Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hoitajilla on niin järjettömät vuorosysteemit?

Vierailija
16.09.2022 |

Kysyn täältä, kun täällä on paljon hoitajia. Itse olen töissä teollisuudessa, ja meillä on keskeytymätön kolmivuoro aamu/aamu/ilta/ilta/yö/yö, jonka jälkeen kolme vapaata. Aina. Hoitajilla taas on kaiken maailman aamu/ilta/yö/vapaa/yö/vapaa/aamu/yö/aamu/ilta/aamu/vapaa/yö/aamu/tuplavuoro/vapaa sairaanhoitajana. Miksi? Eikö tuo minun duunipaikan malli olisi kaikkien jaksamiselle parempi?

Kommentit (184)

Vierailija
141/184 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka idi*otti menee vapaiden jälkeen aamuvuoroon? Jos esimerkiksi maanantaina on vapaa, kannattaa tiistaina mennä yöhön, silloin tiistaikin on vielä lähes kokonaan vapaa, toki riippuen moneltako yövuoro alkaa. Lisäksi pitkien vapaiden kannattaa alkaa aamuvuoron jälkeen. Jos esimerkiksi tiistai on vapaaputken ensimmäinen päivä, niin maanantaina aamuvuoro, jolloin vapaapäivien eteen tulee vielä ylimääräistä vapaata. Mikäli maanantaina olisi yövuoro, vapaaputki alkaisi vasta tiistaina aamulla valvotun yön jälkeen...

Ja ottaa pitemmän vapaan jälkeisen yövuoron jälkeen seuraavana päivänä iltavuoron? Usein ajatellaan tulevaisuutta eli mitä on yövuoron JÄLKEEN eikä sitä, että on mahdollisimman pitkät vapaat-

Jos noin ajattelet, suosittelen siirtymistä vaikkapa kaivoksille, joissa voi olla säännöllisesti jopa 7 vuorokauden vapaita. Ja tiedät jo tämän vuoden joulukuussa, mikä työaika sinulla on jouluaattona vuonna 2023. Jos se ei sinulle käy, sinulla on vuosi aikaa vaihtaa sellaiseen vuoroon, jossa saat mieleisesi työajan tai vapaata.

Vierailija
142/184 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi esimieheni poistui niin nyt ilta/aamu rumba näyttää rauhoittuneen. Asun kaukana työpaikasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/184 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omasta tuttavapiiristä tyytyväisimmät hoitohenkilökunnan ihmiset ovat heitä, jotka ovat saaneet itse tehdä työvuorolistat. 

No joo. Listojen itse suunnittelu ei ole sama kuin se, että suunnittelet omat työvuorosi ja ne toteutuu sellaisenaan. Todellisuudessa ainakin meillä kaikki joutuvat jatkuvasti työn ohessa suunnittelemaan tulevia listojaan, mutta joka kerta saat pettyä karvaasti, koska suunnitelmasi ei toteudu, vaan lopullinen lista voi olla aivan jotain muuta.

Tässä kohdin tulee myös esiin yksi hoitoalan työpaikkojen ongelma: epätasa-arvo. Pomon lellikit voivat suunnitella ja saada vaikka sovittua niin, että joka viikko perjantai päivä on vapaa. Toinen voi saada läpi sen, että tekee pelkkää iltavuoroa, jolloin tarkalleen ottaen on epäoikeudenmukaista, että toiset joutuvat tekemään kolmen vuoron tilkkutäkkiä ja joku taas tekee vain yhtä vuoroa.

Sama epäoikeudenmukaisuus tulee ilmi siinä, että rahakkaimmat yövuorot menevät aina samoille henkilöille.  Voit lukea rivien välistä, mikä on asemasi työyhteisössä siitä, millaisia listoja sinä saat. Oletko se jämäpaikkaaja, jonka vuorot suunnitellaan vain siten, että sinut laitetaan sinne missä on puutos - ei sen mukaan, mitä olet suunnitellut. Silloin siinä ei todellakaan huomioida työaikaergonomiaa tai sitä kuinka henkilö jaksaa tai onko se edes inhimillisesti mahdollista ilman että työn jälki kärsii. Päälle hoetaan tyhjiä kliseitä siitä, että pidä huoli omasta jaksamisestasi.

Tämä nyt vain yksi  niistä miljoonista ongelmista, mikä hoitoalalla tällä hetkellä riipii ihmisiä. Epäsäännöllinen vuorotyö on aivan jotain muuta kuin se, että jämptisti tehdään aina viikko yhtä vuoroa ja toinen toista. Säännöllinen vuorotyö soveltuu teollisuuteen, jossa ehkä ollaan vuorossa koneiden ja automaation parissa. Hoitoalalla olet työssä elävien ihmisten- asiakkaiden ja potilaiden kanssa.

Eli hetkinen. Sinun mielestäsi on siis hyvä, että hoitoalalla työskentelee väsyneitä ja stressaantuneita työntekijöitä, koska siellä ollaan työssä elävien ihmisten - asiakkaiden ja potilaiden kanssa? Ja tehtaassa on ok, että työntekijöiden työaikaergonomia on kunnossa, koska siellä työskennellään "koneiden ja automaation" kanssa?

Miten kummassa viestistäni saa sen käsityksen, että olen tyytyväinen? Luit vain viimeisen kappaleen?

Ensin valitat, kuinka huonosti työvuorosuunnittelu toimii, ja sitten tyrmäät toimivan vuorosuunnittelun (onko se nyt sitten ei-autonomista suunnittelua, jos hoitoaloilla on autonominen vuorosuunnittelu?) ja nimenomaan vetoat siihen, että hoitoaloilla käytössä oleva kaaos on pakko, koska millään muulla tavalla ei voida varmistaa potilaiden/asiakkaiden asianmukaista hoitoa, ja että säännöllinen, ennakoitavissa oleva vuorotyö/järjestelmällinen suunnittelu ei missään tapauksessa voi toimia hoitoalalla, vaan vain ja ainoastaan muualla. Ja kuitenkin tässä ketjussakin on esitetty ihan oikeita toimivia monivuorojärjestelmiä.

Ainoa ero on se, että jostain syystä hoitoalalla työntekijöiden pitää ehdottomasti saada vaikuttaa vuoroihinsa koko ajan, ja silloin ne vuorot eivät enää toimi kenellekään muulle kuin esihenkilöiden lellikeille?

Ok, olen insinööri, ja työskennellyt erilaisissa tehtaissa, ja edelleen teen aktiivisesti töitä eri teollisuudenalojen kanssa, eikä missään ole tullut vastaan tuollaista vuorokaaosta kuin hoitoalalla. Ja nyt puhun tehtaista, joissa todellakin tehtään töitä 24/7  noin 365 päivää vuodessa, työntekijöitä alueella on satoja ellei tuhansia... Mutta hoitoala vain kertakaikkiaan on niin vaikea, ettei missään nimessä sitä voi verrata mihinkään muuhun olemassaolevaan järjestelmään?

(ja tästä olen puhunut useasti hoitoalalla työskentelevien kanssa, ja vastaukset ovat aina juuri ne samat: kun meillä on niin eri kuormitus eri vuorokaudenaikoina (niin on muuallakin, erityisesti teollisuudessa ja logistiikassa), meillä työntekijöillä pitää olla oikeus vaikuttaa vuoroihinsa (ja silti vain suosikeilla on oikeasti tämä mahdollisuus, ja se jos mikä on epätasa-arvoista!), mikään muu ei toimi (on toiminut aikaisemmin eikä mitään uutta ole mahdollisuus edes kokeilla koska edelliset selitykset).)

Minäkin nyt luin vain yhden sanan viestistäsi: insinööri. Se selittää kaiken.

Oikeasti.

Olisiko kannattanut lukea tuo koko viesti. Asenne kertoo paljon tästä ongelmasta, valitetaan mutta ei kuitenkaan olla valmiita kuuntelemaan parannusehdotuksia, saati kokeilemaan niitä.

Etkös mennytkään sinne sienimetsään? Sieltä löytynee  ratkaisut kaikkiin ongelmiin. Ratkaisuehdotuksilla voi pyyhkiä takapuolta, jos ei ole käsitystä järjestelmästä monipuolisesti sen sisäpuolelta. Pelkät kuulopuheet ja kokemukset jostain muista työympäristöstä ei ole yksi yhteen siirrettävissä hoitoalalle. Myöskin sotealan työpaikat ovat profiloituneet hyvin erilaisiksi, eikä niissäkään kaikissa  toimi yhteneväiset käytänteet. Nämä ovat monitahoisia ongelmia ja jos joku todella viitsisi kuunnella alalla toimivia ihmisiä eikä vaan tuputtaa omia ideoitaan, niin ehkäpä jonkinlaista positiivista muutosta vallitsevaan kriisiin  voitaisiin löytää.

Tä? Kävin sienessä, kantarellejä on noussut kuin... sieniä sateella. Pari orakastakin sain, enemmän oli matoisia kuin syötäviä niissä. Tässä välissä olen myös viipaloinut kurkkuja, teen maustekurkkuja.

Enpä voi sille mitään, jos joku muukin kommentoi viestejä kuin minä.

Ja minulla on kyllä käsitys siitä katoksesta ja pahoinvoinnista, joka sotealalla vallitsee. Jotain pitäisi tehdä, ja se toive on nimenomaan alan sisältä.

Vierailija
144/184 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omasta tuttavapiiristä tyytyväisimmät hoitohenkilökunnan ihmiset ovat heitä, jotka ovat saaneet itse tehdä työvuorolistat. 

No joo. Listojen itse suunnittelu ei ole sama kuin se, että suunnittelet omat työvuorosi ja ne toteutuu sellaisenaan. Todellisuudessa ainakin meillä kaikki joutuvat jatkuvasti työn ohessa suunnittelemaan tulevia listojaan, mutta joka kerta saat pettyä karvaasti, koska suunnitelmasi ei toteudu, vaan lopullinen lista voi olla aivan jotain muuta.

Tässä kohdin tulee myös esiin yksi hoitoalan työpaikkojen ongelma: epätasa-arvo. Pomon lellikit voivat suunnitella ja saada vaikka sovittua niin, että joka viikko perjantai päivä on vapaa. Toinen voi saada läpi sen, että tekee pelkkää iltavuoroa, jolloin tarkalleen ottaen on epäoikeudenmukaista, että toiset joutuvat tekemään kolmen vuoron tilkkutäkkiä ja joku taas tekee vain yhtä vuoroa.

Sama epäoikeudenmukaisuus tulee ilmi siinä, että rahakkaimmat yövuorot menevät aina samoille henkilöille.  Voit lukea rivien välistä, mikä on asemasi työyhteisössä siitä, millaisia listoja sinä saat. Oletko se jämäpaikkaaja, jonka vuorot suunnitellaan vain siten, että sinut laitetaan sinne missä on puutos - ei sen mukaan, mitä olet suunnitellut. Silloin siinä ei todellakaan huomioida työaikaergonomiaa tai sitä kuinka henkilö jaksaa tai onko se edes inhimillisesti mahdollista ilman että työn jälki kärsii. Päälle hoetaan tyhjiä kliseitä siitä, että pidä huoli omasta jaksamisestasi.

Tämä nyt vain yksi  niistä miljoonista ongelmista, mikä hoitoalalla tällä hetkellä riipii ihmisiä. Epäsäännöllinen vuorotyö on aivan jotain muuta kuin se, että jämptisti tehdään aina viikko yhtä vuoroa ja toinen toista. Säännöllinen vuorotyö soveltuu teollisuuteen, jossa ehkä ollaan vuorossa koneiden ja automaation parissa. Hoitoalalla olet työssä elävien ihmisten- asiakkaiden ja potilaiden kanssa.

Eli hetkinen. Sinun mielestäsi on siis hyvä, että hoitoalalla työskentelee väsyneitä ja stressaantuneita työntekijöitä, koska siellä ollaan työssä elävien ihmisten - asiakkaiden ja potilaiden kanssa? Ja tehtaassa on ok, että työntekijöiden työaikaergonomia on kunnossa, koska siellä työskennellään "koneiden ja automaation" kanssa?

Miten kummassa viestistäni saa sen käsityksen, että olen tyytyväinen? Luit vain viimeisen kappaleen?

Ensin valitat, kuinka huonosti työvuorosuunnittelu toimii, ja sitten tyrmäät toimivan vuorosuunnittelun (onko se nyt sitten ei-autonomista suunnittelua, jos hoitoaloilla on autonominen vuorosuunnittelu?) ja nimenomaan vetoat siihen, että hoitoaloilla käytössä oleva kaaos on pakko, koska millään muulla tavalla ei voida varmistaa potilaiden/asiakkaiden asianmukaista hoitoa, ja että säännöllinen, ennakoitavissa oleva vuorotyö/järjestelmällinen suunnittelu ei missään tapauksessa voi toimia hoitoalalla, vaan vain ja ainoastaan muualla. Ja kuitenkin tässä ketjussakin on esitetty ihan oikeita toimivia monivuorojärjestelmiä.

Ainoa ero on se, että jostain syystä hoitoalalla työntekijöiden pitää ehdottomasti saada vaikuttaa vuoroihinsa koko ajan, ja silloin ne vuorot eivät enää toimi kenellekään muulle kuin esihenkilöiden lellikeille?

Ok, olen insinööri, ja työskennellyt erilaisissa tehtaissa, ja edelleen teen aktiivisesti töitä eri teollisuudenalojen kanssa, eikä missään ole tullut vastaan tuollaista vuorokaaosta kuin hoitoalalla. Ja nyt puhun tehtaista, joissa todellakin tehtään töitä 24/7  noin 365 päivää vuodessa, työntekijöitä alueella on satoja ellei tuhansia... Mutta hoitoala vain kertakaikkiaan on niin vaikea, ettei missään nimessä sitä voi verrata mihinkään muuhun olemassaolevaan järjestelmään?

(ja tästä olen puhunut useasti hoitoalalla työskentelevien kanssa, ja vastaukset ovat aina juuri ne samat: kun meillä on niin eri kuormitus eri vuorokaudenaikoina (niin on muuallakin, erityisesti teollisuudessa ja logistiikassa), meillä työntekijöillä pitää olla oikeus vaikuttaa vuoroihinsa (ja silti vain suosikeilla on oikeasti tämä mahdollisuus, ja se jos mikä on epätasa-arvoista!), mikään muu ei toimi (on toiminut aikaisemmin eikä mitään uutta ole mahdollisuus edes kokeilla koska edelliset selitykset).)

Minäkin nyt luin vain yhden sanan viestistäsi: insinööri. Se selittää kaiken.

Oikeasti.

Olisiko kannattanut lukea tuo koko viesti. Asenne kertoo paljon tästä ongelmasta, valitetaan mutta ei kuitenkaan olla valmiita kuuntelemaan parannusehdotuksia, saati kokeilemaan niitä.

Etkös mennytkään sinne sienimetsään? Sieltä löytynee  ratkaisut kaikkiin ongelmiin. Ratkaisuehdotuksilla voi pyyhkiä takapuolta, jos ei ole käsitystä järjestelmästä monipuolisesti sen sisäpuolelta. Pelkät kuulopuheet ja kokemukset jostain muista työympäristöstä ei ole yksi yhteen siirrettävissä hoitoalalle. Myöskin sotealan työpaikat ovat profiloituneet hyvin erilaisiksi, eikä niissäkään kaikissa  toimi yhteneväiset käytänteet. Nämä ovat monitahoisia ongelmia ja jos joku todella viitsisi kuunnella alalla toimivia ihmisiä eikä vaan tuputtaa omia ideoitaan, niin ehkäpä jonkinlaista positiivista muutosta vallitsevaan kriisiin  voitaisiin löytää.

Tä? Kävin sienessä, kantarellejä on noussut kuin... sieniä sateella. Pari orakastakin sain, enemmän oli matoisia kuin syötäviä niissä. Tässä välissä olen myös viipaloinut kurkkuja, teen maustekurkkuja.

Enpä voi sille mitään, jos joku muukin kommentoi viestejä kuin minä.

Ja minulla on kyllä käsitys siitä katoksesta ja pahoinvoinnista, joka sotealalla vallitsee. Jotain pitäisi tehdä, ja se toive on nimenomaan alan sisältä.

Kaaoksesta, katoksesta en tiedä. Sisäilmaongelmia ainakin on vähän joka puolella.

Vierailija
145/184 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo teidän systeemi on sitä ns ergonomista työvuorolistan, joka on monen mielestä persiistä, koska ei sovi itselle. Harva jaksaa/haluaa tehdä 7 päivää putkeen töitä tai haluaa mennä vapaalta aamuvuoroon. Tai tehdä parin viikon välein pari yövuoroa, monella niistä palautuminen syö helposti opari vapaapäivää. Autonominen lista on kaikkein paras. Siinä jokainen pääsee osallistumaan ja vaikuttamaan itse vuorojensa suunnitteluun ja tekemään epäterveellisestä vuorotyöstä itselleen vähemmän kuormittavaa.

Kuulostaa ihan siltä, että röyhkeät syövät nöyrät (sanopa tuo monta kertaa peräkkäin nopeasti, heh). Ei ihme, että on huono työilmapiiri. Tuohan oikein kutsuu entisiä koulukiusaajia jatkamaan "uraansa".

Vierailija
146/184 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmiä esimiehiä on, tosin heillä on esimies ja tällä esimies ja tällä ja sitten on kaupungin johtaja. Kumma kyllä kaikki ovat naisia.

Vierailija
147/184 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmankos kaikki menee päin vi t tua.

Vierailija
148/184 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo teidän systeemi on sitä ns ergonomista työvuorolistan, joka on monen mielestä persiistä, koska ei sovi itselle. Harva jaksaa/haluaa tehdä 7 päivää putkeen töitä tai haluaa mennä vapaalta aamuvuoroon. Tai tehdä parin viikon välein pari yövuoroa, monella niistä palautuminen syö helposti opari vapaapäivää. Autonominen lista on kaikkein paras. Siinä jokainen pääsee osallistumaan ja vaikuttamaan itse vuorojensa suunnitteluun ja tekemään epäterveellisestä vuorotyöstä itselleen vähemmän kuormittavaa.

Kuulostaa ihan siltä, että röyhkeät syövät nöyrät (sanopa tuo monta kertaa peräkkäin nopeasti, heh). Ei ihme, että on huono työilmapiiri. Tuohan oikein kutsuu entisiä koulukiusaajia jatkamaan "uraansa".

Kyllä, työnantaja tekee niin. 

Vierailija
149/184 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain kommentista tuli yllättäen mieleen Vantaan kaupunki.

Vierailija
150/184 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen ihmetellyt myös. Ja mikä aika esimehellä menee noiden vuorojen suunnittelussa, ehtisi hänkin apukäsiksi töihin, jos ei käyttäisi työaikaansa koneella vuorojen suunnitteluun.

Teollisuudessa vuoroa voi tarvittaessa myös yrittää vaihtaa työkaverin kanssa sopimalla.

Ja näissä teollisuuden listoissa huomioitu myös järkevin palautuminen vuorotyön rasituksesta.

Vuorosuunnitteluun on olemassa myös tietokoneohjelmia. En tiedä miksi tällaisia ei käytetä sairaaloissa. Tietokoneohjelmassa on myös se hyvä puoli että se on tasapuolisempi eikä suosi osastonhoitajan suosikkeja.

Ja vaikka osastonhoitaja kuinka pätevä työssään olisikin niin tasapuolista työvuorosuunnittelua hän tuskin osaa niin hyvin kuin kehuu.

Vierailija
151/184 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen entinen hoitaja enkä missään työpaikassani ole törmännyt aidosti reiluun vuorosuunnitteluun. Joka paikassa on aina joku tai jotkut esimiehen suosikit, jotka elävät ihan oman listan mukaan. Eräässä työpaikassa yksi hoitaja ei koskaan laittanut lomatoiveitaan listaan, kuten kaikki muut. Kuitenkin hän sai aina heinäkuuun, joulut ja juhannukset vapaaksi. Muut joutuivat sumplimaan.

Omankin kokemuksen mukaan työaika-autonomia on näennäistä demokratiaa. Vaikka mitä toivoit niin viime kädessä osastonhoitaja viimeisteli listat, jolloin lopputulos saattoi olla mitä tahansa. Toki tietyt henkilöt saivat mitä toivoivat. Ajattelen, että työvuorosuunnittelu on yksi vallankäytön väline hoitoalan työpaikoilla ja omiaan pilaamaan työilmapiiriä. Jos johtaminen olisi reilua ja tasapuolista, työntekijätkin voisivat paremmin. Monissa työpaikoissa on aivan sietämättömiä kuppikuntia, jossa tulokkaalle näytetään heti alkuunsa kaapin paikka. Lähiesimiehet tarvitsisivat paljon lisää koulutusta, sillä pelkkä hoitoalan perustutkinto ei todellakaan pätevöitä ketään johtajaksi.

Vierailija
152/184 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen ihmetellyt myös. Ja mikä aika esimehellä menee noiden vuorojen suunnittelussa, ehtisi hänkin apukäsiksi töihin, jos ei käyttäisi työaikaansa koneella vuorojen suunnitteluun.

Teollisuudessa vuoroa voi tarvittaessa myös yrittää vaihtaa työkaverin kanssa sopimalla.

Ja näissä teollisuuden listoissa huomioitu myös järkevin palautuminen vuorotyön rasituksesta.

Vuorosuunnitteluun on olemassa myös tietokoneohjelmia. En tiedä miksi tällaisia ei käytetä sairaaloissa. Tietokoneohjelmassa on myös se hyvä puoli että se on tasapuolisempi eikä suosi osastonhoitajan suosikkeja.

Ja vaikka osastonhoitaja kuinka pätevä työssään olisikin niin tasapuolista työvuorosuunnittelua hän tuskin osaa niin hyvin kuin kehuu.

Korjaus nyt tähän: vaikka on käytössä ohjelmisto, joka tekee vuorolistaa, laskee tunteja jne. - ei se sulje pois sitä, että ohjelman käyttäjä - oh, tai oh:n sijaistaja ym. voisi syöttää tietoja järjestelmään niin, että lopputulos on syrjivä.  Ohjelma on vain apuväline ja sitä käyttää se henkilö, joka loppupeleissä siis voi syrjiä tai jättää syrjimättä.

Vierailija
153/184 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt samaa. Eikä sekään käy selitykseksi että päivällä ja yöllä on eri määrä väkeä töissä. Meidän tehtaalla on päivällä 30 hallissa ja yöllä 6. Silti joka ukko tietää vuoronsa jo vuotta ennemmin, eikä mennä suoraan illasta aamuun, vaan kierto on tasainen ja järkevä.

Työväkikin pysyy terveenä, eikä makaa kotona saikulla. Ehkä yksityisen on pakko ottaa sellaisetkin asiat huomioon, koska turhat saikut tulevat firmalle todella kalliiksi.

Vierailija
154/184 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että hyvää johtamista ei opeteta, koska ajatuksena on jättää johtaminen koneille - kone esimiehenä olisi varmaan helpompi hyväksyä, jos alalla on ollut vuosikymmenien ajan surkeat olosuhteet.

Tämä selittäisi, miksi liitoilla ei ole intressiä järjestää hoitajille parhaimmat mahdolliset työolot, eli vaatia esimieskoulutukselta enemmän. Se ei olisi riittävän kustannustehokasta eikä edes poliittisesti kannattavaa.

Kone voisk sumplia työtuntien määrän, potilaiden tarpeet ja hoitajien pätevyydet... ellei algoritmilla, niin arpomalla. Järjestelmä olisi dynaaminen, se ottaisi palautteen huomioon monipuolisesti ja nopeasti.

Mutta olisiko Suomella "varaa" kehittyä? USA/EU/NATO siinä "auttaisi"?

Millainen olisi siirtymäkausi?

Miksi suomalaiset eivät saa haluamaansa, vaikka ovat yleisesti ottaen hyviä organisoimaan? Eikö Suomessa keskitytä oikeisiin asioihin?

Vierailija
155/184 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ovat "oikeat asiat," joihin Suomen tulisi ensisijaisesti keskittyä? Mistä silloin joudutaan tinkimään - vai tarviiko mistään oikeasti tinkiä, onko "resurssit" pitkälti tekosyy?

Vierailija
156/184 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sinun mallisi toimii tehtaassa, jossa joka vuorossa on sama määrä väkeä. Osastolla voi olla aamussa 7, illassa 4, yössä 2. 

On varmaan niitäkin, jotka haluaisivat jostakin syystä tehdä pelkkää aamuvuoro, vaikka siinä on eniten työtä ja vähinten palkkaa. Miksi täysin ulkopuoliset puuttuvat siihen, jos joku sellaisia vuoroja tekisi?

Eikö tämä nyt ole kuitenkin muuttunut niin, että iltavuoron jälkeen pitää olla x tuntia vapaata ennen aamuvuoroa? Eihän hoitajat ole enää perheettömiä sairaalan vieressä olevassa asuntolassa asuvia, vaan heillä on muutakin elämää.

Vierailija
157/184 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka idi*otti menee vapaiden jälkeen aamuvuoroon? Jos esimerkiksi maanantaina on vapaa, kannattaa tiistaina mennä yöhön, silloin tiistaikin on vielä lähes kokonaan vapaa, toki riippuen moneltako yövuoro alkaa. Lisäksi pitkien vapaiden kannattaa alkaa aamuvuoron jälkeen. Jos esimerkiksi tiistai on vapaaputken ensimmäinen päivä, niin maanantaina aamuvuoro, jolloin vapaapäivien eteen tulee vielä ylimääräistä vapaata. Mikäli maanantaina olisi yövuoro, vapaaputki alkaisi vasta tiistaina aamulla valvotun yön jälkeen...

Ja ottaa pitemmän vapaan jälkeisen yövuoron jälkeen seuraavana päivänä iltavuoron? Usein ajatellaan tulevaisuutta eli mitä on yövuoron JÄLKEEN eikä sitä, että on mahdollisimman pitkät vapaat-

Jos noin ajattelet, suosittelen siirtymistä vaikkapa kaivoksille, joissa voi olla säännöllisesti jopa 7 vuorokauden vapaita. Ja tiedät jo tämän vuoden joulukuussa, mikä työaika sinulla on jouluaattona vuonna 2023. Jos se ei sinulle käy, sinulla on vuosi aikaa vaihtaa sellaiseen vuoroon, jossa saat mieleisesi työajan tai vapaata.

Aika moni on tainnut vaihtaa siitä päätellä, että on työvoimapulaa.  Kaivoksilla vaan harvemmin mennään pitkän vapaan jälkeen yövuoroon. Sitä oli jossakin kokeiltu ja huonoksi todettu.

Vierailija
158/184 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt samaa. Eikä sekään käy selitykseksi että päivällä ja yöllä on eri määrä väkeä töissä. Meidän tehtaalla on päivällä 30 hallissa ja yöllä 6. Silti joka ukko tietää vuoronsa jo vuotta ennemmin, eikä mennä suoraan illasta aamuun, vaan kierto on tasainen ja järkevä.

Työväkikin pysyy terveenä, eikä makaa kotona saikulla. Ehkä yksityisen on pakko ottaa sellaisetkin asiat huomioon, koska turhat saikut tulevat firmalle todella kalliiksi.

Lisää liikkuvia osia; kaikilla ei ole samoja valtuuksia tai samaa osaamista, ja vuorossa on oltava asian x ja y osaava henkilö. Työaikalaki toi vuorojen väliseksi lepoajaksi 11 h vuoden 2020 alussa.

Vierailija
159/184 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sinun mallisi toimii tehtaassa, jossa joka vuorossa on sama määrä väkeä. Osastolla voi olla aamussa 7, illassa 4, yössä 2. 

Kai tuotakin voisi järkevämmin kierrättää kuin tuollaisella poukkoilulla?

Mietipä. Jokaiselle 144 h 45 minuuttia kolmeen viikkoon, 6 vapaata ja vuorojen väliin vähintään 11 tuntia. Jos se olisi helppoa, se tehtäisiin sillä helpolla tavalla.

Miksi tuo työaika on tollanen kolmen viikon jakso? Entä jos se olisi vaikka kuuden viikon jakso ja vuorot saisi suunnitella vähän pitemmälle ajalle?

Kysyin tätä joskus osastonhoitajalta enkä saanut siihen oikein kunnon vastausta enkä nyt ihan sanasta sanaan muista, mutta oli jotakin selittelyä listan tekemisten raskaudesta, sijaistilanteen epävarmuudesta vuosilomien kohdalla...

Luulis olevan helpompaa etsiä niitä sijaista kolmen viikon päähän, kuin ensi viikolle.

Nyt kuvitellaan että sijaisten tarve on jokin satunnainen ilmiö. Voi kuule tilanteet elävät todella nopeasti ainakin meidän työpaikalla, josta ihmiset lähtevät pois niin, että ovi viuhuu. Uusia ei saada tilalle. Jokaisesta vuorosta puuttuu hoitajia koko talossa. Tieto poissaolosta saadaan vähän miten sattuu. Joku ilmoittaa vuorokautta ennen joku taas kaksi tuntia ennen vuoron alkua. Miksi ihmiset eivät ajoissa ilmoita? Se taas johtuu siitä, että pomo kuulustelee ja painostaa. Jos ilmoitat ed. päivänä pomo sanoo, että varmaan huomenna oletkin terve? 

Tämäkin ongelma olisi ratkaistavissa asiallisella ja tasapuolisella työnjohdolla. Sijaispankki olisi yksi hyvä idea. Vakituiseen työsuhteeseen tarvittaessa työhön kutsuttavia nollasopimuksella. Mutta ei, työsopimuksen tehdään päiväksi kerralla. Paljonko siinäkin menee työaikaa?

Vierailija
160/184 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisää liikkuvia osia; kaikilla ei ole samoja valtuuksia tai samaa osaamista, ja vuorossa on oltava asian x ja y osaava henkilö. Työaikalaki toi vuorojen väliseksi lepoajaksi 11 h vuoden 2020 alussa.

Siispä kiertäviin vuoroihin riittävä määrä x-osaavia henkilöitä ja y-osaamista vaativiin tarpeellinen määrä.

Sitäkin on nähty, että yövuoroihin ei ole riittänyt sairaanhoitajia, kun oh on antanut suosikeilleen toivomusten mukaisia vuoroja. Ei ollut pitkään sillä osastolla se hoitaja, joka ei kuulunut suosikkeihin. Koulutus ei takaa osaamista, oh oli hallintotieteen maisteri, ja tietenkin sairaanhoitaja.