Hoitajien nöyryytys vain jatkuu: Nyt Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri poisti hoitajilta oikeuden pitää sairaslomaa omalla ilmoituksella.
https://yle.fi/uutiset/3-12612556
Ennen sai olla omalla ilmoituksella viisi päivää. Nyt sairastuneen hoitajan pitää hakea todistus kuin 80-luvun likaisten duunarien. Tämä vie vähäisiä hoitoresursseja.
Todistuksen vaatiminen on aina selvä viesti työnantajan epäluottamuksesta työntekijäänsä kohtaan.
No saapahan lääkärit samat flunssat vastaanotolla käyneiltä sairastuneilta hoitajilta. :D
Kommentit (209)
Saattaa tulla yllätyksenä, mutta oikeuksien ohella työntekijöillä on myös velvollisuuksia. Samoin työnantajalla on velvollisuuksien ohella myös oikeuksia.
Kun on potilasturvallisuuskyseessä ja henkilökunta uhkailee poissaoloilla, niin eiköhän ole aivan kohtuullista, että jos on kipeänä niin hakee sen saikkutodistuksen. Se eliminoi mahdollisuuden jäädä pois töistä vain kiukuttelun vuoksi.
Hyvin te vedätte! Näin saadaan lisää tulijoita alalle ja entisetkin pysyy. Veto- ja pitovoima on mahtava! Eiku
Hoitajapulaa yritetään nyt siis selittää omailmoitussaidareilla.
Oon OYSsa töissä ja meillä on kyllä ollut kolme päivää omalla ilmoituksella, sen jälkeen soitetaan esihenkilölle joka päättää antaako vielä kaksi päivää lisää vai pitääkö hakea todistus työterveydestä. Jostain selkäkivusta ei voi ottaa kolmea päivää saikkua. Koronasta saa suoraan 5vrk sairaslomaa positiivisesta testistä laskien ja se on myös eristysaika kotona. Tässä nyt on vaan kyse siitä, että enää et voi soittaa esim. migreenissä osastolle että sori, joudun olemaan poissa kun on paha olo ja migreenikohtaus päällä, vaan pitää saada se lääkärin todistus siihenkin. Samoin kaikkiin mahdollisiin flunssiin, mitä tässä flunssakaudella on liikkeellä. Kaikki tämä, jotta saadaan hoitajat pysymään lakon ja työtaisteluiden aikana töissä vaikka sitten puolikuntoisina :/
Olen käsittänyt, että juuri tuo ahkera saikuttaminen on eräs näiden hoitoalan työpaikkojen kärkiongelma. Ihmiset jäävät usein pois työstä lyhyellä varoitusajalla, eikä sijaisia saada. Tuollainen omin luvin saikuttelu olisi pitänyt poistaa jo aikapäiviä sitten. Itsekin olen jokaisesta sairaspäivästä joutunut hakemaan todistuksen, enkä näe asiassa mitään ongelmaa. Nimim. Keskimäärin 2 sairauspäivää vuodessa
Vierailija kirjoitti:
Oon OYSsa töissä ja meillä on kyllä ollut kolme päivää omalla ilmoituksella, sen jälkeen soitetaan esihenkilölle joka päättää antaako vielä kaksi päivää lisää vai pitääkö hakea todistus työterveydestä. Jostain selkäkivusta ei voi ottaa kolmea päivää saikkua. Koronasta saa suoraan 5vrk sairaslomaa positiivisesta testistä laskien ja se on myös eristysaika kotona. Tässä nyt on vaan kyse siitä, että enää et voi soittaa esim. migreenissä osastolle että sori, joudun olemaan poissa kun on paha olo ja migreenikohtaus päällä, vaan pitää saada se lääkärin todistus siihenkin. Samoin kaikkiin mahdollisiin flunssiin, mitä tässä flunssakaudella on liikkeellä. Kaikki tämä, jotta saadaan hoitajat pysymään lakon ja työtaisteluiden aikana töissä vaikka sitten puolikuntoisina :/
On tämä uskomatonta. Tärkeitä ammattilaisia ei saada töihin muuten kuin pakottamalla. Suomi on allekirjoittanut sopimuksen, jossa kieltäytyy pakkotyön teettämisestä, mutta nyt aiotaan tehdä ihmisoikeusloukkaus ja antaa työnantajalle oikeus sanella yksipuolisesti työehdot.
Vierailija kirjoitti:
Olen käsittänyt, että juuri tuo ahkera saikuttaminen on eräs näiden hoitoalan työpaikkojen kärkiongelma. Ihmiset jäävät usein pois työstä lyhyellä varoitusajalla, eikä sijaisia saada. Tuollainen omin luvin saikuttelu olisi pitänyt poistaa jo aikapäiviä sitten. Itsekin olen jokaisesta sairaspäivästä joutunut hakemaan todistuksen, enkä näe asiassa mitään ongelmaa. Nimim. Keskimäärin 2 sairauspäivää vuodessa
Eli mielestäsi hoitajavaje johtuu omin luvin saikuttelusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tämä uskomatonta. Tärkeitä ammattilaisia ei saada töihin muuten kuin pakottamalla. Suomi on allekirjoittanut sopimuksen, jossa kieltäytyy pakkotyön teettämisestä, mutta nyt aiotaan tehdä ihmisoikeusloukkaus ja antaa työnantajalle oikeus sanella yksipuolisesti työehdot.
Tässä olisi George Clooneyn vaimolle eli ihmisoikeusjuristille töitä. Suomesta ei sellaisia taida löytyä? Mielenkiintoista, että näihin pakkolakiesityksiin ym. muihin pakkoihin ei kukaan lainoppinut ota koskaan mitään kantaa.
Vierailija kirjoitti:
5 päivää on liikaa ilman todistusta. Pari kolme päivää pitäisi mielestäni kyllä olla. Itse olin harvoin töistä poissa mutta ne kerrat kun olin johtuivat kuumeesta tai oksennustaudista. Lasten parissa työskentelin. Kyllä olisi ollut kiva lähteä odottelemaan lääkärin odot.huoneeseen kuimeessa tai oksentelevana. Ja yleensä päästä edes sinne.
Tuo viisi päivää on kuin Ruotsissa aikoinaan, en tiedä onko enää. Olin kieltä oppimassa naapurimaassa, niin siellä se tuli tutuksi. Svedut soitti: Ja, ollaan kipeitä viisi päivää. Me suomalaiset ja jugoslaavit painoimme selkä vääränä hommia, sitten viikon päästä tervehtyneet svedupetterit tulivat ruskettuneina töihin. Ja, oltiin Kreikassa Samoksella.
Tehy ja Super ovat epäluottamuslauseensa ansainneet.
Vierailija kirjoitti:
Jos jotain etuuksia yhtäkkiä poistetaan, kertoo se yleensä siitä, että ei ole pelattu sovituilla säännöillä. Syyllinen löytynee tässäkin tapauksessa työyhteisön sisältä. Kakkamainen homma, kun kaikki kärsii, vaan eipä yllätä.
Tai työnantaja ennakoi tulevaa lakkoa. Lakon aikana hoitajat voisivat ilmoittautua sairaiksi...ja välttää pakkotyön.
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä hoitamattomuuden.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä ihan normaali käytäntö koko Suomessa että hoitajat voivat saikuttaa viisi päivää omalla luvalla?
Omalla luvalla sairasloman pitämiseen nimenomaan kannustetaan joka alalla ettei kuormiteta vastaanottoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanoin, alalla ilmeisesti saikutellaan paljon. Tämä on tullut esiin hoitajapulaa koskevassa keskustelussa. Kyllä se varmasti jossakin määrin vaikuttaa esimerkiksi työpaikan henkilöstön pysyvyyteen, jos pitäisi aina olla paikkaamassa toisten poissaoloja.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajapulaa yritetään nyt siis selittää omailmoitussaidareilla.
Näköjään. Vähän jo naurattaa tämä homma, vaikka pitäisi enemmänkin itkeä. Meillä on hirveä vaje tekijöistä ja omailmoitus saikuttajat on todellisuudessa niitä, jotka on sen ilmoitusajan poissa ihan syystä ja tulevat sitten takaisin hommiin. Ei omailmoituksella voi oikeasti olla koko ajan poissa, koska väärinkäyttöihin kyllä puututaan ainakin meillä ja vähemmästäkin pääsee jo keskustelemaan omasta jaksamisestaan osastonhoitajan kanssa vaikka olisi ollut poissa ihan syystä. Ne pidemmän ajan pitkät sairaslomat on sitten ihan lääkärin allekirjoituksella, oli syy sitten burnout tai joku selkäkipu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jotain etuuksia yhtäkkiä poistetaan, kertoo se yleensä siitä, että ei ole pelattu sovituilla säännöillä. Syyllinen löytynee tässäkin tapauksessa työyhteisön sisältä. Kakkamainen homma, kun kaikki kärsii, vaan eipä yllätä.
Tai työnantaja ennakoi tulevaa lakkoa. Lakon aikana hoitajat voisivat ilmoittautua sairaiksi...ja välttää pakkotyön.
Tyhmäähän se olisi työnantajapuolelta olla noteeraamatta ja reagoimatta uhoon, jota on jatkunut jo kuukausia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä hoitamattomuuden.
Tällainen sairas uho juurikin johtaa sääntöjen tiukentamiseen.
Tällä päätöksellä voi olla huomattava vaikutus hoitajien terveyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanoin, alalla ilmeisesti saikutellaan paljon. Tämä on tullut esiin hoitajapulaa koskevassa keskustelussa. Kyllä se varmasti jossakin määrin vaikuttaa esimerkiksi työpaikan henkilöstön pysyvyyteen, jos pitäisi aina olla paikkaamassa toisten poissaoloja.
Ohis, mutta alalla saikutellaan paljon mm. koska ollaan jatkuvasti tekemisissä sairaiden ihmisten kanssa. En tiedä mistä se myytti on tullut, että kaikilla hoitajilla on ihan super vastustuskyky johon mikään ei tartu. Jos on noroa, niin moni hoitaja saa noron. Jos on influenssaa, niin moni sairastuu siihenkin vaikka olisi rokotus, koska saattaa joutua hoitamaan ihan jatkuvasti influenssaisia ihmisiä ja se suojaus ei ole mikään 100%. Flunssa voi tulla meistä kelle hyvänsä ja aika moni potilas käy flunssassa joko terveyskeskuksessa tai sairaalassa. Harva joka ei ole hoitoalalla kohtaa niin paljon eri taudinaiheuttajia päivän aikana kuin hoitajat. Oon tehnyt töitä aikoinaan myös päiväkodissa ja siellä ihan sama ilmiö, kun tautikausi alkaa niin henkilöstö käy sen myös läpi.
- Sairaanhoitaja
Kun menee liian vaikeaksi. Itse olen 2 viikkoa käynyt yskässä töissä, joo sairaalassa. Ei ole varaa palkattomilla olla kotona. Tökkäsin kotitestin nokkaani, nega, eikun töihin. On mulla sentään maski, niin ei yskökset kovin kauas lennä.