Mikseivät kaikki autoilijat tajua, että pyöräilijä SAA todellakin ajaa suojatien yli pyörällä, jos auto tulee kolmion takaa?
Työmatkallani on kolme tällaista risteystä, joissa pyörätie on paitsi suojatien jatkeena, mutta autoilijoille on myös kolmio. Muutaman kerran viikossa tällainen kolmion takaa tuleva autoilija kuvittelee ilmeisesti "kouluttavansa" minua, joka pyrin aina noudattamaan liikennesääntöjä, ajoin sitten pyörällä tai autolla. Tulee välillä tööttiä ja välillä keskisormea. Ihan siis sen takia, että ajan pyörällä suojatien yli ja autoilijalla on kolmion takia väistämisvelvollisuus.
Aivot sulaaaaaa...
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä parkkipaikka autotien vieressä ja pakko peruuttaa tielle, että pääsee pihasta pois. Täällä nopeusrajoitus on 50 km/h, mutta useat ajavat tätä tietä 80km/h tai nopeammin. Autoilijat eivät välitä nopeusrajoituksista, että pihalta saattaa tulla autoja tielle. Yksi tyhmä tööttäsi, kun peruutin tielle? Ei katsonut nopeusrajoituksia ja huomioi, että talojen pihasta joutuu peruuttamaan tielle. Sattui yksi kolari täällä, kun yksi auto tuli pihasta ja toisella autolla mittarissa liikaa?! Ja tämä tien tuntuu olevan moottoripyöräilijöiden suosima reitti ja ajetaan tuhatta ja sataa. Näitä saa sitten pelätä täällä.
Apukouluun!
Pihasta ei koskaan saa peruuttaa tielle. Peotavaa että tuollaisia törppöjä on ratissa!
Pihasta peruuttaja on ilman muuta syyllinen koska se on kiellettyä. Lisäksi näkyvyys taakse on huonompi ja monessa paikassa perän joutuisi työntämään sokkona tielle. Kuskeja on kaikenlaisia, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samalla tavalla, kuin jotkut pyöräilijät eivät millään tajua, risteysalueella ja suojatien kohdalla on hiljennetyävä vauhtia ja olla valmis pysähtymään, ihan samalla tavalla kuin autoilijat.
Autoilen ja pyöräilen paljon ja minusta autoilijat antavat tietä poikkeuksetta hyvin, mutta moni pyöräilijä ei tiedä mitään liikennesäännöistä ja päinvastoin kiihdyttävät vauhtia risteysalueella ja vaarantavat muiden pyöräilijöiden ja jalankulkijan turvallisuuden.
Täsmälleen näin. Kauheinta on kun vanhempi näyttää jälkikasvulleen tätä mallia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan opetettiin, että taluttamalla pyörän suojatien yli saa etu"ajo"oikeuden mutta jos pyöräilee suojatien yli niin ei olis tuota "mennä ensin" oikeutta?
Niin aikoinaan. Kannattaa päivittää liikennetietoutensa tälle vuosikymmenelle.
Noinhan se juurikin on. Taluttamalla pyörän suojatielle olet jalankulkija, ajamalla et ja silloin väistät autoa (ellei auto ole kääntymässä suojatien yli tai tule kärkikolmion takaa).
Juu, mutta ajamallakin voi olla etuajo-oikeus (useimmiten on, ainakin niillä reiteillä joita minä olen ajanut) ja pyörällä saa ajaa tien yli.
Ei ole ellei auto tule kärkikolmion takaa tai ole kääntymässä suojatien yli. Tai jos ennen suojatietä on se uusi väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa-merkki ja suojatie ole korotettu, mutta näitä ei vielä montaa ole.
Niin no niitä kolmioita taas on aika monessa paikassa. Jos ajaa itse pyörällä suoraan eikä käänny mihinkään, on erittäin harvoin paikkoja joissa pyöräilijän pitäisi väistää. Vain silloin jos itse kääntyy ja tarvitsee ylittää joku isompi tie.
Mä taas pystyn nimeämään omasta kaupungistani montakin suojatietä, jossa ei ole mitään kolmioita. Yleensä nämä tällaiset eivät ole risteysten yhteydessä tai ylittävät isompaa tietä. Varsinkin tuolla omakotivaltaisilla asuinaluella on paljon noita suojateitä, jotka eivät ole risteyksen yhteydessä.
On tuossa ihan oman kodinkin vieressä yksi tällainen suojatie, joka ylittää "isomman tien", vaikkakin ko. tiellä nopeusrajoitus on vain 40 km/h.
Toisaalta täällä on sitten panostettu pyöräilijöiden pääväyliin, ja niillä alkaa olla aika hyvällä mallilla nuo autoilijan väistämisvelvollisuudet. Muissa paikoin onkin sitten käytäntö kirjavampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan opetettiin, että taluttamalla pyörän suojatien yli saa etu"ajo"oikeuden mutta jos pyöräilee suojatien yli niin ei olis tuota "mennä ensin" oikeutta?
Noinhan se juurikin on. Taluttamalla pyörän suojatielle olet jalankulkija, ajamalla et ja silloin väistät autoa (ellei auto ole kääntymässä suojatien yli tai tule kärkikolmion takaa).
Juu, mutta ajamallakin voi olla etuajo-oikeus (useimmiten on, ainakin niillä reiteillä joita minä olen ajanut) ja pyörällä saa ajaa tien yli.
Ei ole ellei auto tule kärkikolmion takaa tai ole kääntymässä suojatien yli. Tai jos ennen suojatietä on se uusi väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa-merkki ja suojatie ole korotettu, mutta näitä ei vielä montaa ole.
Niin no niitä kolmioita taas on aika monessa paikassa. Jos ajaa itse pyörällä suoraan eikä käänny mihinkään, on erittäin harvoin paikkoja joissa pyöräilijän pitäisi väistää. Vain silloin jos itse kääntyy ja tarvitsee ylittää joku isompi tie.
Ok. Meilläpäin toisinpäin, mutta pyöräilijät luulev at lähes poikkeuksetta olevansa etuajo-oikeutettuja.
Riippuu varmaan liikkuuko itse pyörällä vai autolla enemmän. Useimmiten sitä molemmilla kuljetaan niitä valtaväyliä ja mahdollisimman sujuvia reittejä, jolloin enemmän tulee niitä paikkoja joissa itse on etuoikeutettu. Ja vain kääntyessä joutuu väistämään, sekä pyöriä että autoja, sekä pyörällä että autoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä monella reitillä on itse asiassa aika paljon noita pyöräilijän tienylityspaikkoja, kolmioita ja ihan vaan sellaisia paikkoja, joissa kääntyvä auto tulee suojatielle. Omillakin reiteillä useimmiten juuri auton pitäisi väistää. Monet suojatiet, missä pyörän pitäisi väistää, ovat valollisia, joten helppo kaikkien noudattaa. Paitsi niissäkään tollot kääntyvät autoilijat eivät aina tajua väistämisvelvollisuuttaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä monella reitillä on itse asiassa aika paljon noita pyöräilijän tienylityspaikkoja, kolmioita ja ihan vaan sellaisia paikkoja, joissa kääntyvä auto tulee suojatielle. Omillakin reiteillä useimmiten juuri auton pitäisi väistää. Monet suojatiet, missä pyörän pitäisi väistää, ovat valollisia, joten helppo kaikkien noudattaa. Paitsi niissäkään tollot kääntyvät autoilijat eivät aina tajua väistämisvelvollisuuttaan...
Apua! Ettäkö Helsingissä on paljon paikkoja joissa kääntyvä auto tulee suojatielle?
Kyllä se Helsinki on ihmeellinen paikka...
-eri.
Mielummin sitä autolla väistää kuin päälle ajaa, noin niinkuin yleisellä ajatustasolla. Olisi ihan kamalaa ajaa jonkun pyöräilijän päälle tai kenenkä vaan. Jäitä hattuun siellä liikenteessä! Kävelijät ja pyöräilijät jää kuitenkin aina kakkoseksi autolle, suojattomampia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas pystyn nimeämään omasta kaupungistani montakin suojatietä, jossa ei ole mitään kolmioita. Yleensä nämä tällaiset eivät ole risteysten yhteydessä tai ylittävät isompaa tietä. Varsinkin tuolla omakotivaltaisilla asuinaluella on paljon noita suojateitä, jotka eivät ole risteyksen yhteydessä.
On tuossa ihan oman kodinkin vieressä yksi tällainen suojatie, joka ylittää "isomman tien", vaikkakin ko. tiellä nopeusrajoitus on vain 40 km/h.
Toisaalta täällä on sitten panostettu pyöräilijöiden pääväyliin, ja niillä alkaa olla aika hyvällä mallilla nuo autoilijan väistämisvelvollisuudet. Muissa paikoin onkin sitten käytäntö kirjavampaa.
Siis onhan niitä suojateitä joissa jalankulkija/pyöräilijä menee tien yli ja autot ajaa suoraan. Yleensä vaan näitä ei pyöräilyreitille kovin montaa satu, ellei jotenkin huvikseen pujottele edestakaisin. Yhden kerran mennään isomman tien yli ja sitten ajetaan kymmenen risteävän tien yli joissa autoilijan pitää väistää.
Pyöräilijänä aina talutan suojatien yli, jos suojatietä ei ole merkitty pyörätien jatkeeksi. Ihmetyttää muuten miten moni meistä pyöräilijöistä ei huomaa omaa kolmiota, ovat ehkä liian ylhäällä, niska vain ei taitu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja useimmiten suojatiet ovat juuri tuollaisissa paikoissa (risteyksissä), missä autoilija on kääntymässä tai autoilijalle on kärkikolmio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse väistän aina autoa, varma konsti.
Tuollaiset juuri opettaa autoilijat huonoille tavoille. Rohkeasti vain kiinni omista oikeuksista!
Tuollaiset juuri päätyvät teho-osastolle tai saa puulaatikon ympärilleen..
Toisaalta tämäkin laki pykälä tuo mukanaan "luonnollista karsintaa"
Tässä on varmaan ihan asiallista pohtia, että oletko mieluummin oikeassa vai elossa? 🤔
Tieliikennelailla ja väistämisvelvollisuudella ei ole mitään merkitystä, koska onnettomuustilanteessa autoilija on aina vastuussa ja maksaa vakuutuksistaan sekä omansa että pyöräilijän kulut.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/5a756f31-ffff-476b-8e8c-4f4b5edd…
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tiesitko-autoilija-joutuu-maksam…
Minä pysähdyn aina ja annan polkupyöräilijän mennä ensin. Polkupyöräilijällä on de-facto aina etuajo-oikeus tuon korvausjutun takia.
Lisäksi oletus on, että polkupyöräilijä ei osaa liikennesääntöjä, joten senkin kannalta tuo on parempi, niin ei satu kenellekään mitään henkilövahinkoa.
Ainoa järkevä ratkaisu tuohon olisi, että polkupyörään tarvitaan ajokortti, johon on teoriakoe samalla tavalla kuin autoonkin, ja pakollinen liikennevakuutus. Silloin polkupyöräilijä maksaisi itse aiheuttamansa vahingot ollessaan väärässä, eikä syytön autoilija joutuisi maksumieheksi, niinkuin nykyään.
Jokainen joka jarruttaa ja kiihdyttää, tuhlaa energiaa ja aiheuttaa lisää päästöjä!
Merellä nämä väistämissäännöt ovat loogiset, eikä ongelmia juurikaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Merellä nämä väistämissäännöt ovat loogiset, eikä ongelmia juurikaan ole.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/6d3435ab-59e1-4b00-b965-3bc83a64e6e1
Jep jep..
Meilläpäin yli 40-vuotiaat eivät osaa kiertoliittymäsääntöjä, vaan luulevat, että se on autoilijoiden kiva karuselli, jonne pitää kiihdyttää eli hyvin halvat on huvit!
Nuoremmat ovat saaneet oppinsa autokouluissa ja osaavat väistämissäännöt.
Pyöräilijät voisi myös ottaa huomioon pari seikkaa. Vaikka autoilija noudattaisi liikennesääntöjä, niin kannattaa varmistaa, että autoilija näkee sinut. Nykyautoissa on niin vahvat palkit, että kun tulette kumpikin risteykseen sopivaa vauhtia, niin jäät pahimmillaan pitkäksi aikaa täysin pimentoon autokuskilta. Myös muita näkyvyyden esteitä saattaa olla. Pimeällä huolehdi, että sinulla on valot ja heijastimet kunnossa. Joskus aurinko saattaa häikäistä pahasti. Näissä ei kannata olla liian itsepäisesti omien oikeuksien puolella.
Oma lukunsa on vielä nämä pyöräilijät, jotka ajavat kolmeakymppiä ja ihan yhtäkkiä syyhkäävät jostain eteen kuvitellen, että muut ehtivät aina heitä väistää. Sitten mulkoilevat perään. Pyörille pitäisi laittaa risteysalueille nopeusrajoitus 10km/h ja velvollisuus näyttää suuntamerkkiä, mikäli aikovat kääntyä yhtäkkiä auton eteen.
Ok. Meilläpäin toisinpäin, mutta pyöräilijät luulevat lähes poikkeuksetta olevansa etuajo-oikeutettuja.