perheelle. Jos äiti olisi rahanahne, olisi takuulla pitänyt tytön luonaan edelleen.

Olisiko sinun oma ongelmasi enemmän se että puutut muiden vanhemmuuteen ja puit sitä koska olet pettynyt lussukkamieheesi joka ei ole osannut olla isä aiemmin eikä osaa nytkään? Lastenvalvojalle voi lukea vaikka puhelinluetteloa, hän ei päätä yhtään mistään vaan ainoastaan vahvistaa sopimukset. Jos riitaa olisi ollut aiheesta, sehän olisi menty hoitamaan oikeuteen. Tiedän niin monta tapausta joissa äiti huolehtii monellakin tapaa hankalasta nuoresta ilman isän tukea, vaikuttaa aika samanlaiselta tilanteelta. Juuri tuo kertoo paljon että jos isä ei ole saanut lähivanhemmuutta, hän ei ole sitten tehnyt yhtään

Lapsi ei maksanut, eikä maksa mitään vanhemmilleen asumisestaan. Nuoren saama kuntoutusraha menee pelaamiseen ja wolttaamiseen.

Ihan sama, miten paljon minua haukut. Onneksi mun ei tarvitse tuohon kuvioon hypätä mukaan, vaan voin pitää oman asuntoni.

Vierailija
85/112 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä karua, ettei isälle anneta lähihuoltajuutta, ja joku tuollainen aivan äidiksi sopimaton nainen kelpaa viranomaisille paremmin.

Tuo koko tilannehan on pitkälti sen tulosta vaan, että naisen oletetaan lähtökohtaisesti olevan lapselle parempi vanhempi.

Vierailija
86/112 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole mikään äitipuoli tai bonusäiti täysi-ikäiselle ihmiselle.

Kukaan ei vaadi sinua kokkaamaan ja passaamaan täysi-ikäistä ihmistä. Se on oma valinta jos niin teet, joten älä uhriudu.

Saat tehdä omalla elämälläsi mitä haluat ja teet miten on sinulle paras. Muutat sinne omaan asuntoosi eikä sinun tarvitse miettiä onko se jonkun mielestä itsekästä vai ei.

Kuulostat ihmeen epävarmalta ja hyväksyntää hakevalta ollaksesi kuitenkin jo 40-vuotias. Kasvata itsetuntoasi ja oman arvon tuntoasi.

Vierailija
87/112 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö voi vuokrata omaa asuntoasi pojalle ja te jatkatte miehen kanssa samassa asunnossa?

Tai itten se poikasi etsii oman kämpän.

Vierailija
88/112 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitat, että äiti ei elätä täysi-ikäistä ja valitat, kun isä elättää täysi-ikäistä. Mikä hyvä olisi? Itse asuin kotona 18-vuotiaana ja kävin koulua.

Se olisi hyvä, että isä olisi saanut huoltajuuden silloin, kun oli vielä toivoa siitä, että lapsi ei kasvaisi kieroon mutta se ei sopinut äidille, joka kuitenkaan ei jaksanut huolehtia sellaisista pikku yksityiskohdista kuin esimerkiksi koulunkäynti.

Mutta asiahan ei mulle kuulu, paitsi siltä osin, että en miehen päinvastaisista toiveista huolimatta ole muuttamassa yhteen, edellämainituista syistä johtuen.

Minkä hiton takia puolustat ukkoa joka on jättänyt lapsensa asiat hoitamatta tuolla tavalla? Jos minun nuorellani tulisi tuollaisia vaikeuksia toisessa kodissaan, asia menisi heti koulun/oppilashuollon kautta eteenpäin, viimeistään rahalla saa keskusteluapua ja ohjausta jos vain haluaa sitä. Äiti huolehtii yksin kolmesta lapsesta ja isä vaan päivittelee jotain lastenvalvojaa joka ei liity tuollaiseen koulunkäynnin vaikeuteen millään lailla. Itse jätetty lapsi auttamatta ja sitten täysi-ikästäkin vielä paapotaan eikä koeteta oikeasti auttaa. Lapsen asuipaikka ei liity mitenkään hänen auttamiseensa, ihan perusjuttuja.

No, elämässä kaikki ei mene aina niin kuin olisi toivoo tai edes niin, mikä olisi parasta. Huvittavaa, miten jotkut kuvittelevat, että oikeanlaista apua saa kun vain pyytää ja asiat menevät sen jälkeen oikein ja kohtuullisesti. Eivät mene.

Vierailija
89/112 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole mikään äitipuoli tai bonusäiti täysi-ikäiselle ihmiselle.

Kukaan ei vaadi sinua kokkaamaan ja passaamaan täysi-ikäistä ihmistä. Se on oma valinta jos niin teet, joten älä uhriudu.

Saat tehdä omalla elämälläsi mitä haluat ja teet miten on sinulle paras. Muutat sinne omaan asuntoosi eikä sinun tarvitse miettiä onko se jonkun mielestä itsekästä vai ei.

Kuulostat ihmeen epävarmalta ja hyväksyntää hakevalta ollaksesi kuitenkin jo 40-vuotias. Kasvata itsetuntoasi ja oman arvon tuntoasi.

No mun mielestä tässä nyt ap ei kuulosta epävarmalta, vaan on jo rajansa vetänyt hienosti. Ei ole jäänyt seurailemaan, että koska ja miten pommi räjähtää.

Vierailija
90/112 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein tehty kun muutit pois, ei ole sinun tehtävä passata vaan mies opettaa lapselleen kotityöt yms ja katsoo että lapsensa hoitaa niitä. Toki perus mukava kannattaa kaikille olla mutta omat rajansa on hyvä tietää. Et ole itsekäs. Ja todella törkeää selän takana hoitaa pojan muutto, olisi pitänyt puhua puolisolle.

Vierailija
91/112 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti siis miehen asunto kyseessä?No silti tökeröä sopia tuollaista keskustelematta ap:n kanssa.Hyvä vaihtoehto on muuttaa oman kämppään,suhteen jatkoa voi miettiä erikseen.Toinen vaihtoehto on olla tekemättä mitään kotona sen pojan eteen,laittaa isä tekemään,mutta voi olla raskasta sekin...

Vierailija
92/112 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahantulo ehtyy? Mikä rahantulo ehtyy kun lapsi on 18v? Lapsilisä loppunut vuotta aiemmin ja tuossahan nuorella on omana tulona kuntotusraha. Sehän on valtava summa rahaa ihmiselle ja perheelle. Jos äiti olisi rahanahne, olisi takuulla pitänyt tytön luonaan edelleen.

Olisiko sinun oma ongelmasi enemmän se että puutut muiden vanhemmuuteen ja puit sitä koska olet pettynyt lussukkamieheesi joka ei ole osannut olla isä aiemmin eikä osaa nytkään? Lastenvalvojalle voi lukea vaikka puhelinluetteloa, hän ei päätä yhtään mistään vaan ainoastaan vahvistaa sopimukset. Jos riitaa olisi ollut aiheesta, sehän olisi menty hoitamaan oikeuteen. Tiedän niin monta tapausta joissa äiti huolehtii monellakin tapaa hankalasta nuoresta ilman isän tukea, vaikuttaa aika samanlaiselta tilanteelta. Juuri tuo kertoo paljon että jos isä ei ole saanut lähivanhemmuutta, hän ei ole sitten tehnyt yhtään mitään.

Äiti ei saa enää elareita täysi-ikäisestä lapsesta, ei myöskään toimeentulotukea hänen osaltaan. Toisaalta kuntoutusraha vie ainakin lapsen osalta asumistuen, ehkä vaikuttaa koko perheen tukeen, en ole varma. Ja näin ollen äidin saama raha vähenee.

Vierailija
93/112 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai itten se poikasi etsii oman kämpän.

Et sitten taas ymmärtänyt lukemaasi. Se EI OLE hänen poikansa vaan sen miehen poika!

Vierailija
94/112 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko sinun oma ongelmasi enemmän se että puutut muiden vanhemmuuteen ja puit sitä koska olet pettynyt lussukkamieheesi joka ei ole osannut olla isä aiemmin eikä osaa nytkään? Lastenvalvojalle voi lukea vaikka puhelinluetteloa, hän ei päätä yhtään mistään vaan ainoastaan vahvistaa sopimukset. Jos riitaa olisi ollut aiheesta, sehän olisi menty hoitamaan oikeuteen. Tiedän niin monta tapausta joissa äiti huolehtii monellakin tapaa hankalasta nuoresta ilman isän tukea, vaikuttaa aika samanlaiselta tilanteelta. Juuri tuo kertoo paljon että jos isä ei ole saanut lähivanhemmuutta, hän ei ole sitten tehnyt yhtään

Lapsi ei maksanut, eikä maksa mitään vanhemmilleen asumisestaan. Nuoren saama kuntoutusraha menee pelaamiseen ja wolttaamiseen.

Ihan sama, miten paljon minua haukut. Onneksi mun ei tarvitse tuohon kuvioon hypätä mukaan, vaan voin pitää oman asuntoni.

Niin eli miten lapsen elatus olisi hyvä? Äiti on huono kun ei jaksa elättää lasta. Isä on huono, kun ei ota lapselta kuntoutusrahasta ruokarahaa. Mikä sitten olisi hyvä tapa? Isä tietysti pelkää, että lapsi menee kokonaan rappiolle, jos sen potkaisee pois kotoa. Vähän elämänpelkoa tuossa taitaa olla. Jos ei ole ikinä missään pärjännyt.

Vierailija
95/112 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli vähän sellainen fiilis että mieskin voi paremmin ilman sinua. Draamakuningattaret voi asustella yksin.

Vierailija
96/112 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia en voisi ikinä olla lapsettoman naisen kanssa. Samanlaisia aikuislapsia kaikki. Oma napa on kaikki kaikessa

Vierailija
97/112 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin eli miten lapsen elatus olisi hyvä? Äiti on huono kun ei jaksa elättää lasta. Isä on huono, kun ei ota lapselta kuntoutusrahasta ruokarahaa. Mikä sitten olisi hyvä tapa? Isä tietysti pelkää, että lapsi menee kokonaan rappiolle, jos sen potkaisee pois kotoa. Vähän elämänpelkoa tuossa taitaa olla. Jos ei ole ikinä missään pärjännyt.

Vähän myöhäistä varmaan enää miettiä, mikä lapselle olisi hyväksi, kun mitään vastuuta ei ole tarvinnut mistään ottaa ikinä. Se juna meni jo.

No, mun ei tarvitse tuohon kelkkaan hypätä. Tiedän, mikä itselleni on hyvä, ja se on se, etten muuta saman katon alle miehen kanssa. Omat lapseni olen jo kasvattanut, en halua jatkaa enää.

Vierailija
98/112 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tuli vähän sellainen fiilis että mieskin voi paremmin ilman sinua. Draamakuningattaret voi asustella yksin.

Joo, sehän on draamailua, jos haluaa päättää, keidän kanssa asuu... Valoja päälle vanhemmat nyt, jokin raja pitää teidänkin itsekkyydellä olla.

Vierailija
99/112 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia en voisi ikinä olla lapsettoman naisen kanssa. Samanlaisia aikuislapsia kaikki. Oma napa on kaikki kaikessa

Juu. Parempi on, että te perheelliset asutte keskenänne sinun, minun, meidän ja naapurin Jaren ja lähikapakan Jampan kanssa. Ovien pitää olla auki ja on itsekästä haluta osallistua päätöksentekoon siitä, keitä omassa kodissa asuu. Kaikenhan pitää mennä teikäläisten ehdoilla.

Vierailija
100/112 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis jos ei suostu ilmaiseksi piiaksi ja passaa mieslapsia niin on draamakuningatar? ok.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi