Valmistautuuko lääkärit potilastapaamiseen?
Jos lääkäri ei ole aikaisemmin tavannut potilasta, yrittääkö tämä ottaa selvää potilaan historiasta jo ennen kun kyseinen potilas lampsii huoneeseen? Tsekkaako lääkäri esim. oman lääkäriasemansa tietokannasta mahdolliset aiemmat lausunnot? Kantaa ei varmaankaan saa mennä lukemaan ilman potilaan lupaa?
Olen siis menossa uudelle lääkärille. Tunnin aika. Pitääkö varautua siihen että lääkärin tiedot minusta on nolla, ja joudun koko tarinani kertomaan hänelle alusta alkaen? Ajanvarauksessa ei kysytty edes syytä miksi olen tulossa Samalla terveysasemalla työskennellyt edellinen lääkärini on kirjoittanut tilanteestani todella hyvän ja kattavan tiivistelmän kyseisen mestan potilastietokantaan sekä Kantaan. Voisinko vinkata tätä uutta lääkäriä lukemaan kyseisen tekstin jo ennen saapumista? Teksti on kuitenkin noin 2 sivuinen joten olisi tyhmää lääkärin lukea se vasta kun istun jo huoneessa. Olen printannutkin kyseisen tekstin joten otan sen ainakin paperiversiona vastaanotolle ja nakkaan lääkärin eteen mikäli hän ei ole ottanut minusta lainkaan selvää.
Kommentit (2)
Tietenkin lukee. Eikä tarvitse mennä kantaan lukemaan, jos menet samaan terveysasemaan.
Jotkut lääkärit lukee, jotkut eivät. Paljon riippuu siitäkin, miten kiire lääkärillä sattuu olemaan.