Miten ihmeessä tuo hoitajapula on ratkaistavissa?
Ymmärrän hoitajia, he ovat alipalkattuja ja tiedän, että johtaminen on huonoa. Ymmärrän myös valtion budjetin rajallisuutta, ja sitä, että johtamisen korjaaminen ei ole helppoa.
En tajua, mikä tähän on ulospääsy. Tajuatteko te?
Kommentit (213)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On meitä alallle tulijoitakin. Olen kohta valmistuva sh, lto aikaisemmin. Myös muita lastentarhanopeja on seurannut esimerkkiä.
Todennäköisesti olet viiden vuoden sisällä palannut takaisin vakaopeksi huomattuasi, mitä merkitsee juhlapyhien, koulujen loma-aikojen, viikonloppujen ja iltojen menetys. Kesälomasikin pidät jatkossa osittain touko- tai syyskuussa.
Luuletko että muilla aloilla ei tehdä vuorotyötä ja olla töissä pyhinä kun muut ovat vapaalla.Ja kyllä,osa lomasta pidetään touku-tai syyskuussa,talviloma loka-marraskuussa.Mutta hoitajien mielestä vain heillä on niin"kamalaa".t.eri
Meillä saadaan itse suunnitella työvuorot, mikä parantaa työtyytyväisyyttä. Mutta huono puoli siinä, että tekee päivävuoroa on se, ettei tule lisiä. Palkka siis 2144 ja risat. Yksityinen sos.tes. Pitäis tulla toimeen ihan peruspalkalla, kun ei tule haittalisiä, mutta ei tällä hurrata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tervetuloa vaan kokeilemaan miltä tuntuu kun neljästä hoitajasta puuttuu kaksi vuorosta eikä leppoisaa ole neljälläkään. Tai kun yökkö ei tulekaan yövuoroon, ja sun on pakko jäädä töihin illasta, ja hyvässä tapauksessa sulla on aamuvuoro vielä seuraavana päivänä.
Jotenkin tämä hoitajapula pitää ratkaista.Hyvä työmoraali teillä näyttää olevan-saikutetaan eikä tulla töihin vaikka toinen joutuu tekemään ylimääräisen vuoron.
Tätä ei saisi ääneen sanoa, mutta itseäni ainakin v*ttaa nämä sarjasaikuttajat.
Tälläkin hetkellä kolme poissa, kaikki pidemmillä saikuilla. Jatkuvaa työvuorojen sumplimista. Kun yksi palaa, toinen tai kolmas jää vuorostaan saikulle. :/
Tähän ikuisuus-ongelmaan ei raha auta.
No mistähän tuo saikuttelu kertoo? Olisiko alalla ongelmia? Kukaan ei saikuttele turhaan, varsinkaan jos kokee työnsä merkitykselliseksi ja työpaikkansa hyväksi.
Tässä olisi hyvä tehdä kerrankin parlamentaarista ei - ideologista vaalikaudet ylittävää yhteistyötä.
Opiskelupaikkojen lisääminen, maltillinen palkankorotus, mieskiintiöt, työperäinen maahanmuutto - siis oikeasti töihin, työolojen radikaali parantaminen, organisointi, motivointi, johtamisen kohentuminen, erlaiset kuntalisät tehtävän mukaan, syrjäseutulisä, työhyvinvointi - jotain järkeä lomiin ja sairaslomiinkin, hoiva -avustajien lisääminen, raportoinnin delegointi tukipuolelle, sihteerit, laitoshuoltajat, omaishoidon tuki, vapaaehtoistyö etc...
Suomeesa on enemmän hoitajia, kuin koskaan, mutta eläköityminen ja vino ikäpyramidi pakottaa radikaaliin toimiin. Tod. näk. entistä enemmän hyvätuloisille tulee oma hoiva, koska tilanne on absurdi. Se ei ole suotava kehitys.
Rahalla se ratkaistaan. Jos on laittaa kuusi miljardia etelän maille, niin on varaa maksaa hoitajille myös palkkoja.
Mutta demareiden mielestä näin ei ole.
Muistakaa tämä, hoitajat!
Vierailija kirjoitti:
Eri työyksiköistä 15 vuoden kokemuksella muutamia lääkkeitä hoitajapulaan:
-Ensisijaisesti terveydenhuoltoon pitäisi käyttää enemmän rahaa valtion budjetista, koska ihmiset odottavat laadukasta hoitoa
-Hoitoapulaisia lisää sairaalaan auttamaan esim syöttämisessä ja pesuissa, jotta hoitajille jäisi aikaa enemmän esim lääkehoitoon. Toisaalta onko meillä myös hoitoapulaispula? Lisää avustavia työntekijöitä vaikkapa siviilipalveluksesta. Joskus riittää kuka tahansa kuntouttamaan hoitajan/ft:n kanssa potilasta
-Riittävät pitkät ja hyvät perehdytykset työpaikkoihin aivan varmasti auttavat pitämään työntekijöitä siellä. Myös vaikeiden tilanteiden käsittelyä enemmän työpaikalla. Olen nähnyt hoitajien lähtevän, kun potilas on yllättäen kuollut, eikä asiaa ole ehditty käsittelemään (yläkäsite lienee parempi johtaminen tässäkin?)
-Aloituspalkat joutaa hyvin olemaan 2500 euron luokkaa, mutta kokemuslisät ja lisäkoulutuksesta tulevat lisät tulisi olla korkeammat, esim satasia tai jopa tuhansien eurojen luokkaa. Tämä kannustaisi pysymään alalla ja kehittämään itseä. Olen itse 3-kymppinen, aika lailla sh:n "urani" huipulla 2650 euron peruspalkalla. Jos tietäisin peruspalkkani nousevan esim 3500 euroon seuraavan 30 vuoden aikana, en lukisi toisen alan pääsykokeisiin.
-Alan sisäiset ongelmat korjattava: koulutuksiin on päästävä!! (elvytyskoulutukset, oman erikoisalan koulutukset), pomojen (ja lakien) ei tartte holhota meitä aikuisia siinä mitä työvuoroja haluamme tehdä, tietojärjestelmiin ei saa tuhlata tuhottomasti hoitajan aikaa ym ym.
-Hyvillä työsuhde-eduilla houkutellaan ja pidetään työntekijät firmassa (Tarjotaan kuntosalia, liikuntamahdollisuuksia, kulttuuriseteleitä, mitä kaikkea voisikaan olla? Nykyään esim hussissa ei ole mitään)
Tämä teksti on todella hyvä, tuossa oli tiivistettynä parhaimmat kehitysehdotukset! Itse olen työskennellyt erikoissairaanhoidossa sairaanhoitajana kolmekymmentä vuotta ja allekirjoitan juuri nuo asiat ja epäkohdat.
Työntekijöiden hyvinvointi ja kiinnostus pysyä työssään on monien tekijöiden summa. Loppujen lopuksi monet pienet ja ei niin kalliit asiat vaikuttavat työhyvinvointiin. Pienillä asioilla esimies ja koko johto voisi osoittaa arvostusta työntekijöille, esim. huomioimalla työvuorotoiveita.
Itse koen, että kiire on pahin sekä potilasturvallisuuden että hoitotyön mielekkyyden kannalta. Kun avustavaa henkilökuntaa on supistettu tai jopa poistettu rahansäästön takia, niin silloin itse sairaanhoitajan tekemään oikeaan hoitotyöhön ei jää aikaa riittävästi. Omassa työssäni leikkaussalissa Haiproihin johtaneet tapahtumat selittyvät hyvin usein kiireestä johtuneiksi.
Ja juurikin tuo palkka kehityksen tyssääminen. Minä kolmenkymmenen vuoden kokemuksella saan samaa palkkaa kuin kymmenen vuotta alalla ollut. Eikä ole mitään toiveita saada mitään henkilökohtaisia lisiä, kun niitä ei vaan jaeta, vaikka kouluttautuisit omalla ajalla tai hankkisit omasta kiinnostuksesta erikoispätevyyksiä. Ja jos jaettaisiin, niin se olisi muutama kymppi kuukausipalkkaan lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuan. Lopetetaan hoitajien virkoja ja teettetään suurin osa raskaasta hoitotyöstä perushoitajilla, laitosapulaisilla, siivoojilla ja pistetään pystyyn vapaaehtoisryhmät teen ja sympatiat jakoa varten kuten muualla maailmassa.
Hoitajapulassa suurin ongelma on laiskat vinkuvat nuoret hoitajat, jotka ei ole tottuneet työtä tekemään.
Jos haluat, että sinua hoitaa sairaalassa siivooja, perusta siihen tarkoitukseen oma sairaala.
Laitoshuoltajan palkalla ei kukaan suostu hoitamaan ihmisiä. Osastokeittiö vielä menee.
Henkilökohtaisen avustajan palkalla kuitenkin suostuu. Alkupalkka kympin tienoilla. Pesut, vaipanvaihdot, ruuanlaitot, ulkoilut jne.
Tämä on ainoastaan yhden hoitajan näkökulma. Jotta itse jaksaisin tehdä hoitotyötä, paras pitkän aikavälin ratkaisu olisi Islannissa testatun 4-päiväisen työviikon käyttö. Palkka ei laskisi, vaan säilyisi vähintään samana. Tämä helpottaisi kuormittavasta vuorotyöstä palautumista ja antaisi tilaa muulle elämälle. Nykyään en jaksa ja ehdi tekemään mitään ennen iltavuoroa ja koko päivä kuluu alkavan vuoron odotukseen. Tuntuuhan tämä alavalinta hullulta, varsinkin kun kuulee muualla yleistyvän etätyön hyödyistä ja edullisuudesta. Palkastani 10% kuluu työmatkakuluihin.
4-päiväinen työviikko ei heti ratkaise hoitapulaa, sillä tuolloin pitäisi myös työnjakoa uudistaa. Se ei myöskään nostaisi palkkaa merkittävästi. Ainakin minulle se olisi kuitenkin ratkaiseva tekijä hyvinvoinnin ja jaksamisen kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ainoastaan yhden hoitajan näkökulma. Jotta itse jaksaisin tehdä hoitotyötä, paras pitkän aikavälin ratkaisu olisi Islannissa testatun 4-päiväisen työviikon käyttö. Palkka ei laskisi, vaan säilyisi vähintään samana. Tämä helpottaisi kuormittavasta vuorotyöstä palautumista ja antaisi tilaa muulle elämälle. Nykyään en jaksa ja ehdi tekemään mitään ennen iltavuoroa ja koko päivä kuluu alkavan vuoron odotukseen. Tuntuuhan tämä alavalinta hullulta, varsinkin kun kuulee muualla yleistyvän etätyön hyödyistä ja edullisuudesta. Palkastani 10% kuluu työmatkakuluihin.
4-päiväinen työviikko ei heti ratkaise hoitapulaa, sillä tuolloin pitäisi myös työnjakoa uudistaa. Se ei myöskään nostaisi palkkaa merkittävästi. Ainakin minulle se olisi kuitenkin ratkaiseva tekijä hyvinvoinnin ja jaksamisen kannalta.
Nyt vaan alat tekemään jotain ennen iltavuoroa ja laitat vaikka hälytyksen, kun pitää alkaa valmistautumaan töihin. Minulla meni vuosia tuohon odotteluun kanssa jostain syystä. Nykyään oon käynyt esim. tunnin verran salilla tai vaikka suursiivouksen ennen iltavuoroa. Just parasta käydä harrastamassa liikuntaa ennen iltavuoroa, kun ei ole liian väsynyt aamuvuorosta.
Lopetetaan kaikki tekee kaikkea-malli ja jaetaan työt niin kuin kuuluukin. Sairaanhoitajat tekevät vaativammat hoitotoimenpiteet, lähihoitajat jakavat lääkkeet ja muun mihin heidät on koulutettu. Hoitoapulaiset suihkuttavat, pukevat, syöttävät, käyttävät pihalla ja ovat ns seurana. Siivoojat siivoavat, keittiöhwnkilökunta tekee ruuan. Auttaisiko?
Miksi lähihoitajat vievät roskia? Miksi sairaanhoitaja keittää aamupuurot? Miksi apuhoitajat pesevät pyykkiä?
Kertokaa miksi tällainen systeemi on olemassa? En uskoisi ellen itse olisi tätä todistamassa hoitolaitoksessa. Ehkä ei sitten muualla ole näin?
Ja lisäksi, vasta keväällä oli että sairaanhoitajaopintoihin oli valittu jossakin paikassa vain 10% hakijoista??? Eli alalle olisi tulijoita mutta ei vaan kouluteta.
Monen kommentoijan mielestä sairaanhoitajilla on ihan hyvä palkka, mutta ei kuitenkaan NIIN hyvä, että ryhtyisivät itse hoitajiksi. Kummallista.
Vierailija kirjoitti:
Monen kommentoijan mielestä sairaanhoitajilla on ihan hyvä palkka, mutta ei kuitenkaan NIIN hyvä, että ryhtyisivät itse hoitajiksi. Kummallista.
Niin,ehkä se ei olekkaan se palkka,mikä saisi alalle tulemaan.Kuten moni yrittänyt hoitajille sanoa,palkka ei saa kiinnostumaan alasta,kun kaikki on p.skaa,eikä työssä ole mitään hyvää,näinhän te ja ammattiliittonne alasta puhutte.
Tarpeeksi palkkaa niin ratkeaa aivan varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Lopetetaan kaikki tekee kaikkea-malli ja jaetaan työt niin kuin kuuluukin. Sairaanhoitajat tekevät vaativammat hoitotoimenpiteet, lähihoitajat jakavat lääkkeet ja muun mihin heidät on koulutettu. Hoitoapulaiset suihkuttavat, pukevat, syöttävät, käyttävät pihalla ja ovat ns seurana. Siivoojat siivoavat, keittiöhwnkilökunta tekee ruuan. Auttaisiko?
Miksi lähihoitajat vievät roskia? Miksi sairaanhoitaja keittää aamupuurot? Miksi apuhoitajat pesevät pyykkiä?
Kertokaa miksi tällainen systeemi on olemassa? En uskoisi ellen itse olisi tätä todistamassa hoitolaitoksessa. Ehkä ei sitten muualla ole näin?
Tällainen systeemi on olemassa siksi, että vuosituhannen vaihteessa alettiin säästää. Ensimmäisenä lähtivät kalliit laitoshuoltajat, joiden työhön keittiö, pyykit, roskat ja siivous kuuluivat. Nämä työt jaettiin muille, joissakin paikoissa siivous ulkoistettiin, ja nykyäänhän keksitään pyörää uudelleen hoiva-avustajan nimellä ja laikkariakin pienemmällä palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Persut = nostamalla työn arvostusta, hoitajien jaksamista, teknologisia ratkaisuja ja tekemällä fiksumpia päätöksiä.
Muut = Tuomalla lisää erivärisiä maahan muuttajia pesemään sinun selkääsi kun olet eläkkeellä
Kyse on rahasta ja persut eivät halua sitä yhtään enemmän sotesektorille antaa vaan päinvastoin haluaa leikata veroja ja säästää. Ei riitä kehitysmäärärahat niihin miljardeihin! Joten persut voi pitää turpansa kiinni asioista, joista eivät tiedä eivätkä edes välitä oikeasti. Lisää vanhuten palvelutaoja ja raihnaiset vanhukset niihin, lisää hoitajia niihin ja kotihoitoon jne. Ei yksikään puolue kannata tuota!
Työntekijöiden kohtelu työelämässä on jatkuvasti huonontunut. Todella kurjaa ja huono juttu kaikille. Tämä on tulos siitä, että kymmieniä vuosia on suosittu narsisteja johtajiksi ja narsistista johtamista. Tähän on saatava loppu. Itsellä ei ole insinöörinä suoraan ihmiselämiä vastuullani, mutta ihmetyttää kyllä suuresti nämä johtajavalinnat kaupungin teknisellä sektorilla (ulkomailla). Johtajaksi valittiin kielitieteilijä-narsisti-uraohjus, vaikka päteviä hakijoita oli jonoksi asti. Mihin nyt mitään asiantuntemusta tarvitsisi? Koko paikan arvostus alenee ja parhaat lähtevät kävelemään.
Tätä ei saisi ääneen sanoa, mutta itseäni ainakin v*ttaa nämä sarjasaikuttajat.
Tälläkin hetkellä kolme poissa, kaikki pidemmillä saikuilla. Jatkuvaa työvuorojen sumplimista. Kun yksi palaa, toinen tai kolmas jää vuorostaan saikulle. :/
Tähän ikuisuus-ongelmaan ei raha auta.