^^ MARRASKUISTEN -05 EKA TAAPEROVIIKKO ^^
Huomenta marrasmammat ja -murut! Ajattelin tulla heti aamutuimaan aloittamaan pinon, kun meillä herättiin jo tuossa kuuden hujakoilla. Jesse yritti herätä jo 05.10, mutta siirsin pojan meidän sänkyyn ja siinä uni maittoi vielä melkein kuuteen saakka. Oon kyllä itse ihan väsy, tarvii varmaan nukkua myös päikkäreitä tänään.
Nyt me lähdetään aamupuurolle, joten myöhemmin juttua lisää...
Mukavaa viikon alkua marraskuisille! Tulkaahan jutustelemaan! :-)
Auringonkukka ja näppikselle pyrkivä Jesse (1.5vkoa 1v synttäreihin)
Kommentit (72)
yösyöttöjen lopetuksesta. Meillä on vaan niin että minä saan hoitaa kaikki yöheräämiset, ja tyttö tietty ihmettelee miksei äiti anna tissiä kun otan huutavana hänet syliin. ei oikein luonnistu tuo meillä kun saan taistella miestäkin vastaan. Välillä tekee mieli toivottaa koko ukko niin pitkälle kuin pippuri kasvaa.
On kyllä ollut jotenkin pitkä viikko. Ja mielihyvin viikonlopun otan vastaan.
Suunnitelmista sen verran, että kotosalla ja huomenna varmaan käydään miehen mummulla&ukilla kyläilemässä, lähellä asuvat. Ja sunnuntaina siskon pojan 4vee synttäreille.
Mukavia synttärijuhlia juhliville! :)
Vinhaa kyllä, että niitä jo juhlitaan.
Ei vaan jotenkin ite tajua, että totta tosiaan niitä todella parin viikon päästä meilläkin vietetään!
Minä itse ilmottaudun atoopikoiden joukkoon. Murkkuiän jälkeen ihottumia ei enää ole pahemmin ollut, kuiva iho vain. Eikä se kyllä ollut yhtään kivaa!! Kutitti vimmatusti ja sitten äiti vielä laitto jumbe kerroksen rasvaa ja kaikki vaatteet oikeen liimautui kiinni.
Pertulla on aina välillä ihottuma läiskiä, nyt pyllyllä. Fannylla taas ei koko aikana mitään ole ollut. Ja Perttu myös pihisee ja puhisee eli astmaa myös niin kuin minullakin.
Nyt ruokaa pöytään!
Terveiset kitylle!
Ja on kyllä ihanan monilla masuasukkeja :)
Hyvää viikonloppua!
Hilda
Onnittelut heti aluksi eli ekaksi kaikille pikku vesseleille, jotka täyttävät vuoden tai ovat jo täyttäneet. Meillä juhlitaan 25.11. vasta, syntymäpäivä on kuitenkin 21.11.
Sitten onnittelut kaikille plussanneille, pinosta pongasin Tamatun, Noeman ja Kittykatin.
Tiituliitulle kiitokset huolehtimisesta, löysin kuin löysinkin tänne ja Hertalle kiitos neuvosta ja mun viestin pongaamisesta tuolta vanhalta osastolta =)
Kirjoittelinkin tuonne toiselle puolelle, että meillä Portugalin lomalla poju oppi nukkumaan meidän keskellä yöllä ja nyt sitä ei saa omaan sängyyn millään, harmittaa, kun nukkuin aina niin hyvin siellä ennen jäi ilta-aikaa miehenkin kanssa aina. Kerroin myös yötisulta vieroittamisen aloittamisesta ja nyt ollaan neljä yötä menty ilman tisua, eka yö oli erittäin rauhaton, toka yönä kerran heräs vaatimaan ja kaksi viimeisintä ei kertaakaan. En voi uskoa, että se näin helposti kävi. Viime yönä nukuin kuin tukki itse ja täytyy sanoa, että en muista milloin viimeksi nukuin näin hyvin =) Nyt sitten vähitellen päivä tisuttelu pois ja sitten opetellaan nukkumaan omassa sängyssä. Hiljaa hyvää tulee.
Kehityksestä. Meillä poika otti ja repaisin ja neuvolassa esittelin 8 kkden iässä pinsettiotteen. Viime viikolla kokeiltiin värikynien käteen antamista ja ette arvaa, hän pitää sitä kuin aikaiset konsanaan eli peukalon ja etusormen väissä, en tietenkään meinannut uskoa ja olenkin sen jälkeeen monesti toistanut homman ja eikun aina sama homma. En tiedä missä iässä näitä hienouksia osataan, mutta muistin mukaan ekaksi tulee kynään koko kädellä tarttuminen. Sitten poju on käännellyt kirjan sivuja 3 kkden iästä lähtien ja lukee todella ahkerasti kirjoja. Leluja ollaan nimetty jonkin aikaa ja tietää mitä aina tarkoitetaan ja tällä viikolla opittiin suu, nenä ja iskä opetti korvan enkuksi sillä aikaa kun olin joogassa. Sanoja tulee vasta isi ja äiti tuli eka kerran tällä viikolla, no nehän ne tärkeimmät =) 8 kkden iässä kontattiin ja noustiin tukea vasten seisomaan ja 9 kkden iässä kiivettiin sohvalle eka kerran, sitten poju kiipeileen, kun on takan edessä semmonen rautaristikko, niin hää laittaa pikku varmaansa sinne väliköihin ja kiipeää kuin pieni apina hakemaan takan reunukselta tavaroita mm.kaukosäätimiä. Kävellä ei vielä ole alkanut, mutta seisoo paikalla monesti kauan ja tuijottelee telkkaria. Musiikki on autossa parasta viihdettä ja automatkat muuttui kidutuksesta mieluisaksi, kun mummo toi suomalaista lasten musiikkia. Sen kun laittaa autossa soimaan, niin pää ja jalat alkaa heti hytkymään =) hauskan näköistä.
Löysin täältä myös suomalaisten kerhon eli tapaamme joka kkden ensimmäine perjantai, tänään en kylläkään pääse mukaan menoon, mutta kiva käydä suomeksi rupattelemassa. Huh innostuipa kirjoittamaan. Ilmoista sen verran vielä, että lunta ei ole eikä varmaan tule =) Aurinko paistaa täydeltä terältä. Mutta onneksi tuumme Suomeen tammikuun puolessa välissä ja olemme koko kuukauden siellä. Tuskin maltan odottaa. Miten muuten koristelette täytekakun???? Onko vinkkejä?
Terkuin,
Le Cheile ja Kaapo Einari 11 kktta 14 pv.
Kauheesti kirjoitusvirheitä, kun piti pojua aina välillä tiirailla, mutta koittakaan saada selvää =)
Äkkiä tulen leipomisen lomasta piipahtamaan..
Auringonkukka, onko sinulla tai miehelläsi atooppinen iho? Itselläni on, ja talvisin melko paha, ja jännitän että miten aatun ihon käy.Toivottavasti välttyy tältä..
Nyt takasin kädet taikinaan, sitten vessan pesu ja nukkumaan. Huomenna jatkuu puuahailut sunnuntaina vietettäviä synttäreitä varten. Palaan sitten maanantaina kertomaan miten juhlinta sujui, tehkää toverit samoin!
Vointeja :)
Aatun äippä: Mulla on atooppinen iho, joka muuten pysyy rasvauksilla hyvin kontrollissa, mutta kädet tahtoo kuivua talvisin. Nytkin on sormissa ihottumaläiskiä, jotka ei pysy kurissa kuin kortisonilla. Iho ei kutise, mutta kirveltää kun on rikki. Tänään on tosin tullut kuljettua rätti kädessä normaalia enemmän eli ei mikään ihme vaikka kädet onkin vähän heikossa kunnossa. Miehellä ei ole atopiaa eikä allergioita. Harmi että pojan piti periä multa noita kökköjuttuja kun olisi ollut paremmatkin geenit tarjolla. ;-)
Allergioista puheen ollen, testattiin tänään Jesselle ekaa kertaa pieni määrä vehnää. Mitään ihottumalehahduksia ei ainakaan tullut, mutta vähän kymmenen jälkeen Jesse alkoi itkustella sängyssä eikä lopulta mikään muu auttanut kuin kanniskelu. Annettiin sitten melkein tunnin kanniskelun jälkeen Panadolia ja sen jälkeen poika rauhottuikin melkein heti. Voi kun tietäis liittyykö nuo itkut nyt jotenkin siihen vehnään vai onko jotain muuta; uusia hampaita, flunssa tulossa...? Pitkään aikaan ei ole tuollaisia yöuni-itkuja ollut, joten väkisinkin tulee mieleen onko Jesse nyt sitten vehnälle allerginen. Ja näin ollen todennäköisesti myös ohralle ja rukiille. Tylsää. Ainakin vehnätestaukset menee nyt muutamaksi päiväksi tauolle.
Nyt nukkumaan niin jaksaa sitten huomenna kestitä vieraita. Kauniita unosia marraskuiset!
Aina käyn lukemas mut kun tulee kirjottelun aika ni kaikki unohtuu...
Kovasti kaikki touhailee YKKÖSIÄ :) meillä varsinainen päivä on isänpäivä, joten juhlat pidetään sitte ens lauantaina. En viitti kutsuu isänpäiväksi ku monel on sillon paljon muutaki puuhaa. Osa vieraista kyl taitaa olla tulos sunnuntaina... Mun isä tulee vissii jo perjantaina ja viihtyy sitte sunnuntaihin asti. Kiva! Saadaa sitte isukille kahvit samaa syssyy eikä tarvi lähtee ajelee sinne eriksee (100km).
Ihottumista oli jotai...
Meil on pojalla iho kovasti kuivahtanu pakkasten myötä. Atopiaa en epäile kun meil ei kummallakaa oo ja hänel on tullu vast kylmistä ilmoista. Rasvannu oon aina ku ulkoota tullaa ja illalla viimeseks. Laitin eri pinkan jossa kysyin hyvistä rasvoista, kysely ei tuottanu oikee tulosta ja olenki nyt laittanu ihan tavis Niveaa, jotai naama-sensitivee se tais olla, itekki käytän.
Kaks yötä ollaa kuorsattu oikee olan takaa. Poika on heränny vasta seittemän jäljis ku yleensä se tapahtuu kuuden maissa. Taitaa lentsu olla hellittämää päi, onneks! On sitä sitte kestettyki. Iskä on viel hiuka räkäne ja pojallaki vähä nenä vuotaa, mut kyl ne loputki saa painuu huisin kuukkelii :)
Aamul paineltii reippaasti pihalle kolaamaa. Miro oli nassu näkkäril ku istu kolan kyytillä :D Pulkkaa meil ei viel oo, odotetaa sitä synttärilahjaksi! Ihmeen hyvin hän jo ulkonaki kävelee. Vaikkakin välillä muksahtelee, on nii topattu se uus puku vielä. Ehkä se siitä jahka hiukan käytetää viel.
Talvitamineista sen verran että Lindexiltä ostin toppapuvun. Ei haittaa vaik pyllys ja jalois ei oo tehostei, ei hän niitä vielä tänä talvena nii kovasti tarvii. Hanskat sieltä myös nappasin mut ne ei toimi... Kädet ei pysy siellä ja sitte ne putoo. Pitänee paikallisesta vielä käydä kattomassa toisii, ei noo paksui.
Nyt hän herää...
Koitan vielä hiukan hänen avustuksella...
ONNEE KOVASTI kaikille joilla on uusi pieni massuasukki!!!
Ja sitte pitää vielä hehkuttaa, että ennen niin epätoivoselta näyttävä pullosta luopuminen on vaihtunu pelkkään nokkamukiin :) !!! Viime viikonloppuna minä sen päätin, että nyt pullot mäkeen ja mukit pöydälle. Ja niin siinä sitten kävi. Myös iltamaito juodaan mukista puuron kanssa ja sitte nukkumaan. Ihanaa! Pullot laitin ylähyllylle, saavat sitten joutua joulupukin matkaan! Tuttiakaan meil ei oikeestaa muuten natustella ku nukkumaan mennessä, ehkä siitäkin jo kohta pääsemme... Tai viimeistään sitte seuraavalle joulupukille ;)
Luin äsken tenttiin ja nyt mä lähen siivoon ne kirjat pois tuolta ennenku ovat lukemiskelvottomia, pieni poika muuten ne syö!
Elikkäs kirjoistaki tais olla juttuja... Miron mielestä niissä on vaan niin makeita juttuja että ne voi vaan syödä. Jos aletaan kuvia niistä kattelee ni keskittyminen menee johonki ihan muualle. Muuten hän kyl tunnistaa jo sanoja ja osaa hakea leluja, mm. auto, lamppu, isi, äiti, mummi, pappa, mamu, pallo, kisu, vene...
Nii, ne tenttikirjat...
-Jonsku-
palailen ehkä illemmalla!
Kiitos noema kannustuspuhinoista vauvamietintöjen suhteen. Kyllä alkaa enemmän ja enemmän mielessä olemaan kakkonen. Mies olisi valmis vaikka heti, otti jo itsekin asiaa puheeksi. Minä vielä emmin kun jännittää asia niin kovasti.
Tamatulle paljon onnea Teemun ensiaskeleista! Ihanaa kun saitte oikein videollekin. :) Aika ajoin mietin pitäisikö ostaa videokamera, vaikka saa tuolla meiän digikameralla lyhyitä videopätkiäkin otettua. Kiva kun välitit terkkuja kittykatilta, kerro takaisin päin että ei olla unohdettu! :)
Äitykkä paranemista teidän nuhaköörille. Me ollaan kans kaikki nuhassa, no on ainakin hyvä sauma koittaa opettaa poikasta miten niistetään :) ei kyllä oo vielä oppi mennyt perille :D ihanaa lumilomaa teille!!
Tiituliitun suuntaan myös nuhaparanemisia! On näköjänsä paljon liikkeellä. Oon kans huomannut poikasella että posket on hiukan punehtuneet ja kuivaneet, samoin jaloissa on vähän kuivempi iho nyt ilmojen viilennyttyä. Oma ihonikin kuivaa aina talven tullen. Kaikenkaikkiaan pojalla on kyllä ollut hyvä iho aina, niinkuin Mannakin kirjoitti ei oo tarvinnut rasvailla tähän mennessä. Mutta kyllähän rasvavinkit meillekin kelpaa jos tarvetta tulee.
Mannasta puheen ollen, oliko onnistunut ilta eilen miehen kanssa? :)
Auringonkukka kiitos onnitteluista :) samaa toivotaan, että yöt jatkuisivat edelleen hyvinä. Vastavuoroisesti onnittelen Jessen synttäreitten ohella myös askelennätyksiä! ;) Meillä ei vielä ilman tukea edes seisota, tukea pitkin saatta kyllä hiukan tepastellakin. Mutta ei tässä mikään kiire ole.
Katzuska, onnea pottasaaliista! :) Mä laitan yleensä päiväunien jälkeen aina heti pojan potalle, niin silloin tulee lähes joka kerta pissit pottaan. Meillä ainakin se on ollut hyvä ajoitus. Jotain kirjoitinkin tuolla aiemmin niin kuin huomasit yösyömisten lopettamisesta, mutta voin vielä kertoa tähänkin.
Eli meillä oli tilanne myös se, että poika ei ollut nukkunut kertaakaan kuin max ehkä 4 tuntia putkeen, ja viime aikoina heräili parin tunnin välein ja aina olis vaan tissille pitänyt päästä. Oltiin miehen kanssa tosi väsyneitä jatkuvaan (lähes vuoden kestäneeseen) yöheräilyyn, joten päätettiin että nyt saa tulla stoppi. Minä menin toiseen huoneeseen nukkumaan, mies laittoi illalla vauvan sänkyynsä nukkumaan ja nukkui yöt makkarissa vauvan kans. Aina kun poika heräs yöllä, mies rauhoitti laittamalla uudestaan makuulle ja antamalla tutin suuhun. Jos kävi kovasti huutamaan/itkemään otti hetkeksi syliin. Yllättävän nopeasti ja hyvin hän sai vauvan rauhoittumaan ja uudestaan nukahtamaan. Itse jos aiemmin olin koittanut samaa, huuto vain yltyi kunnes sai tissiä, joten meillä ainakin oli oleellista se että mies oli se rauhoittelija enkä minä. Ja etten ollut edes näkyvillä samassa huoneessa. Näin toimien parissa yössä heräilyt väheni 1-2 kertaan, ja nyt on viime yöt olleet 0-1 kertaa. Olen palannut takaisin makkariin nukkumaan, mutta edelleen se on mies joka pojan laittaa takaisin nukkumaan jos herää kesken unien. Toivottavasti sinäkin saisit mieheltä apua tässä asiassa.
Nytpä meillä onkin uusi jännitys yöunien suhteen. Teimme työhuoneesta pojalle huoneen, nyt se on valmis ja siirsimme pinniksen nyt sinne. Jännittää miten käy yöunien kun onkin huone vaihtunut. Toivottavasti jatkuu yhtä hyvin.
LeCheile, olipas kiva kuulla sinusta pitkästä aikaa! Ootkin ollut aina välillä ajatuksissa. Kiva että teilläkin sujui yösyöntien lopettaminen noin hyvin. Kyllä sitä on vaan ihan eri ihminen kun saa nukutuksi paremmin! Miten muuten siellä irlannissa rokotetaan vauvoja? Onko erilainen rokotusohjelma kuin suomessa? Tuli vain mieleen kun muistan että olit joskus myös kiinnostunut kuten minäkin yhdistelmärokotuksien antamisesta pienempinä erinä.
Jonskulle vielä onnittelut menestyksekkäästä nokkamukiin siirtymisestä.
Gerda ja karhunpoika
Gerdalle kiitos kysymästä, eilinen ilta miehen kanssa onnistui oikein hyvin=) Kuohuviini on aina hyvää ja kiva ilta hyvien keskustelujen merkeissä muutenkin. Ihana mies=) Poikakin hemmotteli meitä aamulla ja antoi meidän loikoilla sängyssä 7.30 asti. Annoimme hänelle yöksi viereen yöpaitani ja poika oli sen kanssa ihana. Noin tunnin verran aamulla touhusi yöpaidan kanssa, nousi istumaan, vähän itkaisi ja sitten oikein rojahti paita kasvoillaan sängyn pohjalle peukku suussa sitä nuuhkimaan. Jotenkin hän on nyt muutenkin päivisin vähän väliä nuuhlimassa paitojani=)
Tänään meillä oli kans mukava päivä, olimme maalla mieheni isän ja hänen siskonsa perheen luona. Pojan tädillä oli tällä kertaa kissat sisällä pakkasta paossa (yleensä kulkevat ulkona omilla teillään) ja poika oli tosi kiinnostunut kissoista, kun näki moisia otuksia ekaa kertaa. Meni heti kissan luo, tarttui hännästä ja alkoi vatkata. Kissa ei oikein tykännyt=( Poika tykkää myös kovasti koirista. Jännä seurata tuota hänen tutustumistaan eläimiin, me kun miehen kanssa emme niistä niin välitä, mutta toki poikaa tuetaan niiden pariin. Pojan tädillä on siellä maalla myös hevosia ja niitä katseltiin tänäänkin.
Itsestä tuntuu, ettei aina aika niin kulu siellä maalla, mutta odotan kyllä kovasti että poika kasvaa, sitten siellä kyllä riittää mukavaa touhua. Onhan se eri tavalla kehittävä paikka lapselle, voi puuhailla kaikkea mitä kaupungissa ei. Rakennella majoja, nikkaroida, hoidella eläimiä, puuhailla ison puutarhan kasvihuoneissa, pelloilla, uida, marjastaa.... ja kaikkea tätä ihan siinä ukin ja tädin piahpiirissä.
Rasvoista. Meillä pojalla jalat menneet vain huonompaan ja tänään mies kävi ostamassa apteekista jotain erilaista perusrasvaa, jospa auttaisi (en muista nyt merkkiä). En keksi mitään erikoisempaa ruokaakaan jota poika olisi viime viikkoina syönyt. Omenaa on kyllä syönyt nyt muutaman viikon ajan tosi paljon....
Nyt mies tuolla huutelee Uutisvuodon pariin, se on meidän lempiohjelma!
Manna
Mut ei anneta sen haitata! Ajattelin tosin aamulla lähtee pojan kanssa ulos puuron jälkee, ei sitte menty ku eihä siel nää eteensä :( Piti eilen illal tul viel teit kattoo, mut kertakaikkiaan nukahdin tentti-kirjojen ääreen :(
Oltiin eilen ulkona tosi paljon. Aamulla kolaamassa, päivällä pulkkailemassa ja iltapäivällä potkukelkkailtii :) Oli murulla naama ku naantalin aurinko pulkassa ja kelkassa. Pulkan reunoista piti kiinni ja mitä kovempaa mentii sen enempi hän kirkui ja nauroi, ihana! Potkukelkka oli vissii hiuka tylsempi vaikka siinäki nauratti. Mut sil ei päässy koko ajan kunnol ku oli hiekkaa. Kaulaliina laitettii kainaloitte alta taakse solmuun ni hyvin pysy poika pieni kyytillä ja nautti!
Nyt hän simahti päikkäreil ja isäntä hilpasi kolaamaan... pakko siel hiukan on vaikka lisää koko ajan tuleekin. Lupailivat vissii vetistyvän, eihän sitä sitte kolaa hullukaa.
MANNAlla oli ollu ihana ilta ja aamu, toivottavasti se anto piristystä pitkäksi aikaa!
Nuhanenille ja kuiville ihoille paranemista. Kyllä me tästä selvitään! Selvittiin viime talvenaki vaikka oltii paljo pienempii ;)
Mut nyt edellee hilpasen niitten tentti-kirjojen pariin, blaah!
-Jonsku-
Hui miten pitkä onkaan jo tämä pino. Aloitetaanko ensi viikolla uusi? Olen lueskellut, mutta en joutanut kirjoittamaan kun tuo mummulan rakennusprojekti ottaa oman aikansa.
MUTTA IHANAA ONNEA ONNEA NOEMA JA TAMATU!!!
Vallan olen kade kyllä teille. Voi kumpa minäkin pian plussaisin. Kuumetta on. No mutta katsotaan tämä rakennusremppa ensin ja joskos sitten alkaisi kunnon puuhiin. hih.Yhdet menkat on tulleet, joten käynnistynyt olen, hih. Vallan ihanaa oli lukea nuo plussauutiset.
Mutta älkää jättäkö meitä.
Meillä on rauhoittunut yöunille meno ja on ollut öitä ettei ole syöty. Ihan koko yötä ei olla nukuttu, mutta jos on herätty niin pian jo nukuttu taas. Oisko pisin pätkä ollut 6-7h heräämättä. Meillä nukutaan nykyäänn 7.30-8.30 asti.
Mutta mutta nyt unten maille
öitä
neiti teki ekat pissat eilen pottaan !! JEE!! vähänkö kehuin ja tyttö itsekin oli yhtä hymyä kun näki että äiti tuli niin onnelliseksi. en ole stressannut tuosta potattamisesta kun neiti ei oikein ole viihtynyt siinä ja nyt saatiin sattuman satoa mutta näistä se lähtee :))
Tyttö on nyt päikkäreillä mutta kunhan herää niin mennään ulos lumeen leikkimään. Hankala raukan on kävellä kun puetaan paljon vaatteita ja vielä toppakengät. Tehdään varmaan vesiämpärillisestä kynttilälyhty vai miksikä sitä nyt sanotaan?
Gerda: miten teillä tuo yösyöttöjen lopetus hoidettiin? meillä kun vieläkin syödään 3 krt yössä ja kokonaiset yöunet ovat haave vaan.