Ovatko teidän miehenne aina ihan pihalla kaikesta?
Kertokaapas nyt, mistä on kyse ja onko mitään tehtävissä. Olemme olleet naimisissa jo pidemmän aikaa ja lapsiakin on useampia. Miehellä on korkeakoulutus ja vastuullinen työ. Siitä huolimatta perheen arjessa on ihan jatkuvasti tilanne se, että hän on täysin pihalla siitä, mitä on sovittu, mitä pitäisi tehdä, miten käytännön asiat menevät, mitä jokin lapsia koskeva viesti koulusta tai harrastuksista tarkoittaa jne. jne. Sillä ei ole mitään merkitystä eikä vaikutusta, montako kertaa jokin asia on käyty läpi, hän on joka tapauksessa seuraavalla kerralla ihan yhtä pihalla siitä.
Tämä on ihan hirveän raskasta ja raastavaa. Kun luulet, että jokin asia on selvä ja sovittu, hän ei olekaan siitä seuraavassa hetkessä ikinä kuullutkaan. Jos sovitaan, että jokin asia hoidetaan tietyllä tavalla, niin varmasti sen hoitamisessa ei mikään ole muuttunut, vaikka olisin pyytänyt perustelujen kanssa jo kymmenen tai kaksikymmentä kertaa.
Yritän esittää asiat mahdollisimman yksinkertaisesti ja selkeästi sekä todella rankasti rajata sitä informaation määrää, millä häntä kuormitan. Ei mitään vaikutusta tälläkään. Vaikka olisi vain yksi asia, joka pitää jotenkin muistaa tai tajuta, niin hän ei muista eikä tajua sitä. Arvatkaa vaan, onko mitään motivaatiota kommunikoida yhtään mistään ei-välttämättömästä, kun välttämättömätkin asiat menevät ihan yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos. Siis ihan koko ajan, joka asiassa. Eikä ongelma ole vain minun viestinnässäni - hänen on mahdotonta ymmärtää esimerkiksi lasten harrastuksista tulevia viestejä. Vaikka niissä lukee aivan selkeästi, että tiettynä päivänä tapahtuu tietty asia tietyssä paikassa, niin hän ei vain ymmärrä sitä. Näyttää viestejä minulle (jos muistaa) ja odottaa, että minä jotenkin ratkaisen nämä valtaisat pulmat, kun hän ei tiedä mihin ne liittyvät, mitä tarkoittavat ja miten niihin pitäisi reagoida. Hän on aivan kantasuomalainen, ei voi syyttää kielitaidon tai kulttuurillisen ymmärryksen puutetta. Osallistuu kyllä arkeen eli ei ole kyse siitäkään, että oikeasti ei tietäisi, mitä meillä tapahtuu. Enkä ole mitenkään ominut asioiden hoitamista itselleni, päin vastoin olen uskonut ja luottanut siihen, että vuonna 2022 isät ovat ihan yhtä päteviä arjen pyörittäjiä ja lasten hoitajia kuin äiditkin ja antanut hänelle kaikki samat mahdollisuudet vastuunkantoon.
Onko tällaista muilla? Mitä ihmettä tilanteelle voi tehdä?
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Vuodatuksen perusteella ap on se joka delegoi vastuuta ja tehtäviä, suomeksi sanottuna käskyttää, eihän semmoinen toimi miehen kanssa.
Kerro hyvä ihminen, mikä sitten toimii sellaisen miehen kanssa, joka ei tee oma-aloitteisesti yhtään mitään?
Vierailija kirjoitti:
Olen tässä miehenä ihmetellyt sitä metatyön määrää mitä vaimo lasten kanssa tekee. Ja jotenkin ihan pakosta.
Pakko katsoa Wilmaa joka päivä ja reagoida joka asiaan.
- Ei tarvitse. Voihan tuota silloin tällöin katsoa, mutta harvemmin siellä mitään on. "Pikku-Antti sanoi ruman sanan tänään". Ei aiheuta toimenpiteitäPakko pitää kirjaa kuka menee ja mihin harrastuksiin ja milloin
- Ei tarvitse. Muksut ovat 12 ja 15v. Saavat hoitaa harrastuksensa ihan itse.Pakko tehdä jotain isotöistä ruokaa ja hakea salaattia kaupasta
- Ei tarvitse. Keitetään makaronia tai tilataan pizza.Pakko siivota vapaapäivänä
- Ei tarvitse. Villakoirat eivät ole vaarallisia.
Herää kysymys, miksi edes hankit perheen?
Tarvitseeko niitä menoja ja muistamista olla niin paljon?
Muistaako huonomuistinen kuitenkin perheenjäsenten nimet ja syntymäajat?
Vierailija kirjoitti:
Olen tässä miehenä ihmetellyt sitä metatyön määrää mitä vaimo lasten kanssa tekee. Ja jotenkin ihan pakosta.
- Ei tarvitse. Voihan tuota silloin tällöin katsoa, mutta harvemmin siellä mitään on. "Pikku-Antti sanoi ruman sanan tänään". Ei aiheuta toimenpiteitäPakko pitää kirjaa kuka menee ja mihin harrastuksiin ja milloin
- Ei tarvitse. Muksut ovat 12 ja 15v. Saavat hoitaa harrastuksensa ihan itse.Pakko tehdä jotain isotöistä ruokaa ja hakea salaattia kaupasta
- Ei tarvitse. Keitetään makaronia tai tilataan pizza.Pakko siivota vapaapäivänä
Sinäkö ruokkisit kasvuiässä olevat teinit jollain makaronilla ja pizzalla? Ei hyvänen aika.
Työpäivinä voi siivota ihan hyvin. Aika moni siivoaa koko perheen voimin torstaina, niin perjantaina pääsee heti viikonlopun viettoon. Villakoirat ei ole likaa, mutta ne roiskeet ja klähmät ja likaiset sormenjäljet on ne, mitkä pitää putsata tuoreeltaan. Muuten ne pinttyy eikä niitä saa pois. Se taas näkyy heti asunnon arvossa.
Yhteinen, jaettu, hälyttävä kalenteri esim gmailiin, hälyt päivää ja tuntia ennen. Kun sovitaan jotain, laitetaan kalenteriin ja että kumpi tekee. Kaikki asiat on siellä. VIIVIN NEUVOLA KLO 13, LASSI VIE.
Vierailija kirjoitti:
Yhteinen, jaettu, hälyttävä kalenteri esim gmailiin, hälyt päivää ja tuntia ennen. Kun sovitaan jotain, laitetaan kalenteriin ja että kumpi tekee. Kaikki asiat on siellä. VIIVIN NEUVOLA KLO 13, LASSI VIE.
Niin, mutta onko reilua, jos vain toinen merkkaa ne tärkeät asiat ylös ja selvittää, kuka tuo/vie/hoitaa. Toinen sitten vaan lukee kalenteria ja jopa unohtaa ne omat velvollisuudet. Mitä se kalenteri siinä auttaa, kun kiinnostus on 0.
Kysymys kuuluu mikä sinua vaivaa kun annat itseäsi noin vedättää ja suostut kynnysmatoksi. Jokainen lukija kyllä tajuaa mitä peliä mies pitää ja vielä onnistuu siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Ei tarvitse. Villakoirat eivät ole vaarallisia.Sinäkö ruokkisit kasvuiässä olevat teinit jollain makaronilla ja pizzalla? Ei hyvänen aika.
Työpäivinä voi siivota ihan hyvin. Aika moni siivoaa koko perheen voimin torstaina, niin perjantaina pääsee heti viikonlopun viettoon. Villakoirat ei ole likaa, mutta ne roiskeet ja klähmät ja likaiset sormenjäljet on ne, mitkä pitää putsata tuoreeltaan. Muuten ne pinttyy eikä niitä saa pois. Se taas näkyy heti asunnon arvossa.
Kyllä ruokkisin. Ja joskus ruokinkin. Se ei ole vaarallista että silloin tällöin nyt ei ole sapuska lautasmallin mukaista. Siitä ei kannata niin stressata. Syö toisena päivänä sitten häävimmin, mutta siirretään tänään nyt vaan nälkää.
Ja joo, toki sitä siivoillaan viikolla ja silloin kun rupeaa siltä näyttämään. Mutta sekin on asia josta ei kannata stressata. Jos nyt ei huvita siivota, niin joku toinen päivä sitten.
Asunnolla nyt ei ole mitään muuta arvoa kuin käyttöarvo, ei kannata mahdollisia pinttymiä paljon ihmetellä.
Olen yrittänyt keskustella asiasta vaimon kanssa. Että turhaan joillain asioilla itseään väsyttää. Tulee vaan kiukkuiseksi tai palaa loppuun. Toistaiseksi ei mitään muutosta ole ollut.
En tiedä että pitäisiköhän ruveta tekemään vähemmän, niin jospa se sitten tulisi se ahaa-elämys että ei lapset enkä minä tarvitse mitään Vuoden Äitiä ja Vuoden Suorittajaa. Mitenpä sanoa että hän on juuri sopiva juuri sellaisena kun on, eikä tarvitse yhtään enempää?
Hauska ketju ja aloitus. Tuollainen juuri on mies meilläkin.
Ihan pihalla arjen asioista. Aamulla lähtee töihin ja huolehtii vain itsestään.
Illalla kotiin, ei mieti onko kaupassa käyty tai kotona ruokaa. Ei murehdi pyykinpesujuttuja, ei lasten läksyjä.
Ruokapöydässä on omissa ajatuksissaan kun me lasten kanssa joko vitsaillaan tai kinastella an.
Lasten riidoissa on aina ulkopuolinen eikä edes yritä niitä selvittää tai puutu niihin.
Joskus kysyn tiedätkö mikä päivä huomenna on, jos on vaikka lapsen hammaslääkäri tai Vanhempien ilta koululla.
Ei tiedä.
Minkä teet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Ei tarvitse. Villakoirat eivät ole vaarallisia.Sinäkö ruokkisit kasvuiässä olevat teinit jollain makaronilla ja pizzalla? Ei hyvänen aika.
Kyllä ruokkisin. Ja joskus ruokinkin. Se ei ole vaarallista että silloin tällöin nyt ei ole sapuska lautasmallin mukaista. Siitä ei kannata niin stressata. Syö toisena päivänä sitten häävimmin, mutta siirretään tänään nyt vaan nälkää.
Ja joo, toki sitä siivoillaan viikolla ja silloin kun rupeaa siltä näyttämään. Mutta sekin on asia josta ei kannata stressata. Jos nyt ei huvita siivota, niin joku toinen päivä sitten.
Asunnolla nyt ei ole mitään muuta arvoa kuin käyttöarvo, ei kannata mahdollisia pinttymiä paljon ihmetellä.
Olen yrittänyt keskustella asiasta vaimon kanssa. Että turhaan joillain asioilla itseään väsyttää. Tulee vaan kiukkuiseksi tai palaa loppuun. Toistaiseksi ei mitään muutosta ole ollut.
En tiedä että pitäisiköhän ruveta tekemään vähemmän, niin jospa se sitten tulisi se ahaa-elämys että ei lapset enkä minä tarvitse mitään Vuoden Äitiä ja Vuoden Suorittajaa. Mitenpä sanoa että hän on juuri sopiva juuri sellaisena kun on, eikä tarvitse yhtään enempää?
Ex-mieheni ruokki samalla periaatteella lapsensa. On ihan ok, että silloin harvoin, kun hän huolehti ruuanlaitosta niin ruoka oli tyyliin lihapullia mikrossa ja makaronia ketsupilla. Meillä ei olisi ikinä syöty terveellisesti, jos minä olisin ottanut saman asenteen. Siinä sitten syötäisiin, joka ikinen päivä makaronia ketsupilla, kun kumpaakaan ei kiinnosta tehdä ruokaa.
Siivoaminen sama juttu. Riittää, että joskus vetäsi imurilla keskellä lattiaa. Kyllä sitten joku toinen päivä voi imuroida nurkatkin. Tai siis se joku kyllä siivoaa sitten kunnolla. Ex ei koskaan tajunnut, että jos häntä ei huvittanut niin jonkun piti ne tietyt hommat tehdä. Hän jaksoi kuitenkin valittaa sotkusta ja mutista miten pitäisi siivota. Tekikö hän itse asialle mitään? Ei tietenkään.
Wilma-viestejä hän kävi vilkaisemassa joskus ja jopa sanoi, että opettaja oli laittanut jonkun viestin. Kun kysyin että mitähän siinä luki niin käski mennä katsomaan itse. Hän ei tietenkään merkinnyt asiaa kalenteriin itse.
No, ex on ex. Pirun katkera ex onkin, kun hyvän miehen niin yllättäen jätin. Nykyään elämä on paljon helpompaa kun ei ole kiviriippaa perässä vedettävänä.
Vierailija kirjoitti:
Mies toimii noin koska hän voi. Sinä mahdollistat toiminnan jatkumisen. Muista, että kaikki onnistuu, kun motovaatiota riittää. Miehelläsi ei ole motivaatiota hoitaa perheen asioita, vaan motivaatio on toisaalla (työ, omat harrastukset).
Keskustelu ei auta vaan madonluvut: luovuta vaikka joku lasten harrastus TÄYSIN miehen kontolle etkä sekaannu siihen millään tavalla koskaan enää. Sanot vaan miehelle, että näin tehdään muuten tulee avioero, koska et jaksa huolehtia tästä isoimmasta mieslapsesta kaiken muun päälle.
Perusmamman ohje parisuhteen vuorovaikutukseen: "Sanot vaan miehelle, että näin tehdään, muuten tulee avioero".
Ootte te säälittäviä 😂
Ei mikään ihme, että liittonne karahtavat kiville. Tuolla asenteella ja vuorovaikutuksella se on suorastaan väistämätöntä. Ja syyllinenkin varmasti löytyy muualta kuin peilistä.
Kuulostaa niin tutulta tuo ap:n murhe. Kerta toisensa jälkeen yllätyn, kun tajuan kuinka pihalla mies on. Hyvä esimerkki: Mies meni tavallisuudesta poiketen vanhempainiltaan. Soitti, kun tapahtuma oli jo alkanut ja kysyi, että missä lapsen koulu on. Siis oikeasti tiennyt missä koulussa lapsemme on/missä se sijaitsee!
Eilen taas yllätti. Mies jostain kumman syystä pitkästä aikaa oli lapsen Wilmassa. Kysyi, että mikäs aina tämä UEEL on? Oot saanut siinä eilen olleesta kokeesta kympin. Eka ylläri oli, että mies ei tunnistanut ainekoodia, joka on ollut lapsillamme aina. Tämä kuopus on kuitenkin ysillä, eli aikaa tunnusten opetteluun on ollut. Toinen ihmetyksen aihe, että miten mies ei tiennyt mikä koe oli pari päivää sitten. Lapsi oli kuitenkin lukenut siihen olkkarissa useamman päivän ja vielä kokeen jälkeen kertoi kokeesta, mitä siihen vastasi jne.
Usein ihmettelee, missä joku perheenjäsen on. Joskus olen vain ärsyyntyneenä tokaissut, että mitäs luulet, kun joku lapsista on tapahtumassa/matkalla tms. josta on ollut valtavasti puhetta. Mies tietenkin tuosta kiukustuu ja sanoo, että ei kai kysyisi, jos tietäisi.
Tuo mies on kyllä sairas . Yritä saada hoitoon heti.
Vierailija kirjoitti:
Hauska ketju ja aloitus. Tuollainen juuri on mies meilläkin.
Ihan pihalla arjen asioista. Aamulla lähtee töihin ja huolehtii vain itsestään.
Illalla kotiin, ei mieti onko kaupassa käyty tai kotona ruokaa. Ei murehdi pyyi kinpesujuttuja, ei lasten läksyjä.
Ruokapöydässä on omissa ajatuksissaan kun me lasten kanssa joko vitsaillaan tai kinastella an.
Lasten riidoissa on aina ulkopuolinen eikä edes yritä niitä selvittää tai puutu niihin.Joskus kysyn tiedätkö mikä päivä huomenna on, jos on vaikka lapsen hammaslääkäri tai Vanhempien ilta koululla.
Ei tiedä.Minkä teet.
Tää oli ihana 😂
- Ei tarvitse. Voihan tuota silloin tällöin katsoa, mutta harvemmin siellä mitään on. "Pikku-Antti sanoi ruman sanan tänään". Ei aiheuta toimenpiteitä
Pakko pitää kirjaa kuka menee ja mihin harrastuksiin ja milloin
- Ei tarvitse. Muksut ovat 12 ja 15v. Saavat hoitaa harrastuksensa ihan itse.
Pakko tehdä jotain isotöistä ruokaa ja hakea salaattia kaupasta
- Ei tarvitse. Keitetään makaronia tai tilataan pizza.
Pakko siivota vapaapäivänä