Minkä ammatin nykyään valitsisit, jos saisit alottaa puhtaalta pöydältä?
Elikkä minkä ammatin valitsisit nykyelämän kokemuksellasi, jos olisit joku 17v ja opiskelut olisi vielä edessä? Perustelut olisi kiva kuulla (:
Kommentit (710)
Käyttäjä39337 kirjoitti:
Olen varmaan tylsä :( Olen sairaanhoitaja ja tehnyt koko työurani kuormittavassa erikoissairaanhoidossa. Nuorena ammatinvalinta oli täysin selvä ja voisi olla edelleenkin. Jos nyt mietin toista vaihtoehtoa niin se olisi puutarhuri :)
Kiitokset sinulle, että olet jaksanut painaa hommia tärkeässä työssä ! terkuin insinööri :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika saman kysymyksen äärillä olisin kuin silloin aikoinaan: oikis vai lääkis? Ehkä lääkäri.
Olen itse asianajaja ja mulla pieni oma yritys. Tosin kuin moni tähän ketjuun vastanneista lakimiehistä, koen työni erittäin merkitykselliseksi asiakaspalvelutyöksi. Monien hoitamieni juttujen, oli ne sitten oikeudessa hoidettuja tai sen ulkopuolella, lopputulosten kanssa päämiehet elää vuosikausia. Tietenkin johtuu työnkuvastani, sillä minun päämiehillä on kasvot (tarkoitan, että asiakkaat ovat hlöitä, ei liukuhihnatyötä) ja pyrin auttamaan heidän sen hetkisessä ongelmassaan. Rikkaaksi tässä pikku yrityksessäni en tule, mutta toimeen kyllä hyvin ja vapauksia saan halutessani. Toisaalta välillä alamaailman toistuvat rikokset saattaa turruttaa, mutta nekin on hoidettava. Tarkoitan, että jos tällä kertaa ei joutunut istumaan, niin tiedät, että kohta tulee uusi juttu ja kauaa ei mene, kun vankilan ovi heiluu..
Lääkärin ura kiinnostaisi, mutta toisaalta... Olen aika introvertti enkä jaksa asiakastapaamisia edes päivittäin ja mielelläni teen töitä sohvan nurkassa, niin ehkä kallistuisin kuitenkin taas oikikseen. Mutta rahahaaveilijoille sanoisin, että suuntautukaa liikejuridiikkaan; siellä raha pyörii. [/quote
Ei ihan uskottavaa ettet tienaisi lakimiehenä hyvin tai sitten olet laiska ja et jaksa tehdä kovinkaan monta tuntia töitä. Lakimiehethän veloittaa jopa sähköpostivastauksista roiman summan..
Luitko, mitä kirjoitin? Sanoin, että rikkaaksi en tässä tule, mutta toimeen tulen hyvin. Verottaja pitää kyllä hyvin huolen meidän yrittäjien verottamisesta, joten en todellakaan Rikas ole. Liikejuridiikka on taloudellisesti huomattavasti kannattavampaa kuin hlöasiakkaiden avustaminen, mutta eipä se mun tähtäimessä ollutkaan. Tuo oli vaan kehoitus muutamille, jotka näkevät oikiksen tienä rikkauksiin.
asianajaja
Opettajasta ensihoitajaksi. Lääketiede, sairaanhoito yms on aina kiinnostanut, vetänyt puoleensa. Harmi etten silloin aikanaan hakeutunut alalle.
Teknisen alan insinööri. Mulla on kaupallinen koulutus.
Menisin/pyrkisin todennäköisesti lääkispuolen tutkijaksi. Ehkä kemia, bilsa tai biokemia. Annoin huonon kemianopen pilata innostukseni kyseiseen oppiaineeseen. On usein harmittanut. Päädyin ns.luovalle alalle ja ihan ok duuniin, mutta kemia oli vielä lukion ekalla suosikkiaineeni, kunnes asenteellinen ope pilasi kiinnostukseni. Vasta aikuisena sain tietää, että hyvä ystäväni (jonka vieressä istuin) oli isoissa riidoissa open pikkusiskon kanssa samassa harrastuksessa. Itse en tätä siskoa tuntenut lainkaan. Että sellainen tasapainoinen ope.
Arkkitehti on aina ollut unelma-ammattini ja jos olisin nyt sen 17v. niin ottaisin vaikka maksullista lisäopetusta matikassa ja fysiikassa, että saisin paremmat arvosanat YO-kirjoituksissa ja pääsisin opekslemaan alaa. Talojen suunnittelu on aina ollut mielestäni tosi mielenkiintoista ja onneksi sentään oman talomme pohjapiirroksen sain suunnitella alusta loppuun - tietysti sitten oikea arkkitehti piirsi sen puhtaaksi ja teki muutaman pienen korjauksen.
Vierailija kirjoitti:
montako palaa paperia teillä menee kakalla käydessä? mulla menee ainakin 10
Ehkä 5
Ehkä lääkis. Harkitsin sitä, mutta päädyin eri syistä muualle, jälkeenpäin ne syyt tuntuu aika vähäpätöisille.. Toisaalta ehkä olisi voinut toteuttaa myös sen lapsuuden haaveen ja lähteä opiskelemaan arkkitehdiksi. Nyt 33v ja kova pohdinta vieläkö vaihtaisi alaa.
Pääministerin, muut hoitavat juoksevat kulut ja saisin asua reiviluolassa vailla tavallisen kansan murheita.
Saman ammatin valitsisin, mutta yrittäisin hakeutua vakituiseen työhön nopeammin.
Tein pitkään yksinyrittäjänä epämääräisiä pienipalkkaisia pätkähommia ja silppukeikkoja, silloin se jostakin syystä tuntui hienolta vapaudelta, mutta jälkikäteen näkyy karulla tavalla eläkkeessä ja ehkä joissakin asioissa jäi myös alalla ns. kehityksen jälkeen, kun ei ollut koulutuksia, uusimpia pelejä ja vehkeitä työvälineinä tms.
Nykyään olen tyytyväinen palkkatyöläinen ja hämmästyn joka vuosi, että esim. tällaiset lomarahat on keksitty ja monille ihmisille aivan itsestäänselvyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla menossa "koulutus". Vakuutusasiamies yrittäjä. Liksat noin 10000€/kk
Lykkyä tykö. Rahansaantiko on unelmasi?
Ei vaan tienata mahdollisimman paljon ja jäädä 40 eläkkeelle. Sen jälkeen kaikki aika unelmille.
Olen nyt 20v ja kerkeän tienata suunnilleen 2 miljoonaa bruttona.
Sen sä tulet oppimaan elämässä että "sen jälkeen" tai " sitten kun" -elämää on turha suunnitella. Koskaan ei voi tietää että mitä eteen tulee, joten on syytä elää tässä ja nyt.
Hakisin poliisikouluun tai merenkulkualalle. En ehkä pääsisi, mutta en jättäisi hakematta.
Tai johonkin tekniselle tai luovalle alalle. Arkkitehtuuri voisi olla kiinnostavaa, tai joku käytännönläheisempi käsillätekemiseen liittyvä ala.
Geologiksi. Töitä tarjolla ympäri maailmaa ja kaivosalalla hyvät palkat. Silti saisi tehdä ihan oikeaa tutkimusta. Konsulttipuolella sitten hiukan huonommat palkat, mutta yhtä mielenkiintoiset työt.
Psykoterapeutti. Olen hyvä kuuntelija.
Nettikauppaa tai sitten muuta melko käytännöllistä, esteettistä yrittäjyyttä muodossa tai toisessa.
En taatusti kannustaisi itseäni pelkkään tietokoneella näpyttelyyn, koska vihasin sitä jo silloin. Enkä mihinkään, joka on pelkkää ajattelua aistillisuutta vailla. Sitä kuitenkin olen päätynyt tekemään rahasyistä (kielityöt).
Nyt mitta on täysi, työ on aivan liian iso asia ollakseen jotain, mitä inhoaa tavalla tai toisella sydämestään.
Pitää tehdä sitä, mikä luonnistuu ilman jatkuvaa hampaiden kiristelyä. Siis pidemmällä aikavälillä. Koska muuten tilanne alkaa pilata tunne-elämää ja vie myös rahaa, kun törsää turhuuksiin kompensoidessaan epämukavuuttaan. Kun on tyytyväinen työhön, on helpompi elää niukemmin ja säästää.
semi- juoppo erakohko satunnainen tempputyöllistetty tai kuntoutettava tai toimeentulotukilainen. Syystä että olen jo kohdannut teidät muut ihmiset ja tahdon jatkossa pysyä niin paljon erossa kuin voin.
Kyllä minä menisin Virallisen Lehden valokuvaajaksi!
Opettajaksi haluaisin kirjoitti:
Lukion lehtori. Ttyötunteihin ja lomiin nähden muhkea palkkapussi
Kommenttisi osoittaa täydellistä tietämättömyyttä. Olen lukion lehtori ja koska ikälisiä ei ole kertynyt monta, ei palkkani ole kehuttava. Lukion äidinkielen opettajilla on aivan mieletön työmäärä, aineiden korjaamisineen ja tuntien valmistamisineen. Mitä ajattelit opettaa? Maisterin tutkinto sinulla kuitenkin pitää olla.
Lomat eivät ole ihan niin ihania kuin voisi luulla, minulla kestää yleensä juhannukseen asti ennen kuin olen toipunut kouluvuodesta. Tuletko hyvin toimeen nuorten kanssa? Se on ehdoton edellytys opettajan työhön. Jos motivaatiosi on tuota luokkaa, ehdotan, että haaveilet jostain muista töistä.
Olen varmaan tylsä :( Olen sairaanhoitaja ja tehnyt koko työurani kuormittavassa erikoissairaanhoidossa. Nuorena ammatinvalinta oli täysin selvä ja voisi olla edelleenkin. Jos nyt mietin toista vaihtoehtoa niin se olisi puutarhuri :)