Amerikassa 15% tippiä pidetään epäkohteliaana - olen huomannut että se tippauskulttuuri on tulossa suomeen
Monessa ravintolassa täällä suomessakin kortinlukija pyytää tippiä ja tippipurkkeja on kaikkialla.
Kommentit (151)
Oon olut 90 luvulla monessa eri ravintolassa töissä. Tipit jaettiin eri tavoin.
Minä jätän tippiä, jos kaikki on ollut ok.
Loppusumma on n 15 e ja jätän 2 e kolikon.
Tarjoilijoiden työ ei ole mukavaa, osa-aikaa jne.
Meni sitten yhteen kassaan tai erikseen.
Vain juntti on tippaamatta nykyisin. Kyllä häpeän silmät päästä kun liikun suomalaisessa seurueessa täällä suuressa maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Oon olut 90 luvulla monessa eri ravintolassa töissä. Tipit jaettiin eri tavoin.
Minä jätän tippiä, jos kaikki on ollut ok.
Loppusumma on n 15 e ja jätän 2 e kolikon.Tarjoilijoiden työ ei ole mukavaa, osa-aikaa jne.
Meni sitten yhteen kassaan tai erikseen.
Tippaatko kaupan kassaa tai terveyskeskuksen siivojaa? Eipä ole heidänkään työ mukavaa. Kyllä se on työnantajan tehtävä maksaa palkka.
En mene uudestaan ravintolaan, jos siellä tippiä kerjättiin.
Suomen veroilla ja palkoilla on tipit kaukana.
En jaksa ravintoloita, koska en halua tipata. Suomessa ravintolassa on sikakallista, palvelu surkeaa, ruoka huonoa ja viinit laitetaan lämpimänä lasiin. Ja tästä pitäisi vielä tipata? En halua ja en jaksa, teen parempaa ruokaa kotona. Huippuravintolat sitten erikseen, mutta ne on vain vuosipäiviä varten.
Jos teistä tarjoilijan palkka on pieni jne., niin muistutan että samalla Maran sopimuksella työskentelee paljon muitakin, alkaen hotellin respasta ja päättyen jopa leipomoon (uskomatonta kyllä). Tippaatteko hotellin aulahenksua tai naapurin leipuria?
Vierailija kirjoitti:
En mene uudestaan ravintolaan, jos siellä tippiä kerjättiin.
Kolen käynyt säännöllisesti lomallacotimaan lomakohteessa. Tänä kesänä kohteen ravintolaan oli ilmaantunut tippikysymys maksun yhteydessä. Olin yllättynyt ja koin tilanteen kiusallisena, kun tarjoilija seisoi vieressä odottavana. Valitsin kuitenkin ei vaihtoehdon. Tarjoilija poistui ja kuulin hänen mennessään keittiöön,kun ilmeisesti toinen tarjoilija kysyi, maksoiko se teippiä, ja tarjoilija vastasi kieltävästi. Poistuin nopeasti paikalta, enkä eläissäni astu tuohon ravintolaan. Tilanne oli ahdistava.
En anna tippiä Suomessa ainakin sisältyy jo hintaan.
Jos ei ravintola osaa hinnoitella annoksiaan niin että tarjoilijakin saa palkkansa niin menköön konkurssiin.
Suomessa en maksaisi tippiä, ulkomailla olen maksanut. Jotenkin tulee luonnostaan.
Vierailija kirjoitti:
Kerran olin ravintolassa, jossa italialainen tarjoilija oli italialaisen palvelukulttuurin tapaan töykeä ja ylimielinen. Lopussa maksupääte sitten ehdotti tippiä. Olin tosi hämmästynyt, mutta maksoin kuitenkin sen 5 euroa, koska se tarjoilija möllötti siellä vieressä ja hävetti vähän. Olin vihainen itselleni nössöydestäni ja siitä että maksoin tuollaiselle a-holelle vielä lisää.
Minä peitän kädellä maksupäätteen, joten ei niitten tarvi katsella, mitä painellen. En esittele tunnuslukuanikaan ravintolahenkilökunnalle. Käsi eteen, tippuu painan ei, tarkistan ruoan hinnan ja maksan. Oma asiani, mitä näpyttelin.
En ala suosia mitään kassan ohi maksuja tai tippejä!
Sanoin tarjoilijalle, että en tilannut mitään tippiä, tilasin pihvin ja maksan sen.
Suomen hintatasolla en tippaa. Ravintoloitsija hoitakoon itse riittävän palkan työntekijöilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vain juntti on tippaamatta nykyisin. Kyllä häpeän silmät päästä kun liikun suomalaisessa seurueessa täällä suuressa maailmassa.
Sielläkö on suomalaisia ravintoloita joiden hintarakenteella tippaamisesta oli kyse?
Vierailija kirjoitti:
Kerran olin ravintolassa, jossa italialainen tarjoilija oli italialaisen palvelukulttuurin tapaan töykeä ja ylimielinen. Lopussa maksupääte sitten ehdotti tippiä. Olin tosi hämmästynyt, mutta maksoin kuitenkin sen 5 euroa, koska se tarjoilija möllötti siellä vieressä ja hävetti vähän. Olin vihainen itselleni nössöydestäni ja siitä että maksoin tuollaiselle a-holelle vielä lisää.
Sen ehdotuksen voi eleettömästi ohittaa siirtymällä varsinaiseen maksunäyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Suomen hintatasolla en tippaa. Ravintoloitsija hoitakoon itse riittävän palkan työntekijöilleen.
Suomen palkkojen,verojen ja työnantajamaksujen LISÄKSI tippaaminen olisi huono vitsi.
Sattumaako, että juuri tippikulttuurimaissa kaikenlainen korruptio ja lahjominen kukoistavat? No eipä ole, tippikulttuuri on merkki mädästä yhteiskunnasta. Kaikesta on maksettava hieman ekstraa, jos haluaa että asiat etenevät.
Vierailija kirjoitti:
Mä jätän lähes aina tippiä. Ravintola-alan palkat eivät ole kummoiset ja useinhan noita hommia tekevät nuoret opiskelujensa ohella. Ei ole minulta paljoa pois pieni tippi. Sitten en tietenkään jätä, jos palvelu on huonoa, mutta en ole toistaiseksi sellaiseen törmännyt. Olen itse kohtelias ja ystävällinen, joten niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Tipin tarkoitus ei ole elättää köyhää tarjoilijaa. Itse asiassa, jos jätät tippiä, vaikeutat heidän palkkatilannetta entisestään. Ensinnäkin tipit eivät mene suoraan tarjoilijalle, vaan ne menevät "virkistysrahastoon", jolla sitten ioko porukka käy baarissa tai vaikka keilaamassa. Toiseksi, tippikulttuurilla työnantaja voi delegoida osan palkanmaksusta (nimellisesti) asiakkaille, jolloin ei tarvitse itse nostaa palkkoja.
En rkele ikinä tule maksamaan!