Hoitajien joukkoirtisanoutuminen - ovatko miettineet tätä?
Hyvin tuli esille eräässä keskustelussa, että jos iso osa hoitajista irtisanoutuvat ja jäävät liiton rahoille, kuka maksaa liiton maksuja? Liitot menevät tuota perään nurin ja ne, jotka eivät osallistu näihin talkoisiin mutta kuuluvat liittoon, jäävät nuolemaan näppejä. Harmittaa heidän puolesta jo nyt, jotka päättävät jäädä töihin eivätkä tuohon pelleilyyn osallistu. Olisiko heille muita vaihtoehtoja kuin super/tehy? Nimittäin nyt kannattaisi vaihtaa liittoa!
Kommentit (217)
Vierailija kirjoitti:
Eikös nyt ensin tule 2-3kk karenssia vai oliko liitto luvannut maksaa korvauksia karenssin ajalta?
Etkö saman tien jää liiton rahoille? Oli ala ja liitto mikä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös nyt ensin tule 2-3kk karenssia vai oliko liitto luvannut maksaa korvauksia karenssin ajalta?
Etkö saman tien jää liiton rahoille? Oli ala ja liitto mikä hyvänsä.
Jos itse irtisanoutuu, niin tulee karenssi jonka ajalta ei ole oikeutta ansisidonnaiseen eikä muihin työttömyysetuuksiin.
Kyllä hoitajat tietää kaikki faktat mitkä asiaan liittyy.
Itse en ymmärrä, että miksi hoitajia pidetään toistuvasti jotenkin tyhminä, etteivät muka tajuaisi ihan selviä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hoitajat tietää kaikki faktat mitkä asiaan liittyy.
Itse en ymmärrä, että miksi hoitajia pidetään toistuvasti jotenkin tyhminä, etteivät muka tajuaisi ihan selviä asioita.
No miksi sitten kuvittelevat, mitä keskustelua seuraan, että kun irtisanoudut = liitosta saa heti rahaa?
Minä olen miettinyt toiseen liittoon siirtymistä. Toki haluaisin alan resurssit ja työilmapiirin kohdilleen, mutta irtisanoutumaan en suostu. Ja tämä tuntuu sapettavan hyvin monia. Ei yhtään saisi poiketa mielipiteistä. Eilen tuli PAM:n esite, siinä mahdollisesti voisi uusi liittoni olla.
Joku hoitsuko yäälä alapeukuttelee ja kuvittelee saavansa heti irtisanouduttuaan liiton rahat?
Kyllä teitä hoitsujakin koskee samat säännöt kuin muitakin, 3kk karenssi tulee kun itse irtisanoudut.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen miettinyt toiseen liittoon siirtymistä. Toki haluaisin alan resurssit ja työilmapiirin kohdilleen, mutta irtisanoutumaan en suostu. Ja tämä tuntuu sapettavan hyvin monia. Ei yhtään saisi poiketa mielipiteistä. Eilen tuli PAM:n esite, siinä mahdollisesti voisi uusi liittoni olla.
Jos olisi alalla työskentelevä ja kuuluisit liittoon, niin tietäisit, ettei yhtäkään jäsentä olla pakottamassa irtisanoutumaan, vaan on ihan jäsenistä lähtöisin, että ovatko siinä mukana.
/lähihoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi alalla työskentelevä ja kuuluisit liittoon, niin tietäisit, ettei yhtäkään jäsentä olla pakottamassa irtisanoutumaan, vaan on ihan jäsenistä lähtöisin, että ovatko siinä mukana.
/lähihoitaja.
Ja siellä toinen sanonta mikä v*tuttaa.
Tasan tarkkaan tiedän ettei olla pakottamassa, mutta minä en kannata joukkoirtisanoutumista. Kannatin tehohoitajien lakkoa siihen asti, kunnes selvisi ettei liitot ole järjestämässä suojelutyötä. Eivät sovi minun arvomaailmaan nuo kaksi. Ylityö- ja vuoronvaihtokielto kävi sekä lakkoilu suojelutyöllä.
Mutta fakta on, mikäli kuulut hoitajien fb-ryhmään, että siellä jos ilmaiset ettet kannata irtisanoutumista, niin lokaa tulee niskaan. Koska yhteinen asia, niin kaikkien tulisi olla samaa mieltä.
Ja nämä ilmeisesti kuvittelevat, että se työpaikka on odottamassa jos/kun irtisanoutuvat. En ottaisi tuollaisia takaisin vaikka kuinka olisi tiukkaa. Ei se nyt niin mene, että ensin irtisanoudutaan ja sitten ollaankin takaisin tulemassa.
Vierailija kirjoitti:
Tehyssä on jo kassa tyhjä.
Siinäpä lakkoilevat. Voi sitten ihmetellä mistä toimeentulon saa, jos ei ole säästöjä. Kyllä tässä kustaan omaan nilkkaan.
Itsehän he tämän alan pilaavat. Kuka oikeasti menee sanomaan jälkikasvulleen, että älä vaan kouluttaudu hoitajaksi. Sitten porukassa ihmetellään kun ei ole hakijoita tai niitä sijaisia. No, ei kai niitä ole, kun kannustetaan siihen ettei vahingossakaan haeta alalle! Saavat sitten vanhainkodissa ihmetellä kun ei ole vanhoilla päivillä hoitajia.
Tiedän onneksi muutamia perheitä, joissa toinen vanhempi hoitaja ja kertonut työnsä hyvistä puolista ja täten kannustaneet lapsiaan alalle.
Ansiosidonnainen maksetaan pääasiassa verorahoista.
Ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan peruspäivärahaa vastaavan osan maksaa valtio. Ansiosidonnaisen osan rahoittavat työnantajat ja työntekijät Työllisyysrahastolle maksettavien pakollisten työttömyysvakuutusmaksujen kautta. Työttömyyskassat rahoittavat lisäksi jäsenmaksuillaan 5,5 % ansiopäivärahoista.
Vierailija kirjoitti:
Itsehän he tämän alan pilaavat. Kuka oikeasti menee sanomaan jälkikasvulleen, että älä vaan kouluttaudu hoitajaksi. Sitten porukassa ihmetellään kun ei ole hakijoita tai niitä sijaisia. No, ei kai niitä ole, kun kannustetaan siihen ettei vahingossakaan haeta alalle! Saavat sitten vanhainkodissa ihmetellä kun ei ole vanhoilla päivillä hoitajia.
Tiedän onneksi muutamia perheitä, joissa toinen vanhempi hoitaja ja kertonut työnsä hyvistä puolista ja täten kannustaneet lapsiaan alalle.
Mikä velvollisuus hoitajilla on tyrkyttää omaa ammattia lapsilleen? Miksi sinä et ehdota, että omusta lapsistasi tulee hoitajia?
Miksi poliitikot, insinöörit ja lääkärit ei suosittele hoitoalaa lapsilleen?
Vierailija kirjoitti:
Ja nämä ilmeisesti kuvittelevat, että se työpaikka on odottamassa jos/kun irtisanoutuvat. En ottaisi tuollaisia takaisin vaikka kuinka olisi tiukkaa. Ei se nyt niin mene, että ensin irtisanoudutaan ja sitten ollaankin takaisin tulemassa.
Et ottaisi ammattilaisia töihin vaan jättäisit potilaat ilman hoitoa? Onneksi et ole päättämässä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä velvollisuus hoitajilla on tyrkyttää omaa ammattia lapsilleen? Miksi sinä et ehdota, että omusta lapsistasi tulee hoitajia?
Mä en ainakaan tiedä mitään hyviä puolia hoitoalasta. En ole koskaan kuullut sellaisista. Lisäksi en halua omaa lastani moisen hyeenalauman keskelle.
Hoitajat sen sijaan varmaan tietää mitä ne hoitoalan hyvät puolet on, kun kerran ovat alalle lähteneet ja jääneetkin vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletpa yksinkertainen. Miksi kuvittelet, että kaikilla olisi lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Niin, nykyään vakityöpaikat ovat tosiaan sellaisia "talousvankiloita" että jos niistä ihan itse irtisanoutuu niin se kostautuupi erittäin pahasti eli voipi tulla irtisanoutujalle tosi kalliiksi juurikin esim tuollai miten sinä sanoit.
Joten tässä vaihtoehto: irtisanoutumista hautovien hoitajien kannattaisi keskenään salaliittoutua. Joku heistä loisi pöytälaatikkofirman. Yksikään hoitaja ei irtisanoutuisi työttömäksi, vaan kaikki vain vaihtaisivat työpaikkaa. Eli kaikki menisivät töihin siihen pöytälaatikkofirmaan. Ja joitain kuukausia myöhemmin se pöytälaatikkofirma suljettaisiin. Nih! Yksinkertaista!
Yksikään hoitaja ei saisi karenssia. Yksikään hoitaja ei irtisanoutuisi työttömäksi. Yksikään ei vapaasti omasta tahdosta luopuisi vakityöpaikasta. Vaan kaikki hoitajat mukamas "tahtonsa vastaisesti" menettäisivät työpaikkansa koska heidän työnantajafirmansa meni konkurssiin tms.
Tuossa on jättimäinen ero. Jos itse irtisanoudut: olet paha ihminen ja yhteiskunta rankaisee sinua! Jos työnantajafirmasi menee konkurssiin ja siksi menetät työpaikkasi: olet uhri ja yhteiskunta auttaa sinua!
Eli yhteiskunnassamme ei ole niin yhtään mitään järkeä.
Ehkä minä tulevaisuudessa ryhdyn sellaiseksi bisnesmieheksi että luon juurikin tuollaisia pöytälaatikkofirmoja ja hyväksyn pienestä maksusta itselleni asiakkaiksi ihmisiä jotka tahtovat päästä ulos vakityövankeudesta.