Ellaa, 29, odotettiin työpaikalle aamupalaveriin, mutta hän ei tullut nuoret työntekijät kertovat, että vaatimus lähitöistä stressaa
Ella, 29, aloitti asiantuntijatyön pienessä vaikuttajaorganisaatiossa viime vuoden toukokuussa.
Etätyö oli tuolloin koronapandemian vuoksi normi.
Ella asuu Tampereella ja työpaikan toimitilat ovat Helsingissä. Sopimukseen kirjattiin, että hänen pitäisi tulla lähitöihin muutaman kerran kuussa koronatilanteen jälleen salliessa.
Nyt etätyösuositusta ei enää ole, ja Ella on joutunut kulkemaan Helsinkiin useammin kuin hän olisi tahtonut.
Hän ei ole taipunut pomon toiveisiin mukisematta.
"Nytkin minua odotettiin saapuvaksi paikan päälle aamupalaveriin, mutta en vain tullut. Olin ainoa, joka osallistui etänä."
https://yle.fi/uutiset/74-20000112
Mikä ihmisiä, etenkin nuorempia, vaivaa? En tee koska en tahdo? En minäkään, mutta työ on työ ja kunnioitan työtäni, enkä kiukuttele. Jos Tampereelta Helsinkiin on liian pitkä matka, etsii töitä lähempää tai muuttaa. Myös asennemuutos auttaisi. Ylipäänsä työ, josta tykkää ja viihtyy eikä työpaikalle meno ahdista silloin kun pomo pyytää!
Kommentit (522)
Vierailija kirjoitti:
Mitä työtä te jotka haluatte ja vaaditte 100% etätyön, teette? Vastaus "asiantuntijatyötä" ei oikein kerro mitään. Minua kiinnostaa hieman tarkemmin.
Taloushallinnon töitä. 100% back office -hommaa, johon ei tarvita minkäänlaista toimistolla istumista.
Vierailija kirjoitti:
Yritys koostuu ihmisistä. Mitään yritystä ei ole olemassakaan ilman ihmisiä. Itse olen vahvasti sitä mieltä, että kokonaisuudessaan ja pitkällä tähtäimellä organisaatio menestyy parhaalla mahdollisella tavalla, kun mukana on myös sosiaalista kanssakäymistä. Sitä voi toki olla myös etänä/virtuaalisesti. En kuitenkaan usko, että se riittää.
En epäile ollenkaan, etteikö etätyö olisi tehokasta. Mielestäni kaikkea ei voi kuitenkaan mitata tehokkuuden kautta. Itse haluan työskennellä sellaisessa yrityksessä, joka jakaa omat arvoni ja jonka toiminta on omasta mielestäni tuloksekasta ja ottaa huomioon myös ihmiset. En haluaisi työskennellä sellaisessa tiimissä, jossa kaikki muut ovat 100% etänä ja pyörittelevät silmiään yhteisöllisyydelle työpaikalla.
"Et usko että se riittää" kertoo vain sinusta. Verkossa voi olla ihan yhtä hyvää ja jopa parempaa sosiaalista kanssakäymistä ja yhteisöllisyyttä kuin livenä. Se että SINÄ et tähän kykene, on SINUN ongelmasi, joten älä yleistä omaa kykenemättömyytäsi kaikkiin muihin.
Jälkeen kerran yksi esimerkki miten omasta osaamattomuudesta yritetään tehdä yleinen ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Näin eläköityneenä minulle herää kysymys: Mitä ihmeen työtä/töitä kaikki tähänkin keskusteluun osallistuvat oikein tekevät, kun näyttää siltä, ettei kenenkään tarvitse mennä työpaikalle, vaan kaikkien työt hoituvat paremmin kotona kuin työpaikalla ja suhteet työtovereihin ja muihinkin tuntuvat olevan pelkkä rasite?
Suhteet voi ihan yhtä lailla hoitaa online. Se että sinä et sitä osaa on vain oma ongelmasi. Älä viitsi siis olkiukkoilla mistään rasitteista.
Vierailija kirjoitti:
Yritys koostuu ihmisistä. Mitään yritystä ei ole olemassakaan ilman ihmisiä. Itse olen vahvasti sitä mieltä, että kokonaisuudessaan ja pitkällä tähtäimellä organisaatio menestyy parhaalla mahdollisella tavalla, kun mukana on myös sosiaalista kanssakäymistä. Sitä voi toki olla myös etänä/virtuaalisesti. En kuitenkaan usko, että se riittää.
En epäile ollenkaan, etteikö etätyö olisi tehokasta. Mielestäni kaikkea ei voi kuitenkaan mitata tehokkuuden kautta. Itse haluan työskennellä sellaisessa yrityksessä, joka jakaa omat arvoni ja jonka toiminta on omasta mielestäni tuloksekasta ja ottaa huomioon myös ihmiset. En haluaisi työskennellä sellaisessa tiimissä, jossa kaikki muut ovat 100% etänä ja pyörittelevät silmiään yhteisöllisyydelle työpaikalla.
Minulla on yli 10 vuotta ollut, useissa eri työpaikoissa, joku etäjäsen ihan muualta päin Suomea.
Tämä on AINA onnistunut. Toki heillä on olut työyhteisö siellä toisessa kaupungissa, että on aina löytynyt lounasseuraa jne. Työt ovat hoituneet täydellisesti, vaikka oman tiimin kesken on nähty 1-2 kertaa vuodessa.
95 % etätyöt onnistuisivat aivan yhtä hyvin. Ongelma on, että hyvin sujuneiden etävuosien jälkeen on alettu pakottaa ihmisiä lähitöihin useammin kuin tarvitsisi, ainoana perusteluna joku yhteisöllisyys, mikä ei kuitenkaan toteudu sillä, että tullaan vaan notkumaan toimistolle joka keskiviikko.
Vierailija kirjoitti:
Mitä työtä te jotka haluatte ja vaaditte 100% etätyön, teette? Vastaus "asiantuntijatyötä" ei oikein kerro mitään. Minua kiinnostaa hieman tarkemmin.
Olen projektipäällikkö ja minulla on niin paljon erilaisia yhteistyötahoja eri osoitteista ja kaupungeista, että työ on konttorilta käsinkin etäpalaverien vetämistä.
Vierailija kirjoitti:
Tein etätöitä 10 vuotta ja se ei tehnyt psyykeelle hyvää. Huomasin, että kaikenlainen ihmisten ilmoille lähteminen ahdisti ja suorastaan inhosin ihmiskontaktia. Samalla somessa ym. liputettiin kotoilun puolesta, että "en enää ikinä suostu lähtemään kotoa minnekään" joten tuntui, että piti olla samanlainen tunteakseen olevansa olemassa.
Aloitin uudessa hybridimallin työssä puoli vuotta sitten ja yllätyin siitä, kuinka se "pakotettu" ihmiskontakti teki hyvää. Työmatkalla virkistyy, työpaikan asiat (myös epäkohdat) ovat paremmin tiedossa ja töiden jälkeen on yllättävän virkeä olo. Jaksan jopa harrastaa!
Silti mullekin sopii hybridimalli parhaiten. Kyllä etätyöt ovat kuitenkin tuoneet joustavuutta arkeen. Esim. sairauteni hoito olisi 100% lähityössä vaikea järjestää.
Kivittäkää...
Minä olen tehnyt pelkkää lähityötä, ja inhoan ihmiskontakteja, enkä ainakaan niitä kaipaa.
Ruohonjuuritasolla kaikki sovitut, jopa kirjatut asiat, menevät välittömästi romukoppaan.
Noin 5 viikon välein pitää tehdä yksi lauantain sovittiin suullisesti työhaastattelussa, ei mennyt kauaa niin töissä piti käydä joka toinen lauantain, aika kaukana sovitusta.
Tällä tasollo työnantajan on helppo sikailla kun voi tuosta vain ottaa uuden työntekijän, tämä on suuri ongelma johon tulisi puuttua. Tuolla keskituloisten työpaikoilla ei ole tällaisia ongelmia ja työntekijöillä on mahdollisuus neuvotella asioista ja jopa purnata vastaan, se on super luxusta, jota alimmilla tasoilla ei tunneta.
Vierailija kirjoitti:
Lähityö ahdistaa myös minua ja vaatimukset mennä toimistolle. Etätyö toimii loistavasti itselleni ja lähityössä kaikki viivästyy tai heikentyy.
N45
Nimenomaan. Ei ole ikäkysymys. Ap ja muut haukkuu nuoria vaikka nuoret enemmän kaipaavat lähitöitä!!
Vierailija kirjoitti:
Ruohonjuuritasolla kaikki sovitut, jopa kirjatut asiat, menevät välittömästi romukoppaan.
Noin 5 viikon välein pitää tehdä yksi lauantain sovittiin suullisesti työhaastattelussa, ei mennyt kauaa niin töissä piti käydä joka toinen lauantain, aika kaukana sovitusta.
Tällä tasollo työnantajan on helppo sikailla kun voi tuosta vain ottaa uuden työntekijän, tämä on suuri ongelma johon tulisi puuttua. Tuolla keskituloisten työpaikoilla ei ole tällaisia ongelmia ja työntekijöillä on mahdollisuus neuvotella asioista ja jopa purnata vastaan, se on super luxusta, jota alimmilla tasoilla ei tunneta.
mulle luvattin (SOL), että tässä on kohteesi osoite ja pysyy, eikä mennyt kuin 5-6 viikkoa ja siirrettiin toiseen kohteeseen, tuonne en julkisilla päässyt ja autoon ei ollut varaa, onneksi sain työtä toiselta työnantajalta, lähdin tuolta mitään ilmoittamatta
Nykyihmiset haluavat myös elää eikä tuhlata elämäänsä pelkästään toisten orjana raatamiseen.
Meillä kaikki vanhat työntekijät haluaa olla vain etänä eikä suostu lähiöihin, koska toimistolla joutuisivat vastailemaan nuorten kollegoiden kyselyihin ja opastamaan. Etänä saa olla rauhassa. Plus ei tarvi käyttää paria tuntia suuntaansa työmatkaan. Elämiseen jää aikaa, elämänlaatu kohenee ja hyvinvointi paranee.
Tämä ratkeaisi mukavasti jos työpäivät lyhennettäisiin 6 tuntiin tai alle. Sitten voisi käydä toimistollakin kun töihin ei menisi kaikkiaan puolt vuorokautta tai yli.
Täällä puhutaan mitä voi tehdä etänä ja mitä ei. Tässä on kyse vain siitä, mitä tuohon sopimukseen on kirjattu tai mitä on suullisesti sovittu. Jos on luvattu tulla työpaikalle muutama kerta kuussa, niin on tultava.
Jos muutama kerta kuussa onkin jotain 7-10 kertaa joka kuukausi, niin sovittua on selvästi rikottu ja on oikeus purnata vastaan.
Vai "pienessä vaikuttajaorganisaatiossa" :-DD
Vierailija kirjoitti:
Nykyihmiset haluavat myös elää eikä tuhlata elämäänsä pelkästään toisten orjana raatamiseen.
Meillä kaikki vanhat työntekijät haluaa olla vain etänä eikä suostu lähiöihin, koska toimistolla joutuisivat vastailemaan nuorten kollegoiden kyselyihin ja opastamaan. Etänä saa olla rauhassa. Plus ei tarvi käyttää paria tuntia suuntaansa työmatkaan. Elämiseen jää aikaa, elämänlaatu kohenee ja hyvinvointi paranee.
Tämä ratkeaisi mukavasti jos työpäivät lyhennettäisiin 6 tuntiin tai alle. Sitten voisi käydä toimistollakin kun töihin ei menisi kaikkiaan puolt vuorokautta tai yli.
Kannattaa muuttaa pois pk-seudulta, jos työmatkoihin menee edes yli puoli tuntia suuntaansa. Täällä korvessa työmatka 10min. Yhdellä työkaverilla joka asuu todella kaukana on työmatka 15min.
Aika hassua muuten kuinka asiat ovat oikeasti ihan päinvastoin kuin monet luulevat. Esim. kaupassakäynti ja töissäkäynti on maalla paljon helpompaa kuin isossa kaupungissa.
Mitä "yhteisöllisyyttä" sellainen on, kun käsketään ihmisiä kököttämään yhdessä? Mielestäni paras yhteisöllisyys syntyy siitä, kun esimies on joustava ja kuuntelee kaikkia ja tiimissä on sellainen rento ilmapiiri, että kaikki otetaan huomioon. Tämä ei liity siihen mitenkään missä kukakin fyysisesti on.
Tämähän on muotia myös Jenkeissä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin eläköityneenä minulle herää kysymys: Mitä ihmeen työtä/töitä kaikki tähänkin keskusteluun osallistuvat oikein tekevät, kun näyttää siltä, ettei kenenkään tarvitse mennä työpaikalle, vaan kaikkien työt hoituvat paremmin kotona kuin työpaikalla ja suhteet työtovereihin ja muihinkin tuntuvat olevan pelkkä rasite?
Käytännössä kaikki toimistotyöt onnituvat etänä nykyään.
ei onnistu. meillä ikä loppu toimari ei suostu rdes juttelemaan etätyöstä. pelkkä ajatuskin on sille kauhistus.
Etätöissä voi olla kännissä. Kunhan ei liikaa esim. teams palavereissa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kaikki vanhat työntekijät haluaa olla vain etänä eikä suostu lähiöihin, koska toimistolla joutuisivat vastailemaan nuorten kollegoiden kyselyihin ja opastamaan. Etänä saa olla rauhassa.
Miten tämä on mahdollista? Miksei teillä neuvota ja opasteta etänä? Outoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä kaikki toimistotyöt onnituvat etänä nykyään.
ei onnistu. meillä ikä loppu toimari ei suostu rdes juttelemaan etätyöstä. pelkkä ajatuskin on sille kauhistus.
Ikäloppu toimari on vissiin tottunut puristelemaan sihteerien perseitä. Etänä hieman vaikeaa.
Kuulostaa erikoiselta tuo, että toimistolla ollessa tulisi enemmän nakkia hoidettavaksi. Meillä kyllä jos joku homma täytyy hoitaa, niin ei siihen tarvita mitään naamatusten lätisemistä.