Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko teidän miehenne aina ihan pihalla kaikesta?

Hermoromahduksen partaalla
08.09.2022 |

Kertokaapas nyt, mistä on kyse ja onko mitään tehtävissä. Olemme olleet naimisissa jo pidemmän aikaa ja lapsiakin on useampia. Miehellä on korkeakoulutus ja vastuullinen työ. Siitä huolimatta perheen arjessa on ihan jatkuvasti tilanne se, että hän on täysin pihalla siitä, mitä on sovittu, mitä pitäisi tehdä, miten käytännön asiat menevät, mitä jokin lapsia koskeva viesti koulusta tai harrastuksista tarkoittaa jne. jne. Sillä ei ole mitään merkitystä eikä vaikutusta, montako kertaa jokin asia on käyty läpi, hän on joka tapauksessa seuraavalla kerralla ihan yhtä pihalla siitä.

Tämä on ihan hirveän raskasta ja raastavaa. Kun luulet, että jokin asia on selvä ja sovittu, hän ei olekaan siitä seuraavassa hetkessä ikinä kuullutkaan. Jos sovitaan, että jokin asia hoidetaan tietyllä tavalla, niin varmasti sen hoitamisessa ei mikään ole muuttunut, vaikka olisin pyytänyt perustelujen kanssa jo kymmenen tai kaksikymmentä kertaa.

Yritän esittää asiat mahdollisimman yksinkertaisesti ja selkeästi sekä todella rankasti rajata sitä informaation määrää, millä häntä kuormitan. Ei mitään vaikutusta tälläkään. Vaikka olisi vain yksi asia, joka pitää jotenkin muistaa tai tajuta, niin hän ei muista eikä tajua sitä. Arvatkaa vaan, onko mitään motivaatiota kommunikoida yhtään mistään ei-välttämättömästä, kun välttämättömätkin asiat menevät ihan yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos. Siis ihan koko ajan, joka asiassa. Eikä ongelma ole vain minun viestinnässäni - hänen on mahdotonta ymmärtää esimerkiksi lasten harrastuksista tulevia viestejä. Vaikka niissä lukee aivan selkeästi, että tiettynä päivänä tapahtuu tietty asia tietyssä paikassa, niin hän ei vain ymmärrä sitä. Näyttää viestejä minulle (jos muistaa) ja odottaa, että minä jotenkin ratkaisen nämä valtaisat pulmat, kun hän ei tiedä mihin ne liittyvät, mitä tarkoittavat ja miten niihin pitäisi reagoida. Hän on aivan kantasuomalainen, ei voi syyttää kielitaidon tai kulttuurillisen ymmärryksen puutetta. Osallistuu kyllä arkeen eli ei ole kyse siitäkään, että oikeasti ei tietäisi, mitä meillä tapahtuu. Enkä ole mitenkään ominut asioiden hoitamista itselleni, päin vastoin olen uskonut ja luottanut siihen, että vuonna 2022 isät ovat ihan yhtä päteviä arjen pyörittäjiä ja lasten hoitajia kuin äiditkin ja antanut hänelle kaikki samat mahdollisuudet vastuunkantoon.

Onko tällaista muilla? Mitä ihmettä tilanteelle voi tehdä?

Kommentit (116)

Vierailija
21/116 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko hän koskaan ihan itse, ilman sinua, joutunut hoitamaan niitä asioita, joita ei ymmärrä?

Kyllä vain, ja kuten yllä sanoin, niin perästä sitten kuuluu - minun suuntaani.

Vierailija
22/116 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hoitaa itse, jos äiti hoitaa puolesta? Älä passaa mieslastasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/116 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hermoromahduksen partaalla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuodatuksen perusteella ap on se joka delegoi  vastuuta ja tehtäviä, suomeksi sanottuna käskyttää, eihän semmoinen toimi miehen kanssa.

Tietäisit vain, miten vapaat kädet hän on saanut vastuunkantoon. Esimerkiksi osa lapsia koskevasta viestinnästä menee vain ja ainoastaan hänelle, juurikin vastuualueiden tasaamiseksi. Minun ei tarvitsisi edes tietää niistä yhtään mitään. Kun sitten jälkikäteen kuulen, että taas on se-ja-se hoitamatta - jostain syystä, kun jotain menee pieleen, niin äitiinhän sitä aina ollaan yhteydessä, kiitos vain ammattilaiset - niin joudun siinä kohti sekaantumaan.

Älä hyvä ihminen sekaannu! Sanot yhteydenottajalle, että puolisosi hoitaa kyseiset asiat ja ilmoitat tämän puhelinnumeron tai säpon. Kiitos ja hyvää päivän jatkoa.

Vierailija
24/116 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa katsoa brittiohjelmaa "Pokka pitää". Löytyisikö sieltä yhtymäkohtia teidän elämään?

Vierailija
25/116 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä hyvä ihminen sekaannu! Sanot yhteydenottajalle, että puolisosi hoitaa kyseiset asiat ja ilmoitat tämän puhelinnumeron tai säpon. Kiitos ja hyvää päivän jatkoa.

Kommenttini katosi jonnekin. Kiitos loistavasta idea, tämä täytyy laittaa kokeiluun! :)

Vierailija
26/116 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa Jaa niin paljon kouluja käydään, mutta niin pienet aivot. Tämän ongelman olen huomannut työelämässä jo jonkin aikaa. Korkeakouluista tulevat kaverit on pihalla kuin lumiukko.

Vierailija
27/116 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ex on tollainen. Ja ex juuri siitä syystä. Eron jälkeen on ollut suoranainen helpotus, kun on yksi manageroitava vähemmän.

Ja hänkin suuttui joskus, kun ei ollut koskaan kuullutkaan jostain. Suuttumuksen takana oli se, että HÄNEN omat suunnitelmansa sotkeentuivat perheen yhteisillä. Siis itsekkyyttä aivan täysin.

Vierailija
28/116 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on aikaisemmin pystynyt huolehtimaan, mutta ongelmat ovat ilmenneet vasta viime aikoina, vähitellen, olisiko aiheellista tarkistuttaa pää? Ettei ole mitään vikaa siellä, aivokasvain tai jotain?

Jaa-a, ottaisikohan kukaan tutkimuksiin näistä ongelmista, kun töissä kuitenkin kaikki sujuu moitteetta...

Vierailija
29/116 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teema, jonka uudistettu variaatio.

Vierailija
30/116 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan ongelman miehessäni mutta myös itsessäni. Ja analyysini on, että kyse on siitä että se olet sinä, joka olet asian ytimessä ja miehen ei ole tarvinnut tehdä sitä metatyötä asian tiimoilla varmaan ikinä. Kelkan kyytiin on vaikea päästä, kun se on jo vauhdissa.

Esim meillä minä yleensä mietin ruuat ja niiden hankinnan, miestä pyydän tekemään täydennyksiä jääkaappiin. Hänellä ei ole välillä hajuakaan, mitä ollaan vaikka tänään syömässä. Ja sitten taas tulee vaihto, kun se onkin hän, joka tekee kauppareissun ja minulla ei ole silloin hajuakaan, mitä ollaan kokkailemassa. Enkä siksi osaa ruveta sitä ruokaa tekemäänkään kun en tiedä mitä laitetaan.

Kun teille tulee viesti, että torstaina ulkotreenit, mies ei vain tiedä mitä lapset silloin siellä tekevät eikä siksi myöskään tiedä, mitä varusteita tarvitaan. Sinä varmaan osaisit listata kamat unissasikin, koska olet niin monta kertaa ennenkin jo lapsen laittanut ulkotreeneihin. Eli ota se mies mukaan vastuunkantoon, anna tehdä samat virheet mitä itsekin olet tehnyt. Niin oppii parhaiten ihan mitä vain. Ja se tärkein, aina ei ole pakko tehdä sun tyylillä. Miehellä on omat aivot ja ehkä hän keksii jonkun helpomman tavan tehdä jotakin.

Vierailija
31/116 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teema, jonka uudistettu variaatio.

Kertokaahan ystävällisesti minullekin, missä tätä teemaa on aiemmin käsitelty, lukisin mitä tahansa vertaiskokemuksia mielelläni. Google ei ole löytänyt kuin hyvin harvoja sivuja / keskusteluja / blogeja ym., joissa olisi samaa problematiikkaa käsitelty. Niistäkin osa oli tosi vanhoja.

Vierailija
32/116 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi ollut tuollainen heti alusta niin ymmärtäisin, ja tilanteelle ei oikein voisi tehdä mitään. Mutta jos aiemmin ei ollut tuollainen, niin kyllä siellä on nyt jotain aivojuttua menossa. Stressiä tai masennusta yleisimmin, mutta voi olla myös vakavampaa. Onko työssä ollut muutoksia, jotka vievät kaiken energian?

Vierailija
33/116 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on

A. Tyhmä

B. Assi

C. Aivovammainen

D. Välinpitämätön narsku.

Take your pick.

Vierailija
34/116 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No täytyy sanoa että ei kyllä kuulosta lainkaan tutulta. Oma mies on varmaan paljon vielä minuakin parempi multitaskaaja ja tuntu tekevän koko ajan vähintään kahta asiaa samaan aikaan jos ei sitten kolmea. Itse olen enemmänkin sellainen että minun pitää keskittyä yhteen asiaan että saan sen tehtyä.

Mutta raskaalta siis kyllä kuulostaa tuollainen. Ihan kuin miehesi olis koko ajan jossain muissa maailmoissa. Ehkä omalta mieheltäni joskus menee joku asia ohi kun hänellä on päässään samaan aikaa pyörimässä liian monta muuta juttua ja yritän sanoa hänelle jostain asiasta. Hän saattaa silloin vain sanoa että joo vaikka asia ei menekään ihan perille. Mutta harvoin sitä sattuu.

Vierailija
35/116 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi ollut tuollainen heti alusta niin ymmärtäisin, ja tilanteelle ei oikein voisi tehdä mitään. Mutta jos aiemmin ei ollut tuollainen, niin kyllä siellä on nyt jotain aivojuttua menossa. Stressiä tai masennusta yleisimmin, mutta voi olla myös vakavampaa. Onko työssä ollut muutoksia, jotka vievät kaiken energian?

Ei ainakaan minun tietääkseni. Eikä vaikuta masentuneelta eikä stressaantuneeltakaan. Mutta ei perusteellisesta terveystarkastuksestakaan tietysti haittaa olisi, jos katsoisivat labrat ja kaikki. Voiko esimerkiksi jonkin ravintoaineen puute aiheuttaa tällaista?

Vierailija
36/116 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies toimii noin koska hän voi. Sinä mahdollistat toiminnan jatkumisen. Muista, että kaikki onnistuu, kun motovaatiota riittää. Miehelläsi ei ole motivaatiota hoitaa perheen asioita, vaan motivaatio on toisaalla (työ, omat harrastukset).

Keskustelu ei auta vaan madonluvut: luovuta vaikka joku lasten harrastus TÄYSIN miehen kontolle etkä sekaannu siihen millään tavalla koskaan enää. Sanot vaan miehelle, että näin tehdään muuten tulee avioero, koska et jaksa huolehtia tästä isoimmasta mieslapsesta kaiken muun päälle.

Vierailija
37/116 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensähän tämä ongelma tulee vastaan silloin kun nainen on liian kontrolloiva, mikään muu tyyli kuin hänen ei kelpaa ja lisäksi kommunikointi on surkealla tasolla. Ottakaa nyt ihan relax! Itse olin vähän samaan taipuvainen, mutta kyllästyin olemaan se äiti miehelleni. Rupesin antamaan siimaa eli annoin tehdä omalla tavallaan ja vaikka tiesin että väärin menee, en sanonutkaan enää mitään vaan annoin ukon itse huomata jossain vaiheessa, että eipä onnistunutkaan noin. Tällä tavalla olen saanut ihan kelpo kokin, siivoojan, remonttimiehen, talonmiehen tyypistä, joka ennen oli hieman sormi suussa vähän joka asiassa. Ja yleensä ei tapahdu mitään vahinkoa, vaikka ensiyritys ei onnistuisikaan.

Vierailija
38/116 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkuhuumassaan ei kukaan huomaa mitään ja kaikki osaa alussa esittää ihan jotain muuta kuin sitten on :D

Vierailija
39/116 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Valitettavasti hän on kuollut 2021.

Vierailija
40/116 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies toimii noin koska hän voi. Sinä mahdollistat toiminnan jatkumisen. Muista, että kaikki onnistuu, kun motovaatiota riittää. Miehelläsi ei ole motivaatiota hoitaa perheen asioita, vaan motivaatio on toisaalla (työ, omat harrastukset).

Keskustelu ei auta vaan madonluvut: luovuta vaikka joku lasten harrastus TÄYSIN miehen kontolle etkä sekaannu siihen millään tavalla koskaan enää. Sanot vaan miehelle, että näin tehdään muuten tulee avioero, koska et jaksa huolehtia tästä isoimmasta mieslapsesta kaiken muun päälle.

Jos olisikin näin. Mutta kun motivaatiota kuitenkin tuntuu olevan, osaamista vain ei. Ja todella tuo tontinluovutuskin on tehty - tai ei ole tarvinnut luovuttaa, kun en ole aiemminkaan niillä tonteilla ollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi