Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi niin monet aikuiset eivät pysty kuuntelemaan "örinämusiikkia"? Kokevatko sen liian pelottavana tms.?

Vierailija
17.09.2022 |

Miksi siis niin moni aikuinen ei pysty kuuntelemaan death tai black metallia? Mielestäni hyvään yleissivistykseen kuuluu laaja musiikkimaku. Joten jos keskustelen musiikista jonkun kanssa, niin oletan, että esim. Morbid Angelin Altars of Madness tai Emperorin In the Nightside Eclipse ovat tuttuja. Ihan samaan tapaan kuin oletan, että keskustelukumppanille ovat tuttuja Vivaldin Neljä vuodenaikaa tai Miles Davisin Kind of Blue.

Kommentit (229)

Vierailija
61/229 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä joutuisi kohtaamaan sisäisen mörkönsä.

Tätä samaa olen miettinyt. Black metal vie mielemme matkalle läpi maailmojen joita ”normaalit” ihmiset pelkäävät, BM vie meidät läpi masennuksen, pimeyden, itsetietoisuuden, rakkauden ja yksinäisyyden. BM on paljon enemmän kuin joku dubstep tai vastaava. Se vaikuttaa koko elämäämme ja elämäntyyliimme. Jopa tunteisiimme. Jokainen joka sanoo, että BM on vain huutamista ja särökitaroita ei ole kuunnellut black metallia oikealla tavalla. BM ilmaisee tunteita. Enimmäkseen pimeitä ja kylmiä.

Tuo kuulostaa ihan siltä kuin oksentaisi hirveässä krapulassa vessanpönttöä halaillen.

En pelännyt, mutta herätti minussa kyllä pienoisia masennuksen, pimeyden ja yksinäisyyden tunteita, kun tuli mieleen ne hirveät nuoruuden krapula-aamut, kun olo oli sellainen, että toivoi jo kuolevansa. Nyt on ikää jo lähempänä 40v, joten ei enää huvita muistella noita aamuja.

P.s. kuuntelin vain pieniä pätkiä sieltä täältä, muuten olisi voinut laatta lentää jo itseltänikin :D

No niin eli jonkun asian voi haukkua vaikka ei edes ole kyseistä asiaa kokonaan katsonut/kuunnellut/lukenut :D Psyko/Lotr oli paska, ps. katsoin vain pieniä pätkiä sieltä täältä :D Sieppari ruispellossa oli paska, luin vain pätkiä sieltä täältä :D Tajuatko edes miten nolo olet?

Vierailija
62/229 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä samaa olen miettinyt. Black metal vie mielemme matkalle läpi maailmojen joita ”normaalit” ihmiset pelkäävät, BM vie meidät läpi masennuksen, pimeyden, itsetietoisuuden, rakkauden ja yksinäisyyden. BM on paljon enemmän kuin joku dubstep tai vastaava. Se vaikuttaa koko elämäämme ja elämäntyyliimme. Jopa tunteisiimme. Jokainen joka sanoo, että BM on vain huutamista ja särökitaroita ei ole kuunnellut black metallia oikealla tavalla. BM ilmaisee tunteita. Enimmäkseen pimeitä ja kylmiä.

Tuo kuulostaa ihan siltä kuin oksentaisi hirveässä krapulassa vessanpönttöä halaillen.

En pelännyt, mutta herätti minussa kyllä pienoisia masennuksen, pimeyden ja yksinäisyyden tunteita, kun tuli mieleen ne hirveät nuoruuden krapula-aamut, kun olo oli sellainen, että toivoi jo kuolevansa. Nyt on ikää jo lähempänä 40v, joten ei enää huvita muistella noita aamuja.

P.s. kuuntelin vain pieniä pätkiä sieltä täältä, muuten olisi voinut laatta lentää jo itseltänikin :D

No niin eli jonkun asian voi haukkua vaikka ei edes ole kyseistä asiaa kokonaan katsonut/kuunnellut/lukenut :D Psyko/Lotr oli paska, ps. katsoin vain pieniä pätkiä sieltä täältä :D Sieppari ruispellossa oli paska, luin vain pätkiä sieltä täältä :D Tajuatko edes miten nolo olet?

Onneksi sinun kommenttisi suorastaan huokuu älyä ja sivistystä :D Tai sitten ei. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/229 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koronakriisin alusta lähtien pystynyt enää kuuntelemaan juuri muuta kuin klassista musiikkia. Nyt olen alkanut välillä kuuntelemaan muutakin mutta kun olin ensimmäisen vuoden ajan kuunnellut ainoastaan klassista, metalli alkoi kuulostamaan epämusiikilta. Mieluummin kuuntelen Vivaldin aarioita.

Vierailija
64/229 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykynuoret kuuntelee mikä se oli se ärsyttävä..autotone vai mikä??? Vähän vanhemmat metalliörkkiä..niinnkuin minä joskus mutta sitten vielä rap. ja 

Milloin Cher olikaan suosionsa huipulla? 1998 eli neljännesvuosisata sitten - nykynuoriso ei ollut edes kiilto isiensä silmissä silloin... Autotone...

Vierailija
65/229 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Örinämusa tuli julki kun autotallibändit eivät osanneet soittaa eikä etenkään laulaa, siis surkeitten tyyppien omaa kännisekoilua äänitettynä, ketä se kiinnostaa.

Vierailija
66/229 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaan pääsee kun veisaa virsiä. 363 voi aloittaa.

Vierailija
67/229 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Örinät on kuunneltu jo ysärillä niiden kulta-aikaan.

Vierailija
68/229 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä täytyy sanoa, että metallivokaalit on aliarvostettu taiteenala. Kuten tavallisten äänihuulten käyttäminen myös tuo "örinä" on ihan oma tekniikkansa, jonka hyvä hallinta vaatii lahjakkuuden lisäksi todella paljon harjoittelua.

- nro 11

Tuohan on ihan selvä juttu. Eihän sitä pystyisi edes tekemään säännöllisesti ellei olisi tekniikka hallussa. Siinä menettäisi äänensä ja pilaisi äänihuulensa hyvin nopeasti, ellei sitä tekisi oikein.

Mutta itse aloittajan kysymykseen: En kuuntele, koska se musiikista välittyvä negatiivinen energia on niin voimakasta. Ei se varsinaisesti pelota, mutta en näe mitään syytä, miksi minun pitäisi altistaa itseni sille.

Oman ns. pimeän puolen kohtaamisessakin ideana mulla on se, että se pimeä tuodaan valoon ja että se valo on se, joka voittaa, jos nyt vähän naiivisti ja hölmöstikin asian ilmaisen. Siinä prosessissa pitää olla positiivinen ote, tarkoitus ei ole velloa siellä pimeässä tai mässäillä sillä (mihin tuollainen musiikki mielestäni "kannustaa").

Ja ihan puhtaan musiikillisestikaan se ei ole mun mieleeni ollenkaan. En vain tykkää.

Vierailija
69/229 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykynuoret kuuntelee mikä se oli se ärsyttävä..autotone vai mikä??? Vähän vanhemmat metalliörkkiä..niinnkuin minä joskus mutta sitten vielä rap. ja 

Milloin Cher olikaan suosionsa huipulla? 1998 eli neljännesvuosisata sitten - nykynuoriso ei ollut edes kiilto isiensä silmissä silloin... Autotone...

Cherin parhaat biisit on 1960- ja 70-luvuilta. Esim.:

Vierailija
70/229 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa siltä, että ap on lapsi, joka koettaa esittää tietävämpää kuin onkaan ja brassaillee googlaamillaan bändinimillä :D Jo se, että hän kuvittelee aikuisten pelkäävän raskaampaa metallimusiikkia, viestii lapsekkaasta mielenmaailmasta. Pikkulapsestahan se raskain örinä nimenomaan voi kuulostaa jopa pelottavalta. Aikuisesta lähinnä huvittavalta tai kamalalta. Ellei sitten ole ns. alan miehiä/naisia. Lähinnähän tuollaista raskainta örinää kuuntelevat keski-ikäiset. Ei ole nuorison suosiossa, koska se ei ole trendikästä. 

Tiesitkö, että kamala on synonyymi pelottavalle ;)

https://www.synonyymit.fi/pelottava

Vierailija
71/229 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa tuolla on mitään tekemistä iän kanssa. Jotkut voivat kuunnella black metalia ja jotkut ei. Mä on 34v kolmen pienen lapsen äiti ja kuuntelen monenlaista musiikkia nykyään. Teininä tuli ehkä eniten kuunneltua bläkkistä, mutta kyllä sitä vieläkin ajoittain tulee soitettua ja ihan mukava fiilis siitä tulee. Ei ole olemassa mitään, että aikuisena ei enää tykätä örinämusiikista, on vain eri musiikkimakuja ja ajan kanssa monet saattaa tulla "moniruokaisemmiksi" musiikin suhteen.

Näinpä. Ensinnäkin kertoisin ap:lle - musiikkimakua tutkineena - että ikä, erityisesti murkkuikä ja varhais-aikuisuus on useimmiten se loppuelämän musiikkimakua määrittävä tekijä. ts. se, mikä on kuulostanut hyvältä parikymppisenä, kuulostaa siltä edelleen. Vanhemmilla ikäluokilla nostalgia mukana jne.

En ihan ymmärrä, miksi ap nostaa peräti yleissivistyksen asemaan selkeästi marginaalisia yhtyeitä/musiikkia. Kertoisitko ap, miksi näin?

Vierailija
72/229 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää se huuto ilman että sanoista saa selvää, melodiaakaan on harvoin. En miellä sitä musiikiksi ollenkaan, epäselvää huutoa vain.

Vierailija
73/229 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin jo tämän biisin ja bändin nimen, mutta moni ei varmaan tätä tiedä joten laitan sen tähän. Olen tuo alle 30 v nainen joka jo kirjoitti pari viestiä. Itse tykkään tästä biisistä paljon. Oikeastaan tämä biisi on myös hyvä raja sille mistä pidän. Tässä on minusta vielä se hyvä puoli, että sanoista saa selvää ja ei mene yli. Deathcore genrenä (ainakin luullakseni)

Vierailija
74/229 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää hevistä, minusta se kuulostaa iskelmältä josta on tehty "efekteillä" (örinä, huutaminen, särö jne.) "rankkaa".

Vierailija
75/229 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian lapsellisena?

Dead ja Euronymous

Legendat eivät koskaan kuole!

Vierailija
76/229 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa tuolla on mitään tekemistä iän kanssa. Jotkut voivat kuunnella black metalia ja jotkut ei. Mä on 34v kolmen pienen lapsen äiti ja kuuntelen monenlaista musiikkia nykyään. Teininä tuli ehkä eniten kuunneltua bläkkistä, mutta kyllä sitä vieläkin ajoittain tulee soitettua ja ihan mukava fiilis siitä tulee. Ei ole olemassa mitään, että aikuisena ei enää tykätä örinämusiikista, on vain eri musiikkimakuja ja ajan kanssa monet saattaa tulla "moniruokaisemmiksi" musiikin suhteen.

Näinpä. Ensinnäkin kertoisin ap:lle - musiikkimakua tutkineena - että ikä, erityisesti murkkuikä ja varhais-aikuisuus on useimmiten se loppuelämän musiikkimakua määrittävä tekijä. ts. se, mikä on kuulostanut hyvältä parikymppisenä, kuulostaa siltä edelleen. Vanhemmilla ikäluokilla nostalgia mukana jne.

En ihan ymmärrä, miksi ap nostaa peräti yleissivistyksen asemaan selkeästi marginaalisia yhtyeitä/musiikkia. Kertoisitko ap, miksi näin?

"In the Nightside Eclipse on norjalaisen black metal -yhtye Emperorin ensimmäinen studioalbumi. Se on yksi black metal -genren tärkeimmistä teoksista"

https://fi.wikipedia.org/wiki/In_the_Nightside_Eclipse

"Altars of Madness on Morbid Angelin esikoisalbumi ja yksi death metalin historian kulmakivistä"

https://fi.wikipedia.org/wiki/Altars_of_Madness

Kyllä minun mielestäni hyvään yleissivistykseen kuuluu tietää myös asioita joista ei pidä. Oli se sitten Tommy Tabermannin tai Jackson Pollockin maalaukset.

Vierailija
77/229 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kuin hevosen pieremistä, ei sellaista sotkua jaksa kuunnella.

Vierailija
78/229 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on elänyt nuoruutensa ajalla jolloin tehtiin oikeaa musiikkia ja se oli hyvää, nämä nykyajan räppääjät, naispuoliset inisijät ja muut iskelmäerikat rikkovat korvat. Onneksi on n. 7000 levyä, joita voi kuunnella. Pitäkää te nuoret typerät ulinanne.

Ei pelota, mutta osaamattomuutensa säälittää. Ei konemusiikki ole musiikkia lainkaan.

Vierailija
79/229 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin jo tämän biisin ja bändin nimen, mutta moni ei varmaan tätä tiedä joten laitan sen tähän. Olen tuo alle 30 v nainen joka jo kirjoitti pari viestiä. Itse tykkään tästä biisistä paljon. Oikeastaan tämä biisi on myös hyvä raja sille mistä pidän. Tässä on minusta vielä se hyvä puoli, että sanoista saa selvää ja ei mene yli. Deathcore genrenä (ainakin luullakseni)

Jatkan vielä tähän, että itse pidän myös siitä, että biisissä on erilaisia kohtia kuten screamo laulua. Se tekee minusta biisistä mielenkiintoisen. The Aminity Affliction This would be heart break voi olla yksi esimerkki. Samoin alla oleva biisi. En usko monen pitävän siitä. Sori myös jo ohis, kun tulee kirjoitettua jo liikaa. Oikeastaan pidän silti itse hyvin monenlaisesta musiikista.

Vierailija
80/229 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin samaa mieltä siitä että joka genrestä on hyvä tietää ne merkittävimmät. Tosin xanax-räppi saa puolestani kadota pois.

Tykkään Gorgorothista, Proclaiming Satan on yksi parhaista ikinä. Sitten taas tuntuu että räp ja metalli ovat niitä genrejä joihin mahtuu eniten samalta kuullostavia bändejä. Erona se että metallimusasta löytyy oikeita helmiä joiden faniksi ryhtyy kertaheitolla.