Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoitajien nöyryytys vain jatkuu: Nyt Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri poisti hoitajilta oikeuden pitää sairaslomaa omalla ilmoituksella.

Vierailija
07.09.2022 |

https://yle.fi/uutiset/3-12612556

Ennen sai olla omalla ilmoituksella viisi päivää. Nyt sairastuneen hoitajan pitää hakea todistus kuin 80-luvun likaisten duunarien. Tämä vie vähäisiä hoitoresursseja.

Todistuksen vaatiminen on aina selvä viesti työnantajan epäluottamuksesta työntekijäänsä kohtaan.

No saapahan lääkärit samat flunssat vastaanotolla käyneiltä sairastuneilta hoitajilta. :D

Kommentit (209)

Vierailija
181/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein noille jatkuvasti saikuttaville että enää ei saa niin helposti saikkua valheiden perusteella. Liikaa on saanut kuulla naisten valehtelua, haetaan vähän salkkua kun Iskee shoppailu himo ja töistä ei saa vapaata tai sitte haetaan saikkua kun tulee niin paha mieli kun rakennekynsi katkesi

Puhutko nyt äidistäsi vai vaimostasi?

Veikkaan että tyttärestään

Vierailija
182/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lusmut viimein kuriin. Voi sitä itkun määrää kun omaa lomaa ei voi enää pitää muiden piikkiin 😥

Sisältö jatkuu mainoksen alla
183/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paras olisi omalla luvalla, mutta ilman palkkaa. Lääkärintodistuksella saisi kuitenkin täyden palkan. Poistaisi kummasti näitä yllättäviä sairastumisia ennen tiettyjä tapahtumia :)

Tämä! Paitsi että voitaisiin vielä tiukentaa, eli 3 ensimmäistä saikkupäivää ovat aina palkattomia.

Kun menee liian vaikeaksi. Itse olen 2 viikkoa käynyt yskässä töissä, joo sairaalassa. Ei ole varaa palkattomilla olla kotona. Tökkäsin kotitestin nokkaani, nega, eikun töihin. On mulla sentään maski, niin ei yskökset kovin kauas lennä.

Yskä. Voi ei. Miten sä jaksat...

Vierailija
184/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on työkavereita jotka saikuttaa 3 pvä kuukaudessa.

Vierailija
185/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni kyllä viettää viikon ryyppylomaa omalla ilmoituksella. Ihan hyvä vain että pitää olla oikeasti sairas jäädäkseen töistä pois.

Vierailija
186/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin aletaan puhua julkisesti alkoholisoituneista hoitajista? Niitä nimittäin riittää.

Vierailija
187/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin aletaan puhua julkisesti alkoholisoituneista hoitajista? Niitä nimittäin riittää.

Aina vaan paranee nämä jutut. Nyt on sitten hoitajat alkkiksiakin kaiken muun lisäksi. Sitten kun sulla tai läheiselläsi on kova hätä päivystyksessä, niin kyllä sitten uikutetaan hoitajien perään. Harmi vaan, ettei niitä enää sitten ole.

Vierailija
188/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon OYSsa töissä ja meillä on kyllä ollut kolme päivää omalla ilmoituksella, sen jälkeen soitetaan esihenkilölle joka päättää antaako vielä kaksi päivää lisää vai pitääkö hakea todistus työterveydestä. Jostain selkäkivusta ei voi ottaa kolmea päivää saikkua. Koronasta saa suoraan 5vrk sairaslomaa positiivisesta testistä laskien ja se on myös eristysaika kotona. Tässä nyt on vaan kyse siitä, että enää et voi soittaa esim. migreenissä osastolle että sori, joudun olemaan poissa kun on paha olo ja migreenikohtaus päällä, vaan pitää saada se lääkärin todistus siihenkin. Samoin kaikkiin mahdollisiin flunssiin, mitä tässä flunssakaudella on liikkeellä. Kaikki tämä, jotta saadaan hoitajat pysymään lakon ja työtaisteluiden aikana töissä vaikka sitten puolikuntoisina :/

Ei työnantaja voi vaatia terveyskeskuksesta lääkärin todistusta. Kyllä sairaanhoitajan todistus pitää kelvata. Aiemmin diagnosoidusta migreenistä ei meidän tk:ssa ainakaan lääkärit kirjoita sairauslomaa, vaan sairaanhoitajat. Jos ei sairaanhoitajan todistus kelpaa työnantajalle, niin sitten työnantaja järjestää sen lääkärin esim. työterveyshuoltoon. 

Vierailija
189/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini oli sairaanhoitaja. Meillä on aina ollut huonot välit ja hän on kohdellut minua viileän etäisesti, koittanut pysuä aina loitolla, etten näkisi sitä inhoa, mitä hän kokee minua kohtaan. Isä sitten kasvatti minut.

Haaveilin koko lapsuuden ja nuoruuden sairaanhoitajan ammatista. Se oli ainoa älä, mitä pystyin kuvittelemaan tekeväni ja intohimoni. Sitten, kun tuli lukion jälkeen hakemisen aika ja täytin innolla papereita huoneessani, äiti tuli sisään ja seisoi siinä hiljaa tuijottaen. Sitten otti kiinni käsivarresta ja sanoi "Älä ikinä hae sairaanhoitajaksi, se on kamalin ammatti, mitä voit ajatella. Älä tee sitä, tee mitä vain muuta." Sitten hän käveli pois, eikä koskaan puhunut asiasta. Niin kuin ei oikeastaan muutenkaan puhunut minulle.

En hakenut sairaanhoitajaksi. Se tilanne oli niin aito. Ainoa kerta, että hän puhui minulle. Muulloin oli ivallinen, kylmä, julma tai välinpitämätön.

Olen kiitollinen. En ole sairaanhoitaja.

Ehkä tuo kertoo enemmän äidistäni ja kyynisyydestä kaikkea kohtaan, myös ammattiaan.

Oma äitini oli myös hoitaja. Lämmin ja ymmärtäväinen ihminen, joka aidosti välitti potilaista ja se työ antoi ja merkitsi hänelle paljon.

Itse olen luonteeltani eri tyyppinen, siksi en ole hoitaja ja hyvä niin.

Hoitajat itse sanovat, ettei se ole nykyään mikään kutsumusammatti, vaan rahan vuoksi sitä tehdään.

Siinä on menty metsään. Tuskin monikaan ryhtyy esim. poliisiksi, palomiehiksi/pelastajiksi, ensihoitajiksi pelkän toimeentulon vuoksi, rahaa saa helpommallakin.

Kyllä tietyille aloille tarvitaan jonkinlainen kutsumus, turha muuta väittää.

Mikä tässä on pointti? Jos tykkää työstään, niin silloin pitää myös tyytyä jatkuvaan kyykyttämiseen ja matalaan palkkaan eikä koskaan saa vaatia parempaa?

Vierailija
190/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

lh ja sh kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa tuo muutamien uhoaminen siitä, että käyttävät ansaittuja etuuksia työnantajaa vastaan olisi syy?

OSALLE hoitajista kuuluisi palkankorotus, koska työssä todella tarvitaan erityistä osaamista ja huolellisuutta jne. Ongelma on siinä, että älyttömiä korotuksia halutaan KAIKILLE.

Eri työtehtävissä on erilainen palkkausperuste. Sitä hoiturit ei nyt halua tajuta ja kusee hyvän jutun kaikilta. Perseen pyyhkiminen nyt ei suurta osaamista vaadi. Perseeseen tehdyn leikkaushaavan hoitaminen jo kylläkin jne. Jälkimmäiselle palkankorotus on ok. Ensimmäiselle ei. Siihen hommaan ei tarvita erityistä osaamista tai edes AMK-tutkintoa - ellei nyt sillä halua sitä työtään hoitaa.

Sama henkilö ne perseet pesee ja perseen haavat hoitaa. Vai mitä tarkoitat? Yleensä lähihoitajat tekevät, sairaalassa se voi olla myös sh. Mutta heille kuuluu myös kaikki muutkin työt.

Sellaista ammattia ei toistaiseksi ole kuin "perseenpesijä". Ne perseet pesee samat henkilöt jotka hoitaa haavoja, laittaa katetreja, antaa lääkkeitä, laittaa tippoja jne. Eli kenelle ne palkankorotukset kuuluu ja kenelle ei, sun mielestä?

No johan on huonoa työn organisointia, jos kaikki tekee kaikkia töitä! Ei kannata ihmetellä, miksi AMK-tutkinnon suorittaneet sairaanhoitajat ei halua tehdä noita hommia. Ei kyllä minuakaan motivoisi, jos joutuisin tekemään ammattikoulutasoista hommaa tai aputyötä. 

Jos nyt en ihan väärin veikkaa, niin sairaanhoitajan töitä ei kuitenkaan voi tehdä lähihoitaja,  hoitaja tai hoiva-avustaja, joten sairaanhoitajat varmaan tekevät nuo perseenpesemiset muiden töidensä lisäksi?

Vierailija
191/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saastaset perseen pesijät vaan tahtoo mollata muita, kun ei oo järkee niin ei mahda mitään, terveisin se likainen duunari.

Eikö sairaalaan vois palkata meitä duunareita perseenpesijöiksi? Kyllä se mulle ainakin kelpais, kaikki työ on arvokasta. Eikä tuollaisiin perus hommiin tarvi hoitajan koulutusta. Voisivat hoitajat keskittyä hoitotyöhön. 

Vierailija
192/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon OYSsa töissä ja meillä on kyllä ollut kolme päivää omalla ilmoituksella, sen jälkeen soitetaan esihenkilölle joka päättää antaako vielä kaksi päivää lisää vai pitääkö hakea todistus työterveydestä. Jostain selkäkivusta ei voi ottaa kolmea päivää saikkua. Koronasta saa suoraan 5vrk sairaslomaa positiivisesta testistä laskien ja se on myös eristysaika kotona. Tässä nyt on vaan kyse siitä, että enää et voi soittaa esim. migreenissä osastolle että sori, joudun olemaan poissa kun on paha olo ja migreenikohtaus päällä, vaan pitää saada se lääkärin todistus siihenkin. Samoin kaikkiin mahdollisiin flunssiin, mitä tässä flunssakaudella on liikkeellä. Kaikki tämä, jotta saadaan hoitajat pysymään lakon ja työtaisteluiden aikana töissä vaikka sitten puolikuntoisina :/

Ei työnantaja voi vaatia terveyskeskuksesta lääkärin todistusta. Kyllä sairaanhoitajan todistus pitää kelvata. Aiemmin diagnosoidusta migreenistä ei meidän tk:ssa ainakaan lääkärit kirjoita sairauslomaa, vaan sairaanhoitajat. Jos ei sairaanhoitajan todistus kelpaa työnantajalle, niin sitten työnantaja järjestää sen lääkärin esim. työterveyshuoltoon. 

Meillä ei hoitsujen todistukset kelpaa. Pitää olla työterveyslääkärin todistus.

Vierailija
193/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille aloille pitäisi tulla kaksi-kolme omavastuu päivää niin loppuisi turhat saikuttelut.

Jokainen tietää kuinka paljon täällä saikutetaan aivan turhan takia.

Sairaslomalappu nyt on vähintä mitä työnantajan pitääkin pyytää.

Ei oikeasti jaksa yhtään enää hoitajien tai minkään muunkaan alan valittajien mölinää. Vaihtakaa alaa tai muuttakaa muualle tekemään töitä. Suomalaiset valittaa ja valittaa ja loppuen lopuksi ne on ne laiskat mitkä saikuttaa ja tunnolliset ihmiset hoitaa muiden työt lusmujen maatessa kotona. Ketuttaa.

Vierailija
194/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun työtön on työkokeilussa työmarkkinatuella 540 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä niin kela vaatii sairaslomalapun. Työtön ei saa kulukorvausta sairaspäiviltä eikä ole työterveyshuoltoa.

Vierailija
195/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat saavat usein kiertävät taudit potilailta. Esimerkiksi norotartunnat ovat yleisiä vanhusten osastoilla ja sen saa pinnoilta aika herkästi. Olen kyllä pitänyt kohtuullisena, että sen työperäisen ripulinsa saa sairastaa omailmoituksella.

Vierailija
196/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalan työvoimapula on itse työpaikoilla aiheutettua!

Hoitoalalla on monessa työyhteisössä erittäin huono työilmapiiri, epäasiallista kohtelua, henkistä väkivaltaa ja työpaikkakiusaamista. Kurjaa ja negatiivista työilmapiiriä ja työpahoinvointia ei palkalla ratkaista! Hoitoalan työpaikoille on luotava nollatoleranssi epäasialliselle puheelle ja käytökselle sekä henkiselle ja fyysiselle väkivallalle. Nimettömät ilmoituskanavat heti käyttöön. Kuka tahansa - vakituinen ja määräaikainen työntekijä, sijainen, keikkalainen ja hoitoalan opiskelija - voi tehdä nimettömänä ilmoituksen häirinnästä. Kaikki ilmoitukset on tutkittava ja epäkohtiin on puututtava nopeasti.

Liian moni naispuolinen hoitaja on hyeena ja korppikotka, joka kiusaa urakalla työharjoittelua tekeviä hoitoalan opiskelijoita. Hoitoalan työpaikoille pitää saada tuntuvat rangaistukset epäasiallisesta puheesta ja käytöksestä. Opiskelijoiden kiusaaminen ja ilkeily on hoitajien mieliharrastus.

Miksi niin moni opiskelija lopettaa kesken hoitoalan opinnot ammattioppilaitoksessa ja ammattikorkeakoulussa? Syy: Opiskelijat eivät jaksa pakollisissa työharjoitteluissa kohtaamaansa epäasiallista kohtelua ja työpaikkakiusaamista!

Hoitoalan oppilaitokset, rehtorit ja opettajat eivät yleensä reagoi mitenkään opiskelijan työharjoittelussa kohtaamaan henkiseen väkivaltaan. Miksi? Hoitoalalla on kummallisia suojatyöpaikkoja, joissa työntekijä ja esimies saa käyttäytyä miten epäasiallisesti tahansa. Monella muulla alalla vastaava epäasiallinen käytös toisi kengänkuvan persuksiin välittömästi!!!

Vierailija
197/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis määrä on kalenterivuodessa viisi päivää .Ei paljon ole.

Vierailija
198/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mites sen saikkulapun käytännössä saa, kun ei saa aikojakaan terveydenhuoltoon? Ja käsittääkseni vain lääkäri voi kirjoittaa saikkua takautuvasti.

Vierailija
199/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mites sen saikkulapun käytännössä saa, kun ei saa aikojakaan terveydenhuoltoon? Ja käsittääkseni vain lääkäri voi kirjoittaa saikkua takautuvasti.

Jep. Tämä systeemihän ei suinkaan ruuhkauta jo ennestään ruuhkaista terveydenhuoltoa, eipä.

Vierailija
200/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käsittänyt, että juuri tuo ahkera saikuttaminen on eräs näiden hoitoalan työpaikkojen kärkiongelma. Ihmiset jäävät usein pois työstä lyhyellä varoitusajalla, eikä sijaisia saada. Tuollainen omin luvin saikuttelu olisi pitänyt poistaa jo aikapäiviä sitten. Itsekin olen jokaisesta sairaspäivästä joutunut hakemaan todistuksen, enkä näe asiassa mitään ongelmaa. Nimim. Keskimäärin 2 sairauspäivää vuodessa

Eli mielestäsi hoitajavaje johtuu omin luvin saikuttelusta?

Kuten sanoin, alalla ilmeisesti saikutellaan paljon. Tämä on tullut esiin hoitajapulaa koskevassa keskustelussa. Kyllä se varmasti jossakin määrin vaikuttaa esimerkiksi työpaikan henkilöstön pysyvyyteen, jos pitäisi aina olla paikkaamassa toisten poissaoloja.

Ohis, mutta alalla saikutellaan paljon mm. koska ollaan jatkuvasti tekemisissä sairaiden ihmisten kanssa. En tiedä mistä se myytti on tullut, että kaikilla hoitajilla on ihan super vastustuskyky johon mikään ei tartu. Jos on noroa, niin moni hoitaja saa noron. Jos on influenssaa, niin moni sairastuu siihenkin vaikka olisi rokotus, koska saattaa joutua hoitamaan ihan jatkuvasti influenssaisia ihmisiä ja se suojaus ei ole mikään 100%. Flunssa voi tulla meistä kelle hyvänsä ja aika moni potilas käy flunssassa joko terveyskeskuksessa tai sairaalassa. Harva joka ei ole hoitoalalla kohtaa niin paljon eri taudinaiheuttajia päivän aikana kuin hoitajat. Oon tehnyt töitä aikoinaan myös päiväkodissa ja siellä ihan sama ilmiö, kun tautikausi alkaa niin henkilöstö käy sen myös läpi.

- Sairaanhoitaja

Miksi sairaanhoitajilla on niin huono vastustuskyky? Hoitajilla on kolme kertaa enemmän sairauspoissaoloja kuin lääkäreillä.

Arvaa kumpi käyttää noro potilasta wcssä? Ja siirroissa on hyvin lähellä kuumeista potilasta?