Miten ihmeessä tuo hoitajapula on ratkaistavissa?
Ymmärrän hoitajia, he ovat alipalkattuja ja tiedän, että johtaminen on huonoa. Ymmärrän myös valtion budjetin rajallisuutta, ja sitä, että johtamisen korjaaminen ei ole helppoa.
En tajua, mikä tähän on ulospääsy. Tajuatteko te?
Kommentit (213)
Vierailija kirjoitti:
Pykälä 48:lla ei ole varmaankaan ollut mitään vaikutusta? Eipä... Pakkoinjektiot ovat varmasti vaikuttaneet asiaan ja moni on nostanut kytkintä, kun ei halunnut kokeellista injektiota ottaa. Tanska ei enää rokota alle 50v., koska tehoja ei tule, niin miksi meillä roikutaan tällaisessa kokeellisessa injektiossa kiinni edelleen?
Omassakin lähipiirissä haittavaikutus pakotetusta injektiosta. Kuka kantaa vastuun, kun elämä on pilalla? Ei kukaan.
Ainaki meidän sote otti aika nopeasti rokottamattomat takaisin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajapula helpottaa, kun vähennetään potilaita/asiakkaita. Näinhän on jo tehty monissa hoivalaitoksissa, kun tuli hoitajamitoitus. Seuraavan hoitajamitoituksen vuoksi tullaan vähentämään hoitopaikkoja entisestään.
Päivystyksissä pitää ottaa tiukempi linja siihen, kuka pääsee hoitoon ja kuka ei. Ei-kiireellisessä hoidossa pidennetään hoitojonoja eli muutetaan hoitotakuuaika vaikka kahdeksi vuodeksi. Tai pidemmäksikin, jos sekään ei riitä. Omaiset ottavat enemmän vastuuta ikääntyvistä vanhemmistaan, jos vanhempiin on hyvät välit. Jos ei ole, vanhukset saavat syyttää itseään.
Samaa mieltä, tiukempaa linjaa siihen kenelle annetaan hoitoa. Päivystykseen ei saisi päästää, ellei indikoi isoa ongelmaa. Tietyn iän ylittäneitä ei enää hoidettaisi ja pitkitettäisi kärsimystä. Kotisynnytyksiin kannustamista ja kotona pärjäämiseen niin pitkälle kuin mahdollista. Vaikeimpia syöpiä ei aleta hoitamaan, vain palliatiivinen hoito.
Tai kuka haluaa ostaa hoitoa, maksaa sen omasta pussista yksityisellä puolella. No tämä on jo arkipäivää, mutta tulee lisääntymään.
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan sukupolvi jotka ovat syntyneet kännykkä kädessä, työn teko ei kiinnosta,
ei työmoraalia, ovat velttoja ja väsyneitä. Perjantait ja viikonloput oltava vapaita
täytyy päästä festareille ja bilettään.
Kaikilla työpaikoilla meno melko holtitonta ja vastuutonta..
Puhutko nyt Marinista?
Vierailija kirjoitti:
Tajuan. Lopetetaan hoitajien virkoja ja teettetään suurin osa raskaasta hoitotyöstä perushoitajilla, laitosapulaisilla, siivoojilla ja pistetään pystyyn vapaaehtoisryhmät teen ja sympatiat jakoa varten kuten muualla maailmassa.
Hoitajapulassa suurin ongelma on laiskat vinkuvat nuoret hoitajat, jotka ei ole tottuneet työtä tekemään.
Voin kyllä sanoa ettei vanhemmatkaan hoitajat takapuoltaan ylös nosta kahvihuoneessa. Seurasin heidän töitä nuorena kesätyöläisenä ja niin törkeää heitteillejättöä. Kahvihuoneessa istuttiin yli 6 tuntia 8h päivästä. Eka tunti tehtiin töitä, sit lounas ja kahvihetket autettiin vanhuksia, muuten kahvihuoneessa rupattelua. Pissavaivaiset istuivat päivät pöntöllä. Ei ikinä menty katsomaan kun potilas soitti hälytyskelloa. Ei sillä mitään asiaa kuitenkaan ole oli aina vastaus kunnpyysin jonkun tulemaan mun kanssa (yksin en saanut tehdä kuin avustavia juttuja). Se oli kamalaa aikaa. Oli kuvottavaa nähdä miten vanhuksia kohdellaan, täysin välinpitämättömästi. Vanhukset ei ollut vuosiin käynyt ulkona ennenkuin minä vein. Onko muilla tällaisia kokemuksia? Myös sairaaloista vastaavia kokemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en oikein ymmärrä tätä hoitajien glorifiointia. Osa niistä on ihan paskoja, ihan väärällä alalla, supersaikuttajia ja vastenmielisiä ihmisiä. Tai sitten isääni hoiti alan surkein osuus.
Sairaslomat alalla samalla lailla lääkärintodistuksen alaisiksi. Ikälisät pois. Palkan tulee perustua työn vaativuuteen ja henkilökohtaiseen suoriutumiseen. Välttämättä ei tarvita yhtään lisää rahaa. Se pitää vain jakaa oikeudenmukaisemmin. Ja johtotehtäviin ihmisiä, jotka oikeasti OSAAVAT johtaa. KÄYTÄNNÖNLÄHEISIÄ ihmisiä. Tämä ongelma on julkisella sektorilla varsin yleinen. Sellainen asioihin tarttuva, tomera ja rivakka johtaminen puuttuu täysin.
Se olisi enemmän kuin tervetullutta, että työnantaja voisi pisteyttää jokaisen hoitajan yksitellen, ettei aivan kaikki saisi vaikkapa lomia. Lomat kuuluvat niille jotka tekevät työnsä hyvin.
Tai sitten voisi laittaa kiinteän määrän lomapäiviä hoitajien jaettavaksi, niin että jokainen joutuisi niistä terveellä tavalla kilpailemaan keskenään.
Näinkö ajattelit houkutella nuoria alalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuan. Lopetetaan hoitajien virkoja ja teettetään suurin osa raskaasta hoitotyöstä perushoitajilla, laitosapulaisilla, siivoojilla ja pistetään pystyyn vapaaehtoisryhmät teen ja sympatiat jakoa varten kuten muualla maailmassa.
Hoitajapulassa suurin ongelma on laiskat vinkuvat nuoret hoitajat, jotka ei ole tottuneet työtä tekemään.
Voin kyllä sanoa ettei vanhemmatkaan hoitajat takapuoltaan ylös nosta kahvihuoneessa. Seurasin heidän töitä nuorena kesätyöläisenä ja niin törkeää heitteillejättöä. Kahvihuoneessa istuttiin yli 6 tuntia 8h päivästä. Eka tunti tehtiin töitä, sit lounas ja kahvihetket autettiin vanhuksia, muuten kahvihuoneessa rupattelua. Pissavaivaiset istuivat päivät pöntöllä. Ei ikinä menty katsomaan kun potilas soitti hälytyskelloa. Ei sillä mitään asiaa kuitenkaan ole oli aina vastaus kunnpyysin jonkun tulemaan mun kanssa (yksin en saanut tehdä kuin avustavia juttuja). Se oli kamalaa aikaa. Oli kuvottavaa nähdä miten vanhuksia kohdellaan, täysin välinpitämättömästi. Vanhukset ei ollut vuosiin käynyt ulkona ennenkuin minä vein. Onko muilla tällaisia kokemuksia? Myös sairaaloista vastaavia kokemuksia.
Mulla vastaavia kokemuksia. Vanhuksia jätettiin pitkiksi ajoiksi makaamaan alusastialle ja unohdeltiin vessaan. Opiskelijat ja sijaiset joutuivat vastailemaan kelloihin.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä koko hommaa. Hoitajat on tuplapalkattuja muihin yhtä korkean koulutuksen saaneisiin. Sairaanhoitajan palkka siis 3500€ ja muilla naisilla jää 2000€ molemmin puolin. Vuorotyö ei varmasti tule yllätyksenä jos ihan terveestä kyse. En myöskään ymmärrä miksei hoitajia kouluteta enemmän. Lähes jokainen hakija jää ilman opiskelupaikkaa, alle 4% hakijoista pääsee opiskelemaan. En ymmärrä psyykkisiä testejä joilla valitaan ne opiskelemaan joilla ei kauheasti empatiakykyä. Esim itse en päässyt alalle kunnolen liian empatiakykyinen oli selitys psyykkisistä testeistä. Eli jos on empatiakykyinen niin voisi hakea paikkaa joka sopii omalle luonteelle. Nyt vain kylmäpäisimmät pääsee alalle. Eli paikkoja lisää ja palkkoja voi leikata puolella tavallisilta sairaanhoitajilta. Nykyisellään voi pitää ensihoidon sekä päivystyksen ja ensiavun palkat. Lähihoitajien palkkoja voisi hieman nostaa. Sairaanhoitajien palkkojen lasku on pakollinen toimenpide.
Sairaan- ja lähihoitajien peruspalkan ero on tällä hetkellä noin 200 euroa. Kuinka pieneksi meinasit eron muuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajien määrä tulee vähentää Tanskan tasolle - meillä on jo 1,4 kertainen määrä - ja luopua järjettömästä hoitajamitoituksesta. Toimintaa tulee tehostaa niin että pärjäämme alhaisemmalla hoitajamäärällä.
Tämä ratkaisu on oikein mainio kun nostetaan samalla se Suomen alhaisin lääkärimitoitus muiden pohjoismaiden tasolla :) Suomessa järjetön hoitajamitoitus on mahdollinen siksi eträ meillä on vastaavasti liki samankertaisesti pienempi määrä lääkäreitä.
Lääkäriliitto on vuosikymmeniä onnistuneesti lobannut liian alhaisia koulutusmääriä, että saadaan pidettyä lääkäripulaa yllä ja hilattua palkkoja taivaisiin. Liian hyvien palkkojen johdosta meillä on iso joukko lääkäreitä, jotka tekevät vain 2-3 päivän työviikkoa ja tienaavat silti yli suomalaisten mediaanipalkan.
Koulutetaan siis huomattavasti lisää lääkäreitä ja lasketaan palkkoja nykyisestä tk-lääkärin 7000/kk tasolta jonnekin 4000-4500/kk tasolle.
Näin meillä riittää jatkossa lääkäreitä ja heitä on myös varaa palkata riittävä määrä.
Eiköhän se lääkäri muuttaisi valmistuttuaan ulkomaille. Yhdysvalloissa lääkäri tienaa vähintään 300 000 vuodessa. Olisi ennennäkemätön lääkäripula täällä, jäisi venäläisetkin tulematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla vastaavia kokemuksia. Vanhuksia jätettiin pitkiksi ajoiksi makaamaan alusastialle ja unohdeltiin vessaan. Opiskelijat ja sijaiset joutuivat vastailemaan kelloihin.
Arvasin ettei ole ainoa paikka tämä missä olin, vanhukset ei osanneet kertoa dementian takia kaltoinkohtelusta. Kamalaa että kaikki hoitajat oli samanlaisia. Niitä oli vuorossa 8-10 mut ei olis tarvittu kuin 1 jos sitäkään. Ihan kamalaa. Silti huomasin kun omaiset oli vihaisia. Makuuhaavat yms oli varmaan sitä tasoa vaikka potilas osannutkaan itse kertoa. Kerroin seuraavassa hoitoalan työpaikassa tästä hoitajille kun mietin teenkö kantelun mutta he sanoi et ihan ymmärrettävää et aina niitä kellonsoittajia löytyy. Ymmärsin että se on vaan tapana alalla. En päästäis omia sukulaisia vanhainkotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä koko hommaa. Hoitajat on tuplapalkattuja muihin yhtä korkean koulutuksen saaneisiin. Sairaanhoitajan palkka siis 3500€ ja muilla naisilla jää 2000€ molemmin puolin. Vuorotyö ei varmasti tule yllätyksenä jos ihan terveestä kyse. En myöskään ymmärrä miksei hoitajia kouluteta enemmän. Lähes jokainen hakija jää ilman opiskelupaikkaa, alle 4% hakijoista pääsee opiskelemaan. En ymmärrä psyykkisiä testejä joilla valitaan ne opiskelemaan joilla ei kauheasti empatiakykyä. Esim itse en päässyt alalle kunnolen liian empatiakykyinen oli selitys psyykkisistä testeistä. Eli jos on empatiakykyinen niin voisi hakea paikkaa joka sopii omalle luonteelle. Nyt vain kylmäpäisimmät pääsee alalle. Eli paikkoja lisää ja palkkoja voi leikata puolella tavallisilta sairaanhoitajilta. Nykyisellään voi pitää ensihoidon sekä päivystyksen ja ensiavun palkat. Lähihoitajien palkkoja voisi hieman nostaa. Sairaanhoitajien palkkojen lasku on pakollinen toimenpide.
Sairaan- ja lähihoitajien peruspalkan ero on tällä hetkellä noin 200 euroa. Kuinka pieneksi meinasit eron muuttaa?
tienaako lähäritkin yli 3000€?
Onhan tuo kestämätön tilanne mihin tämän maan terveydenhuolto on ajautumassa.
Itse kyllä arvostan hoitajien työtä. Upeata ja rankkaa työtä tekevät. En silti kyllä ymmärrä niitä palkankorotus toiveita, kyllä ne niin utopiset ovat. Sanotaanko niin, että aitiopaikalta alaa seuranneena voin sanoa, että alalla on niin moni asia vinksallaan. Johtamisesta, työpaikkakiusaamisesta lähtien ja työvuorot / tunnit tälle hetkellä järkyttäviä.
Työntekijöitä todellakin pitäisi saada lisää, mutta hirvittää hoitajien kuseminen omiin muroihin, eli ala on mustamaalattu vuosiksi eteenpäin.
Vaikea tilanne on 🤕🤒😷
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo kestämätön tilanne mihin tämän maan terveydenhuolto on ajautumassa.
Itse kyllä arvostan hoitajien työtä. Upeata ja rankkaa työtä tekevät. En silti kyllä ymmärrä niitä palkankorotus toiveita, kyllä ne niin utopiset ovat. Sanotaanko niin, että aitiopaikalta alaa seuranneena voin sanoa, että alalla on niin moni asia vinksallaan. Johtamisesta, työpaikkakiusaamisesta lähtien ja työvuorot / tunnit tälle hetkellä järkyttäviä.
Työntekijöitä todellakin pitäisi saada lisää, mutta hirvittää hoitajien kuseminen omiin muroihin, eli ala on mustamaalattu vuosiksi eteenpäin.
Vaikea tilanne on 🤕🤒😷
Mikä siis on ehdotuksesi uusien hoitajien rekrytoimiseksi ja vanhojen alalla pysymiseksi? Ps. palkankorotustoive on yhdyssana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa tienaa, aivan kuten osa sairaanhoitajistakin, mutta se edellyttää juhlapyhien ja viikonloppujen uhraamista ja useampaa yövuoroa 3 viikon työvuorolistassa. Lähihoitajan peruspalkka on noin 2300 euroa, sairaanhoitajan 2500. Vaihtelee hieman työpaikoittain, yksityisellä vielä vähemmän kuin julkisella puolella.
Myöskään kevyitä psykooseja ei ole välttämättä tarvetta hoitaa?
Rajana voisi kaikelle hoidolle pitää vähintään sitä, jos pystyy hoitamaan omat työt ja valvoitteet, niin silloin ei voi kunnalliselta puolelta saada hoitoa?
70 vuotta, ehkäpä ikärajaksi, että ei ole enää oikeutettu erikoisairaanhoitoon, vain hoivapalveluihin?
Näillä keinoilla, riittäisi terveydehuolto kapasiteetti jopa useille seuraaville vuosille, kun menee vielä 10 vuotta, ennen kuin suuri ikäpolvi on koputtelemassa hoitoon...
Vierailija kirjoitti:
Ilmassa on katkeruuden tuntua... Et varmaan kirjoittaisi näin jos olisit päässyt testistä läpi..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo kerro heti niin laitan työhaun..!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten samaan aikaan valittavat, kuinka stressaavaa työ on ja kuinka kiire on koko ajan. Hoitoalalla pitäisi laittaa samanlainen työajankäytön seuranta päälle kuin monissa yksityisissä yrityksissä.
Johtaminen, vähemmän hoitajia, enemmän palkkaa. Aputyöt sijoitettava koneisiin ja automatioon.