Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini-ikäistä poikaani ei kiinnosta mikään

Vierailija
15.09.2022 |

Niin. Se siinä onkin. Ei tee mitään muuta kuin katselee netflixiä sohvalla. Lapsuuden harrastukset on lopettanut, ei edes kavereitakaan näe kuin erittäin harvoin. Lukiota käy jollain noin 7-8:n keskiarvolla. Se on ehkä ainoa asia, jossa edes vähän panostaa. Sinnekin meni vain hakeakseen "lisäaikaa" päätöksiin.

Mitä tuolle oikein pitäisi sanoa tai rohkaista? Elämä menee ohi sohvalla! Kotitöitäkin tekee vain vastahakoisesti monen huomautuksen jälkeen, oma huoneensa on kuin sikolätti (en todellakaan siivoa sitä, kun ikää on lähemmäs 18 kuin 16).

Kommentit (497)

Vierailija
181/497 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi normaali, ainakin viina ja pimpsa kiinnostaisi.

Ai sun mielestäsi absolutistit ja homot eivät ole normaaleja?

Vierailija
182/497 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vois auttaa jos tarjoaisit sille viinaa ja pimpsaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/497 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

**Elämä menee ohi sohvalla!

Annahan jokaisen nauttia tästä matkasta tyylillään.

Kyllä. Parempi sohvalla ja katsella netflixiä kuin käyttää huumeita. Huh

Vierailija
184/497 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusataanko häntä koulussa tai muualla?

Ei aina kyse ole kiusaamisesta. Jos ei kiinnosta niin ei kiinnosta.

Vierailija
185/497 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso-Antti kirjoitti:

Aivan roskaa. Lukiota on AIVAN turhaa käydä, jos keskiarvo ei ylety noin 8,5-9,0. Aivan ajanhukkaa. Lukiosta ei valmistu ammattiin vaan se on väylä akateemisiin opintoihin, esim. diplomi-insinööriksi. Jos et hallitse esim. matematiikkaa kunnolla, jatko-opinnot tulevat olemaan raskaat. 

Täysin eri mieltä. Se on yleissivistävä koulutus. Minä olen peruskoulun jälkeen mennyt amikseen. Olin töissä muutaman vuoden ja hakeuduin aikuislukioon. Olin siinä vaiheessa kypsä ymmärtämään, että halusin osata enemmän esim. kieliä. Sanoisin, että oma maailmankuvakin laajeni. Psykologiaa, historiaa, biologiaa, maantietoa. Ei se minulle ollut mikään väylä eteenpäin, vaan ihan oman sivistystason ja ajattelun kehittymisen väline. Lähdin sen jälkeen ammattikorkeakouluun ja samalla tulin vaihtaneeksi alaa, koska lukion jälkeen tiesin paremmin, mikä kiinnostaa. Olen ollut alalla töissä noin 5 vuotta ja hakeuduin työn ohella opiskelemaan yamk. Sen jälkeen aloitin tehdä kouluttajana töitä ja parin vuoden jälkeen opettajakorkeakouluun. En tiedä, mitä vielä seuraavaksi keksisi. Oppiminen kiinnostaa, mutta työn ja opintojen yhdistäminen on raskasta. Ehkä ei tohtoriopinnot kuitenkaan onnistu nykyisen työni ohella.

Tuolla toisaalla joku kirjoitti, että lapsille on aiemmin opetettu, ettei saa olla utelias. Mun mielestä uteliaisuus on johtanut siihen, että sinua kiinnostaa oppia uutta. Se on tärkeää tänä päivänä, koska lähes jokainen työ vaatii jatkuvaa kouluttautumista. Hienoa, että olet opiskellut ja mielenkiintoa on jatkaa.

Vierailija
186/497 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vois auttaa jos tarjoaisit sille viinaa ja pimpsaa?

Viinaa olet vissiin juonut muidenkin edestä, mutta pillua et ole tainnut koskaan saada?

Vierailija
187/497 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iso-Antti kirjoitti:

Aivan roskaa. Lukiota on AIVAN turhaa käydä, jos keskiarvo ei ylety noin 8,5-9,0. Aivan ajanhukkaa. Lukiosta ei valmistu ammattiin vaan se on väylä akateemisiin opintoihin, esim. diplomi-insinööriksi. Jos et hallitse esim. matematiikkaa kunnolla, jatko-opinnot tulevat olemaan raskaat. 

Täysin eri mieltä. Se on yleissivistävä koulutus. Minä olen peruskoulun jälkeen mennyt amikseen. Olin töissä muutaman vuoden ja hakeuduin aikuislukioon. Olin siinä vaiheessa kypsä ymmärtämään, että halusin osata enemmän esim. kieliä. Sanoisin, että oma maailmankuvakin laajeni. Psykologiaa, historiaa, biologiaa, maantietoa. Ei se minulle ollut mikään väylä eteenpäin, vaan ihan oman sivistystason ja ajattelun kehittymisen väline. Lähdin sen jälkeen ammattikorkeakouluun ja samalla tulin vaihtaneeksi alaa, koska lukion jälkeen tiesin paremmin, mikä kiinnostaa. Olen ollut alalla töissä noin 5 vuotta ja hakeuduin työn ohella opiskelemaan yamk. Sen jälkeen aloitin tehdä kouluttajana töitä ja parin vuoden jälkeen opettajakorkeakouluun. En tiedä, mitä vielä seuraavaksi keksisi. Oppiminen kiinnostaa, mutta työn ja opintojen yhdistäminen on raskasta. Ehkä ei tohtoriopinnot kuitenkaan onnistu nykyisen työni ohella.

Tuolla toisaalla joku kirjoitti, että lapsille on aiemmin opetettu, ettei saa olla utelias. Mun mielestä uteliaisuus on johtanut siihen, että sinua kiinnostaa oppia uutta. Se on tärkeää tänä päivänä, koska lähes jokainen työ vaatii jatkuvaa kouluttautumista. Hienoa, että olet opiskellut ja mielenkiintoa on jatkaa.

Tuossa on varmaankin tarkoitettu, ettei pidä udella toisten ihmisten asioita.

Vierailija
188/497 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi normaali, ainakin viina ja pimpsa kiinnostaisi.

Älä hyvä ihminen rajoita, voi olla mikä vaan:

"Seksuaalivähemmistöillä tarkoitetaan seksuaaliselta suuntautumiseltaan muita kuin heteroseksuaaleja. Seksuaalivähemmistöön kuuluvat muun muassa homot, lesbot, aseksuaalit, biseksuaalit sekä panseksuuaalit. Trans-ihmiset sotketaan arkikielessä toisinaan seksuaalivähemmistöihin, mutta he ovat sukupuolivähemmistöä.[1]

HLBT on puhekielen lyhenne, jolla viitataan homoihin, lesboihin, biseksuaaleihin ja transihmisiin.[2]

Suomessa seksuaalivähemmistöjen merkittävin järjestö on Seta.

LGBTQ+ symbolit"

Tästäkö tulikin pääasia, että kiinnostaako poikaa pimppi, kulli, kummatkin vai ei kumpikaan? 

Vierailija
189/497 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilaa joku kaverisi tai kummi täti antamaan pillua KYLLÄ HERÄÄ JA VOIMISTUU

Vierailija
190/497 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukio on nykyään tosi raskas. Jos koulu sujuu noinkin hyvin, anna olla. Jos pyytää apua tai kertoo jotain huoliaan, sitten tietty autat parhaasi mukaan.

Mikäs siitä lukiosta nykyään on aiempaa raskaamman tehnyt?

Ilmeisesti se, että nykyajan lukiolaiset on tekohengitetty peruskoulun läpi ja oikeastaan koko lapsuutensa läpi nykyään niin, että juuri mitään ei ole tarvinnut tehdä (pisatuloksistakin näkee, että vaatinustaso on heikkoa entiseen nähden) ja lukiossa ehkä ensi kertaa nuori kohtaa sen realistisemman vaatimustason ja henkilökohtaisen vastuunoton.

Tätähön se ylipäätään on, kun enää vanhemmat eivät yleensä vaadi juuri mitään lapsilts, tai toisaalta anna esimerkkiä aktiivisesta ja aloityeellisesta elämästä netin ulkopuolella.

Vierailija
191/497 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi on armeija tulossa lähiaikoina, se saa monen pojan ryhdistäytymään positiivisella tavalla, kun on pakko tehdä vaikka ei kiinnostaisikaan. Kyllä se elämä opettaa, mutta kärsivällisyyttä se meiltä vanhemmilta vaatii. Ehkä hänellä on kuitenkin joku kiinnostuksen kohde, jos sen löytäisi ?

Niin tai sitten lopettaa kesken parin päivän jälkeen koska ei jaksanut ja palaa sinne kotiinsa makaamaan tekemättä mitään. Nähty tapaus lähipiiristä.

Nähnyt myös pari tapausta. Toinen oli vanhempien luona asuva, huoneessaan 24/7 kököttävä nettimaailmaan pudonnut epäsosiaalinen ja sekava tyyppi joka sai vapautuksen armeijasta kun uhkasi siellä tappaa itsensä ja toinen tuli maitojunalla kotiin kun ei melkoisen lihavana kunto riittänyt mihinkään.

Vierailija
192/497 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukio on nykyään tosi raskas. Jos koulu sujuu noinkin hyvin, anna olla. Jos pyytää apua tai kertoo jotain huoliaan, sitten tietty autat parhaasi mukaan.

Mikäs siitä lukiosta nykyään on aiempaa raskaamman tehnyt?

Ilmeisesti se, että nykyajan lukiolaiset on tekohengitetty peruskoulun läpi ja oikeastaan koko lapsuutensa läpi nykyään niin, että juuri mitään ei ole tarvinnut tehdä (pisatuloksistakin näkee, että vaatinustaso on heikkoa entiseen nähden) ja lukiossa ehkä ensi kertaa nuori kohtaa sen realistisemman vaatimustason ja henkilökohtaisen vastuunoton.

Tätähön se ylipäätään on, kun enää vanhemmat eivät yleensä vaadi juuri mitään lapsilts, tai toisaalta anna esimerkkiä aktiivisesta ja aloityeellisesta elämästä netin ulkopuolella.

Meillä on kotona kaksi lukiolaista. Sanoisin verrattuna omaan kokemukseen 90-luvulta, että ylimääräinen tekeminen on lisääntynyt. Oppilaat tekevät itse lukujärjestyksensä, mikä on vaikeaa. Esim. tyttäreni yritti sekä lukion ekan että tokan vuoden aikana päästä filosofian kurssille. Paikat oli täynnä niissä kahdessa kurssissa, jotka olisi aikataulullisesti käynyt. Yhdessä jaksossa tuli hyppytunteja kolmelle päivälle viikossa. Kahtena päivänä olisi ollut vältettävissä, mikäli olisi osannut valita maantiedon eri kohtaan lukkarissa (siihen missä oli englanti). Mihin sen englannin sitten olisi voinut siirtää. Opelta ja opolta saa rajallisesti apua, esim. 15 minuutin ohjausaikoja. Raskasta ja aikaa vievää yrittää itse tehdä lukkaria. Ennen oli kaikki paremmin, kun ei tarvinnut itse laskea, miten opintopisteet riittää eikä ymmärtää, miten ykkösjaksolla valittu historia vaikuttaa kakkosjaksoon tai kolmosjaksoon, jopa neloseen tai vitoseen.

Siskon poika olisi halunnut liikuntaa. Koko ensimmäinen vuosi meni ilman liikuntaa (paitsi aloitusjaksossa), koska ei saanut tunteja sopimaan lukkariinsa pitkän ruotsin takia. On varmasti raskasta opiskella ilman kevyempiä tunteja. Minusta kaikille pitäisi lähtökohtaisesti mahdollistaa liikunta, musiikki, kuvis tai muut taideaineet riippumatta siitä onko jollain laaja matikka tai laaja ruotsi tai mitä tahansa teoriatuntien valintoja.

Lukiossa myös nykyisin tehdään mielestäni liioitellun laajoja töitä. Vähän kuin tutkijoita olisivat tekemässä lukiossa.

Vierailija
193/497 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se nyt edes katselee prnoa ja msturboi.

Sitten pitää olla huolissaan jos tuo loppuu.

Vierailija
194/497 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisenä Netflix poikki siihen asti että ryhdystyy. Ei lukion käyminen 7-8 keskiarvolla ole mikään saavutus. Siihen pystyy jokainen. Sillä saa jatko-opinnoista vain jämäpaikat, jotkut niistä toki voivat olla ihan työllistäviäkin, jos jaksaa opiskella.

Samoin muut edut, kuten käyttörahat ja älypuhelimet pois. Sovitte, mitä pitää tehdä takaisin saamiseksi, vähintään 1 liikunnallinen harrastus ja koulussa keskiarvo selkeästi yli 8. Juttele myös jatko-opinnoista, minne haluaa.

Vierailija
195/497 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs valtion kieltämä yrtti on pelastanut monta nuorta mielenterveysongelmilta.

Vierailija
196/497 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus? Koulussa jokin vialla? Joku muu huoli? Jossain määrin normaalia tuossa iässä, mutta jos todella apaattinen, niin lääkärikin voisi olla oikea osoite. Somaattiset sairaudet kuten kilpirauhasen vajaatoiminta saattaa aiheuttaa ja kannattaisi sulkea pois. Innostuuko enää lähtemään esim. Kaverille jos kaveri pyytää? Jotain kasvukipuja suhteessa itseen tai elämään, kaveriongelmia? Oli mikä oli, niin patistelu ja ahdistelu ei auta, nimimerkillä pahentaa vaan (kokemusta on). Pehmeä lähestyminen, ymmärrys ja hyväksytyksi tulemisen tunne auttaa riippumatta siitä mikä syynä.

Itseä karkotti vanhemmista samassa iässä ehkä eniten se vaatiminen, patistelu ja kotitöihin töniminen. Liikunta auttaisi varmasti, jos jaksaa innostua. Nukkuuko, syökö? Unirytmi ja ruokarytmi kuntoon, jos niissä jotain vikaa. Kannattaa toki myös muistaa, että lukioikäisenä kehitys on niin valtavaa, että sekin vie voimia.

Vierailija
197/497 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon mukaan olet kertonut sille lapsesta asti kuinka joku tyttö rakastuu sen silmiin ja 18v. syntymäpäivänä opetat miten haetaan toimeentulotukea, sitä aikaisemmin olet toivon mukaan ennen yläasteen loppua jättänyt hänet asumaan omillaan samalla, kun itse vietät menetettyä nuoruutta runsaalla alkoholilla. Mulla toimi ainakin superisti moinen, nyt 32v. olen just ja just valmistunut ja muutenkin aloittamassa elämän 10 vuotta myöhässä. Kiitos äiti.

Vierailija
198/497 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiossa ei kyllä normijätkät saa enää pimpsaa ollenkaan. Tytöt on amerikkalaisista tv-sarjoista oppinut, että lukiolaisten poikien tulee näyttää bodatuilta 30v miehiltä.

m24

Vierailija
199/497 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso-Antti kirjoitti:

Itse olin selvästi alle tuon keskiarvon. Kirjoitin keskinkertaisesti. Matematiikassa olin aika hyvä. Kävin lukion ja AMKn. Nykyään olen koodari hyvällä palkalla.

Itse sain 7 paperit lukiosta ja lähdin sen jälkeen Ruotsiin yliopistoon. Noin vuoden päästä väittelen tohtoriksi.

Vierailija
200/497 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huolta, se menee ohi! Älä painosta ,tarvii omaa tilaa miettiä ja kehittyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän