Minkä ammatin nykyään valitsisit, jos saisit alottaa puhtaalta pöydältä?
Elikkä minkä ammatin valitsisit nykyelämän kokemuksellasi, jos olisit joku 17v ja opiskelut olisi vielä edessä? Perustelut olisi kiva kuulla (:
Kommentit (710)
Historiantutkijaksi, väitöskirja jne. roikkuu haaveena vieläkin, mutta kun pitäisi elääkin.
Sairaanhoitaja
= ei tarvitsisi miettiä lomautuksia tai potkuja kun täytät 50v.
Minä en vieläkään tiedä, mikä minusta tulisi isona. Ei ole olemassa semmoista ammattia, joka täysin miellyttäisi. Haavetyö olisi yhdistelmä eri ammateista, mutta sellaista ei ole työmarkkinoilla tarjolla. Taustalla on useampi tutkinto ja monenlaista työkokemusta opiskelualojen ulkopuoleltakin.
Täytyy keksiä ihan uusia ammattiala, vielä en ole keksinyt. Tuumitaan, jos keksisi ennen hautaa.
Vierailija kirjoitti:
Opettaja
vakaa työpaikka
OK palkka
hyvät kesälomat
vaihtelevat työpäivät
ei tarvitse tuijottaa näyttöä koko päivää
Rauhattomatmkakarat niiden vaativat vanhemmat, kirjaaminen, tietokoneella roikkuminen, poissaolojen seuranta, yhteydenotot kotiin lastensuojeluun ja sossuihin, kyynistyminen jne. Eli on siinä huonojakin puolia. Mutta kyllä vakaa työpaikka, OK palkka, hyvät lomaetuudet pl. ettei aikaa voi valita (itse pitäisin kesäloman syyskuussa) ja työpäivät ovat kieltämättä etuja.
Huvittaa vieläkin opon kommentit. Katsoi yläasteen keskiarvoa (joka oli surkea kun olin masentunut enkä jaksanut) ja suositteli sairaanhoitajan opintoja. Minusta, herkästä runotytöstä sairaanhoitaja... Minut olisi varmaan jo syöty työelämässä. Toivottavasti nykyisin kukaan ei tuputa lapsille tuntematta persoonaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykologi tai neurologi. Tai ehkä neuropsykologi? :)
Nyt olen lakimies. Luoja kuinka koen ammattini turhaksi.
Eikö lakimiespohjalta voisi lähteä aika kätevästi johonkin ihmisoikeushommaan? Jos siinä tuntuisi itsensä merkityksellisemmäksi.
Juristina itse ainakin niin sanotusti näen hieman liikaa asioiden läpi, ja se koskee myös ihmisoikeuksia (sikäli kuin sellaista oikeudenalaa sinänsä on edes olemassa; hallinnosta ja rahasta siinäkin on kysymys).
- Eri
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt voisin valita, haluaisin olla joko patologi tai veturinkuljettaja. Ehkä mielummin veturinkuljettaja. Viihdyn itsenäisessä työssä ja kestän tylsyyttä aika hyvin.
N55
Patologilla ja veturinkuljettajalla onkin paljon yhteistä ammateissaan. Kummatkin tekevät selvää jälkeä ihmisestä, kun sellainen kohdalle sattuu.
Ammattimainen tavaranhävittäjä,eli hävitän tavaroita helposti,lähes kadoksiin :D
Hammaslääkärin työ kiinnostaisi. Nykyisin toimin esihenkilönä sotepuolella. Ikää jo melkein 40v. ja lukio on käymättä, joten taitaa jäädä haaveeksi. Liian iso urakka lapsiperheen kanssa.
Pääministeri. Saisi hyvää palkkaa, vastuuta tekemistään ei ole, työkavereiden luottamus pysyisi kaikesta huolimatta, työaikana voi myös vähän juhlia, ilmaiset aamupalat ja vielä kovapalkkaisempi duuni odottaa ulkomailla kun muistaa, että oma maa mustikka muu maa mansikka.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja
= ei tarvitsisi miettiä lomautuksia tai potkuja kun täytät 50v.
Koskaan ei ole liian myöhäistä opiskella sairaanhoitajaksi! Jos haluat lyhyemmän koulutuksen niin lähihoitajilla on lähes sama palkka. Kevään opintoihin on vielä viikko hakuaikaa jäljellä joten nyt äkkiä toteuttamaan unelmasi!
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkärin työ kiinnostaisi. Nykyisin toimin esihenkilönä sotepuolella. Ikää jo melkein 40v. ja lukio on käymättä, joten taitaa jäädä haaveeksi. Liian iso urakka lapsiperheen kanssa.
Onhan noita valelääkäreitä ennenkin ollut.
Olisin jättänyt työt muille ja heittäytynyt yhteiskunnan elätiksi. Tienistit ois paremmat ja eläkkeellä sitten saisin kaikki mahdolliset tuet asumuseen ja elämiseen liittyen.
Vierailija kirjoitti:
Matemaatikko. Nyt olen vaan perus toimistotyöntekijä. Lahjoja kyllä löytyy.
Sama. En ole koskaan kokenut, että minulla olisi erityisiä lahjoja olla keskinkertainen toimistotyöntekijä. Mielestäni minulla oli nuorena paljon paremmat lahjat keskinkertaiseksi matemaatikoksi.
Nuorena arvotti ammatteja niiden hyödyn tai arvostuksen kautta. Kun tapaa ensimmäistä kertaa elämässään matemaattisesti lahjattoman lääkärin, rapisee monet illuusiot ammattien tärkeydestä. Sinulle lankesi elämässä sinun roolisi, mutta et pysty nousemaan arkipäiväisten rutiinien ja tottumusten yläpuolelle. Matemaatikot edes yrittävät.
Tahtoisin elää noin 50 hengen omavaraisessa yhteisössä. Jonain päivänä voisin olla rantasaunan lämmitysvastuussa, toisena kuoria perunoita neljä tuntia putkeen samalla, kun juon olutta ja katson leffoja, välillä hoitaisin kanoja ja hevosia ja välillä taas lapsia, jne. Mikäli löytyy sopiva yhteisö, niin saatanpa toteuttaa haaveeni.
Joku pörssikeinottelija. Sijottaa onnistneesti eikä tarvi sitten koskaan raata töissä.
Prosessinhoitaja niin kuin valitsin jo kerran
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja
= ei tarvitsisi miettiä lomautuksia tai potkuja kun täytät 50v.Koskaan ei ole liian myöhäistä opiskella sairaanhoitajaksi! Jos haluat lyhyemmän koulutuksen niin lähihoitajilla on lähes sama palkka. Kevään opintoihin on vielä viikko hakuaikaa jäljellä joten nyt äkkiä toteuttamaan unelmasi!
Jos on aiempi ammattitutkinto tai lukio jolla hakee, niin sairaanhoitajan tutkinnon saa opiskeltua samassa ajassa kuin lähihoitajankin, ihan itsestä kiinni millaisen opiskelutahdin järjestää.
Ensin pitäisi harjoitella oikeinkirjoitusta, jotta pystyt kusettamaan ketään aivoilla varustettua.