Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuoren HOITAJA OPISKELIJAN ajatuksia tästä vastuuttomasta JOUKKOIRTISANOUTUMIS TOIMINNASTA!

N17-lhOpiskelija
15.09.2022 |

Mitä teen, opiskelen lähihoitajaksi, mutta jos tulee joukkoirtisanomiset miten käy?

Itse en kannata tällästä toimintaa, joka vaarantaa ihmishenkiä vain rahan ahneuden takia, minulle ala on kutsumusammatti.

Eikö kollegat ymmärrä etteivät he voi asuntolainojaan, lasten harrastuksia yms. maksaa vaan ulosotto vie, jos irtisanoutuvat.

Ei hoitajan koulutuksella minnekkään muualle pääse töihin, paitsi kaupankassalle, jossa palkka on yli 50% pienempi kuin hoitajilla. Liian moni hoitaja ei ymmärrä, että koska ovat saaneet automaattisesti töitä alalta niin muualla missä on samantason palkat niin on kova kilpailu eikä hoitajien papereilla kävellä sisään, kun muilla hakijoilla on oman alansa paperit ja työkokemusta.

Joudunko tekemään töitä yksin vai onko muita kunnollisia hoitajia, jotka ei halua leikkiä ihmishengillä? Kiusataano minua työyhteisössä jos en osallistu tuohon järjettömyyteen?

N17, lh-opiskeli

Kommentit (145)

Vierailija
41/145 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla palkka 1700 euroa kuussa. Hyvin tulee toimeen.

T. Sairaanhoitaja

Vierailija
42/145 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on nähnyt joskus osastolla käydessä mitä se hoitajan kiiruinen ammatti on ei voi kun ihmetellä kuinka ahneita ihmisiä siellä alalla on. Aina kun oon vanhusten hoidon tai muun hoidon osastolle sattunut paikalle ei hoitajia näy missään, niitä joutuu yleensä oikein hakemalla hakeen. Sitten yleensä löytää osaston taukohuoneesta puhumasta paskaa ringissä tai räpläämässä kännykkäänsä eikä kiiruusta ole tietoakaan. Juu huh huh kyllä on kovaa.

Ja tietenkin kun on naisvaltainen ala en yhtään ihmettele jos työilmapiiri on huono. Miesvaltaisilla aloilla yleensä keskitytään työntekoon eikä paskanpuhumiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/145 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsotaan kun olet hetken ollut töissä. Itse olin vielä vuosi sitten sairaanhoitajaopiskelija ja nyt valmis sellainen. Olihan se mukavaa opiskelijana olla harjoittelussa tai opiskelijana keikkatöissä kun oikeasti minkäänlaista vastuuta ei potilaista ollut. Saattaa ääni muuttua kellossa kun olet ollut töissä. Siinä ei paljon kutsumus lohduta kun olet erikoissairaanhoidossa yksin vastuussa 13 potilaasta, joista osa on sekavia alko/huumetaustaisia, osa kuolevia ja osa todella kipeitä potilaita.

Se kuuluu meidän ammattiin. Ei voi tulla kenellekkään yllätyksenä, joka hoitajaksi opiskelee. Senkö perusteella oikeutat nuo toimet missä potilaat oikeasti joutuvat johtajaylilääkärien mukaan todelliseen vaaraan hoitajien tekojen takia millä nyt uhkaillaan? Itse en kutsumusammattilaisena voi tälläistä toimintaa hyväksyä kollegoilta.

En usko, että monikaan nuori opiskelija ymmärtää valmistuvansa alalle, jota vaivaa krooninen työvoimapula, joka sekin sivumennen sanottuna vaarantaa potilaiden hengen ja terveyden. Jos potilaat ovat vaarassa, on työnantajan velvollisuus hoitaa asia. Tarpeen vaatiessa vaikka nämä johtajaylilääkärit kollegoineen saavat kääriä hihansa. Pitäisi lääkäribkoulutuksella onnistua.

Luuletko tosiaan, että nuoret eivät lue uutisia ja lehtiä? Kyllä nuorten hoitaja opiskelijoiden keskuudessa on hyvin tiedossa, että alalla on työvoima pula, se on monella iso syykin miksi hakevat, koska on ainoa ala Suomessa missä saa varmasti koulutusta vastaavaa työtä. Muilla aloilla on tosi iso kilpailu paikoista, vaikka palkka suurimmalla osalla pienempi kuin hoitajien keskipalkka. Meillä hoitajilla on lukemattomien tilastojen mukaan parempi kokonaispalkka kuin suurimmalla osalla suomalaisia, sen on vahvistanut minulle moni alalla vuosikymmeniä työskennellyt, jotka kokevat alan kutsumusammatiksi vieläpä.

Vierailija
44/145 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on nähnyt joskus osastolla käydessä mitä se hoitajan kiiruinen ammatti on ei voi kun ihmetellä kuinka ahneita ihmisiä siellä alalla on. Aina kun oon vanhusten hoidon tai muun hoidon osastolle sattunut paikalle ei hoitajia näy missään, niitä joutuu yleensä oikein hakemalla hakeen. Sitten yleensä löytää osaston taukohuoneesta puhumasta paskaa ringissä tai räpläämässä kännykkäänsä eikä kiiruusta ole tietoakaan. Juu huh huh kyllä on kovaa.

Ja tietenkin kun on naisvaltainen ala en yhtään ihmettele jos työilmapiiri on huono. Miesvaltaisilla aloilla yleensä keskitytään työntekoon eikä paskanpuhumiseen.

Niin jos et näe missään, silloin he todennäköisesti ovat jossain toisessa huoneessa, hoitamassa toista potilasta?

Vierailija
45/145 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo kielletään hoitajilta tauotkin.

Vierailija
46/145 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi tuota nuoruuden kirkasotsaisuutta (ja sinisilmäisyyttä!)!

No trollihan tämä, tehtailee aloituksia iltaisin.

Kun argumentit loppuu niin vedetään se kuuluisa av-palstan klassikko-kortti: "se on tr0lli". Onko oikeasti käynyt mielessä, että on olemassa myös vastuuntuntoisia hoitajia, jotka ihan oikeasti välittää potilaiden hyvinvoinnista, terveydestä ja ennen kaikkea elämästä?

Siksihän nyt lakkoillaankin, kun KAIKKi hoitajat välittää potilaiden elämästä.

Ylläri, pylläri, me hoitajat ollaan ihmisiä, joilla on omaisia , me ja he sairastetaan, kuten muutkin. Mutta miksi vain me tajutaan, miten katastrofin partaalla ollaan? Lakkoillaan, että meillä olisi hoitajia myös tulevaisuudessa.

Eli sinun logiikka lakkoilulle, joka vaarantaa (ympärimaan) johtajaylilääkärien mukaan ihmishenkiä on se, että muuten joku saattaisi kuolla, eli toimitaan juuri niin mikä varmasti johtaa siihen, mitä välttää haluavansa välttää.

Tuo ei kuulosta kovin vastuuntuntoiselta tai siltä, että ymmärtäisit tekojesi seuraukset.

Vierailija
47/145 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkoinen painoarvo on tällä tyttösellä noin kärkkäästi antaa oma mielipiteensä asiaan. Mitäpä jos ensin vaikka valmistut ja Olet muutaman vuoden Oikeasti ihan Töissä hoitoalalla ja kerrot sitten oletko edelleen samaa mieltä asioista.

Helppo se on opiskelijan näkökulmasta arvostella. Toki ihanaa että on vielä noin idealistinen käsitys alasta.

Vierailija
48/145 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit ihan vapaasti hoitaa kaikkia ja kaikkea ilmaiseksikin. Ethän sinä mitään tarvitse.

Noinhan ap ei kirjoittanut. Opettele lukemaan.

Vierailija
49/145 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun argumentit loppuu niin vedetään se kuuluisa av-palstan klassikko-kortti: "se on tr0lli". Onko oikeasti käynyt mielessä, että on olemassa myös vastuuntuntoisia hoitajia, jotka ihan oikeasti välittää potilaiden hyvinvoinnista, terveydestä ja ennen kaikkea elämästä?

Ylläri, pylläri, me hoitajat ollaan ihmisiä, joilla on omaisia , me ja he sairastetaan, kuten muutkin. Mutta miksi vain me tajutaan, miten katastrofin partaalla ollaan? Lakkoillaan, että meillä olisi hoitajia myös tulevaisuudessa.

Eli sinun logiikka lakkoilulle, joka vaarantaa (ympärimaan) johtajaylilääkärien mukaan ihmishenkiä on se, että muuten joku saattaisi kuolla, eli toimitaan juuri niin mikä varmasti johtaa siihen, mitä välttää haluavansa välttää.

Tuo ei kuulosta kovin vastuuntuntoiselta tai siltä, että ymmärtäisit tekojesi seuraukset.

Kun kaikki hoitotyö on potilaiden hengissäpitämistä! Miten me muuten voidaan lakkoilla.

Vierailija
50/145 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen töissä terveyskeskuksen poliklinikalla, ja kyllä ne hoitajat ihan tietävät sanomattakin sen, että ei voi irtisanoutua,  kun on perhe elätettävänä ja asuntolaina maksettavana.

Meiltä on lähtenyt vuodessa 18 hoitajasta 7 eli aika hurjasti, tilalle ei ole saatu päteviä. Asuntolainaa ei isommin makseta, kun hoitajan bruttopalkka on 2690 e/kk ja kaupassa saa 2500 e/kk.

Vierailija
51/145 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä tekojeni seuraukset? Onneksi olen ymmärtänyt lähteä Suomesta muualle hoitotyöhön, jossa hoitajia arvostetaan. Hienoa kuitenkin, että Suomella on varaa kouluttaa hoitajia ulkomaille. Toivon kaikkea hyvää Suomen hoitajille, koittakaa jaksaa.

Vierailija
52/145 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, että mun vastavalmistunut tienaa 2200 kuukaudessa, itse 40 vuoden kokemuksella leikkaussalin sairaanhoitajana tienaan 2600 e, että eipä kummoinen urakehitys palkassa.

Se on diili minkä on tietoisesti valinnut, kun on alan valinnut, palkat ovat olleet tiedossa.

Suurinosa hoitajista tutkitusti tienaa enemmän kuin puolet Suomen kansalaisista, joten on turha vedota mihinkään, että hoitajien palkat olisivat surkeat.

Juurikin näin.

https://www.apu.fi/artikkelit/sairaanhoitajan-palkka-suomessa-iso-osa-i…

Jalosen mukaan sairaanhoitajan keskipalkka on 3 370 euroa ja sairaanhoitaja tienaa enemmän kuin suurin osa suomalaisista.

Paitsi että jalonen listaa tuohon palkkaan lisät ja muut, joita ei voi huomioida koska ne vääristää tilastoja, tyhmäkin sen tietää. Sairaanhoitajissa on paljon porukka joita nuo lisät ei lämmitä kun niitä ei tule. Tällälailla sitä keskustelua työnantajapuoli vääristää ja värittää jatkuvasti. Ja lampaat menee mukana.

Ei vääristä tilastovertailua palkkojen kesken eri aloilla, koska tuolla tavalla ne lisät lasketaan mukaan vertailuun ihan jokaisessa ammatissa!

Totta kai se vääristää ja vääristää paljonkin. Mitään palkkoja ei saisi laskea valtakunnallisesti yhteen ja sitten sanoa että hei"kattokaa kuinka paljon nuo tienaa!" Se on ärsyttävintä aina kun lukee lehdistä juttuja palkkauksesta.. Suomessa samasta työstä ei makseta samaa palkkaa, hitsaajan palkka ei ole sama perähikiän pikkukylässä pohjoisessa kuin etelä-suomessa asuvan hitsaajan palkka. Sama kaikilla aloilla. Palkat pitää tilastoida ja ilmoitaa maakunnittain, silloin tulee totuus esiin. Jos hoitajista, sanotaan nyt, 50% saa lisiä ja loput ei, ja sanotaan että on varmaan aika lähelle faktaa, että 50% hoitajista asustelee lähempänä/tai etelä-suomessa. Suhteutetaan nämä luvut niin väistämättä isolle osalle keskipalkka on vain utopiaa. Ja tämä todellakin koskee kaikkia aloja koko suomessa. Ei valtakunnallinen keskiarvo oikeasti kerro totuutta.

Vierailija
53/145 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsotaan kun olet hetken ollut töissä. Itse olin vielä vuosi sitten sairaanhoitajaopiskelija ja nyt valmis sellainen. Olihan se mukavaa opiskelijana olla harjoittelussa tai opiskelijana keikkatöissä kun oikeasti minkäänlaista vastuuta ei potilaista ollut. Saattaa ääni muuttua kellossa kun olet ollut töissä. Siinä ei paljon kutsumus lohduta kun olet erikoissairaanhoidossa yksin vastuussa 13 potilaasta, joista osa on sekavia alko/huumetaustaisia, osa kuolevia ja osa todella kipeitä potilaita.

Se kuuluu meidän ammattiin. Ei voi tulla kenellekkään yllätyksenä, joka hoitajaksi opiskelee. Senkö perusteella oikeutat nuo toimet missä potilaat oikeasti joutuvat johtajaylilääkärien mukaan todelliseen vaaraan hoitajien tekojen takia millä nyt uhkaillaan? Itse en kutsumusammattilaisena voi tälläistä toimintaa hyväksyä kollegoilta.

En usko, että monikaan nuori opiskelija ymmärtää valmistuvansa alalle, jota vaivaa krooninen työvoimapula, joka sekin sivumennen sanottuna vaarantaa potilaiden hengen ja terveyden. Jos potilaat ovat vaarassa, on työnantajan velvollisuus hoitaa asia. Tarpeen vaatiessa vaikka nämä johtajaylilääkärit kollegoineen saavat kääriä hihansa. Pitäisi lääkäribkoulutuksella onnistua.

Luuletko tosiaan, että nuoret eivät lue uutisia ja lehtiä? Kyllä nuorten hoitaja opiskelijoiden keskuudessa on hyvin tiedossa, että alalla on työvoima pula, se on monella iso syykin miksi hakevat, koska on ainoa ala Suomessa missä saa varmasti koulutusta vastaavaa työtä. Muilla aloilla on tosi iso kilpailu paikoista, vaikka palkka suurimmalla osalla pienempi kuin hoitajien keskipalkka. Meillä hoitajilla on lukemattomien tilastojen mukaan parempi kokonaispalkka kuin suurimmalla osalla suomalaisia, sen on vahvistanut minulle moni alalla vuosikymmeniä työskennellyt, jotka kokevat alan kutsumusammatiksi vieläpä.

Varmaan on tiedossa, että alalla on työvoimapulaa, mutta moniko oikeasti ymmärtää, mitä se konkreettisesti tarkoittaa työpaikoilla? Jos alalla on niin auvoisaa, miksi sieltä lähtee jatkuvasti porukkaa ihan oma-aloitteisesti ilman mitään joukkoirtisanoutumisia? Väitän, että alan on vielä toistaiseksi pelastanut totaaliselta romahdukselta se, että osalla ihmisistä nyt ei vaan ole uskallusta, mielikuvitusta tai kykyä hakeutua toiselle alalle. Niillä, joilla oikeasti on ihmisten hoitamiseen kutsumus, ei ole sydäntä katsella meininkiä kovin pitkään, kun omat mahdollisuudet vaikuttaa tilanteeseen ovat minimaaliset.

Vierailija
54/145 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kaikki hoitotyö on potilaiden hengissäpitämistä! Miten me muuten voidaan lakkoilla.

Ei ole kaikki. Valtaosa potilaistakaan ei ole hengenvaarassa. Oikea hoitaja tietäisi nuo faktat.

Vierailija
55/145 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, jokainen potilas on hengenvaarassa ilman hoitajia, muutenhan he eivät hoidossa olisikaan.

Vierailija
56/145 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla palkka 1700 euroa kuussa. Hyvin tulee toimeen.

T. Sairaanhoitaja

Kertoo aika paljon Suomesta, että korkeakoulutettu saa noin säälittävää palkkaa, ja vielä selittää pokkana tulevansa "hyvin toimeen".

Vierailija
57/145 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä tekojeni seuraukset? Onneksi olen ymmärtänyt lähteä Suomesta muualle hoitotyöhön, jossa hoitajia arvostetaan. Hienoa kuitenkin, että Suomella on varaa kouluttaa hoitajia ulkomaille. Toivon kaikkea hyvää Suomen hoitajille, koittakaa jaksaa.

Ihmetteletkö oikeasti, että miksi meidän hoitajien työn arvostus on kansan silmissä laskenut ennätys alas, jos meidän edustajat ehdottaa joukkoirtisanomisia ja lakkoja teho-osastoille, toimia jotka lääkärien mukaan johtavat korkealla todennäköisyydellä turhiin kuolemiin?

Voin olla nuori ja uran alussa, mutta minulla on arvot ja periaatteet joista en tingi!

Vierailija
58/145 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On, jokainen potilas on hengenvaarassa ilman hoitajia, muutenhan he eivät hoidossa olisikaan.

Mikä estää panemasta lääkäreitä noihin hommiin?

Vierailija
59/145 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh itse en enää jaksanut katsoa tätä pelleilyä ja irtisanoin itseni HUS:sta. Työtä ei ehtinyt tehdä kunnolla, Apotti (ei edes tarvi perusteluita), Aki Linden, jatkuvaa äärirajoilla työskentelyä. Heti uusi työ löytyi.

Vierailija
60/145 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, että mun vastavalmistunut tienaa 2200 kuukaudessa, itse 40 vuoden kokemuksella leikkaussalin sairaanhoitajana tienaan 2600 e, että eipä kummoinen urakehitys palkassa.

Juuri tässä on se alan suurin ongelma palkkauksen osalta. Ei ole mitään järkeä nostaa aloituspalkkoja taivaisiin, vaan turvata järkevä ja oikeudenmukainen palkkakehitys kokemuksen ja osaamisen /suoriutumisen mukaisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi