Onko isovanhemmilla mitään velvollisuuksia?
Minä olisin odottanut pientä apua & empatiaa vauva-arkeen... Minulla on kolme lasta, joista pienin alle 2 kk... Pienin syntyi keskosena, 6 viikkoa etuajassa.. Makasin ensin itse ennenaikaisen synnytyksen uhan vuoksi 7 viikkoa sairaalassa. Koko aika oli täynnä pelkoa. Monesti olin jo syömättä ja juomatta sektiouhan alla. Rv 34 vauva sitten syntyi. Oli kaksi viikkoa sairaalassa, ennen kuin pääsi kotiin. Nyt vauvalla on ikää 9 viikkoa. Muutimme jo raskauteni alkuvaiheessa vanhempieni lähelle lastenhoitoavun toivossa (he olivat itse halunneet meidät lähelle, jotta saisivat hoitaa enemmän). Vauva nukkuu todella huonosti. Imee rintaa päivisin 1 h välein, yöllä yksi 4 h tauko. Kasvaa hyvin, pissaa paljon. 3- vuotias säheltäjä ja koululainen vie osansa. Minä olen ihan rikki. Olen pyytänyt apua vanhemmiltani, mutta en saa. Heillä tuntuu olevan vähän sellainen ähäkutti-asenne, mitäs hankitte kolmannen - selvitkää yksin. Olen itkenyt, anonut muutaman tunnin hoitoapua, jotta saisin nukkua, MUTTA EI. Vanhempani lähtivät äkkilähdöllä luksuslomalle etelään juuri kun olin epätoivoisimmillani. Ja soittivat paikanpäältä kehuen hellettä, hienoa hotellia yms... Minä menin ihan lukkoon, en ole enää voinut vastata heidän puheluihinsa. Tuntuu, että he sen sijaan että auttaisivat rikkovat vain minut lopullisesti sisältä. He ovat niin kovia,etten kestä.
Kommentit (85)
Ratkaisin sen palkkaamalla lastehoitajan 12h viikko. Olen ajatellut asian näin: Kun apua ei heru ja halutaan elää ns. omaa elämää, niin eläkööt sitten, mutta turha on odottaa että minä joustan myöhemmin ja autan kun ovat vanhoja. Aion sanoa että sorry mutta minulla on perhe johon keskityn nyt, hoitoapuahan saa vanhuksetkin rahalla. Sitä saa mitä tilaa. Mulla ei ole myöskään velvollisuuksia tässä hienossa sosiaaliyhteiskunnassa. Onnea vaan mummolle ja vaarille kun ikää tulee lisää. Onneksi on sairaaloita ja hoitolaitoksia mihin vanhukset voi työntää, tervemenoa vaan. Ei tunnu missään, enkä VARMASTI koe syyllisyyttä vaan aion sanoa ihan samat sanat jotka olen itse joutunut kuulemaan
Sano ap yksikin hyvä syy, MIKSI????
Isovanhemmat ovat varmasti ansainneet lomansa.
Kyllä sinäkin vielä joskus pääset, usko vaan. Älä nyt kadehdi toisten hyvin ansaittua lomaa.
Oletko nuori? Hemmoteltu? Vai miten ajattelet oikeutetuksi itsekkyytesi?
Vierailija:
Muutimme jo raskauteni alkuvaiheessa vanhempieni lähelle lastenhoitoavun toivossa (he olivat itse halunneet meidät lähelle, jotta saisivat hoitaa enemmän). [...] Olen pyytänyt apua vanhemmiltani, mutta en saa. Heillä tuntuu olevan vähän sellainen ähäkutti-asenne, mitäs hankitte kolmannen - selvitkää yksin. Olen itkenyt, anonut muutaman tunnin hoitoapua, jotta saisin nukkua, MUTTA EI.
Aika tylyltä kuulostaa.
Eikö äitisi ole vienyt sinua lääkäriin ja valvonut vieressäsi?
Eikö äitisi ole pelännyt puolestasi?
Eikö äitisi ole lukemattomia kertoja pessyt pyllyäsi?
Eikö äitisi ole lukemattomia kertoja väsyneenä pessyt vaatteitasi ja viimeisistä rahoistaan ostanut sinulle muotivaatteita, että sinulla olisi hyvä olla?
Vaikutat sellaiselta ihmiseltä, että vaikka vanhempasi hoitaisivat sinunkin lapsesi, työntäisit heidät heti laitokseen ja mieluiten vielä piikille, että pääsisit heistä nopeaa eroon.
Ihmiset ovat itsekkäitä.
Mutta pitäisi osata arvostaa sitä, että saa apua.
En tiedä, mutta ap kuulostaa juuri siltä, ettei hänelle riittäisikään mikään ihan pikku apu!!!!