Hoitajien nöyryytys vain jatkuu: Nyt Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri poisti hoitajilta oikeuden pitää sairaslomaa omalla ilmoituksella.
https://yle.fi/uutiset/3-12612556
Ennen sai olla omalla ilmoituksella viisi päivää. Nyt sairastuneen hoitajan pitää hakea todistus kuin 80-luvun likaisten duunarien. Tämä vie vähäisiä hoitoresursseja.
Todistuksen vaatiminen on aina selvä viesti työnantajan epäluottamuksesta työntekijäänsä kohtaan.
No saapahan lääkärit samat flunssat vastaanotolla käyneiltä sairastuneilta hoitajilta. :D
Kommentit (209)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jotain etuuksia yhtäkkiä poistetaan, kertoo se yleensä siitä, että ei ole pelattu sovituilla säännöillä. Syyllinen löytynee tässäkin tapauksessa työyhteisön sisältä. Kakkamainen homma, kun kaikki kärsii, vaan eipä yllätä.
Aika erikoinen ajattelutapa.
Erikoinen? Onhan tämä nähty jo monta kertaa.
Paras olisi omalla luvalla, mutta ilman palkkaa. Lääkärintodistuksella saisi kuitenkin täyden palkan. Poistaisi kummasti näitä yllättäviä sairastumisia ennen tiettyjä tapahtumia :)
Onko tuo poissaoloilmoitus ollut tessissä? Silloinhan sitä ei saa noin vaan poistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kaikki räkätautiset tai vaikka norosta kärsivät sitten hakemaan saitsulappua. Muista sairauksistahan tuo ei ole ennenkään kelvannut vaan esimerkiksi selkävammainen on heti mennyt lääkäriin/hoitajalle.
Meillä ei selkä/tulesvammainen pääse edes hoitajalle. Ajanvaraus ei anna aikaa kuin fyssarille. Joille aikoja kk päähän. Uusin ohjeistus kaupan alalta. Olette onnekkaita.
Toki työperäisien vammojen takia pääsee hyvin hoitoon. Jo pelkästään sen takia että jos työntekijä jää pois pitkäksi aikaa niin uutta ei välttämättä saada mistään tilalle. Tälläkin hetkellä pelkästään meidän osastolla on kolmen sairaanhoitajan vajaus. Paikat ovat avoinna mutta edes hakijoita ei ole. Ei ole siis varaa menettää väkeä työkyvyttömiksi. Lääkärin aika saattaa mennä viikon päähän mutta sitä ennen jo hoitajalle ainakin. Muiden sairauksien takia työterveys ei ota vastaan vaan terveysasemalle. Hammaslääkärit ovat sitten täysi vitsi. Itselläni piti olla aika syyskuussa mutta sen peruivat. Nyt uusi aika ensi vuoden huhtikuussa.
Maz kirjoitti:
Mitensää saat haettuu todistukse jos makaat puolikuolleena sängyssäs ?
Haet kun olet terve? Lähettävät postissa? Lääkärikeskuksen viestipalveluun? Onhan niitä tapoja.
Ihan oikein. Ovat lakaneet jo käydä röyhkeiksi ja ylimielisiksi hoitajat. Ilman mitään ammattietiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80-luvun likaisia duunareita löytyy vielä kaupan alalta, siivouksesta ym.
Lähes poikkeuksetta näillä aloilla on vaadittu lääkärin/hoitajan todistus jo ensimmäisestä sairauspäivästä lähtien.
Korona-aikana tuli omalta työnantajalta nopeasti ohjeistus että todistusta ei tarvita mutta töistä ollaan poissa pienimmästäkin oireesta. Siivoojana yksityisellä. Ei ole myöskään palkattomia sairaslomapäiviä.
Korona saattoi olla rajoitusten aikana poikkeus, mutta normisti näillä on menty ja mennään edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Paras olisi omalla luvalla, mutta ilman palkkaa. Lääkärintodistuksella saisi kuitenkin täyden palkan. Poistaisi kummasti näitä yllättäviä sairastumisia ennen tiettyjä tapahtumia :)
Tämä! Paitsi että voitaisiin vielä tiukentaa, eli 3 ensimmäistä saikkupäivää ovat aina palkattomia.
Maz kirjoitti:
Mitensää saat haettuu todistukse jos makaat puolikuolleena sängyssäs ?
Pakko se on hakea, jos aikoo palkan saada sairauslomapäiviltä.
T. Siivooja
Viisi päivää omalla ilmoituksella kuulostaa täydelliseltä niille jotka eivät tunne häpeää. Ei ihme, että hoitoalalla on niin paljon kiusaamista, kun kaikki sosiopaatit menevät sinne.
Kuka on edes keksinyt moisen kuningasidean? Tuohan on kuin kutsu hyväksikäyttäjille.
Sanokaa nyt vielä, että kukaan ei vahdi työnjakoa vaan työntekijät tekevät sen itse. Ei varmasti käytetä silloin heikompia hyväksi, juu ei...
5 päivää on liikaa ilman todistusta. Pari kolme päivää pitäisi mielestäni kyllä olla. Itse olin harvoin töistä poissa mutta ne kerrat kun olin johtuivat kuumeesta tai oksennustaudista. Lasten parissa työskentelin. Kyllä olisi ollut kiva lähteä odottelemaan lääkärin odot.huoneeseen kuimeessa tai oksentelevana. Ja yleensä päästä edes sinne.
noo kyllä minä voin flunssassa mennä töihin. Pistetään korona nyt sitten kiertämään oikein kunnolla.
A, mitä helvetin nöyryyttämistä tuo on?
Ei kaikissa muissakaan työpaikoissa saa sitä sairaslomaa pitää 1-3, pelkästään omalla ilmoituksella.
Monet työpaikat vaativat lääkärin tai terveydenhoitajan todistuksen, jo ensimmäisestä sairaspäivästä lähtien.
Se on täysin työnantajan itsensä päätettävissä oleva asia.
Ruotsissa on aina, se ensimmäinen sairaspäivä palkaton.
Riippumatta siitä, vaikka olis lääkärintodistuksen.
Työterveyshuoltoa ei arvatenkaan ole joten menevät sitten päivystykseen jonoa lisää ruuhkauttamaan nämä.
Hyvin te vedätte, pitäkää toi hei!
Turha ihmetellä miksi lapset kiusaa toisiaan ja vetää huumeita että pääsee todellisuutta pakoon
Mihin on kadonnut hoitajien potilaita kohtaan tuntema empatia, vain raha ratkaisee.Surullista.8
Vierailija kirjoitti:
5 päivää on liikaa ilman todistusta. Pari kolme päivää pitäisi mielestäni kyllä olla. Itse olin harvoin töistä poissa mutta ne kerrat kun olin johtuivat kuumeesta tai oksennustaudista. Lasten parissa työskentelin. Kyllä olisi ollut kiva lähteä odottelemaan lääkärin odot.huoneeseen kuimeessa tai oksentelevana. Ja yleensä päästä edes sinne.
Saikkutodistuksen saa myös etävastaanoton kautta.
No terveydenhuollossa on vähän eri asia kun hoitajat altistuvat työssään influenssalle, koronalle, Noro viirukselle ym. Pitäisikö oksenteleva hoitaja lähteä terkkariin jonottamaan sairaslomaa ja tartuttaa muut? Jos työnantaja vaatii sairaslomatodistusta niin sitten pitäisi järjestää yksityiseltä terveydenhuollolta käynnit..nythän ainakin HUSin työterveys on pelkkä vitsi..ajan lääkärille saa nopeammin omalta terkkarilta jos nyt sieltäkään mitään lähiaikoja.
Sitä ei saa pysyvästi poistaa. Määräaikaiseksi kyllä.
Me saadaan olla kolme päivää omalla ilmoituksella kolme kertaa vuoden aikana.
T: likainen duunari