Monen perhettä suunnittelevan olisi hyvä ottaa ensin tuttavan vauva hoitoon muutamaksi päiväksi, että tietäisi millaista on.
Ettei ole heti kiikuttamassa lastaan vanhemmilleen. Siskoni vielä vähän aikaa sitten ihmetteli mikseivät lapsen vanhemmat itse hoida lastaan, mutta nyt kun itse odottaa lasta ja ollut univaikeuksia, on jo vähän puhunut voivansa välillä tuoda lapsen äidilleen riippuen minkä luontoinen on. Pitäisi ajatella tarkemmin ennen kuin perheen perustaa mitä lapsen hoitaminen vaatii. Aina herää kysymys, miksi sitten hankkii lapsia, jos ei jaksa itse hoitaa? Ei ole oikein sälyttää isovanhempiem harteille.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Lasten raskaudesta ja vaativuudesta puhutaan paljon enemmän kuin lasten tuottamasta ilosta. Ei ihmekään, etteivät ihmiset nykyään halua lapsia. Toinen asia sitten on, että joskus apua voi tarvita, ja silloin on hyvä jos on sukulaisia, jotka voivat auttaa. Ei ole edes hyvä, jos ei koskaan saa apua tai vapaata lastenhoidosta. Harva kai 'sälyttää lastenhoitoa isovanhemmille' mitenkään isosti. Paljon on ihmisiä, jotka asuvat kaukana isovanhemmista.
On niitäkin, jotka liiankin usein ovat viemässä isovanhemmilleen ja sen takia rajoittaa heidän menojaan. Mielestäni väärin, jos ei esimerkiksi usein pääse hiihtämään, kun on taas hoidettava lapsia. Käytännössä siis melkein joka viikko.
Tosi väärin ettei, odotas mitä sanoitkaan, USEIN pääse HIIHTÄMÄÄN. Olisikohan isovanhempien siinä tapauksessa pitänyt harkita kaksi kertaa hankkivatko itse lapsia, jos lastenlapset ovat niin kauhea ajatus? Missätahansa luonnonheimoissa lapsia hoitaa myös muut kuin vain yksi ihminen yksistään aina sataprosenttisesti. Se jos mikä on luonnotonta, että on vain äiti, ja joskus vähän isä, siinä se lapsen heimo.
Vierailija kirjoitti:
Tämä mummo on4 lastaan hoitanut ilman apuja. Lasten lapset ovat tervetulleita vanhempien seurassa.
Minäkin olen hoitanut lapseni ilman apuja, mutta toivon, että voin jonain päivänä auttaa omia lapsiani, jos niin tahtovat. Miksi siis ne lapset ikinä hankit, jos et halua auttaa heitä?
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä pelottaa tilanne siksi, koska tykkään käydä joka viikonloppu vanhempieni luona kylässä, mutta mietin jo nyt jos ei siellä enää koskaan tule olemaan rauhallista, jos sisko joka viikko tulossa sinne. Nytkin käynyt joka viikko noiden univaikeuksien takia.
Olet kyllä kauhea ihminen
Tätä ketjua läpi kun luin ni mä just tajusin etten ole koskaan nähnyt vauvaa lähietäisyydeltä enkä ole koskaan pitänyt vauvaa sylissä. Lapsia en halua koska ne pilaavat elämän ja ne sitoo ihan liikaa mutta lapsia en vihaa.
M31
Minun mielestäni on varsin julmaa ryöstää pikkuvauva muutamaksi päiväksi pääasialliselta hoitajaltaan vain siksi, että pitää opettaa perheenlisäystä suunnitteleville, mitä univaje tarkoittaa.
Eikö sana hoituisi vaikka jollain äänekkäällä tamagotchilla?
Eli ap haluaa itse kyläillä vanhempiensa luona joka viikonloppu ja on etukäteen mustasukkainen siskon vauvalle. Kasva aikuiseksi! Et ole enää perheen vauva, joka saa aikuisenakin vanhempiesi jakamattoman huomion.
Vierailija kirjoitti:
Tätä ketjua läpi kun luin ni mä just tajusin etten ole koskaan nähnyt vauvaa lähietäisyydeltä enkä ole koskaan pitänyt vauvaa sylissä. Lapsia en halua koska ne pilaavat elämän ja ne sitoo ihan liikaa mutta lapsia en vihaa.
M31
Kenen elämän pilaa, kenen ei. Minun mieheni ei ainakaan malta odottaa, että lapsi olisi jo vähän isompi ja hänen kanssaan pääsisi paremmin harrastamaan. Nytkin pitää saada lapsi rattaissa mukaan katsomaan, mitä iskä autotallissa tekee.
Aina kun joku kirjoittaa kuinka lapsi pilaa elämän, alan sääliä kirjoittajan vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä pelottaa tilanne siksi, koska tykkään käydä joka viikonloppu vanhempieni luona kylässä, mutta mietin jo nyt jos ei siellä enää koskaan tule olemaan rauhallista, jos sisko joka viikko tulossa sinne. Nytkin käynyt joka viikko noiden univaikeuksien takia.
No kasva nyt ensin itse aikuiseksi!! Hirveä huoli, etteivät vanhemmat ehdi sua paapoa, kun sukuun tulee vauva. Luulisi vanhempiesikin itse tietävän, jaksavatko tarvittaessa olla apuna vsuvsn hoidossa. Ja ihan voisit itsekin vaikka välillä kysyä, voitko auttaa jollain tavoin.? Oma napa, paras napa 🥱😠
Minua ei paapota! Tykkään vain nähdä vanhempiani, kun ovat jo ikääntyviä. Lisäksi olen huolissani, kun äiti niin hyväsydäminen, ettei liikaa rasitu.
Mikset tykkää nähdä siskoasi? Eikö olisi mukava jos näkisit siskoani useammin? Ei teillä kuulosta olevan kovin terve sisarussuhde, kun kadehdit siskosi ja hänen vauvan ehkä jopa viettävän aikaa vanhempienne kanssa.
Jos siskosi on täysjärkinen ja empatiakykyinen niin kyllä hän vauvansa hoitaa eikä turhaan rasita vanhempiaan ja jos vanhempasi ovat täysjärkisiä ja empatiakykyisiä niin he auttavat siskoasi, jos hän on esim valvomisen takia kovin väsynyt. Esim vahtivat vauvaa tunnin kaksi, jotta sisko voi nukkua päiväunet. Ei vauva ole ikuisesti vauva, vauva kyllä kasvaa ja arki helpottuu.
Ja jos sinä olet täysjärkinen ja empatiakykyinen niin autat siskoasi myös jonkin verran. Samalla auttamistaakka jakautuu, äitisi ei ole ainoa, joka auttaa vaan on olemassa muitakin. Jos et siskostasi välitä niin ainakin välität äidistäsi. Ja äitisi välittää siskostasi. Tuota kauttakin voi asian ajatella.
Autoin siskoani lastenhoidossa, kun hänellä oli lastensa vauva-aikoina pahoja univaikeuksia. Olen vela, mutta minulle on itsestään selvää, että läheisiä autetaan ja tuetaan silloin, kun he apua tarvitsevat. Maailma ei muutu yhtään paremmaksi paikaksi sillä asenteella, että jokainen kärsiköön yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Lasten raskaudesta ja vaativuudesta puhutaan paljon enemmän kuin lasten tuottamasta ilosta. Ei ihmekään, etteivät ihmiset nykyään halua lapsia. Toinen asia sitten on, että joskus apua voi tarvita, ja silloin on hyvä jos on sukulaisia, jotka voivat auttaa. Ei ole edes hyvä, jos ei koskaan saa apua tai vapaata lastenhoidosta. Harva kai 'sälyttää lastenhoitoa isovanhemmille' mitenkään isosti. Paljon on ihmisiä, jotka asuvat kaukana isovanhemmista.
Olen samaa mieltä. Itse hankin lapsia vaikka minulla oli melko negatiivinen kuva lapsiarjesta. Yllätyksekseni olen huomannut tämän olevankin ihanaa aikaa, vaikeaa tätä tunnetta on kuvailla jos ei ole itse kokenut. Lisään vielä että vauvani ei suinkaan ole helpoimmasta päästä, melkoisilla univajeilla tässä mennään.
Ei lapsiperhearki tietysti kaikille sovi mutta itse odotin jotain paljon pahempaa.
Tämä. Odotin ihan helvettiä sen perusteella, miten asiasta puhutaan etenkin julkisuudessa😆 Olin kai hullu, kun siitä huolimatta halusin lapsen.
Minulle tulee ap:sta mieleen nuori aikuinen, joka ei vielä ihan ole valmis hyväksymään sitä, että siskon vauvan myötä asiat muuttuvat. Olenko oikeassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M31
Kenen elämän pilaa, kenen ei. Minun mieheni ei ainakaan malta odottaa, että lapsi olisi jo vähän isompi ja hänen kanssaan pääsisi paremmin harrastamaan. Nytkin pitää saada lapsi rattaissa mukaan katsomaan, mitä iskä autotallissa tekee.
Hyi hemmetti, toi on järkyttävää ja sun mies on kyllä hyvä äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M31
Hyi hemmetti, toi on järkyttävää ja sun mies on kyllä hyvä äiti.
?? Eikun juu aivan niinhän se onkin AV-logiikalla, että pitää erikseen muistaa mainita, ettei lapsi myöskään minun elämääni pilannut. My bad.
Vierailija kirjoitti:
Tämä mummo on4 lastaan hoitanut ilman apuja. Lasten lapset ovat tervetulleita vanhempien seurassa.
Tämähän on itseasiassa itsekkyyden multihuipentuma. Halusi tehdä lapsia itsekkäästä syystä, mutta sitten ei niitä tekemiään lapsia haluakaan auttaa jotta heillä olisi helpompi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kyllä kauhea ihminen
Ap:ta vain pelottaa asia. Sinä taidat itse olla kauhea ihminen.
Ei tulisi mieleenkään antaa omaa lastani kenellekään harjoituskappaleeksi.
Kyllä se on sinun äitisi ihan oma asia aikuisena ihmisenä tunnistaa omat rajansa.