Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitajien joukkoirtisanoutuminen - ovatko miettineet tätä?

Vierailija
17.09.2022 |

Hyvin tuli esille eräässä keskustelussa, että jos iso osa hoitajista irtisanoutuvat ja jäävät liiton rahoille, kuka maksaa liiton maksuja? Liitot menevät tuota perään nurin ja ne, jotka eivät osallistu näihin talkoisiin mutta kuuluvat liittoon, jäävät nuolemaan näppejä. Harmittaa heidän puolesta jo nyt, jotka päättävät jäädä töihin eivätkä tuohon pelleilyyn osallistu. Olisiko heille muita vaihtoehtoja kuin super/tehy? Nimittäin nyt kannattaisi vaihtaa liittoa!

Kommentit (217)

Vierailija
181/217 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös nyt ensin tule 2-3kk karenssia vai oliko liitto luvannut maksaa korvauksia karenssin ajalta?

Niin, nykyään vakityöpaikat ovat tosiaan sellaisia "talousvankiloita" että jos niistä ihan itse irtisanoutuu niin se kostautuupi erittäin pahasti eli voipi tulla irtisanoutujalle tosi kalliiksi juurikin esim tuollai miten sinä sanoit.

Joten tässä vaihtoehto: irtisanoutumista hautovien hoitajien kannattaisi keskenään salaliittoutua. Joku heistä loisi pöytälaatikkofirman. Yksikään hoitaja ei irtisanoutuisi työttömäksi, vaan kaikki vain vaihtaisivat työpaikkaa. Eli kaikki menisivät töihin siihen pöytälaatikkofirmaan. Ja joitain kuukausia myöhemmin se pöytälaatikkofirma suljettaisiin. Nih! Yksinkertaista!

Yksikään hoitaja ei saisi karenssia. Yksikään hoitaja ei irtisanoutuisi työttömäksi. Yksikään ei vapaasti omasta tahdosta luopuisi vakityöpaikasta. Vaan kaikki hoitajat mukamas "tahtonsa vastaisesti" menettäisivät työpaikkansa koska heidän työnantajafirmansa meni konkurssiin tms.

Tuossa on jättimäinen ero. Jos itse irtisanoudut: olet paha ihminen ja yhteiskunta rankaisee sinua! Jos työnantajafirmasi menee konkurssiin ja siksi menetät työpaikkasi: olet uhri ja yhteiskunta auttaa sinua!

Eli yhteiskunnassamme ei ole niin yhtään mitään järkeä.

Ehkä minä tulevaisuudessa ryhdyn sellaiseksi bisnesmieheksi että luon juurikin tuollaisia pöytälaatikkofirmoja ja hyväksyn pienestä maksusta itselleni asiakkaiksi ihmisiä jotka tahtovat päästä ulos vakityövankeudesta.

Kuka maksaa hoitajille palkan pöytälaatikkofirmasta? Yhtä rahattomina olisivat, kun ei pöytälaatikkofirmasta tule rahaa. Lisäksi pöytälaatikkofirmassakin on byrokratiaa ja jos sinne palkataan työntekijöitä niin alkaa verottajallekin tehdä ilmoituksia maksaa ennakonpidätykset. Viranomaiset ovat pian kintereillä kun firmalla 1000 työntekijää ja tilinpäätöksiä ei tehdä ja veroja makseta...

Näin reaalimaailmasta irtautunut ajatus vahvistaa vain stereotypiaa, etteivät hoitajat tajua mitään yritysmaailmasta ja todellisuudesta. Rahaa vaan virtaa tilille tekemättä mitään pöytälaatikköfirmasta🤣🤣

Täytyy sanoa, että mullakin loksahti suu auki, kun tuon luin. Tulin sitten siihen tulokseen, että pakko olla provo. Ei kai kukaan aikuinen ihminen voi olla noin yksinkertainen? Eihän?

Vierailija
182/217 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olisi työnantajien alettava palkata hoitajia vain vuokrafirmojen kautta ja takaisin tulevat irtisanoutuneet vain uusina työntekijöinä alkupalkoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/217 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehy ja Super on mennyt aivan liian pitkälle. Vaikka pidänkin hoitajien palkkaa liian pienenä, tässä tilanteessa toivon sydämeni pohjasta, että niitä odottaa karvas tappio. Ihmishengillä kiristäminen on niin väärin kuin ola voi.

Vierailija
184/217 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä palkkaisi työhön henkilöä jolla on työhistoriassaan irtisanoutuminen vakituisesta työstä työtaistelutoimenpiteenä. Hulluhan olisin jos palkkaisin!

En palkannut myöskään työuupumuksen vuoksi uutta työpaikkaa etsivää, vaikka hän olikin hakijoista kokenein. Liian suuri riski.

Ei kiinnosta sun tekemiset tai tekemättä jättämiset.

Juuh. Saattaa vaan olla, että aika moni joka asemastaan käsin rekrytoi uusia työntekijöitä, ajattelee kuten minä. Eli reitti on kiinni ainakin erään teollisuuslaitoksen ulkoisen logistiikan toimihenkilötehtäviin, mahdollisesti myös johonkin muualle.

Oot naurettava :D

Sovitaan niin. Voit ihan itse miettiä ottaisitko töihin omaan tiimiisi henkilön, joka on osoittanut, että julistaa tyytymättömyytään työhön ja työnantajaan julkisesti jos ei asiat mene mieltä myöden? Ja joka on valmiina jättämään kriittiset tehtävät yhtäkkiä tekemättä, vaikka sillä aiheuttaisi vahingoista sen kaikkein kalleimman, jos vain oma työstä saatu [keskimääräistä palkkausta noudatteleva kompensaatio] ei miellytä.

Minä en ainakaan halua toimivaan tiimiin yhtään potentiaalista riitelijää ja irtisanominen, jopa koeajalla sopimuksen purkaminen, on niin korkean kynnyksen takana, etten ota riskejä. Sen perusteella mitä kollegoiden ja muiden esimiesten kanssa jutellut, on moni samoilla linjoilla.

Tuo kommenttisi kertoo täydellisesti, ettet edes tiedä mistä puhut.

oi sinä varmaan valistat minua :D

Mitäpä jos korjaisit ensin faktat oikein vaikka tuohon irtisanoutumiseen liittyen, niin siitä olisi ihan hyvä lähteä liikkeelle. Vaivaa sitten pientä päätäsi niillä muilla vääristyneillä luuloilla ja väitteillä.

Nyt joudut ehkä hieman jeesaamaan.. eikö koko keskustelu perustu aiheeseen; hoitajat uhkaavat joukkoirtisanoutumisella jos ei palkankorotukset toetudu vaaditusti?

Mikähän fakta minulla siis meni väärin jos ilmoitan, että pitäisin riskinä palkata tällaisen henkilön tulevaisuudessa tiimiini, joka on työtaistelutoimena irtisanoutunut työstään?

Kukaan ei ole jättämässä mitään kriittistä yhtäkkiä tekemättä.

Ai? käsitin, että ilman lakimuutosta Helsingissä olisi alkanut jo kotisairaanhoidon sekä valittujen tehostetun hoidon yksiköiden lakko

Huoh.... Nuo lakothan oli peruttu jo ennen tuota lakia.

Peruttiin paniikissa ja luultiin, että sillä tavalla saataisiin estettyä lain voimaantulo.

Vierailija
185/217 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt olisi työnantajien alettava palkata hoitajia vain vuokrafirmojen kautta ja takaisin tulevat irtisanoutuneet vain uusina työntekijöinä alkupalkoilla.

Siis neh irtisanoutuneethan sieltä vuokrafirmojen kautta sitten töihin tulee. Kolme kertaa paremmalla palkalla vaan. Sitä voi sitten ihmetellä miten työnantajalla on varaa maksaa moninketaisesti vuokrafirmalle verrattuna siihen että nostaisi omien työntekijöidensä palkkoja.

Vierailija
186/217 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis neh irtisanoutuneethan sieltä vuokrafirmojen kautta sitten töihin tulee. Kolme kertaa paremmalla palkalla vaan. Sitä voi sitten ihmetellä miten työnantajalla on varaa maksaa moninketaisesti vuokrafirmalle verrattuna siihen että nostaisi omien työntekijöidensä palkkoja.

Ilman lomia pätkätyösopimuksin.

Vierailija
187/217 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä palkkaisi työhön henkilöä jolla on työhistoriassaan irtisanoutuminen vakituisesta työstä työtaistelutoimenpiteenä. Hulluhan olisin jos palkkaisin!

En palkannut myöskään työuupumuksen vuoksi uutta työpaikkaa etsivää, vaikka hän olikin hakijoista kokenein. Liian suuri riski.

Ei kiinnosta sun tekemiset tai tekemättä jättämiset.

Juuh. Saattaa vaan olla, että aika moni joka asemastaan käsin rekrytoi uusia työntekijöitä, ajattelee kuten minä. Eli reitti on kiinni ainakin erään teollisuuslaitoksen ulkoisen logistiikan toimihenkilötehtäviin, mahdollisesti myös johonkin muualle.

Oot naurettava :D

Sovitaan niin. Voit ihan itse miettiä ottaisitko töihin omaan tiimiisi henkilön, joka on osoittanut, että julistaa tyytymättömyytään työhön ja työnantajaan julkisesti jos ei asiat mene mieltä myöden? Ja joka on valmiina jättämään kriittiset tehtävät yhtäkkiä tekemättä, vaikka sillä aiheuttaisi vahingoista sen kaikkein kalleimman, jos vain oma työstä saatu [keskimääräistä palkkausta noudatteleva kompensaatio] ei miellytä.

Minä en ainakaan halua toimivaan tiimiin yhtään potentiaalista riitelijää ja irtisanominen, jopa koeajalla sopimuksen purkaminen, on niin korkean kynnyksen takana, etten ota riskejä. Sen perusteella mitä kollegoiden ja muiden esimiesten kanssa jutellut, on moni samoilla linjoilla.

Tuo kommenttisi kertoo täydellisesti, ettet edes tiedä mistä puhut.

oi sinä varmaan valistat minua :D

Mitäpä jos korjaisit ensin faktat oikein vaikka tuohon irtisanoutumiseen liittyen, niin siitä olisi ihan hyvä lähteä liikkeelle. Vaivaa sitten pientä päätäsi niillä muilla vääristyneillä luuloilla ja väitteillä.

Nyt joudut ehkä hieman jeesaamaan.. eikö koko keskustelu perustu aiheeseen; hoitajat uhkaavat joukkoirtisanoutumisella jos ei palkankorotukset toetudu vaaditusti?

Mikähän fakta minulla siis meni väärin jos ilmoitan, että pitäisin riskinä palkata tällaisen henkilön tulevaisuudessa tiimiini, joka on työtaistelutoimena irtisanoutunut työstään?

Kukaan ei ole jättämässä mitään kriittistä yhtäkkiä tekemättä.

Ai? käsitin, että ilman lakimuutosta Helsingissä olisi alkanut jo kotisairaanhoidon sekä valittujen tehostetun hoidon yksiköiden lakko

Huoh.... Nuo lakothan oli peruttu jo ennen tuota lakia.

Laki tuli vastaan kuitenkin. Turha saivarrella

-Tehyn ja Superin hallitukset päättivät torstaina noudattaa käräjäoikeuden turvaamistoimipäätöstä ja peruivat teho-osastoille suunnittelemansa lakot. IL

-ohis

Ettekö nyt sen vertaa tajua että oli taktinen veto kohdistaa lakot kriittisiin paikkoihin, ja kieltäytyä suojelutyöstä? Kyllähän se oli alusta asti aivan selvää ja tiedossa että jonkinlainen pakkolaki tullaan kyhäämään kasaan estämään tällaiset lakot. Kuten kävikin. Pontti on, että sen seurauksena saatiin liittojen toimesta hoitajat oikein kunnolla suututettua, jotta varmasti ovat mukana joukkoirtisanoutumisessa, joka on jo pitkään ollut se varsinainen suunnitelma. Hoitajat tulee tämän kääntämään edukseen, ja saavat aivan varmasti korotuksensa. Tulette näkemään että näin se vaan menee.

Vierailija
188/217 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole miettinyt. Asia on itselleni yhdentekevä. En missään nimessä irtisanoudu. Mulla on mielenkiintounen ja palkitseva työ. Vaatimukset palkan suhteen on kerralla liian suuret tässä talouskriisissä ja koronan jälkeistä hoitojonoa on valtavasti. Olen ollut sairaanhoitajana 24 vuotta ja nähnyt monta vaihetta.

Vierailija
189/217 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keikkalaisena voi pitää lomaa ihan niin paljon kuin haluaa. Palkka on todella hyvä, joten lomaa on varaa pitää vaikka viikko kuussa, ja siti jää plussalle verrattuna vakityöhön. Lisäksi ei ole omia vastuupotilaita, ei tarvitse muuta kuin hoitaa sovittu työvuoro, mutta kokonaisvastuuta kenenkään hoidosta ei ole. Itse voi valita missä paikoissa keikkailee, ja mitä vuoroja milloinkin haluaa tehdä. Käänsi asiaa mitenpäin vaan, niin keikkalaisena pääsee paljon helpommalla ja tienaa paljon paremmin.

Vierailija
190/217 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole miettinyt. Asia on itselleni yhdentekevä. En missään nimessä irtisanoudu. Mulla on mielenkiintounen ja palkitseva työ. Vaatimukset palkan suhteen on kerralla liian suuret tässä talouskriisissä ja koronan jälkeistä hoitojonoa on valtavasti. Olen ollut sairaanhoitajana 24 vuotta ja nähnyt monta vaihetta.

Miten aijot jaksaa jos suurin osa työkavereista lähtee?

Vierailija
191/217 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä mäkin oon pohtinut, että kun jostain niitä työntekijöitä siihen suojelutyöhön kuitenkin löytyy niin, kaikkein paras olisi vain olla kokoajan lakossa ja suojelutyön turvin työolot parantuisivat huomattavasti.

eiköhän se suojelutyö toteutettaisi pakkolaeilla teettämällä ylimääräisiä työvuoroja ja ylitöitä kuten korona-ajan valmiuslailla tehtiin

Ahaa, no sitten ei.

Onkohan oikeasti niin, ettei työntekijöitä ole palkattavaksi vai niin ettei työnantaja halua palkata vakituisesti lisää työntekijöitä.

Vierailija
192/217 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehy ja Super on mennyt aivan liian pitkälle. Vaikka pidänkin hoitajien palkkaa liian pienenä, tässä tilanteessa toivon sydämeni pohjasta, että niitä odottaa karvas tappio. Ihmishengillä kiristäminen on niin väärin kuin ola voi.

No millä ajattelit hoitajien sitten kiristävän jos ei juurikin jollain, joka liittyy heidän työhönsä?

Vierailija
193/217 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lähde omasta yksiköstä. Osa on tehnyt nytkin ylitöitä vaikka liitolta tuli kielto. Meillä on pieni ja tosi hyvä työyhteisö. Palkka ei ole ainoa työssä jaksamista määrittävä tekijä.

Vierailija
194/217 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keikkalaisena voi pitää lomaa ihan niin paljon kuin haluaa. Palkka on todella hyvä, joten lomaa on varaa pitää vaikka viikko kuussa, ja siti jää plussalle verrattuna vakityöhön. Lisäksi ei ole omia vastuupotilaita, ei tarvitse muuta kuin hoitaa sovittu työvuoro, mutta kokonaisvastuuta kenenkään hoidosta ei ole. Itse voi valita missä paikoissa keikkailee, ja mitä vuoroja milloinkin haluaa tehdä. Käänsi asiaa mitenpäin vaan, niin keikkalaisena pääsee paljon helpommalla ja tienaa paljon paremmin.

joku kertoi, että keikkalaisena voi saada parikyt prossaa enemmän palkkaa. Eli samoilla tunneilla 500-600 euroa lisää bruttona, joka on 200-300 netto. Kuinka sinä sillä rahalla lomailet viikon kuukaudessa, vai ajattelitko tehdä 3 viikkoa enemmän kuin 50 viikkotyötuntia?

Vierailija
195/217 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä niillä ole muuta vaihtoehtoa työtaistelu toimena kuin irtisanoutuminen. Kun työantajapuoli hakee jokaiseen sellaiseen lakkoon joka vaikuttaisi käräjäoikeuden päätöksen. Se on joukkoirtisanoutuminen tai käräjäoikeudesta välittämättä lakkoon ilmoituksen mukaan.

Jaana Kavonius

@JaanaKavonius

Olen äsken julkistanut facebook-sivuillani juridiikan, jolla osoitan eilen säädetyn pakkotyölain perustuslain vastaisena mitättömäksi (PL 18, 29 ja PL 106 §, PL 2 § 3 mom., EIS 4 art.). Lähetin viestin myös Tehyn ja Superin johdolle

https://t.co/iVLJMLdAv1

Vierailija
196/217 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on taatusti varmaa, ettei suurin osa hoitajista irtisanoudu.

Johan se käsittää jokainen normaali järkinen ihminen.

Nyt on niin vaikeat ajat taloudellisesti käsillä, ja jopa taantumaa ennustetaan.

Eli koko ajan vain huonenee.

Kaikilla ei totisesti ole varaa jäädä 2-3 kuukaudeksi, tyhjän päälle.

On vuokramenot, auto, ja useimmilla perhe, asuntolaina, ja kohoavat energiakulut.

Ja muut kulut, niinkus meillä kaikilla on.

Rytkönen on niin lapsellinen ja kehittymätön ja epäpäteväkin liittojohtja kuin vain olla voi.

Luulee, että uhkauksilla työehtosopimus saadaan rahankin puolesta, just sellaseksi, kun hän haluaa. Kauhistuttavaa liiton johtamista.

Ja Superin johtaja vain myötäilee ja tekee kaiken, mitä Rytkönen määrää.

Hoitajien tess puolella on huikeasti muutakin parannettavaa, kuin vain palkka.

Vierailija
197/217 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä hoitajien moraali on? Olette valmiita antamaan ihmisten kuolla jos ette saa kuuta taivaalta! Teidän palkkaanne oltiin nostamassa jopa enemmän kuin muiden työntekijöiden, miksi ette tyytyneet siihen?

Vierailija
198/217 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On törkee vääryys käydä heikompia aseena palkka jutuissa. Siinä näkee asennetta , halveksuntaa vanhuksia ja avuntarvitsevia kohtaan.Väli hällä , kunhan minä minä saan rahani ja pääsen loistamaan.

Sisar hento valkoiset ja kutsumusammatissa toimiminen ovat muisto vain. Hoitajat vähät välittävät potilaistaan.

Kyllä meitä vielä onneksi on. Rytkösläiset valitettavasti ovat äänekkäämpiä, ja pilaavat hyvien ja välittävien hoitajien maineen puhumalla muka kaikkien hoitajien suulla.

Vierailija
199/217 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on realismi kohdillaan. Eräs työpaikka luvannut hoitajille (vuokra työntekijöille) melkein 4850 €/kk. Ja kommenteissa huudetaan kilpaa, että nyt on palkka kohdillaan, tuollainen sen pitäisi olla.

Mitä v...!! Eihän keskiverto suomalainen tienaa noin paljoa. 3000 € olisi riittävä.

Vierailija
200/217 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitaja irtisanoutuu. Saa 3 kk karenssin. On työttömänä työnhakijan ja saa heti työhön osoituksen johonkin hoitajan avoimeen tehtävään. Jos kieltäytyy taas karenssi ja useampi niin korvaushan loppuu. Ihme pyöröovi keksintö.

Liitot avustavat todennäköisesti karenssiajan ettei nämä ihmiset ole edes työttöminä työnhakijoina. Tilanne tulee oleen kaaottinen.

Tässä taloustilanteessa on vaikea arvioida kuinka moni hoitaja uskaltaa irtisanoutua. Jos heitä on vaikka 500 niin tilanne on paha.

Vuonna 2007 oli vähän alle 13.000 ilmoittautunut joukkoirtisanoutumiseen. Silloin sopu löytyi muutamaa tuntia ennen tuon voimaantuloa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän