Minkä ammatin nykyään valitsisit, jos saisit alottaa puhtaalta pöydältä?
Elikkä minkä ammatin valitsisit nykyelämän kokemuksellasi, jos olisit joku 17v ja opiskelut olisi vielä edessä? Perustelut olisi kiva kuulla (:
Kommentit (710)
Lakimies. Hain keväällä Rovaniemen oikikseen, mutta en päässyt sisään. Ensi vuonna haen toisen kerran. -Nainen 33 vuotta
Mikäli haluaisin maksimoida parhaan mahdollisen suhteen vähäisen työmäärän, olemattoman vastuun ja korkean palkan sekä elitistisen aseman välillä olisi valinta helppo.
Pappi, pappi ehdottomasti.
Ensin teologinen, sitten pappisvihkimys, sitten leppoisat kissanpäivät eliitissä muiden palveltavana ja nöyristeltävänä vailla normaalin kuolevaisen murheita.
Joka sunnuntai ihmiset tulevat matelemaan jalkoihisi kuin orjat, saa Dunning-Kruger mahtavat lisäboostit.
Ei vaan oma moraali anna myöten, joten jatkan "kovien" tieteiden parissa. Ne ovat kuitenkin rehellisiä.
Lakimies. Nyt 32-vuotiaana olen ollut asiantuntijana ja pääsin juuri opiskelemaan oikeustieteitä. Eli lakimiehen ura kutsuu tulevaisuudessa. :)
Kävin myös viime viikolla työhaastattelussa joke meni myös mielestäni pieleen ja sen jälkeen jouduin tekemään kykytestin joka meni vielä enemmän pieleen kuin haastattelu. Ei ole tästä työpaikasta vielä mitään kuulunut, mutta olen varma, että tällä viikolla tulee sähköpostiin viesti jossa lukee "valitettavasti et tullut valituksi." En tiedä mitä tässä alkaa tekemään, ehkä haen ensi vuonna opiskelemaan oikeustiedettä ja tiedän kyllä, että oikikseen on hyvin haastava päästä, mutta eipä tämä työttömyyskään hääviä ole pidemmän päälle. -ap
Historian tai kansainvälisen politiikan tutkija ja opettaja yliopistolla. Saisi perehtyä autenttisiin tarinoihin ilman hoitovastuuta ja jatkuvaa kritiikkiä, joka kohdistuu alaani sinänsä. Nyt olen psykiatri ja psykoterapeutti.
Haaveilin nuorena toimittajan tai lentoemännän ammatista, mutta haaveeksi jäivät!
Kaikki tekstiileihin liittyvä kiinnostaa. Joku käsityöammatti ammattiopistossa tai käsityönopettaja tai tekstiilikonservaattori. Lopulta tekstiilit ja käsityöt voivat olla ihan vain harrastuskin.
Lääkäri olisi siitä kiinnostava, että voisi ratkaista ongelmia ja voisi tehdä lyhyempääkin päivää ja silti saada hyvää tai kohtalaista palkkaa. Lisäksi töitä varmasti on ja sitä työtä voi tehdä ympäri Suomen, eikä ole sidottu vain pääkaupunkiseudulle.
Ja siis olen vielä valmis opiskelemaan uutta.
Nykyisen kaltainen IT-alan työ, mutta kouluttautuisin pidemmälle. Rakastan työssäni sitä että se ei ole sidottu mihinkään paikkaan, kunhan on riittävän hyvä nettiyhteys. Olen tehnyt töitäni Thaimaasta, Espanjasta, Usasta ja Karibian saariltakin.
Lähtisin rakennusalalle. Nykyään töissä tehtaassa ja tämäkin on kyllä ihan jees. N 35
Autokorjaaja. Ei siitä kyllä olisi tullut mitään, kun kortinkin ajoin vasta 30 vuotiaana, mutta nuorena tyttönä ajattelin, et se ois upee ammatti, kun vetäisin vain konepellin auki ja tietäisin kaikki osat ja taitoni olisi saanut miehetkin hämmilleen.
Argeologiksi jonnekin Niilin suistoalueelle.
En ikinä lähtisi enää tällä järjellä ravintola-alalle ja as palveluun (vaikka siitäkin kyllä pääsin etenemään jo 10 v sitten toimistohommiin).
Vierailija kirjoitti:
Eläinlääkäri. Tiedän että on hyvin raskas ammatti, mutta mulla on joku kutsumus siihen. Olen paljon tekemisissä erilaisten eläinten kanssa ja olen hyvä siinä. On vaan ikää jo aika paljon ja perhe pohjoisemmassa Suomessa... olisi aika järjetöntä lähteä opiskelemaan.
Varmaankin kihomatoja ,lapamatoja, ehkä myös satiaisiakin mahtuu mukaan?
Joku vähän kansainvälisempi ja monipuolisempi homma alunperin. Vähintään Enkku minttiin.
Jos ihan valita saa, niin hengailisin S. Saaren ja J. Vuorelman kanssa ulkoministeriön ( ei siis upin - hyi ) Villalla Mallorcalla ( kyllä ).
Olisin vaihtanut kirjallisuuden politiikkaan. Minustahan siis kuitenkin tulee suuri runoilija - tuleehan, eiks jee..
Elän yhdellä runokirjalla ja kännissä twiittailen Ilvekselle. Aaltolalle ei viitsi, kun on se lapsikin - kova jätkä juomaan.
Ajatelkaa - kaikki tämä yhden pääainevalinnan takia. Seiskalla jo skarppaa, että pääset Sykkiin, mistä kuplaudut lopullisesti. Viimeksi tapasi veroisiasi juuri tuolloin.
Oikeasti - Me ainakin kokeiltiin päihteitä, tyttöjä, rokkia, kirjoja. Kyllä mun mielestä vielä toinen astekin voisi olla enemmän haahuilua.
Olispa sellanen työelämä, että olisi ihan tavanomaista harjoittaa montaa ammattia samanaikaisesti (ilman yrittäjyyttä tai keikka-/silpputyötä).
Tekisin kolme päivää toimistossa ns. tietotyötä ja yhden päivän voisin olla vaikka siivooja. Siivoaminen on kivaa, mutta harmillisen aliarvostettua ja huonosti palkattua. Mitä sontaisempi kohde, sen parempi.
Sen viidennen työpäivän tekisin jotain luovaa. Voimaannuttavaa taideworkshoppia tai jotain vuorovaikutuksellista taidejuttua.
Nyt olen asiantuntijatehtävissä (oikeushallinnon alan).
Kyl mä ottaisin pääministerin. Tykkään instailla ja twiittailla ja bilettää täpöllä.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli haluaisin maksimoida parhaan mahdollisen suhteen vähäisen työmäärän, olemattoman vastuun ja korkean palkan sekä elitistisen aseman välillä olisi valinta helppo.
Pappi, pappi ehdottomasti.
Ensin teologinen, sitten pappisvihkimys, sitten leppoisat kissanpäivät eliitissä muiden palveltavana ja nöyristeltävänä vailla normaalin kuolevaisen murheita.
Joka sunnuntai ihmiset tulevat matelemaan jalkoihisi kuin orjat, saa Dunning-Kruger mahtavat lisäboostit.
Ei vaan oma moraali anna myöten, joten jatkan "kovien" tieteiden parissa. Ne ovat kuitenkin rehellisiä.
Ymmärrän, että vitsailet, mutta olen juuri haudannut 2 omaistani. Minulla oli tiukat keskustelut molempien kanssa. Se on viimeinen puhe, se on ylhältä. Ei tuollaisilla paikoilla sovi lainkaan vitsailla.
Monet muistavat vuosikymmeniä Papin sanat hautajaisissa.
Poromies, kalastaja, marjastaja, sienestäjä.
Ylipäänsä luontoon liittyvä ammatti.
Nykyinen siivoustyö tehtaassa ei ole ollenkaan minun juttuni.
Haaveilen muuttavani luonnon keskelle kauaksi muista ihmisistä.
Mutta varmaan tarvittaisiin paljon rahaa, mitä ei kyllä minulla ole.
Vierailija kirjoitti:
Eläinlääkäri. Tiedän että on hyvin raskas ammatti, mutta mulla on joku kutsumus siihen. Olen paljon tekemisissä erilaisten eläinten kanssa ja olen hyvä siinä. On vaan ikää jo aika paljon ja perhe pohjoisemmassa Suomessa... olisi aika järjetöntä lähteä opiskelemaan.
Ole vain onnellinen, ettet ole. Palkka on ihan paska ja asiakkaat valittavat kaikesta mahdollisesta ja mahdottomasta. Itse harkitsen vakavissa alan vaihtoa johonkin muuhun.
joku missä saa tehdä työnsä yksin. en jaksa enää ihmisiä