Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka kannatatte hoitajien pakkotyölakia, kertokaa miten heidän pitäisi työtaistella oikeuksiensa puolesta yhtäläisesti muiden ammattiryhmien kanssa?

Vierailija
12.09.2022 |

Vai onko teistä oikein, että Suomessa on ammattiryhmiä joilla ei ole lakko-oikeutta?

Kommentit (2271)

Vierailija
641/2271 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun mielestä lakkoilussakin on rajansa. Raja menee viimeistään, kun ihmishenkiä on suoraan uhattuna työtaistelun takia. Tässä on hoitoalalla ja muilla aloilla selkeä ero, minkä vuoksi pahimmillaan olen sitä mieltä, että työtaisteluoikeus on kapeampi kuin monella muulla alalla.

Mutta siinä ei ole mielestäsi mitään väärää, että hoitajapulan takia on ihmishenget olleet uhattuna jo vuosia. Jos hoitajille maksettaisiin parempaa palkkaa, hoitajat pysyisivät hoitotyössä, nyt eivät pysy. Työnantaja ei siis pysty palkkaamaan riittävästi hoitajia, mutta työnantajaa ei syyllistä kuolemista kukaan.

Epäilen että syy on jossain muussa. Teidän palkka on noin tonnin parempi kuin omani.

Vierailija
642/2271 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitnemmän näitä kommentteja luen sitä varmemmin haluan lopettaa hoitaja uran. Työkokemusta on vuodesta 2007. Insinööri tai tradenomi voisi olla hyvä urapolku. Insinöörillä on ainakin alkupalkka kohdilla. Toisaalta pidän hoitajan työstä, mutta en nykyisellä palkalla. Hyvän palkan eteen joutuu todella raatamaan ja jatkuvasti on ylitöitä tarjolla. Ehkä pitäisi lähteä ulkomaille paremman palkan ja parempien työolojen (isompi palkka, parempi miehitys työvuoroissa, sairaanhoitajat tekevät vain sh:n töitä) vuoksi.

Hoitajat eivät ole virassa ts. hoitajilla ei ole virka vastuuta. Kun kerran hoitaja ovat korvaamattomia ja niin tärkeitä kuulisi tämä näkyä palkassa.

Niin että kun ihmiset ei ymmärrä sitä kun haluatte jättää tehohoidettavat kuolemaan, niin sinä alat mököttämään? Mieti nyt mistä tässä on kyse. Ihmisten hengistä.

Se ihmisen henki on minun työpaikkani, ei enempää, työnantajan on motivoitava minut tulemaan töihin. En sitä ilmaiseksi tee. Kuten et sinäkään sinun työtäsi.

Saat palkkaa. Et tee ilmaiseksi, vaikka Rytkönen niin uskottelee. Mutta kyllä tuo asenne saa ajattelemaan, olisiko sittenkin armeliaampaa sairaille ja vanhuksille viedä heidät erämaahan tai kallion kielekkeelle kuten joskus muinoin.

Itse teet siis työtäsi vain sillä että jollekkin muulle jää hyvä mieli? Työtä tehdään toimeentuloa varten, jopa hoitajan hommia. Luuletko että verisuonikirurgi (jotka oikeasti ovat egoistisia ja ehkä "kylmiäkin" ihmisiä, ei arvota osaamistaan?

Minä osaan käyttää lääkinnällisiä laitteita, joita ei kovinkaan moni muu osaa. Olen vuosien aikana opiskellut asiaa hartaasti. Haluan että tätä osaamista arvostetaan ja saan ammattitaitooni sopivaa palkkaa. Ikälisä ei ihan tätä kata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/2271 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun mielestä lakkoilussakin on rajansa. Raja menee viimeistään, kun ihmishenkiä on suoraan uhattuna työtaistelun takia. Tässä on hoitoalalla ja muilla aloilla selkeä ero, minkä vuoksi pahimmillaan olen sitä mieltä, että työtaisteluoikeus on kapeampi kuin monella muulla alalla.

Mutta siinä ei ole mielestäsi mitään väärää, että hoitajapulan takia on ihmishenget olleet uhattuna jo vuosia. Jos hoitajille maksettaisiin parempaa palkkaa, hoitajat pysyisivät hoitotyössä, nyt eivät pysy. Työnantaja ei siis pysty palkkaamaan riittävästi hoitajia, mutta työnantajaa ei syyllistä kuolemista kukaan.

Epäilen että syy on jossain muussa. Teidän palkka on noin tonnin parempi kuin omani.

Kateus ja katkeruus. Miehen normaali olotila. Kuka kuolee jos et tee töitäsi?

Vierailija
644/2271 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikkia tehoja suljeta. Työnantajalla on aikaa järjestää näiden potilaiden hoito. Ketään ei tapeta. Jos lakko toteutuu on tämä vain harjoitus tulevasta, joka on edessä kun hoitajia ei enää ole.

Varmaan lämmittää kovasti tämä tieto, jos vaikka joku ruotsinlaiva uppoaa Turun saaristossa ja ihmiset kuolee matkalla kauempana oleviin sairaaloihin kun Turussa heidät olisi saatu heti tarvittavaan hoitoon. Tai jos sattuu kolari tai ampuminen ja hoitoon pääsy viivästyy, koska Turun teholle ei pääse, mutta Vaasassa on hei tilaa!

Vierailija
645/2271 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella huonoja työoloja ei kestä vähemmällä kuin kirurgin palkalla. Ja sellaiseen ei ole varaa. Parantakaa työoloja ja markkinoikaa alaa vähän positiivisemmin niin hoitajia löytyy. 

Entä sitten kun palokunta ilmoittaa, että heidän puolestaan koko kaupunki voi palaa maan tasalle, jos he eivät saa jokainen tonnin palkankorotusta? Ja heidän jälkeensä lääkärit ilmoittavat irtisanoutuvansa, jos eivät saa vähintään 20 000 euroa kuussa? Ja sitten hätäkeskuspäivystäjät menevät lakkoon, ellei palkka nouse 5 000 euroon kuussa? 

Vierailija
646/2271 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole kateellinen teille enkä kenellekkään. Pärjään sillä palkallani oikein hyvin ja tykkään työstäni. Epäilen että te itse aiheutatte niin huonoa työilmapiiriä, että sen takia moni lähtee pois. Ja en ole mies.

Vierailija
647/2271 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minuakin on alkanut kiinnostaa ala, jossa voi tehdä lisävuoroja ja on mahdollista saada lisäpalkkaa yö- ja viikonlopputöistä. Omassa klo 8-16 välillä tehtävässä työssäni ei ole tuollaisia mahdollisuuksia kasvattaa palkkaani.

Tervetuloa hoitoalalle, lisäduunia saa tehdä ihan niin paljon kuin jaksaa, jos ei omaan yksikköön niin sitten johinkin toiseen. Kai keskipalkka näyttää isolta, kun on pakko venyä pitkiin vuoroihin. Saat heittää hyvästit tosin harrastuksille, ystäville, lemmikeille ja perhe elämälle.

Se keskipalkka ei vain näytä isolta vaan on iso. Mutta se ihmetyttää, miksi lisäduunia on pakko paiskia niin paljon että harrastukset, perhe ja ystävät jäävät elämästä pois? Mikä pakko sen palkan on näyttää niin valtavalta, eikö pienemmällä pärjää ja samalla elämänlaatu kasvaa. Ehkä sitten ainainen marinakin jäisi pois.

Koska ei ole tarpeeksi hoitajia!! Ylityö ei ole valinta, vaan pakko. Jos kaveri sairastuu yövuorosta, niin luuletko että iltavuoro voi vaan lampsia himaan?

Vierailija
648/2271 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylimielisyys ja omahyväisyys. Hoitajan normaali olotila. 

Eipä kovin montaa alaa ole nimittäin olemassa, jonka voisi jättää tekemättä eikä se vaikuttaisi ihmisten terveyteen millään tavalla. Teillä vain on omahyväinen käsitys että ainoastaan te pidätte ihmisiä elossa.

Vierailija
649/2271 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos vaikka palomies toteaa, että olkoot niin varmaan aika moni. Tai poliisi. Tai häkepäivystäjä. Tai sähkölaitoksen ihmiset (ei se sairaalankaan generaattori ikuisesti kestä). Ihan jees myös, jos sairaalassa joku siivoaa, joku vahtii liikennevalojen ja katulamppujen toimintaa jnejne.

Vierailija
650/2271 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä monissa ammateissa rajoitetaan lakko-oikeuksia jos se uhkaa yhteiskunnan toimintoja tai ihmisten henkeä.

Vierailija
651/2271 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäiskö minunkin mennä ajamaan pakolla voimala käyntiin ilman palkkaa kun olen sähkömies jos en ole töissä missään. Eikö se olisi reilua että hoitajille maksetaan kunnon palkkaa. Ei kukaan lähde kohta alalle jossa uhkana on pakkotyö ilman palkkaa mikäli on pätevä johonkin.

Vierailija
652/2271 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urpooo kirjoitti:

Pitäiskö minunkin mennä ajamaan pakolla voimala käyntiin ilman palkkaa kun olen sähkömies jos en ole töissä missään. Eikö se olisi reilua että hoitajille maksetaan kunnon palkkaa. Ei kukaan lähde kohta alalle jossa uhkana on pakkotyö ilman palkkaa mikäli on pätevä johonkin.

Monella alalla on työvelvoite. Ja hoitajilla on hyvät palkat.

Vierailija
653/2271 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitnemmän näitä kommentteja luen sitä varmemmin haluan lopettaa hoitaja uran. Työkokemusta on vuodesta 2007. Insinööri tai tradenomi voisi olla hyvä urapolku. Insinöörillä on ainakin alkupalkka kohdilla. Toisaalta pidän hoitajan työstä, mutta en nykyisellä palkalla. Hyvän palkan eteen joutuu todella raatamaan ja jatkuvasti on ylitöitä tarjolla. Ehkä pitäisi lähteä ulkomaille paremman palkan ja parempien työolojen (isompi palkka, parempi miehitys työvuoroissa, sairaanhoitajat tekevät vain sh:n töitä) vuoksi.

Hoitajat eivät ole virassa ts. hoitajilla ei ole virka vastuuta. Kun kerran hoitaja ovat korvaamattomia ja niin tärkeitä kuulisi tämä näkyä palkassa.

Niin että kun ihmiset ei ymmärrä sitä kun haluatte jättää tehohoidettavat kuolemaan, niin sinä alat mököttämään? Mieti nyt mistä tässä on kyse. Ihmisten hengistä.

Se ihmisen henki on minun työpaikkani, ei enempää, työnantajan on motivoitava minut tulemaan töihin. En sitä ilmaiseksi tee. Kuten et sinäkään sinun työtäsi.

Saat palkkaa. Et tee ilmaiseksi, vaikka Rytkönen niin uskottelee. Mutta kyllä tuo asenne saa ajattelemaan, olisiko sittenkin armeliaampaa sairaille ja vanhuksille viedä heidät erämaahan tai kallion kielekkeelle kuten joskus muinoin.

Itse teet siis työtäsi vain sillä että jollekkin muulle jää hyvä mieli? Työtä tehdään toimeentuloa varten, jopa hoitajan hommia. Luuletko että verisuonikirurgi (jotka oikeasti ovat egoistisia ja ehkä "kylmiäkin" ihmisiä, ei arvota osaamistaan?

Minä osaan käyttää lääkinnällisiä laitteita, joita ei kovinkaan moni muu osaa. Olen vuosien aikana opiskellut asiaa hartaasti. Haluan että tätä osaamista arvostetaan ja saan ammattitaitooni sopivaa palkkaa. Ikälisä ei ihan tätä kata.

Hoitajillahan on hyvä palkka ottaen huomioon, että kyseessä ei ole ylempi korkeakoulututkinto (tai ylipäänsä yliopistotutkinto) ja ollaan töissä julkisella puolella? Eiväthän erikoistuvat lääkäritkään tienaa julkisella kuin reilut 4 tonnia kuussa ja heillä on takana 6+ vuotta yliopisto-opintoja. 

Vierailija
654/2271 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urpooo kirjoitti:

Muuten ihan samaa mieltä, mutta hoitajilla on jo kunnon palkka. Eli asia on siltä osin jo kunnossa.

Vierailija
655/2271 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urpooo kirjoitti:

Kukaan ei ole pistämässä hoitajia palkatta töihin. Hoitajia vain estetään leikkimästä ihmishengillä. Ihan niinkuin muitakin kriittisen alojen työntekijöitä tarvittaessa estettäisiin. Urpo.

Vierailija
656/2271 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Urpooo kirjoitti:

Kukaan ei ole pistämässä hoitajia palkatta töihin. Hoitajia vain estetään leikkimästä ihmishengillä. Ihan niinkuin muitakin kriittisen alojen työntekijöitä tarvittaessa estettäisiin. Urpo.

mutta mahtavaa, että vasemmistohallitus rajoittaa lakko-oikeutta! Täytyy aina muistuttaa jatkossa tästä

Vierailija
657/2271 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajien ylimielisyys aiheuttaa päänsärkyä. Miten voi olla kokonainen ammattiryhmä noin irti todellisuudesta.

MISSÄÄN työssä tai tehtävässä ei saa vaarantaa ihmisiä lakoilla.

Vierailija
658/2271 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hoitajat ole työssä 24/7, joten työtaistella voi silloin, kun ei ole töissä. Ja pitäkää mielessä, että joku teidän läheisennekin saattaa saada sairauskohtauksen, joka vaatisi ehdottomasti tehohoitoa, mutta kun teho-osasto on kiinni, edessä voikin seuraavaksi olla matka hautaustoimistoon. Mitenkäs sitten suu pannaan, rytköset ja paavolat?

Niin, että lakkoilkoon vapaa-ajalla?

Mitä luulet, kuinka paljon työnantajapuolta tuo kiinnostaisi?

Ja jos työ kerran on noin tärkeää ihmishenkien pelastamista, niin eikö silloin hoitajia pitäisi olla enemmän ja heillä kunnon palkka?

Heillä on jo kunnon palkka. 

Enemmän heitä toki pitäisi olla, mutta se on mahdotonta koska palkat ovat niin korkeat. Jos palkkoja laskettaisiin esim. suomalaisen keskipalkan tasolle, niin voitaisiin palkata lisää väkeä kiirettä helpottamaan. Se olisi paras ratkaisu.

Edelleen, jos hoitajien palkat olisivat suomalaisten keskipalkkaa, ne hoitajien palkat nousisivat eivät laskisi. 

Edelleen, hoitajien keskipalkka on koko maan keskipalkkaa useita satoja euroja korkeampi. Löydät tämän tiedon milloin tahansa ihan helposti googlella.

Edelleen, minulla on näyttää tästä ne OECD:n tilastot, enkä intä jonkun tammikuun keskipalkan pohjalta verraten omenia ja appelsiineja.

Edelleen, olet ymmärtänyt ne OECD:n tilastot jotenkin väärin, koska on aivan suoraan näkyvissä että hoitajien keskipalkka (n. 3400 €) ylittää muiden alojen keskipalkan (n. 3200 €).  Tammikuusta en ole puhunut mitään vaan koko vuoden keskipalkasta. Googlaa itse tai pyydä jotakuta tuttuasi selvittämään sinulle mistä tuossa OECD:n tilastossa puhutaan, minulla ei ole aikaa sinua opettaa.

Olet laittanut tänne useita kertoja lukuna tammikuun keskipalkan 2900 €.

Jos haluat puhua KESKIPALKASTA kerro silloin keskipalkan lukuja eikä mediaanipalkkaa. Edelleen se keskipalkka on Suomessa  (2020) 3 582 euroa. Keskimääräinen ansio taas oli 3 653 euroa. Mutta MEDIAANIansio 3228 €/kk. 

Voi hyvä ihminen yritä ymmärtää että täällä keskustelee useita ihmisiä. Minä olen vastannut sinulle tähän ketjuun ja puhunut KESKIPALKASTA joka on 3200 €, ei 2900 €.  Miksi sinulle on niin vaikea myöntää, että hoitajan keskipalkka on muita palkansaajia korkeampi. Jopa Tehyn edustajat myöntävät tämän, mutta sinä vain jankutat ja yrität uhriutua väittämällä heidän olevan väärässä. 

Perkele. Lopeta tuo vänkäys.

Keskipalkka ei ole Suomessa viimeisen tilaston (2020) mukaan ollut 3 200 €, vaan kertomani 3 582 €. Keskiansio on vielä hiukan suurempi, 3 653 €/kk. Se 3 228 €/kk on mediaanipalkka ja se on ihan eri asia. Nämä ovat ihan Tilastokeskuksen lukuja virallisista tilastoista. 

Olen kertonut suomalaisen hoitajan keskipalkan oleva 0,9 x Suomen palkansaajien keskiansioista. Siis verrannut koko ajan keskiansioita, en toisena lukuna mediaania. Siitä eri maiden sairaanhoitajien palkoista suhteessa keskiansioihin löytyy OECD:n tilasto.

https://www.apu.fi/artikkelit/suomalaisen-keskipalkka-yli-3-500-euroa-v…

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008752358.html

Vierailija
659/2271 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin palomiehtkään jättäisi menemättä palopaikalle muka työtaistelun nimissä?

Jättäkööt menemättä vain. Hoitaja ymmärtää kyllä, vaikka hänen talonsa palaakin poroksi. Onhan kyse työtaistelusta.

Samoin ymmärtää ja sympatiseeraa kollegojaan, kun oma lapsi sairastuu vakavasti esim. syöpään.

Ei haittaa, lapsi voi odottaa leikkausta/hoitoja lakkojen ajan tai jäädä hoidotta, kunhan työkaverit saa rahansa.

Vierailija
660/2271 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minuakin on alkanut kiinnostaa ala, jossa voi tehdä lisävuoroja ja on mahdollista saada lisäpalkkaa yö- ja viikonlopputöistä. Omassa klo 8-16 välillä tehtävässä työssäni ei ole tuollaisia mahdollisuuksia kasvattaa palkkaani.

Tervetuloa hoitoalalle, lisäduunia saa tehdä ihan niin paljon kuin jaksaa, jos ei omaan yksikköön niin sitten johinkin toiseen. Kai keskipalkka näyttää isolta, kun on pakko venyä pitkiin vuoroihin. Saat heittää hyvästit tosin harrastuksille, ystäville, lemmikeille ja perhe elämälle.

Se keskipalkka ei vain näytä isolta vaan on iso. Mutta se ihmetyttää, miksi lisäduunia on pakko paiskia niin paljon että harrastukset, perhe ja ystävät jäävät elämästä pois? Mikä pakko sen palkan on näyttää niin valtavalta, eikö pienemmällä pärjää ja samalla elämänlaatu kasvaa. Ehkä sitten ainainen marinakin jäisi pois.

Koska ei ole tarpeeksi hoitajia!! Ylityö ei ole valinta, vaan pakko. Jos kaveri sairastuu yövuorosta, niin luuletko että iltavuoro voi vaan lampsia himaan?

Sairaanhoitoalallakin on rajat ylitöille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi