Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen näkökulma naisen haluttomuuteen. Tämä tulisi kaikkien siitä ymmärtää.

Vierailija
15.09.2022 |

Tuon yhden toisen keskustelun motivoimana ajattelin kertoa oman näkökulmani tähän monia parisuhteita hiertävään asiaan. Toivottavasti tämä herättäisi ajattelemaan asiaa.

Ensin taustat: Elän parisuhteessa muuten hyvin ihanan, mutta seksiä hyvin harvoin haluavan naisen kanssa. Kuten näissä monissa muissa esimerkeissä, hän haluaa seksiä ainoastaan A. ovulaation aikaan, kun puhtaasti biologinen tarve syntyy ja B. muutama päivä ennen kuukautisia, kun hänen kertomansa mukaan tulee samanlainen olo kuin ovulaation aikaan. Muun ajan seksi kiinnostaa häntä vain, jos halun virittelyyn on käytetty epäinhimillinen määrä vaivaa ja aikaa. Näistä syistä harrastamme seksiä yleensä 2 kertaa kuukaudessa siten, että molempien kertojen välillä on n. 2 viikon tauko.

Sitten näkökulmani: en ole itsekään miehenä mikään panokone ja itselleni luontainen määrä seksiä olisi kerran viikossa. Tähän olisin täysin tyytyväinen. Näin ollen de facto seksin määrä suhteessani ei jää kovin kauaksi siitä, mikä minulle riittäisi. Mutta ongelma ei olekaan tässä, vaan kokonaan muualla. Naisen haluttomuudessa eniten minua miehenä satuttaa seuraavat asiat:

1. en saa koskaan kokea itseäni haluttavaksi. En edes silloin, kun rouva hormonaalsista syistä haluaa - tiedänhän jo vuosien kokemuksella, että tämä halu ei suinkaan ole minun, vaan hormonien aikaansaamaan ja minä nyt satun vain siinä olemaan se tarjolla oleva. Kaksi kertaa kuukaudessa n. puolen tunnin ajan saan tuntea halua, muina aikoina en saa minkäänlaista positiivista palautetta viehätysvoimastani.

2. tämä yhdistettynä jatkuvaan torjutuksi tulemiseen syö itsetuntoa omasta miehisyydestä suunnattoman paljon.

3. asetelma saa minut tuntemaan itseni välillä naurettavaksi munattomaksi pelleksi, jota nainen hyväksikäyttää olematta valmis itse tekemään mitään myönnytyksiä.

4. en koskaan saa kokea sitä huumaavaa tunnetta, että vaimo minun takiani olisi valmis panostamaan minuun tai itse keksimään kipinää välillemme. Esimerkiksi vaikkapa ajatus siitä, että hän vaivautuisi hankkimaan minua ilahduttavia alusvaatteita tai vaikkapa yllättämään häpykarvojen muotoilulla on täysin poissuljettu.

5. valitettavasti huomaan, että minulla on alkanut tulemaan katkeruutta ja suoranaista vastenmielisyyden tunnetta vaimoni seksialoitteita kohtaan, koska ne eivät minulle nykyisellään ole positiivinen asia, vaan ainoastaan muistuttavat asetelman epänormaaliudesta. Nämä tunteet on tietysti katkera pala huomata, koska muuten kyllä rakastan ja arvostan vaimoani kumppanina paljon. Näistä tunteista johtuen olen myös itse jo muutaman kerran kieltäytynyt vaimon aloitteesta, koska se ei suinkaan ole kiihottanut, vaan ainoastaan vituttanut.

Toivoisin, että naisen haluttomuudesta puhuttaessa enemmän kuin seksin määrästä absoluuttisesti puhuttaisiin näistä muista, ainakin itseäni huomattavasti enemmän satuttavista asioista. Fyysisen seksin tarpeensa mies voi poistaa helposti masturboimalla, mutta noita muita puutteita ei.

Ja lopuksi: kylläpä tuntui yllättävän hyvältä kirjoittaa tämä tähän auki!

Kommentit (311)

Vierailija
241/311 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos aina odotellaan oikeaa hetkeä ja spontaania halua, niin seksikerrat jäävät hyvin vähäisiksi. Tätä näkökulmaa asiaan et tunnu ollenkaan ymmärtävän, hormonit selittävät kaiken. Oletko itse ollut normaalissa parisuhteessa missä on tasapainoinen ja tuydyttävä seksielämä? Ei tarvitse odottaa ovulaatiota eikä spontaania halua kummankaan. Aika vaikeaksi menee, jos seksi perustuu vain niihin.

Olen näistä seksiasioista itse asiassa aika paljonkin jutellut kavereideni kanssa ja tehnyt juuri tuon saman havainnon: tyytyväisimpiä seksielämäänsä ovat ne pariskunnat, jotka nimenomaan HARRASTAVAT seksiä. Tällä tarkoitan sitä, että he eivät jää odottelemaan mitään ylimaallisia henkisiä yhteyksiä tai tajunnanräjäyttäviä tunteita, vaan pitävät seksistä ja siksi haluavat pitää seksielämän aktiivisena. Heille seksi on tarve siinä missä syöminenkin eikä sitä sen kummemin tarvitse problematisoida. 

Jokainen ainakin lapsiperhearkea elävä tajuaa varmasti sen, että mikäli vaatimukset seksille ovat ihmeelliset tai jäädään hirmuisia haluja odottelemaan niin takuulla ei seksiä ole edes joka kuukausi.

Noinhan se on. He jotka odottavat jotakin ylimaallisia henkisiä yhteyksiä tai fengshuin täydellistä harmoniaa, heiltä jää sekstaamatta. Mitä pidemmäksi seksin väli jää, sen korkeampi kynnys on aloittaakaan seuraavalla kerralla. Tämä on yksi niistä asioista jotka toimivat alkuaineena parisuhteen negatiivisen syöksykierteen alkuvaiheessa. Negatiivinen syöksykierre on kuin lumivyöry, alkaa pienistä asioista, lähtee liikkeelle, saa lisää voimaa, rapii vyöryessään mukaansa uusia asioita ja koko ajan sen voima ja nopeus kasvaa. Kun on päässyt kunnolla vauhtiin niin sitä on hyvin vaikeaa, tai jopa mahdotonta pysäyttää.

Vierailija
242/311 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se vaan ihanaa, kun oma nainen ei ole mieleltään mikään tuuliviiri.

Muutenkin elämä tuntuu olevan s@@t@n@sti helpompaa, kun molemmat ovat seksin kanssa samalla viivalla. Ei pihtausta, ei mökötystä, ei vitutusta ja asiat muutenkin näyttävät paljon valoisammalta. Kumppanin valinta, varsin tärkeä juttu.

No meillä on asioista puhuttu ja molemmat tiedetään, mitä toinen tarvitsee ja haluaa. Nämä asiat on pohjimmiltaan kuitenkin varsin yksinkertaisia. En kyllä ymmärrä teitä onnettomia luusereita, jotka ette uskalla lähteä etsimään parempaa suhdetta. Ehkä se tuttu helvetti on sitten parempi vaihtoehto. 

Paljon voimia tulevaan ja pimeään syksyyn.

Pano-Paavo on kurko, the MAN! Vaviskaa luuserit, piilohomot ja lerppamunat!!!

Mitä hittoa taas sönkötät. Ei ollut minun kommentti, eikä ollut sekään, että naiset halut olisivat vain biologiasta ja ovulaatiosta kiinni. Ei  ole ollut koskaan omalla vaimolla. Aina halunnut seksiä viikoittain, ainostaan synnytykset ja menkat aiheuttaneet väliä. Vaimo halunnut aina juuri ennen menkkoja ja varsinkin heti menkkatauon jälkeen.  Muuten naitu joka viikko, jos en ole ollut reissussa. 

Jos  nainen alkaa keksimään selityksiä biologisista syistä on joku jo suhteessa v-turallaan. Joku syy on  miksei nainen halua pitää miestään hyvänä ja tyydyttää miestään. Muutenkin parisuhdeseksissä pitää etupäässä keskittyä puolison tyydyttämiseen ja tyytyväisenä pitämiseen kaikessa parisuhde-elämässä.  Jos sen missaa kärsii varmasti myös halujen ja seksin puutteesta. Jos nainen tuntee itsensä arvostetuksi, rakastetuksi ja halutuksi parisuhteessa panostaa hän varmasti miehensä hyvinvointiin. Jos ei panosta, niin itsekkäälle puolisolle annetaan vaihtoehdot, joko tai. Itsekkäiden ihmisten kanssa ei kannata olla parisuhteessa. 

Itselläni hormonitoiminta on nimenomaan se, joka säätelee halua. Esim jos käytän epillereitä ja ovulaatio estää, silloin en halua seksiä ollenkaan. Niin se vain kohdallani menee. Ei kyse ole mistään selityksistä vaan ihan vaan siitä biologiasta.

Hmm, eli arvostuksen tunteen takia naisen pitää sitten levittää kuivaa rakoa miehelle? Joo.o :D Itsellä ei toimi. Nain silloin kun tekee mieli. Onneksi ei tarvitse olla miehen kanssa, joka haluaa oman itsekkyytensä takia jyrätä minun kehono tarpeet.

Sinäkö väität, että halusi syntyy ainoastaan biologisen tarpeen vuoksi. Ettei miehellä ole mitään tekemistä halujen sytyttämisen kanssa??  Yleensä tilanne on se, että rakas mies saa naisen syttymään, klitoriksen turpoamaan ja pillun kostumaan. Aika harvoin muistan seksiä aloittaessa, että vaimolla olisi ollut klitoris jo valmiiksi kova, saati pillu tarpeeksi kiimassa yhdyntää varten. Vaikka vaimo on halukas, niin kyllä klitorista saa nuolla jonnin aikaa, että kiimaa on pillussa niin paljon jotta saa edes yhden sormen sisälle.  Siitä on vaimon haluamaan orgasmiin vielä aika pitkä matka ja aika. Tokkopa on ainut vaimo joka antautuu miehen vietäväksi ihan omasta halustaan. Kk kierrolla ei ole tuon kanssa juurikaan merkitystä. 

Itsekin nainut koko ikäni vain halukasta vaimoa. Jos ei ole syttynyt, on seksin harrastaminen loppunut alkuunsa. On tainnut joskus käydä pitkässä parisuhteessa, en kyllä muista milloin. 

Taas yksi, joka ei tajua, että naiset ovat erilaisia niin kuin miehetkin, eivätkä kaikki miehet/naiset kytke seksiä rakkauteen.

No tuo tarinan kirjoittaja onkin universumin paras rakastaja.

Tosin kokemusta vaan yhdestä naisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/311 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos aina odotellaan oikeaa hetkeä ja spontaania halua, niin seksikerrat jäävät hyvin vähäisiksi. Tätä näkökulmaa asiaan et tunnu ollenkaan ymmärtävän, hormonit selittävät kaiken. Oletko itse ollut normaalissa parisuhteessa missä on tasapainoinen ja tuydyttävä seksielämä? Ei tarvitse odottaa ovulaatiota eikä spontaania halua kummankaan. Aika vaikeaksi menee, jos seksi perustuu vain niihin.

Olen näistä seksiasioista itse asiassa aika paljonkin jutellut kavereideni kanssa ja tehnyt juuri tuon saman havainnon: tyytyväisimpiä seksielämäänsä ovat ne pariskunnat, jotka nimenomaan HARRASTAVAT seksiä. Tällä tarkoitan sitä, että he eivät jää odottelemaan mitään ylimaallisia henkisiä yhteyksiä tai tajunnanräjäyttäviä tunteita, vaan pitävät seksistä ja siksi haluavat pitää seksielämän aktiivisena. Heille seksi on tarve siinä missä syöminenkin eikä sitä sen kummemin tarvitse problematisoida. 

Jokainen ainakin lapsiperhearkea elävä tajuaa varmasti sen, että mikäli vaatimukset seksille ovat ihmeelliset tai jäädään hirmuisia haluja odottelemaan niin takuulla ei seksiä ole edes joka kuukausi.

Noinhan se on. He jotka odottavat jotakin ylimaallisia henkisiä yhteyksiä tai fengshuin täydellistä harmoniaa, heiltä jää sekstaamatta. Mitä pidemmäksi seksin väli jää, sen korkeampi kynnys on aloittaakaan seuraavalla kerralla. Tämä on yksi niistä asioista jotka toimivat alkuaineena parisuhteen negatiivisen syöksykierteen alkuvaiheessa. Negatiivinen syöksykierre on kuin lumivyöry, alkaa pienistä asioista, lähtee liikkeelle, saa lisää voimaa, rapii vyöryessään mukaansa uusia asioita ja koko ajan sen voima ja nopeus kasvaa. Kun on päässyt kunnolla vauhtiin niin sitä on hyvin vaikeaa, tai jopa mahdotonta pysäyttää.

Itse en odota henkisiä yhteyksiä, mutta odotan, että keho tarvitsee seksiä.

Vierailija
244/311 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kerropa minulle: miten miehen tekemiset voisivat vaikuttaa MINUN seks tarpeeseen? Siis jos mies on mäntti niin miten se vähentää minun seks tarvettani? Ei mitenkään. Tai jos mies on ihana, niin miten se lisää sitä fyysistä tarvetta?

Tässä kuulut kyllä varmasti sitten häviävän pieneen vähemmistöön naisia. Varmistan vielä: eli jos sinulla on seksintarve niin kuka tahansa idiootti käy sitä tyydyttämään? Itsekin olen kyllä lukuisia kertoja lähtenyt kiimassa baarista mieheen matkaan, mutta myös huomannut kuinka nopeasti halut saa tarvittaessa idioottimaisella käytöksellä katoamaan.

Vierailija
245/311 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noinhan se on. He jotka odottavat jotakin ylimaallisia henkisiä yhteyksiä tai fengshuin täydellistä harmoniaa, heiltä jää sekstaamatta. Mitä pidemmäksi seksin väli jää, sen korkeampi kynnys on aloittaakaan seuraavalla kerralla.

Juuri noin. Eikä sen tauon tarvitse olla kuin muutaman viikon niin ainakin meillä mennään siihen, että asian ympärillä kierrellään ja kaarrellaan tunnelmia kuulostelleen ja jos vaikuttaa siltä, että tunnelma saattaisi olla otollinen, vaaditaan käytännön toteutukseen ainakin tunnin hieromiset ja valmistelut. Tuota usein sitten seuraa onnistunut, molempia tyydyttävä seksikerta, joka usein poikii lähiaikoina toisen mokoman. Tämän positiivisen kierteen kuitenkin sitten katkaisee työstressi tms. häiriötekijä, josta seuraa muutaman viikon tauko ja sama naurettava kissa-hiiri -leikki.

Vierailija
246/311 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis miehethän tyytyvät mihin vain, kuhan on pillu. Yksinkertaisia kun ovat.

Vierailija
247/311 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kerropa minulle: miten miehen tekemiset voisivat vaikuttaa MINUN seks tarpeeseen? Siis jos mies on mäntti niin miten se vähentää minun seks tarvettani? Ei mitenkään. Tai jos mies on ihana, niin miten se lisää sitä fyysistä tarvetta?

Tässä kuulut kyllä varmasti sitten häviävän pieneen vähemmistöön naisia. Varmistan vielä: eli jos sinulla on seksintarve niin kuka tahansa idiootti käy sitä tyydyttämään? Itsekin olen kyllä lukuisia kertoja lähtenyt kiimassa baarista mieheen matkaan, mutta myös huomannut kuinka nopeasti halut saa tarvittaessa idioottimaisella käytöksellä katoamaan.

Et tajua pointtia. Siis jos tilanne on se, että minulla on seksin tarve ja löydän siihen miehen sitä täyttämään ja sitten käy niin, että mies käyttäytyykin idiootisti, niin joo, en välttämättä halua seksiä ko. henkilön kanssa enää. Siltikään seksintarpeeni ei ole kadonnut mihinkään, vaan seuraava mies sitten voi tyydyttää sen. Eli itse tarve ei katoa. Vähän sama juttu kuin että jos on kamala pissahätä ja menee vessaan ja se onkin todella likainen niin siirryn seuraavaan koppiin. Pissahätä ei silti poistu vaikka eka koppi onkin likainen.

Sama juttu toistepäin. Jos minulla ei ole seksintarvetta sillä hetkellä, mikään lepertely, pussaily yms ei auta siihen tai tuo sitä tarvetta esiin.

Vierailija
248/311 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ainakin olen jättänyt tyhmät, itsekeskeiset, rumat ja läskit väliin.

Joten puhut paskaa.

Vierailija
249/311 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaapa nyt ketjun miehet, miten haluttoman miehen saa haluamaan seksiä. Se ongelma on 40% parisuhteissa, eli lähes joka toisessa.

Vierailija
250/311 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joten puhut paskaa.

Minäki typerät pikkumulkut ja rahattomat ja rumat. Kelpuutan vain tavan kanget ja  osaavat

, kauniit  miehet, siis ne jotkakiinnostavat-

Vierailija
251/311 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

annoin muijalle äsken pitkän kokovartalohieronnan, ja sain palkaksi pillua. yksipuolista seksiä, mutta paineet olivat kovat, joten olen tosi onnellinen, että sain tyhjentää kassit.

jos olisi pitänyt odottaa hänen kiimaansa, niin olisi mennyt viikonloppuun.

Vierailija
252/311 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

annoin muijalle äsken pitkän kokovartalohieronnan, ja sain palkaksi pillua. yksipuolista seksiä, mutta paineet olivat kovat, joten olen tosi onnellinen, että sain tyhjentää kassit.

jos olisi pitänyt odottaa hänen kiimaansa, niin olisi mennyt viikonloppuun.

mitä nautinnollista siinä on kuivaan pilluun lykkiä?

Vierailija
253/311 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli tästä aiheesta paras lukemani kirjoitus. Itseänikin nyrppii todella paljon aina nämä kommentit, että "onhan sinulla terveet kädet" tai "ainahan tarpeensa voi tyydyttää muualla". Mutta kun tässä ei suinkaan ole pohjimmiltaan kyse fyysisistä haluista ja niiden purkamisesti, vaan paljon syvällisimmistä asioista. Välillä tuntuu toisilta unohtuvan, että miehetkin ovat tuntevia olentoja.

Kiitos aloittajalle tärkeästä aiheesta!

🤣🤣 aivan. Eli kun mies tuijottaa pokea ja fantasioi muista niin oman naisen pitäisi olla uulalaa omasta miehestään. Miehet tuijottaa lähes päivittäin netistä naisia ja kiihottuvat ja haluavat seksiä. Naiset eivät ehdi tuijotella joten libido on alhaisempi. Joten kumpikohan tuossa aidommin toista haluaa...niimpä.

Vierailija
254/311 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tietysti ihan upea tilanne, että seksi koetaan yhtenä kivana juttuna. 

Voi olla että kaikki eivät vaan pysty näin ajattelemaan. En tiedä miten he sitten puhuvat ongelmasta puolisonsa kanssa, tai harrastavatko esimerkiksi runkkaamista sitten vaikka seksi varsinaisesti ei kiinnostakaan? Sehän voi olla hyvä apu monelle haluttomuudesta kärsivälle pariskunnalle, yhteiset hetket vaikka sitten itsetyydyttämällä. 

Vierailija
255/311 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaapa nyt ketjun miehet, miten haluttoman miehen saa haluamaan seksiä. Se ongelma on 40% parisuhteissa, eli lähes joka toisessa.

Valitettavasti ne haluttomat miehet ovat varmaan yhtä haluttomia kertomaan ratkaisuistaan kuin ne haluttomat naiset. Että mitä haluavat tehdä rakastamansa ihmisen eteen jotta se ei eriparisista haluista joutuisi kärsimään. 

Logiikka pettää pahasti, jos kuvittelee että naisten haluttomuudesta kärsivät miehet ovat samoja jotka ovat itse sitten haluttomia myös. Sittenhän kaikki olisi hyvin.

Mutta haluttomuuden mekanismit ovat varmaan hieman eri eri sukupuolilla, eikä puhumisen lisäksi löydy välttämättä mitään yleispäteviä ratkaisuja.

Vierailija
256/311 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaapa nyt ketjun miehet, miten haluttoman miehen saa haluamaan seksiä. Se ongelma on 40% parisuhteissa, eli lähes joka toisessa.[/

/

Ajattelisin , että miehen pitäis mielessään

herätä haluamaan seksiä ihan ensisiaisesti.

Sitten tuo haluaminen tulee suunnata omaa

vaimoansa kohtaan. Jos ongelmia on, niin

miehen tulis pysähtyä ja avautua ja ottaa

todesta. Ei puolisoa saa pitää puutteessa.

Mielelläni kuuntelisin toisia miehiä

ja avioareja mikä heillä mättää.

Vierailija
257/311 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samalla tavoin kuin haluttoman naisen. Eli vaikeaahan se on. 

Odotatte vaan kärsivällisesti sitä hetkeä, kunnes seksi kiinnostaa.

Vierailija
258/311 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joten puhut paskaa.

Minäki typerät pikkumulkut ja rahattomat ja rumat. Kelpuutan vain tavan kanget ja  osaavat

, kauniit  miehet, siis ne jotkakiinnostavat-

Järkyttävä toi sun kirjoitustaitosi. Muutenkaan ei hirveästi ole kehuttavaa.

Vierailija
259/311 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli tästä aiheesta paras lukemani kirjoitus. Itseänikin nyrppii todella paljon aina nämä kommentit, että "onhan sinulla terveet kädet" tai "ainahan tarpeensa voi tyydyttää muualla". Mutta kun tässä ei suinkaan ole pohjimmiltaan kyse fyysisistä haluista ja niiden purkamisesti, vaan paljon syvällisimmistä asioista. Välillä tuntuu toisilta unohtuvan, että miehetkin ovat tuntevia olentoja.

Kiitos aloittajalle tärkeästä aiheesta!

🤣🤣 aivan. Eli kun mies tuijottaa pokea ja fantasioi muista niin oman naisen pitäisi olla uulalaa omasta miehestään. Miehet tuijottaa lähes päivittäin netistä naisia ja kiihottuvat ja haluavat seksiä. Naiset eivät ehdi tuijotella joten libido on alhaisempi. Joten kumpikohan tuossa aidommin toista haluaa...niimpä.

Naiset sen sijaan runkkailevat salaa kumimunillaan vaikka seksi ei edes kiinnosta. Kivaa tämmöset yleistämiset.

Jos sitä pillua ei kotona saa, niin runkkailu on ihan validi vaihtoehto.

Vierailija
260/311 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

E-pillerit pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi