Mikseivät kaikki autoilijat tajua, että pyöräilijä SAA todellakin ajaa suojatien yli pyörällä, jos auto tulee kolmion takaa?
Työmatkallani on kolme tällaista risteystä, joissa pyörätie on paitsi suojatien jatkeena, mutta autoilijoille on myös kolmio. Muutaman kerran viikossa tällainen kolmion takaa tuleva autoilija kuvittelee ilmeisesti "kouluttavansa" minua, joka pyrin aina noudattamaan liikennesääntöjä, ajoin sitten pyörällä tai autolla. Tulee välillä tööttiä ja välillä keskisormea. Ihan siis sen takia, että ajan pyörällä suojatien yli ja autoilijalla on kolmion takia väistämisvelvollisuus.
Aivot sulaaaaaa...
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole suojatie vaan pyörätie jatkuu tien yli ja autoilijalle on kolmio (joskus STOP-merkki).
Minulla on tapana pukata pyörän eturenkaalla pieni lommo auton kylkeen, jos tulee tiukka tilanne ja sitten sanoa autoilijalle, että hän tuli kolmion takaa ja että sain onneksi suurimman osan vauhdista jarrutettua pois ja selvisin juuri ja juuri kaatumatta.
Pyörän nastarenkaalla saa raastettua kunnon naarmut koko autonkyljen pituudelta ja sitten muka juuri ja juuri pahalta onnettumuudelta säästyneenä käy sanomassa asiasta autoilijalle.
No eipä muuta kuin onnea valitsemallasi tiellä. Itse perheellisenä arvostan elämääni sen verran enemmän, etten nastarengaskeleillä viitsi lähteä pyörällä donquijotena autoa vastaan.
Ihan samalla tavalla, kuin jotkut pyöräilijät eivät millään tajua, risteysalueella ja suojatien kohdalla on hiljennetyävä vauhtia ja olla valmis pysähtymään, ihan samalla tavalla kuin autoilijat.
Autoilen ja pyöräilen paljon ja minusta autoilijat antavat tietä poikkeuksetta hyvin, mutta moni pyöräilijä ei tiedä mitään liikennesäännöistä ja päinvastoin kiihdyttävät vauhtia risteysalueella ja vaarantavat muiden pyöräilijöiden ja jalankulkijan turvallisuuden.
Samalla tavalla voisi meuhkata, että jos mä kävelen suojatiellä niin se pyöräilijä on siinä väistämisvelvollinen kuten autokin, se suojatie meinaa jatkuu sen pyörätien yli. Kaikilla meillä on petraamista liikenteessä, mutta liikennesäännöt eivät yleensä pyöräilijöitä liikuta.
Vierailija kirjoitti:
Suojatiellähän saa pyöräillä aina, väistämissäännöt taas riippuvat paikasta.
Kyllä suurimmat riskit aiheutuvat pyöräilijöistä jotka kuvittelevat että autoilija on aina väistämisvelvollinen kun pyöräilijä leikkaa varoittamatta kello viidestä ajoradan poikki kulkevalle suojatielle 45km/h
Onneksi nämä riskit realisoituvat kokonaan pyöräilijän oikeustoimihenkilöön ja osoittavat luonnonvalinnan toimivan ihan käytännössäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suurimmat riskit aiheutuvat pyöräilijöistä jotka kuvittelevat että autoilija on aina väistämisvelvollinen kun pyöräilijä leikkaa varoittamatta kello viidestä ajoradan poikki kulkevalle suojatielle 45km/h
Onneksi nämä riskit realisoituvat kokonaan pyöräilijän oikeustoimihenkilöön ja osoittavat luonnonvalinnan toimivan ihan käytännössäkin.
Ihan todellisuudessa suurimmat riskit aiheutuu autoilijoista, jotka eivät keskity ajamiseen ja liikenteeseen, tai kuvittelevat etteivät esim. nopeusrajoitukset koske heitä. Ja valitettavasti nämä riskit realisoituu sitten niille jotka ovat ihan syyttömiä tilanteeseen. Suurin osa onnettomuuksista on autojen aiheuttamia, ihan kaikissa tilastoissa.
Oli autoilija väistämiesvelvollinen tai ei, niin pyöräilijän tulisi huomioida tilannenopeus risteystä tai suojatietä lähestyttäessä. Montakohan kertaa eteen on pamahtanut tyhjästä tai jostain nurkan takaa pyöräilijä vaikka kuinka katsoin ettei mistään tule ketään.
Vierailija kirjoitti:
Itse väistän aina autoa, varma konsti.
Sinä oletkin harvinainen poikkeus. Joka rakastaa elämää ja elää harkiten.
Iso osa pyöräilijöistä paukauttaa auton eteen varoittamatta oli pyörätien jatko tai ei.
Annan aina tietä jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Mutta suuri vaara on siinä että sujautetaan Ai vauhdilla auton eteen ja näitä tilanteita on Helsingissä lähes päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli aiemmin työmatkalla sellainen suojatie, joka oli "keskellä" autotietä, siis ei risteyksen kohdalla vaan risteysten puolivälissä. Tie meni vielä mäessä, ja ei ollut yks eikä kaks kertaa, kun samaan suuntaan kanssani tuli pyöräilijä pyörätietä pitkin vauhdilla alamäkeä (siis takaoikealta minuun nähden) ja käänsi suoraan eteen suojatielle. Kunnon kamikatze-meininkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse väistän aina autoa, varma konsti.
Sinä oletkin harvinainen poikkeus. Joka rakastaa elämää ja elää harkiten.
Iso osa pyöräilijöistä paukauttaa auton eteen varoittamatta oli pyörätien jatko tai ei.
Annan aina tietä jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Mutta suuri vaara on siinä että sujautetaan Ai vauhdilla auton eteen ja näitä tilanteita on Helsingissä lähes päivittäin.
No ei ole poikkeus, sinä vaan jätät huomioimatta kaikki ne jotka väistää. Tottakai sitä huomio kiinnittyy niihin jotka tulee eteen, ei niihin moniin jotka jää kauemmas odottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Alapeukkujen antajat eivät näköjään ymmärrä uutta tieliikennelakia.
Itse varaan aina hyvin aikaa pyöräilylle, eli minulla on aikaa taluttaa suojateiden yli. Jos näen, että auto tulee niin talutan aina siksi, koska autot pysähtyy helpommin odottamaan. Täällä päin autot väistää jalankulkijoita todella huonosti, joten itselle on turvallisempaa suosiolla hidastaa katsomaan ajaako auto vauhdilla ohi, vai väistääkö kävelijää suojatiellä kuten kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan opetettiin, että taluttamalla pyörän suojatien yli saa etu"ajo"oikeuden mutta jos pyöräilee suojatien yli niin ei olis tuota "mennä ensin" oikeutta?
Niin aikoinaan. Kannattaa päivittää liikennetietoutensa tälle vuosikymmenelle.
Noinhan se juurikin on. Taluttamalla pyörän suojatielle olet jalankulkija, ajamalla et ja silloin väistät autoa (ellei auto ole kääntymässä suojatien yli tai tule kärkikolmion takaa).
Joo en käsitä niitä pyöräilijöitä jotka eivät yhtään varo, vaan kaahaavat vauhdilla autotielle. Ihan näin pyöräilijänä. On paikkoja joissa näkyvyys on huono, eikä oikeassa oleminen paljon lämmitä jos makaa sairaalassa tai arkussa sitten. Toisaalta kyllä se on raivostuttavaa etteivät autoilijat osaa sääntöjä, tulevat eteen ja pahimmillaan pysähtyvät, tai pahimmillaan jäävät ryömittämään siihen suojatielle suoraan pyörän eteen, vaikka risteyksessä olisi tilaa pysähtyä muuallekin. Toisaalta tosi monet sitten väistää vaikka ei pitäisi. Yritä siinä sitten opettaa lapsille sääntöjä, kun autoilijat toimii miten sattuu, samoin aikuiset jalankulkijat ja pyöräilijät, jotka ylittää tien mistä huvittaa ja selaa kännykkää mennessään.
Spandexpöksy täällä taas vaahtoaa oikeuksistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan opetettiin, että taluttamalla pyörän suojatien yli saa etu"ajo"oikeuden mutta jos pyöräilee suojatien yli niin ei olis tuota "mennä ensin" oikeutta?
Noinhan se juurikin on. Taluttamalla pyörän suojatielle olet jalankulkija, ajamalla et ja silloin väistät autoa (ellei auto ole kääntymässä suojatien yli tai tule kärkikolmion takaa).
Juu, mutta ajamallakin voi olla etuajo-oikeus (useimmiten on, ainakin niillä reiteillä joita minä olen ajanut) ja pyörällä saa ajaa tien yli.
Vierailija kirjoitti:
Joo en käsitä niitä pyöräilijöitä jotka eivät yhtään varo, vaan kaahaavat vauhdilla autotielle. Ihan näin pyöräilijänä. On paikkoja joissa näkyvyys on huono, eikä oikeassa oleminen paljon lämmitä jos makaa sairaalassa tai arkussa sitten. Toisaalta kyllä se on raivostuttavaa etteivät autoilijat osaa sääntöjä, tulevat eteen ja pahimmillaan pysähtyvät, tai pahimmillaan jäävät ryömittämään siihen suojatielle suoraan pyörän eteen, vaikka risteyksessä olisi tilaa pysähtyä muuallekin. Toisaalta tosi monet sitten väistää vaikka ei pitäisi. Yritä siinä sitten opettaa lapsille sääntöjä, kun autoilijat toimii miten sattuu, samoin aikuiset jalankulkijat ja pyöräilijät, jotka ylittää tien mistä huvittaa ja selaa kännykkää mennessään.
Täällä on yksi oikea kuolemanloukku pyöräilijöille ku pitkä jyrkkä alamäki, jossa pyörätie painuu alikulun kohalla reilusti ajoradan alapuolelle ja puustoakin välissä. Sitten lyhyt nousu suojatielle. Pyöräilijän kanssa samaan suuntaan ajava autoilija kääntyy suojatielle vastaantulevan kaistan yli eli vilkkaalla tielle usein puikahdetaan häthätää pienestä aukosta. Pyöräilijän pystyy näkemään käytännössä vasta kun keula on melkein suojatiellä, etäisyyttä pyöräilijään <10 metriä, ja vauhtia saattaa pyöräilijällä olla 50km/h. Läheltäpiti tilanteita olen nähnyt useampia, saa nähdä koska kolahtaa kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, mutta ajamallakin voi olla etuajo-oikeus (useimmiten on, ainakin niillä reiteillä joita minä olen ajanut) ja pyörällä saa ajaa tien yli.
Ei ole ellei auto tule kärkikolmion takaa tai ole kääntymässä suojatien yli. Tai jos ennen suojatietä on se uusi väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa-merkki ja suojatie ole korotettu, mutta näitä ei vielä montaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä parkkipaikka autotien vieressä ja pakko peruuttaa tielle, että pääsee pihasta pois. Täällä nopeusrajoitus on 50 km/h, mutta useat ajavat tätä tietä 80km/h tai nopeammin. Autoilijat eivät välitä nopeusrajoituksista, että pihalta saattaa tulla autoja tielle. Yksi tyhmä tööttäsi, kun peruutin tielle? Ei katsonut nopeusrajoituksia ja huomioi, että talojen pihasta joutuu peruuttamaan tielle. Sattui yksi kolari täällä, kun yksi auto tuli pihasta ja toisella autolla mittarissa liikaa?! Ja tämä tien tuntuu olevan moottoripyöräilijöiden suosima reitti ja ajetaan tuhatta ja sataa. Näitä saa sitten pelätä täällä.
Apukouluun!
Pihasta ei koskaan saa peruuttaa tielle. Peotavaa että tuollaisia törppöjä on ratissa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ellei auto tule kärkikolmion takaa tai ole kääntymässä suojatien yli. Tai jos ennen suojatietä on se uusi väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa-merkki ja suojatie ole korotettu, mutta näitä ei vielä montaa ole.
Niin no niitä kolmioita taas on aika monessa paikassa. Jos ajaa itse pyörällä suoraan eikä käänny mihinkään, on erittäin harvoin paikkoja joissa pyöräilijän pitäisi väistää. Vain silloin jos itse kääntyy ja tarvitsee ylittää joku isompi tie.
Ei pitäisi, vaan aina pitäisi heikomman väistää vahvempaa. Eli kävelijä väistäisi autoa & pyöräilijää, pyöräilijä autoa jne.