Miksi niin monet aikuiset eivät pysty kuuntelemaan "örinämusiikkia"? Kokevatko sen liian pelottavana tms.?
Miksi siis niin moni aikuinen ei pysty kuuntelemaan death tai black metallia? Mielestäni hyvään yleissivistykseen kuuluu laaja musiikkimaku. Joten jos keskustelen musiikista jonkun kanssa, niin oletan, että esim. Morbid Angelin Altars of Madness tai Emperorin In the Nightside Eclipse ovat tuttuja. Ihan samaan tapaan kuin oletan, että keskustelukumppanille ovat tuttuja Vivaldin Neljä vuodenaikaa tai Miles Davisin Kind of Blue.
Kommentit (229)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo todella paljon ap:n sivistystasosta, että hän vertaa Vivaldin Neljää vuoden aikaa johonkin pienten piirien örinäbändeihin. Ensin mainittu kuitenkin "hieman" laajemmalla soitolla maailmanlaajuisesti :D
Omissa genreissään nuo mainitsemani levyt ovat kuitenkin klassikkoja. Vähän sama kuin et osaisi keskustella nykyaikaisista runokirjallisuuden merkkiteoksista, kun onhan sitä olemassa Raamatut, Koraanit ja Harry Potterit, millä "hieman" laajempi tunnettavuus maailmanlaajuisesti :D
En koe mitään tarvetta keskustella nykyaikaisesta runokirjallisuudesta. Ei ole runous ollut koskaan minun juttuni. Niin kuin ei örinämusiikkikaan. Jokaisella meillä on omat kiinnostuksenkohteemme eikä mikään niistä ole muita parempi. Metallimusiikki on kuitenkin vain yksi pieni osa musiikkikirjoa. Ei siinä mitään menetä, jos sitä ei tunne. Ihan samoin kuin et menetä mitään olennaista, jos et tunne minun harrastukseni eli origamitaiteen keskeisimpiä seikkoja.
Kyllä kaikki älyköt kuuntelee Lordia yötä päivää. Ja Aale Tynniä lukee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä joutuisi kohtaamaan sisäisen mörkönsä.
Tätä samaa olen miettinyt. Black metal vie mielemme matkalle läpi maailmojen joita ”normaalit” ihmiset pelkäävät, BM vie meidät läpi masennuksen, pimeyden, itsetietoisuuden, rakkauden ja yksinäisyyden. BM on paljon enemmän kuin joku dubstep tai vastaava. Se vaikuttaa koko elämäämme ja elämäntyyliimme. Jopa tunteisiimme. Jokainen joka sanoo, että BM on vain huutamista ja särökitaroita ei ole kuunnellut black metallia oikealla tavalla. BM ilmaisee tunteita. Enimmäkseen pimeitä ja kylmiä.
Tuo kuulostaa ihan siltä kuin oksentaisi hirveässä krapulassa vessanpönttöä halaillen.
En pelännyt, mutta herätti minussa kyllä pienoisia masennuksen, pimeyden ja yksinäisyyden tunteita, kun tuli mieleen ne hirveät nuoruuden krapula-aamut, kun olo oli sellainen, että toivoi jo kuolevansa. Nyt on ikää jo lähempänä 40v, joten ei enää huvita muistella noita aamuja.
P.s. kuuntelin vain pieniä pätkiä sieltä täältä, muuten olisi voinut laatta lentää jo itseltänikin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo todella paljon ap:n sivistystasosta, että hän vertaa Vivaldin Neljää vuoden aikaa johonkin pienten piirien örinäbändeihin. Ensin mainittu kuitenkin "hieman" laajemmalla soitolla maailmanlaajuisesti :D
Omissa genreissään nuo mainitsemani levyt ovat kuitenkin klassikkoja. Vähän sama kuin et osaisi keskustella nykyaikaisista runokirjallisuuden merkkiteoksista, kun onhan sitä olemassa Raamatut, Koraanit ja Harry Potterit, millä "hieman" laajempi tunnettavuus maailmanlaajuisesti :D
Varmasti ovat nimenomaan OMASSA GENRESSÄÄN klassikkoja. Vivaldin Neljä vuodenaikaa taasen on klassikko niin laajassa mielessä, että sen tunnistaa lukemattomat sellaisetkin ihmiset, jotka eivät koskaan varsinaisesti kuuntele klassista musiikkia. On kuitenkin ollut niin monessa mainoksessa, elokuvassa jne. että pakostikin sitä kuullut. Sen sijaan metallimusiikin alagenrejä ei kuule ellei vartavasten niitä kuuntele. Siinä mielessä siis täysin eri asia. Yhtä kaukana toisistaan kuin moderni runous ja Raamattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi osata keskustella kaikesta? Et sinäkään osaa. Ihan varmasti löytyy musiikin alaltakin genre, josta et tiedä yhtään mitään, vaikka asiaan perehtyneet osaavat kertoa mitkä bändit/artistit ovat ko. genressä klassikkoja. Sivistynyt ihminen jakaa tietämystään eikä halveksi, jos kaikilla ei ole samoja harrastuksia kuin itsellä.
En osaakaan, mutta kehitän itseäni, sivistän itseäni, jotta voisin osata mahdollisimman hyvin. Sivistyksen ja kulttuurin arvostus tuntuu nykyään olevan hyvin aliarvostettua big brothereineen ja temptation islandeineen. Onko tämä tuttu termi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi osata keskustella kaikesta? Et sinäkään osaa. Ihan varmasti löytyy musiikin alaltakin genre, josta et tiedä yhtään mitään, vaikka asiaan perehtyneet osaavat kertoa mitkä bändit/artistit ovat ko. genressä klassikkoja. Sivistynyt ihminen jakaa tietämystään eikä halveksi, jos kaikilla ei ole samoja harrastuksia kuin itsellä.
En osaakaan, mutta kehitän itseäni, sivistän itseäni, jotta voisin osata mahdollisimman hyvin. Sivistyksen ja kulttuurin arvostus tuntuu nykyään olevan hyvin aliarvostettua big brothereineen ja temptation islandeineen. Onko tämä tuttu termi?
Se, että käytät lähteenä wikipedia syö aika tehokkaasti uskottavuuttasi sivistyksen "lähettiläänä". Kuitenkin jo peruskoulussa kerrotaan, että wikipedia ei ole luotettava lähde.
t. eri
Nykynuoret kuuntelee mikä se oli se ärsyttävä..autotone vai mikä??? Vähän vanhemmat metalliörkkiä..niinnkuin minä joskus mutta sitten vielä rap. ja
Instrumentit kuulostaa kakofoniselta, onhan noita experimentaalimusiikkeja tehty iät ajat. En pidä monesta jazz-musiikista myöskään, liian kakofonista makuuni.
Laulu on mitäänsanomatonta minulle, muistuttaa hiukan mongolien kurkkulaulua.
Luulisin että tuota pitäisi keskittyä ja opettelemaan kuuntelemaan, ei tosin kiinnosta.
Mutta miksi tuo pelottaisi? Hassu ajatus. Voisihan sitä tietysti käyttää vanhusten karkoittamiseen torilta, jos tarve olisi.
Kuulin, että Virossa Saarenmaalla olisi vanhukset maaseudulla soittaneet tuollaista öisin karkoittaakseen villisikoja perunamaaltansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koe mitään tarvetta keskustella nykyaikaisesta runokirjallisuudesta. Ei ole runous ollut koskaan minun juttuni. Niin kuin ei örinämusiikkikaan. Jokaisella meillä on omat kiinnostuksenkohteemme eikä mikään niistä ole muita parempi. Metallimusiikki on kuitenkin vain yksi pieni osa musiikkikirjoa. Ei siinä mitään menetä, jos sitä ei tunne. Ihan samoin kuin et menetä mitään olennaista, jos et tunne minun harrastukseni eli origamitaiteen keskeisimpiä seikkoja.
Jaa. Minusta origamitaide on todella kaunista ja merkityksellistä, varmasti myös pitkä historia kyseisellä taiteen alalla. Kyllä minä koen jotain menettäväni kun en origameista juuri mitään tiedä. En vain ole koskaan ottanut asiakseni perehtyä aiheeseen kunnolla, kun aina on mukamas niin kiire kaiken muun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Minusta origamitaide on todella kaunista ja merkityksellistä, varmasti myös pitkä historia kyseisellä taiteen alalla. Kyllä minä koen jotain menettäväni kun en origameista juuri mitään tiedä. En vain ole koskaan ottanut asiakseni perehtyä aiheeseen kunnolla, kun aina on mukamas niin kiire kaiken muun kanssa.
Jos olet ap, miksi sitten oletat, että jollain ei-metallimusiikkia harrastavalla olisi ollut kiinnostusta perehtyä örinäbändeihin? Sinähän väitit, että ihminen ei ole sivistynyt, jos ei niistä mitään tiedä. Yhtälailla voisi siis sanoa, että sinä olet sivistymätön, kun et tiedä mitään origamitaiteesta. Se on kuitenkin ollut olemassa jo vuosisatoja. Toisin kuin vasta muutaman vuosikymmenen aikajanalla toiminut örinämusiikki.
Pelottavaa. :D Ei hitto miten naurettavat ajatukset ap:lla. En todellakaan pidä örinäheviä pelottavana vaan en vain yksinkertaisesti pidä siitä. Ei se ole mitään laulamista ja musiikkia vaan naurettavaa örinää vain. Ei mitään järkeä tuollaisessa ja ihmettelen, että mitähän hienoa tuossakin on.
Juu, saan hirveitä pelko-, paniikki- ja harhakohtauksia kuullessani sitä örinää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raskasta mieltä aiheuttavaa.
Musiikin tarkoitus on omalla kohdallani rentouttaa.Pitää tähän vastata (olen tuo alle 30 v nainen ja kirjoitin jo viestin ketjuun), että itseä taas metallimusiikki on rentouttavaa musiikkia. Vaikka metallimusiikki on usein synkkää niin itse en taas pidä mistään ylipirteästäkään. Metalli genrenä itselle aina tärkein.
Olen se jolle kommentoit ja itse olen 29v mies.
Jotain raskasta musiikkia tulee välillä kuunneltua, mutta melodinen metalli on se oma juttuni. Leo Moracchiolia kuuntelin muutamia vuosia sitten, mutta sehän ei ole sellaista musiikkia mitä ap tarkoittaa. Olen kyllä kuunnellut deathmetallia kokeilumielessä, mutta en saa siitä mitään irti, jotkut aiheuttaa päänsärkyäkin. Mä kaipaan musiikkiin jotain melodista sävyäkin. Megaraptor youtubekanava on täydellistä musiikkia itselleni. Teininä kuuntelin jotain tosi raskasta musiikkia, mutta olin silloin hyvin ahdasmielinen. Jos minä itse saan päättää musiikkia mitä soitetaan niin yli puolet biiseistä on vain instrumentaalista.
Innuendo kirjoitti:
Pelottavaa. :D Ei hitto miten naurettavat ajatukset ap:lla. En todellakaan pidä örinäheviä pelottavana vaan en vain yksinkertaisesti pidä siitä. Ei se ole mitään laulamista ja musiikkia vaan naurettavaa örinää vain. Ei mitään järkeä tuollaisessa ja ihmettelen, että mitähän hienoa tuossakin on.
Ja bändin nimikin kirjoitettu sellaisilla kirjaimilla, ettei saa selvää ketä saa syyttää sellaisesta "taiteesta" XD
Se ei ole viihdyttävää. Känniörinää potenssin 100. Kuka sitä jaksaa kuunnella?
Ei pelota 🤣
En jaksa enää oikein kuunnella mitään. Kaipaan hiljaisuutta.
Kuuntelin lapsena hard rockia, teininä punkia ja nuorena aikuisena oikeastaan kaikkea metallia örinöihin asti. Hienoja tunnelmia ja melodioita niissä oli. Örinälaululle en koskaan lämmennyt.
Ikää on 42v. ja lapsenkin olen pyöräyttänyt, joten ääntä on elämässä riittänyt. Nyt pitää olla tasan oikea hetki ja oikea biisi, että viitsin edes keskittyä kuuntelemaan. Olen siirtynyt lähes kokonaan kevyeen musiikkiin.
Vaikuttaa siltä, että ap on lapsi, joka koettaa esittää tietävämpää kuin onkaan ja brassaillee googlaamillaan bändinimillä :D Jo se, että hän kuvittelee aikuisten pelkäävän raskaampaa metallimusiikkia, viestii lapsekkaasta mielenmaailmasta. Pikkulapsestahan se raskain örinä nimenomaan voi kuulostaa jopa pelottavalta. Aikuisesta lähinnä huvittavalta tai kamalalta. Ellei sitten ole ns. alan miehiä/naisia. Lähinnähän tuollaista raskainta örinää kuuntelevat keski-ikäiset. Ei ole nuorison suosiossa, koska se ei ole trendikästä.