Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ellaa, 29, odotettiin työpaikalle aamupalaveriin, mutta hän ei tullut nuoret työntekijät kertovat, että vaatimus lähitöistä stressaa

Vierailija
06.09.2022 |

Ella, 29, aloitti asiantuntijatyön pienessä vaikuttajaorganisaatiossa viime vuoden toukokuussa.

Etätyö oli tuolloin koronapandemian vuoksi normi.

Ella asuu Tampereella ja työpaikan toimitilat ovat Helsingissä. Sopimukseen kirjattiin, että hänen pitäisi tulla lähitöihin muutaman kerran kuussa koronatilanteen jälleen salliessa.

Nyt etätyösuositusta ei enää ole, ja Ella on joutunut kulkemaan Helsinkiin useammin kuin hän olisi tahtonut.

Hän ei ole taipunut pomon toiveisiin mukisematta.

"Nytkin minua odotettiin saapuvaksi paikan päälle aamupalaveriin, mutta en vain tullut. Olin ainoa, joka osallistui etänä."

https://yle.fi/uutiset/74-20000112

Mikä ihmisiä, etenkin nuorempia, vaivaa? En tee koska en tahdo? En minäkään, mutta työ on työ ja kunnioitan työtäni, enkä kiukuttele. Jos Tampereelta Helsinkiin on liian pitkä matka, etsii töitä lähempää tai muuttaa. Myös asennemuutos auttaisi. Ylipäänsä työ, josta tykkää ja viihtyy eikä työpaikalle meno ahdista silloin kun pomo pyytää!

Kommentit (522)

Vierailija
41/522 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en jaksa kuunnella sitä boomereiden flexausta, kuinka kävivät sähköautolla ranskassa ja vuokrasivat sieltä huvijahdin ja asuntoauton, jolla kiertelivät viinitiloja lentokoneella kolme viikkoa. Loput 4 viikkoa olivat Suomessa mökillä johon asensivat ilmalämpöpumpun ja aurinkopaneelit.

Sustakin tulee joskus buumeri ja nuoret muljauttelevat silmiään sun buumerielämälle.

Vierailija
42/522 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä The original pitkä keskustelu etätöistä

https://www.vauva.fi/keskustelu/4293393/muita-jotka-eivat-halua-palata-…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/522 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomot pelkää että niiltä loppuu hommat, niin pitää vaatia porukka paikalle.

Vierailija
44/522 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyö sopii minulle erittäin hyvin ja onneksi saan tehdä sata prosenttisesti etänä. En kuitenkaan omalla päätökselläni.

Teen paljon paremmin töitä etänä, mutta jos pomo haluaisi minut toimistolle niin menisin, kiitollisena siitä että olen saanut etäillä niin pitkään. Kertoisin toki että kotona teen paremmin ja yrittäisin neuvotella asiaa.

Vierailija
45/522 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firmat jeesustelee vihreydellään mutta pakottaa täysin turhaan työntekijöitään aiheuttamaan päästöjä. Jos sinne toimistolle pitää mennä niin työnantajan pitäisi olla velvollinen järjestämään kuljetus sähköautolla

Vierailija
46/522 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Firmat jeesustelee vihreydellään mutta pakottaa täysin turhaan työntekijöitään aiheuttamaan päästöjä. Jos sinne toimistolle pitää mennä niin työnantajan pitäisi olla velvollinen järjestämään kuljetus sähköautolla

Sähköauto ei ole vihreä. Ei kannata kovalla äänellä valittaa, muuten joudut pian polkupyörän selkään tahkoamaan

Vierailija
47/522 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyö sopii minulle erittäin hyvin ja onneksi saan tehdä sata prosenttisesti etänä. En kuitenkaan omalla päätökselläni.

Teen paljon paremmin töitä etänä, mutta jos pomo haluaisi minut toimistolle niin menisin, kiitollisena siitä että olen saanut etäillä niin pitkään. Kertoisin toki että kotona teen paremmin ja yrittäisin neuvotella asiaa.

Minä vaihdoin työpaikkaa ja yksi painava valintakriteeri oli etätyöt.

Vierailija
48/522 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kokoukseen osallistuminen onnistuu etänä, niin miksi ihmeessä pitäisikään mennä toimistolle? Sehän on turhaa kyykyttämistä siinä tapauksessa.

Kirjoitat kuin kuin et ymmärtäisi kuinka etäkokoukset vaikeuttaa osallistumista ja osallistamista eli vuorovaikutus vähenee. Varsinkin silloin jos kaikki muut on paikan päällä ja yksi on etänä.

Ei se vaadi kuin toimivan laitteiston, jollainen oletettavasti on, koska etätyö on ennenkin onnistunut.

Tämä kuulostaa it-uskovaiselta, jonka mielestä tekniikka ratkaisee kaikki ongelmat. Myös sen että ei uskalleta kysyä, ei uskalleta kommentoida, vain suulaimmat on äänessä, vain paikallaolijat on äänessä, jne.

Toki on sanottava että kokouksia on erilaisia. Kun kyse on tiedottamisesta, etäkokous toimii. Kun kyse on uuden luonnista, monimutkausten asioiden koordinoinnista tai aiheesta joka herättää tunteita, sen käsittely on sujuvampaa ja tuottoisampaa lähitapaamisessa. Sama pätee silloin kun osallistujat on toisilleen tuntemattomia.

No miten homma eroaa lähikokouksista? Niissäkin on suulaimmat äänessä tai ujot ei uskalla kommentoida.

Tulee mieleen sanaton viestintä, jolla voi vähän lempeämmin osoittaa, että haluaisimme kuulla jonkun mielipiteen asiasta. Etänä pitää kysyä suoraan, mitä joku on mieltä, ja siitä voi tulla töksähtävää.

Eli siksi, että sinusta tuntuu pahalta kysyä jonkun mielipidettä etänä, kaikkien pitäisi olla lähinä.

Hear, hear.

Vierailija
49/522 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuokin on hyvä työnantajan huomioida. Luulen että moni paikka menettää parhaat tekijänsä eli ne, joilla on kysyntää muualla.

Vierailija
50/522 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuokin on hyvä työnantajan huomioida. Luulen että moni paikka menettää parhaat tekijänsä eli ne, joilla on kysyntää muualla.

Ja kääntöpuolena joustavammin työhön suhtautuville voidaan maksaa enemmän. Itse en kyllä näe pelkän etätyön tekemistä hyvänä pitkän päälle. En firman tai yksilön kannalta. Se kotona oleva jää irtaimeksi työyhteisöstä ja on helposti se heittopussi tai ulospotkittava, koska ei ole osa porukkaa aidosti. Lisäksi työssä on sitä hiljaista tietoa, kahvikupin ääressä vaihdettuja huomioita, ideointia ja yhteistyötä. Kotona olemme yksinäisiä yksiköitä ja harvassa työssä työnkuva on sellainen, että ihminen voi olla yksikkö vain vuodesta toiseen.

Lisäksi vähättelemällä työpaikalla oloa, poljette samalla omia työsuhde-etujanne ja sitä, että olisitte täreä työntekijä juuri siinä. Miksi maksaa sille espoolaiselle tradenomille summa xxxx, jos yhtälailla se tradenomi voi tehdä töitä Kajaanista paljon pienemmällä rahalla? Tai miksi maksaa suomalaiselle koodarille etätöistä, jos muualta maailmasta saa halvemalla netin päässä olevan? Se kilpailuetu työmarkkinoilla on usein myös se, että olet fyysisesti paikalla. Ellet ole, sinut voidaan korvata kenellä vaan pitkän päälle, koska työsihän voi tehdä muualta ja oikeastaan sinua ei edes tunneta ihmisenä...

Vierailija
51/522 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mäkin aion vaihtaa töitä yritykseen, joka sallii hybridityön, nykyinen kun teki täyden lähityöpakon kaikille. En edes kaipaa 100-% etätyötä, mutta mahdollisuus etäpäiviin on itselleni tärkeä. Olen valmis tulemaan palkassakin jonkin verran alaspäin, jos jousto löytyy.

Vierailija
52/522 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on työmotivaatio laskenut reilusti, kun etätyöt poistuivat ja vanhanaikainen työantaja halusi porukan takaisin toimistolle... Etsin koko ajan uutta työtä. Minä EN halua olla toimistolla, koska siitä ei oikeasti ole mitään hyötyä. Pitkiä taukoja, jatkuvaa kälätystä, turhia palavereja...

Vierailija
53/522 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en jaksa kuunnella sitä boomereiden flexausta, kuinka kävivät sähköautolla ranskassa ja vuokrasivat sieltä huvijahdin ja asuntoauton, jolla kiertelivät viinitiloja lentokoneella kolme viikkoa. Loput 4 viikkoa olivat Suomessa mökillä johon asensivat ilmalämpöpumpun ja aurinkopaneelit.

Sustakin tulee joskus buumeri ja nuoret muljauttelevat silmiään sun buumerielämälle.

Ymmärsit väärin, työpaikan buumereiden on pakko kertoa tylsiä tarinoitaan, minun ei ole.

Vierailija
54/522 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jaksa, joka infotaululla lukee jotain inklusiivisuusdiversiteettimetoo-ohjeistusta siitä, kuinka yrityksen pridemarssilla tulee pukeutua ja käyttää sukupuolineutraaleja termejä kollegoista.

Lisäksi jos haluaa syödä, saa siitä maksaa inflaatiokorotettua lounashintaa.

Vierailija
55/522 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onpa rankkaa. Vielä pari vuotta sitten töihin mentiin 5pv viikossa eikä otettu mitään etäilylomia.

Lomia? Kyllä monelle se toimistolla kekkulointi on sitä lomaa. Nimenomaan niille, jotka tykkäävät puhua kälättää työkavereiden kanssa kahvikupin ääressä viikonlopun suunnitelmista. Näitä löytyy meiltä paljon ja esimies kuuluu samaan sakkiin. Päivässä menee liki 3 tuntia taukoiluun. On niiiiiin ihanaa nähdä työkavereita, joopa joo.

Vierailija
56/522 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan välittömästi lopputilin ja karenssin, jos lähitöitä aletaan vaatia. M40

Vierailija
57/522 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä! Meillä esimies kokee varmasti olevansa hyödyllisempi, kun saa oikein kosketusetäisyydellä tavata alaisiaan ja kulkea selän taakse. Etäyhteyden päässä ekstrovertti esimies ei pääse kunnolla tulkitsemaan alaistensa ilmeitä, eleitä, joista voisi taas päästä uuteen asiaan...

Vierailija
58/522 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ainakaan meidän pomon työhän vaikuta olemmeko toimistolla vai ei. Yhtä kiireinen on aina. Jos ollaan toimistolla samaan aikaan, tervehditään aamulla, mutta ei hän muuten meitä kyttää. Toki hänen ovensa on kyllä aina auki ja voi mennä puhumaan ja kysymään neuvoa halutessaan. Itse lähetän aina sähköpostia ongelmatilanteissa, koska haluan säilyttää hänen vastauksensa. Kaikki kokoukset on toistaiseksi Teamsissä, kun porukat tulevat eri päivinä toimistolle. Saadaan tehdä kolme päivää etänä.

Vierailija
59/522 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 3,5 vuotta yrittäjänä ja 100 % kotona. En ole lainkaan kaivannut nyt koronan aikana etätöihin. Työn luonne kyllä sallisi etätyöt täysin, mutta tarvitsen paljon tilaa, koska olen suunnittelija ja olen tottunut kahteen isoon näyttöön. Lähden mielelläni toimistolle, eikä minun tarvitse olla kotona työnantajan käytettävissä. 

Vierailija
60/522 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onpa rankkaa. Vielä pari vuotta sitten töihin mentiin 5pv viikossa eikä otettu mitään etäilylomia.

Lomia? Kyllä monelle se toimistolla kekkulointi on sitä lomaa. Nimenomaan niille, jotka tykkäävät puhua kälättää työkavereiden kanssa kahvikupin ääressä viikonlopun suunnitelmista. Näitä löytyy meiltä paljon ja esimies kuuluu samaan sakkiin. Päivässä menee liki 3 tuntia taukoiluun. On niiiiiin ihanaa nähdä työkavereita, joopa joo.

Sama homma. Toimistolla tulee tehtyä vähemmän töitä, kun aikaa menee työkavereiden kanssa juttelemiseen pitkillä tauoilla.