Miksi niin monet aikuiset eivät pysty kuuntelemaan "örinämusiikkia"? Kokevatko sen liian pelottavana tms.?
Miksi siis niin moni aikuinen ei pysty kuuntelemaan death tai black metallia? Mielestäni hyvään yleissivistykseen kuuluu laaja musiikkimaku. Joten jos keskustelen musiikista jonkun kanssa, niin oletan, että esim. Morbid Angelin Altars of Madness tai Emperorin In the Nightside Eclipse ovat tuttuja. Ihan samaan tapaan kuin oletan, että keskustelukumppanille ovat tuttuja Vivaldin Neljä vuodenaikaa tai Miles Davisin Kind of Blue.
Kommentit (229)
Mä oon sellainen joka kuuntelee niin laajasti musiikkia, mutta nuo ap:n mainitsemat genret ovat sellaisia mitkä eivät uppoa.
Karaoke laulujakin kuuntelen mielummin huonosti laulavilta, kuin kuuntelisin ap:n musiikkia :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä joutuisi kohtaamaan sisäisen mörkönsä.
Tätä samaa olen miettinyt. Black metal vie mielemme matkalle läpi maailmojen joita ”normaalit” ihmiset pelkäävät, BM vie meidät läpi masennuksen, pimeyden, itsetietoisuuden, rakkauden ja yksinäisyyden. BM on paljon enemmän kuin joku dubstep tai vastaava. Se vaikuttaa koko elämäämme ja elämäntyyliimme. Jopa tunteisiimme. Jokainen joka sanoo, että BM on vain huutamista ja särökitaroita ei ole kuunnellut black metallia oikealla tavalla. BM ilmaisee tunteita. Enimmäkseen pimeitä ja kylmiä.
Tuo kuulostaa ihan siltä kuin oksentaisi hirveässä krapulassa vessanpönttöä halaillen.
En pelännyt, mutta herätti minussa kyllä pienoisia masennuksen, pimeyden ja yksinäisyyden tunteita, kun tuli mieleen ne hirveät nuoruuden krapula-aamut, kun olo oli sellainen, että toivoi jo kuolevansa. Nyt on ikää jo lähempänä 40v, joten ei enää huvita muistella noita aamuja.P.s. kuuntelin vain pieniä pätkiä sieltä täältä, muuten olisi voinut laatta lentää jo itseltänikin :D
No niin eli jonkun asian voi haukkua vaikka ei edes ole kyseistä asiaa kokonaan katsonut/kuunnellut/lukenut :D Psyko/Lotr oli paska, ps. katsoin vain pieniä pätkiä sieltä täältä :D Sieppari ruispellossa oli paska, luin vain pätkiä sieltä täältä :D Tajuatko edes miten nolo olet?
Jos joku laattailee vessassa, niin en minä ainakaan sitä jäisi kuuntelemaan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin jo tämän biisin ja bändin nimen, mutta moni ei varmaan tätä tiedä joten laitan sen tähän. Olen tuo alle 30 v nainen joka jo kirjoitti pari viestiä. Itse tykkään tästä biisistä paljon. Oikeastaan tämä biisi on myös hyvä raja sille mistä pidän. Tässä on minusta vielä se hyvä puoli, että sanoista saa selvää ja ei mene yli. Deathcore genrenä (ainakin luullakseni)Jatkan vielä tähän, että itse pidän myös siitä, että biisissä on erilaisia kohtia kuten screamo laulua. Se tekee minusta biisistä mielenkiintoisen. The Aminity Affliction This would be heart break voi olla yksi esimerkki. Samoin alla oleva biisi. En usko monen pitävän siitä. Sori myös jo ohis, kun tulee kirjoitettua jo liikaa. Oikeastaan pidän silti itse hyvin monenlaisesta musiikista.
Hyvää musiikkia kyllä linkkasit, minunkin mielestä tuo on ihan mukavaa, että löytyy tuollaista vaihtelua biisissä eikä se ole sellaista pelkkää örinäpaahtoa. Tuollaista "perus" deathcore/metalcore musiikkia kyllä löytyy vaikka Youtubesta helposti lisää. Ja siis siinä mielessä perus, että tuo rankempien ja puhtaampien osuuksien vaihtelu ei ole mitenkään harvinaista.
Mä kuuntelen kaikenlaista musiikkia mutten voi sietää ihmisiä joiden on pakko päteä musiikilla. Tollaisille vastaan yleensä pokkana, että on se Metallica kova ja se Iron Maidenkin että saan häipymään paikalta.
Ihanaa, että joku luulee ihmisten vielä pelkäävän bläkkistä. Vähän kuin lukisi jotain Watainin nokkamiehen haastattelua, joka larppaa ihan tosissaan jotain 80- ja 90-luvun taitteen aikoja. Jos haluatte saada kunnon myötähäpeäannoksen, käykää lukemassa niitä.
Sen sijaan ne, jotka ovat menneet aina musiikki edellä, eivät jaksa teeskennellä mitään hurjaa paholaisen airuetta. Ja siitä tulikin mieleen, että Darkthronelta tulee ensi kuussa uutta musiikka :)
Olen itse kuunnellut metallia teinistä asti, mutta myös muita lajeja. Metalli, etenkin bläkkis eri muodoissaan, on se mihin palaan aina kun elämässä on vaikeaa. Se kitaran särinä, epätoivoiselta ja jopa hulluuden partaalla olevalta kuulostavat vokaalit huutoineen...täppään niihin täysillä. Joskus ei vaan ole muita sanoja olotilalleen kuin sellainen täynnä pyhää vihaa ja kärsimystä oleva huuto. Ja kun sellaisen kuulee, oikeassa hetkessä ja mielentilassa, se on omalla tavallaan sielulle terapiaa.
En ilmennä musiikkimieltymystäni ulkoisesti juuri mitenkään, enkä keskustele (kuin anonyymisti netissä) bändeistä missään.
N36
Miksi pitäisi kuunnella jotain mistä ei pidä?
Minusta tuntuu että koko örinägenre on niitten poikien musiikkia jotka leikki pienenä He-man nukeilla.
Harvinaisen lapsellinen ajatus että 'örinämusiikki' pelottaisi :D
En pelkää pieniä pirujakaan enkä vaikka alkaisi satamaan puukkoperse mummoja. Silti en kuuntele.
Ei ole pakko jos ei taho.
Vierailija kirjoitti:
Se, että ei pysty kuuntelemaan jotakin tiettyä musiikkimakua ei tarkoita, että tietämys aiheesta ei kuuluisi yleissivistykseen.
Olen täysin samaa mieltä, että aihe kuuluu yleissivistykseen. Ihan kuin esim. manga ja anime tai jalkapallo.
Miksi itse en kuuntele kyseistä musiikkia? Koen sen ahdistavana. Oma musiikkimakuni eroaa suomiämmien ja muiden suomalaisten miesten musiikkimausta todella paljon, ja osittain tästä syystä, en voi kuunella kyseistä musiikkia.
Muutama kappala on tosin tullut tutuksi harrastusten kautta, mutta on pakko myöntää, että amiksena en ole tarpeeksi sivistynyt. M27
Yleissivistys on tosi laaja käsite. Ei kukaan pysty sisäistää kaikkea. Jos jotku asiat eivät kiinnosta niin ne eivät sitten kiinnosta.
Aihealueita kaikissa asioissa on niin tajuttoman paljon. Sä voit tietää musiikista vaikka kuinka paljon, mutta elämässäkin on paljon muitakin yleissivistäviä asioita kuin musiikki.
Vai tiedätkö sä myös, kirjallisuuden, historian, kasvillisuuden, elokuva-alan, autot, kemian, fysiikan, matiikan ja "vähän" enemmänkin niin täydellisesti?
En tykkää kuunnella karjumista.
En kyllä hirveästi kuuntele musiikkiakaan.
Tykkään melodisesta raskaasta musiikista. Jos laulu on örinää mutta biisissä on hyvä melodia niin se menettelee. Amorphis nyt lähinnä sydäntä jos örinästä puhutaan mutta mieheltä löytyy bläkkistä monelta vuosikymmeneltä ja löytyy niistäkin kuunneltavia biisejä.
Minulle musiikissa tulee olla melodia, joten rapit ja örinämusiikit jää minulta väliin.
Huvipuistohullu kirjoitti:
En kyllä hirveästi kuuntele musiikkiakaan.
Älä valehtele. Sä kuuntelet enemmän musiikkia kuin uskotkaan. Vuoristorata kun lähtee päälle niin siinä musiikit soi ja kuorokirkuntaa vielä siihen päälle. Aika rankkaa musiikkia kuuntelet :)
Miksi joku ei kuuntele / kuuntele
-klassista musiikkia
-kansanmusiikkia
- kantrimusiikkia
- jazzia
- kirkkomusiikkia
- mongolialaista kurkkulaulantaa
.- iskelmämusiikkia
- oopperaa
Vierailija kirjoitti:
En kyllä hirveästi kuuntele musiikkiakaan.Älä valehtele. Sä kuuntelet enemmän musiikkia kuin uskotkaan. Vuoristorata kun lähtee päälle niin siinä musiikit soi ja kuorokirkuntaa vielä siihen päälle. Aika rankkaa musiikkia kuuntelet :)
Ne on vain puiston ääniä ne 🎢🎡🎠😎
Vierailija kirjoitti:
En kyllä hirveästi kuuntele musiikkiakaan.Älä valehtele. Sä kuuntelet enemmän musiikkia kuin uskotkaan. Vuoristorata kun lähtee päälle niin siinä musiikit soi ja kuorokirkuntaa vielä siihen päälle. Aika rankkaa musiikkia kuuntelet :)
Ne on vain puiston ääniä ne 🎢🎡🎠😎
Kaikenlainen ääni on jonkinlaista musiikkia.
Ootko nähnyt Hevireissu elokuvan? 😂
Siinä on hyvä esimerkki, että koneäänetkin ovat musiikkia.
Tästä 3 tunnin dokumentti sunnuntaipäivän ratoksi, olkaa hyvä
mörk kirjoitti:
Aikuiset? Siis, nuo bändithän ovat 1980 ja 1990 lukujen tuotoksia. Eli keski-ikäisiä ovat niin artistit itse, kuin noiden bändien kuuntelijatkin.
Luuletko oikeasti, että raskas musiikki genrenä on jäänyt sinne 80-luvulle? Että uusia bändejä ei ole enää syntynyt 2020-luvullakin? Niissä uusissa bändeissä ei soita 60 v papat vaan pari-kolmekymppiset äijät.
Itsekin olen kuunnellut punkkia, heviä, rockia, bluesia, rappia (90-luvulla), progea ja ties mitä autotalliörinää.
Mutta sitten tuli täydellinen stoppi - olin 7 vuotta kuuntelematta mitään musiikkia ja tosiaan "hiljaisuus on kauneinta musiikkia."
Nyt iso levy-kokoelma kerää pölyä ja itse olen alkanut kuunnella lähinnä 40- ja 50-luvun amerikkalaista kevyttä musiikkia. Näin sitä ihminen muuttuu...