Hoitajien joukkoirtisanoutuminen - ovatko miettineet tätä?
Hyvin tuli esille eräässä keskustelussa, että jos iso osa hoitajista irtisanoutuvat ja jäävät liiton rahoille, kuka maksaa liiton maksuja? Liitot menevät tuota perään nurin ja ne, jotka eivät osallistu näihin talkoisiin mutta kuuluvat liittoon, jäävät nuolemaan näppejä. Harmittaa heidän puolesta jo nyt, jotka päättävät jäädä töihin eivätkä tuohon pelleilyyn osallistu. Olisiko heille muita vaihtoehtoja kuin super/tehy? Nimittäin nyt kannattaisi vaihtaa liittoa!
Kommentit (217)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä palkkaisi työhön henkilöä jolla on työhistoriassaan irtisanoutuminen vakituisesta työstä työtaistelutoimenpiteenä. Hulluhan olisin jos palkkaisin!
En palkannut myöskään työuupumuksen vuoksi uutta työpaikkaa etsivää, vaikka hän olikin hakijoista kokenein. Liian suuri riski.
Ei kiinnosta sun tekemiset tai tekemättä jättämiset.
Juuh. Saattaa vaan olla, että aika moni joka asemastaan käsin rekrytoi uusia työntekijöitä, ajattelee kuten minä. Eli reitti on kiinni ainakin erään teollisuuslaitoksen ulkoisen logistiikan toimihenkilötehtäviin, mahdollisesti myös johonkin muualle.
Oot naurettava :D
Sovitaan niin. Voit ihan itse miettiä ottaisitko töihin omaan tiimiisi henkilön, joka on osoittanut, että julistaa tyytymättömyytään työhön ja työnantajaan julkisesti jos ei asiat mene mieltä myöden? Ja joka on valmiina jättämään kriittiset tehtävät yhtäkkiä tekemättä, vaikka sillä aiheuttaisi vahingoista sen kaikkein kalleimman, jos vain oma työstä saatu [keskimääräistä palkkausta noudatteleva kompensaatio] ei miellytä.
Minä en ainakaan halua toimivaan tiimiin yhtään potentiaalista riitelijää ja irtisanominen, jopa koeajalla sopimuksen purkaminen, on niin korkean kynnyksen takana, etten ota riskejä. Sen perusteella mitä kollegoiden ja muiden esimiesten kanssa jutellut, on moni samoilla linjoilla.
Tuo kommenttisi kertoo täydellisesti, ettet edes tiedä mistä puhut.
oi sinä varmaan valistat minua :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä palkkaisi työhön henkilöä jolla on työhistoriassaan irtisanoutuminen vakituisesta työstä työtaistelutoimenpiteenä. Hulluhan olisin jos palkkaisin!
En palkannut myöskään työuupumuksen vuoksi uutta työpaikkaa etsivää, vaikka hän olikin hakijoista kokenein. Liian suuri riski.
Juuh. Saattaa vaan olla, että aika moni joka asemastaan käsin rekrytoi uusia työntekijöitä, ajattelee kuten minä. Eli reitti on kiinni ainakin erään teollisuuslaitoksen ulkoisen logistiikan toimihenkilötehtäviin, mahdollisesti myös johonkin muualle.
Sovitaan niin. Voit ihan itse miettiä ottaisitko töihin omaan tiimiisi henkilön, joka on osoittanut, että julistaa tyytymättömyytään työhön ja työnantajaan julkisesti jos ei asiat mene mieltä myöden? Ja joka on valmiina jättämään kriittiset tehtävät yhtäkkiä tekemättä, vaikka sillä aiheuttaisi vahingoista sen kaikkein kalleimman, jos vain oma työstä saatu [keskimääräistä palkkausta noudatteleva kompensaatio] ei miellytä.
Minä en ainakaan halua toimivaan tiimiin yhtään potentiaalista riitelijää ja irtisanominen, jopa koeajalla sopimuksen purkaminen, on niin korkean kynnyksen takana, etten ota riskejä. Sen perusteella mitä kollegoiden ja muiden esimiesten kanssa jutellut, on moni samoilla linjoilla.
Mitäpä jos korjaisit ensin faktat oikein vaikka tuohon irtisanoutumiseen liittyen, niin siitä olisi ihan hyvä lähteä liikkeelle. Vaivaa sitten pientä päätäsi niillä muilla vääristyneillä luuloilla ja väitteillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hoitajat tietää kaikki faktat mitkä asiaan liittyy.
Itse en ymmärrä, että miksi hoitajia pidetään toistuvasti jotenkin tyhminä, etteivät muka tajuaisi ihan selviä asioita.Siellä on paljon porukkaa jotka eivät tiedä.
TEHY aivopesee ja kiihottaa todella tehokkaasti nuoria ihmisiä tähän taisteluunsa. Vuosi sitten näki yksittäisiä kolumneja hoitajien kovasta työtaakasta ja niiden "apukäsien" tarpeesta, eikä silloin juurikaan kirjoiteltu rahasta.
Nyt on some täynnä loppuunajettujen hoitajien videoita ja sitä, että hoitajat eivät enää edes elä palkallaan vaan ovat lähes orjatyössä.
Jonkun auktoriteettin heidän omassa piirissään tulisi viheltää peli poikki ja selittää ymmärtämättömille, että yhteiskunnalla ei ole varaa tehdä heidän vaatimiaan korjausliikkeitä yhdellä päätöksellä, vaan nämä asiat hoidetaan vuosikymmenien pitkäjänteisellä neuvottelemisella.
Niin se on hoidettu siellä miesvaltaisellakin puolella.Yli 20 vuotta on toitotettu asiasta ja mitään ei valtio ole asian eteen tehnyt.
Kuinka usein olette esim. antaneet lakkouhan vaatimustenne tueksi näiden vuosikymmenten aikana? Kuinka paljon olette ylipäätään vaatineet mitään?
Ei näitä asioita hoideta näin, että lyödään kerralla teho-osastoja myöten lakkouhka päälle ja vaaditaan yhteiskuntaa lisäämään miljardin palkkakuluihin.
Olisi pitänyt vaatia kohtuullisia korotuksia sopimuksiin pitkin matkaa ja huolehtia että toteutuvat, esim. rajatulla työtaistelutoimilla. Näin ne insinöörien palkatkin on neuvoteltu. Ei niitä kukaan ole kiusallaan "naisia kohtaan epäreilusti" antanut.
Hoitajien tämänhetkinen tilanne on sellainen, että on hoidettu huonosti edunvalvonta ja nyt on herätty siihen. Sitten halutaan hoitaa asia kerralla kuntoon, vaatien aivan absurdeja asioita ja niitä tuetaan sitten sen mukaisilla työtaisteluaseilla.
Vierailija kirjoitti:
Onko ikäisiä ja pitkiä lomia vielä? Menettääkö nämä irtisanoutuessa? Ikäänkuin aloittaa alusta ilman ikäetuja.
Olisi oikea veto työnantajalta, oikeus ja kohtuus uhkailun ja kiristämisen vuoksi. Toivon hartaasti, että uutena palkkaaminen on ainut reitti palata samaan työhön, niinkuin nyt suunnitelmissa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ikäisiä ja pitkiä lomia vielä? Menettääkö nämä irtisanoutuessa? Ikäänkuin aloittaa alusta ilman ikäetuja.
Olisi oikea veto työnantajalta, oikeus ja kohtuus uhkailun ja kiristämisen vuoksi. Toivon hartaasti, että uutena palkkaaminen on ainut reitti palata samaan työhön, niinkuin nyt suunnitelmissa on.
Teinitkö täällä kadehtii ikälisiä, kun tietämys niistä on tuota tasoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kokemuslisät ei lähde vaikka palkattaisiin uutena työntekijänä tai jos vaihtaa julkiselta yksityiselle.
Vierailija kirjoitti:
Tätä mäkin oon pohtinut, että kun jostain niitä työntekijöitä siihen suojelutyöhön kuitenkin löytyy niin, kaikkein paras olisi vain olla kokoajan lakossa ja suojelutyön turvin työolot parantuisivat huomattavasti.
eiköhän se suojelutyö toteutettaisi pakkolaeilla teettämällä ylimääräisiä työvuoroja ja ylitöitä kuten korona-ajan valmiuslailla tehtiin
en luottaisi milliriikan ja sen toisen liittopomon laskutaitoon taloudenpidon suhteen. Ovat Suomen valtionkin maksukyvystä sen verran pihalla
Vierailija kirjoitti:
Hoitajille tarjottiin samaa kunta-alan palkankorotusta, mutta hoitajaliitot halusivat muita enemmän. Teidän liitot hylkäsivät hyvän tarjouksen, koska ilmeisesti ei osattu laskea, paljonko se palkankorotus oikein onkaan.
Alle 70€/kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös nyt ensin tule 2-3kk karenssia vai oliko liitto luvannut maksaa korvauksia karenssin ajalta?
Niin, nykyään vakityöpaikat ovat tosiaan sellaisia "talousvankiloita" että jos niistä ihan itse irtisanoutuu niin se kostautuupi erittäin pahasti eli voipi tulla irtisanoutujalle tosi kalliiksi juurikin esim tuollai miten sinä sanoit.
Joten tässä vaihtoehto: irtisanoutumista hautovien hoitajien kannattaisi keskenään salaliittoutua. Joku heistä loisi pöytälaatikkofirman. Yksikään hoitaja ei irtisanoutuisi työttömäksi, vaan kaikki vain vaihtaisivat työpaikkaa. Eli kaikki menisivät töihin siihen pöytälaatikkofirmaan. Ja joitain kuukausia myöhemmin se pöytälaatikkofirma suljettaisiin. Nih! Yksinkertaista!
Yksikään hoitaja ei saisi karenssia. Yksikään hoitaja ei irtisanoutuisi työttömäksi. Yksikään ei vapaasti omasta tahdosta luopuisi vakityöpaikasta. Vaan kaikki hoitajat mukamas "tahtonsa vastaisesti" menettäisivät työpaikkansa koska heidän työnantajafirmansa meni konkurssiin tms.
Tuossa on jättimäinen ero. Jos itse irtisanoudut: olet paha ihminen ja yhteiskunta rankaisee sinua! Jos työnantajafirmasi menee konkurssiin ja siksi menetät työpaikkasi: olet uhri ja yhteiskunta auttaa sinua!
Eli yhteiskunnassamme ei ole niin yhtään mitään järkeä.
Ehkä minä tulevaisuudessa ryhdyn sellaiseksi bisnesmieheksi että luon juurikin tuollaisia pöytälaatikkofirmoja ja hyväksyn pienestä maksusta itselleni asiakkaiksi ihmisiä jotka tahtovat päästä ulos vakityövankeudesta.
Kuka maksaa hoitajille palkan pöytälaatikkofirmasta? Yhtä rahattomina olisivat, kun ei pöytälaatikkofirmasta tule rahaa. Lisäksi pöytälaatikkofirmassakin on byrokratiaa ja jos sinne palkataan työntekijöitä niin alkaa verottajallekin tehdä ilmoituksia maksaa ennakonpidätykset. Viranomaiset ovat pian kintereillä kun firmalla 1000 työntekijää ja tilinpäätöksiä ei tehdä ja veroja makseta...
Näin reaalimaailmasta irtautunut ajatus vahvistaa vain stereotypiaa, etteivät hoitajat tajua mitään yritysmaailmasta ja todellisuudesta. Rahaa vaan virtaa tilille tekemättä mitään pöytälaatikköfirmasta🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinitkö täällä kadehtii ikälisiä, kun tietämys niistä on tuota tasoa?
Mä olin teini 70-luvulla, milloin sinä? Mulla on oikeus ilmaista mielipiteeni, vaikka en vouhkaamista kannatakaan. Ja todellakin, takaisin voitte tulla, ok, mutta edelleen toivon, että uusina työntekijöinä, ja että ainakin loman kertymisen laskenta alkaa nollasta. Kokemuslisät on asia erikseen. Ja hei, meiltä vanhoilta hoitajilta on viety kokemuslisiä siinä missä nuoremmat saivat heti kättelyssä, sekin tuli nähtyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos korjaisit ensin faktat oikein vaikka tuohon irtisanoutumiseen liittyen, niin siitä olisi ihan hyvä lähteä liikkeelle. Vaivaa sitten pientä päätäsi niillä muilla vääristyneillä luuloilla ja väitteillä.
Nyt joudut ehkä hieman jeesaamaan.. eikö koko keskustelu perustu aiheeseen; hoitajat uhkaavat joukkoirtisanoutumisella jos ei palkankorotukset toetudu vaaditusti?
Mikähän fakta minulla siis meni väärin jos ilmoitan, että pitäisin riskinä palkata tällaisen henkilön tulevaisuudessa tiimiini, joka on työtaistelutoimena irtisanoutunut työstään?
Ap:lle:
Liitot eivät mene nurin.
Ay-liike on yhtenäinen.
Muut liitot auttavat auttavat vaikeuksissa olevaa liittoa.
Näin on tehtykin, jos lakot ovat olleet hyvin pitkiä.
Vierailija kirjoitti:
Liitot eivät mene nurin.
Ay-liike on yhtenäinen.
Paitsi,että Tehy ja Super on polttanut aktiivisesti siltoja muihin liittoihin.Joten ei ole näkyvissä tukilakkoja/
apuja hoitajaliitoille muista liitoista.
Vierailija kirjoitti:
Eikös nyt ensin tule 2-3kk karenssia vai oliko liitto luvannut maksaa korvauksia karenssin ajalta?
Liitto kuulemma maksaa 100€/pvä irtisanoutuneille. Itse en kyllä tähän lähtis tähän maailmanaikaan. Ei heru sossusta rahaa eikä työkkäristä, käskevät mennä töihin. Millä maksat laskut. Ja liiton rahathan oli jo keväällä loppu ja siksi peruttiin se huhtikuulle suunniteltu lakko. En luottais että siellä kassassa on tarpeeksi rahaa, jotta niillä saadaan katettua karenssinaikaiset maksut. Kun ei liitossa tunnu olevan oikein tuo talouspuoli hallussa. Siitä kertoo karusti tuo keväinen lakonperuminen taloudellisista syistä. Ja kyllä, liittojen rahapuoli on ihan julkista tietoa ja sieltä on viisaat laskeneet, että liitoilla ei tosiaan ollut rahaa lakkoilla. Mistä hemmetistä ne on nyt keränneet miljoonia, jotta voivat maksella karenssiavustukset. Ei mistään, tää on taas samanlainen bluffi kuin tehojen lakko. Tiedetään, ettei voida sitä tehdä, mutta toivotaan että työnantajapuoli säikähtäis ja tekis sovinnon. Tässä nyt vaan on omien jäsenten talous kyseessä. Jollain voi mennä pahimmillaan koti alta jos bluffi ei onnistu. Että onnea vaan matkaan sille joka tuolle tielle lähtee!
Vierailija kirjoitti:
Liitot eivät mene nurin.
Ay-liike on yhtenäinen.
Eipä ole muut liitot mukaan lähteneet. Päinvastoin, kulisseissa on paheksuttu esim. tätä teho-osastojen lakkouhkaa. Lakkoa joka oli selkeästi laiton. Ei muut liitot tuollaiseen mukaan lähde. Tehy ja Super on yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On törkee vääryys käydä heikompia aseena palkka jutuissa. Siinä näkee asennetta , halveksuntaa vanhuksia ja avuntarvitsevia kohtaan.Väli hällä , kunhan minä minä saan rahani ja pääsen loistamaan.
Sisar hento valkoiset ja kutsumusammatissa toimiminen ovat muisto vain. Hoitajat vähät välittävät potilaistaan.
Mikä kutsumusta. Työ on työtä. Lääkärit nauraa matkalla pankkiin jälleen kerran taas 12 % korotuksella verovaroista, se ei kuitenkaan tunnu kirpaisevan arvoisaa veronmaksajaa. Luuletko että lääkärit välittää potilaistaan? Ei, vaan tilipusseistaan ja sehän on työn tarkoitus.
Tuo teidän kateutenne lääkäreitä kohtaan on kyllä järkyttävältä tasolla.
Ei yhtään. Jos työstä ei makseta kunnon korvausta, sitten äänestetään jaloilla. Niin lääkäritkin teki ja ryhtyi keikkalääkäreiksi. Lääkärit toimii hyvinä esimerkkeinä hoitajille.
Hoitajien sairaspoissaolo-määrillä en ihan heti usko ryntäystä keikkailun auvoon, siinä ottaa helposti takkiinsa.
-Hoitajat sairastavat jopa kuukauden vuodessa ja se maksaa työnantajalle miljoonia. Yle
Vierailija kirjoitti:
Liitto maksaa 100e/ päivä 45 päivän ajalta. Siinä ajassa , ja paljon nopeamminkin on sopimus tehty. Tehy on myös ilmoittanut että se ei tule hyväksymään sopimusta jossa kaikkia irtisanoutuneita ei otettaisi takaisin entisiin työpaikkoihinsa vanhoina työntekijöinä.
Toivottavasti se 45 päivää riittää sopimuksen tekoon. Tuolla kaavalla jos 20 000 irtisanoutuu ja saa korvauksen niin liitoilla menee niihin 90 miljoonaa. Kun lakkokassat oli jo keväällä tyhjät niin mielenkiinnolla odottelen kuinka moni irtisanoutunut rahansa tulee saamaan. 3kk karenssi ja korvausta 4500€ eli 1500€/kk. Maksele sillä sähkölaskut ja muut. Eletään hyvin jänniä aikoja, kenen kantti kestää loppupeleissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt joudut ehkä hieman jeesaamaan.. eikö koko keskustelu perustu aiheeseen; hoitajat uhkaavat joukkoirtisanoutumisella jos ei palkankorotukset toetudu vaaditusti?
Mikähän fakta minulla siis meni väärin jos ilmoitan, että pitäisin riskinä palkata tällaisen henkilön tulevaisuudessa tiimiini, joka on työtaistelutoimena irtisanoutunut työstään?
Kukaan ei ole jättämässä mitään kriittistä yhtäkkiä tekemättä.
Kuinka syvälle Tehy kaivautuu poteroonsa?