Minkä ammatin nykyään valitsisit, jos saisit alottaa puhtaalta pöydältä?
Elikkä minkä ammatin valitsisit nykyelämän kokemuksellasi, jos olisit joku 17v ja opiskelut olisi vielä edessä? Perustelut olisi kiva kuulla (:
Kommentit (710)
Vierailija kirjoitti:
Arkeologi. Haluaisin perehtyä suomalaiseen muinaishistoriaan.
Siis vähintään 1000 vuoden taakse ja siitä paljon taaksepäin.
Kai sitä voi harrastaa ihan takapihallakin tai missä vaan missä saa kaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Museoalan tai taidehistorian opinnot on ainoita jotka oikeasti kiinnostaisi. Tai sitten jonkinlainen kirjoittaja. Ihan romaanikirjailijaksi tuskin lahjat riittäisi vaikka muuten olis unelma-ammatti.
Museoalalla ei vaan pääse palkoille ellet ole aivan hallinnon yläpäässä. Ei vaikka miten olisi tutkintoja.
Pääseekö ylipäätänsä alan töihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En menisi opiskelemaan ollenkaan vaan tienaisin rahani esim. YouTubessa tai muulla modernilla tavalla. Tiesittekö, että jotkut tienaavat kymppitonneja (parhaimmat miljoonia) videoilla, joilla ei tarvitse näyttää omaa naamaansa?
Tuotahan voit sitten ryhtyä tekemään koulutuksestasi huolimatta vieläkin.
Nuorena olisin ehkä jaksanut, en nyt enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Farmaseutti. Pidin lukiossa biologiasta ja kemiasta sekä olen sosiaalinen, joten päädyin valitsemaan sairaanhoitajan ammatin. Lääkehoito ja sen suunnittelu ovat ammattini mielenkiintoisimpia puolia. Toivoisin voivani paneutua itse lääkkeisiin enemmän kuin mitä nyt ja mielelläni käyttäisin vähemmän aikaa potilastyöhön.
Ei taida farmaseutti mitään suunnitella, muuta kuin että mitä tilaisi hyllyyn...
Itseäni kiinnostavat siis nimenomaan lääkkeet itsessään, ei niinkään niiden vaikutusten seuranta, tarpeen arviointi tai muu, jossa pitää tuntea asiakastaan erityisesti. Nykyisten viikkojen kohokohta lääkkeiden, tablettien määrien laskeminen ja jakojen tarkastaminen lääkehuoneen uumenissa. Sitä kun saisi tehdä kaikki päivät. Toki farmaseutillakin kuuluu asiakaspalvelua työhön, mutta kontaktit eivät muodostu yhtä pitkiksi kuin mitä palvelutaloympäristössä.
Pääministeri.
Tykkään bilettämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Lakimies, nykyinen ammatti putkimies
Oma yritys pystyyn niin etköhän saa pykälistä tarpeeksesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Farmaseutti. Pidin lukiossa biologiasta ja kemiasta sekä olen sosiaalinen, joten päädyin valitsemaan sairaanhoitajan ammatin. Lääkehoito ja sen suunnittelu ovat ammattini mielenkiintoisimpia puolia. Toivoisin voivani paneutua itse lääkkeisiin enemmän kuin mitä nyt ja mielelläni käyttäisin vähemmän aikaa potilastyöhön.
Ei taida farmaseutti mitään suunnitella, muuta kuin että mitä tilaisi hyllyyn...
Itseäni kiinnostavat siis nimenomaan lääkkeet itsessään, ei niinkään niiden vaikutusten seuranta, tarpeen arviointi tai muu, jossa pitää tuntea asiakastaan erityisesti. Nykyisten viikkojen kohokohta lääkkeiden, tablettien määrien laskeminen ja jakojen tarkastaminen lääkehuoneen uumenissa. Sitä kun saisi tehdä kaikki päivät. Toki farmaseutillakin kuuluu asiakaspalvelua työhön, mutta kontaktit eivät muodostu yhtä pitkiksi kuin mitä palvelutaloympäristössä.
Putosi näköjään pari sanaa pois välistä. Lääkkeiden jakaminen dosetteihin on siis viikkojen kohokohtia :) Monelle kollegalle tämä taas on pakollinen paha ja koetaan tylsänä toimenpiteenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asperger?
Lääketiede, psykologia, logopedia kiinnostaisi.
Valitsin kaupallisen alan ja nyt teen asiantuntijatöitä finanssialalla.
Raja/merivartija tai joku vastaava ulkohomma. M62
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykologi tai neurologi. Tai ehkä neuropsykologi? :)
Nyt olen lakimies. Luoja kuinka koen ammattini turhaksi.
Psykologin kevytversiota voit kokeilla vaikka vapaaehtoistöissä. Mieli ry, HelsinkiMissio tukihenkilö, jne.
Itse haluaisin olla juristi. Niin monipuolisesti mahdollisuuksia!
Mitä hyötyä on siitä että olisi monipuolisesti mahdollisuuksia kun ei voi käyttää kuin yhden ihmisiä uraansa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menisin putkimieheksi.
Samoin tosin lisäyksenä että "opiskelisin". Diplomi-insinöörin tutkinnon kanssa olisin saanut tehdä yhden miehen firmassa töitä rauhassa ja omin nokkineni, ja olisin varmaan tienannut ihan mukavasti. Tuskin olisin juurikaan tukkiutuneiden viemäreiden kanssa tekemisiin, vaikka olisin kyllä hankkinut massiivisen teollisuusimurin tuohon tarkoitukseen.
Siinä olisi tullut sopivasti suunnittelutöitä ja fyysistä askartelua.
Putkimiehen töitä vierestä seuranneena voin sanoa, että perus asennukset ovat niistä tylsimmästä päästä. Tietty hyviä niille, jotka eivät kestä pahoja hajuja. Mutta huoltotoimenpiteissä pääsee enemmän ratkomaan ongelmia.
Haluaisin valokuvaajaksi. Olen kirjanpitäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin yrittänyt jäädä kunnalle töihin ihan perus toimistohommiin. Nyt olen 20 vuotta ajanut rekkaa ja vihaan tätä työtä.
Tilastojen mukaan rekkakuskina ovat normaalia hiukan älykkäämmät ihmiset - miten olisit mahtanut kestää yksinkertaisten konttoritöiden tylsyyttä ja yksinkertaisuutta?
Treffasin kauan sitten miehen, joka oli toiminut kauan rekkakuskina. Oli koulussa vilkkauden takia testattu ja tulokseksi oli tullut hyvin älykäs. Oli joutunut sittemmin luopumaan terveysongelmien takia rekan ajamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En menisi opiskelemaan ollenkaan vaan tienaisin rahani esim. YouTubessa tai muulla modernilla tavalla. Tiesittekö, että jotkut tienaavat kymppitonneja (parhaimmat miljoonia) videoilla, joilla ei tarvitse näyttää omaa naamaansa?
Eihän tuota Youtubea ole edes kauaa ollut...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakimies, nykyinen ammatti putkimies
Oma yritys pystyyn niin etköhän saa pykälistä tarpeeksesi.
No sekin on ollut suunnitteilla 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä energiaa löytyy vanhanakin, kunhan ei tuhoa energiavarojaan esim. roikkumalla netissä. Jos kotona ei ole nettiä tai telkkaria ja vaan istuu sohvalla tuijottamassa seinää, niin äkkiä tulee himo tehdä jotain hyödyllistä.
Olisin parhaimmillani työssä, jossa saisin ratkoa ongelmia melko nopeatempoisessa työympäristössä. Eli varmaan lääkäri? Mitähän muita vastaavia olisi?
Logopedia. Harkitsin hakemista, mutta jäi ja vaikeaa toki olisi ollut päästäkin. Kuuntelin opettajaksi opiskellessa joitakin logopedin pitämiä luentoja ja työ kuulosti tosi mielenkiintoiselta. Sain puhetestistä arvioksi, että ääneni oli silloin virheetön, heleä ja sointuva, joten äänen osalta olisin täyttänyt vaatimukset.
Nelikymppisenä on nykyään ihan hyvä vaihtaa uraa, onhan siinä vielä ainakin 30 vuotta työikää.
Itsellä nyt kuusissakymmenissä kolmas ura, sai jäädä näytön tuijotus ja näpyttely - mikään raha ei taida saada minua takaisin siihen.