Onko isovanhemmilla mitään velvollisuuksia?
Minä olisin odottanut pientä apua & empatiaa vauva-arkeen... Minulla on kolme lasta, joista pienin alle 2 kk... Pienin syntyi keskosena, 6 viikkoa etuajassa.. Makasin ensin itse ennenaikaisen synnytyksen uhan vuoksi 7 viikkoa sairaalassa. Koko aika oli täynnä pelkoa. Monesti olin jo syömättä ja juomatta sektiouhan alla. Rv 34 vauva sitten syntyi. Oli kaksi viikkoa sairaalassa, ennen kuin pääsi kotiin. Nyt vauvalla on ikää 9 viikkoa. Muutimme jo raskauteni alkuvaiheessa vanhempieni lähelle lastenhoitoavun toivossa (he olivat itse halunneet meidät lähelle, jotta saisivat hoitaa enemmän). Vauva nukkuu todella huonosti. Imee rintaa päivisin 1 h välein, yöllä yksi 4 h tauko. Kasvaa hyvin, pissaa paljon. 3- vuotias säheltäjä ja koululainen vie osansa. Minä olen ihan rikki. Olen pyytänyt apua vanhemmiltani, mutta en saa. Heillä tuntuu olevan vähän sellainen ähäkutti-asenne, mitäs hankitte kolmannen - selvitkää yksin. Olen itkenyt, anonut muutaman tunnin hoitoapua, jotta saisin nukkua, MUTTA EI. Vanhempani lähtivät äkkilähdöllä luksuslomalle etelään juuri kun olin epätoivoisimmillani. Ja soittivat paikanpäältä kehuen hellettä, hienoa hotellia yms... Minä menin ihan lukkoon, en ole enää voinut vastata heidän puheluihinsa. Tuntuu, että he sen sijaan että auttaisivat rikkovat vain minut lopullisesti sisältä. He ovat niin kovia,etten kestä.
Kommentit (85)
kai kaikilla on jokin syy miksi jotenkin käyttäydytään. Kateus, masennus, vahingonilo ja muut ikävät tunteet vaan joskut ovat koko ajan se ensimmäinen asia minkä tuo esille.
miehen vanhemmat tekevät juuri tuota... ja sen takia olenkin joskus päättänyt, että hoidan lapseni itse. Mutta turha on tulla ikinä valittamaan minulle, miksi eivät tunne lapsenlapsiaan. Sitäpaitsi en kyllä enää haluakkaan, että lapsieni elämässä on tuollaisia ihmisiä... Parempi näin!!! Ja ei muuten tartte odottaa multa/meiltä apua sitten jos joskus sitä tarvitsee...
Ovat itse aikoinaan saaneet kaiken avun omilta vanhemmiltaan eivätkä osaa itse antaa mitään. Itsekkäitä omaan napaan tuijottajia. Joo, itsehän ne lapset on hoidettava eikä isovanhemmilla ole velvollisuuksia tms, mutta avun tarjoaminen väsyneelle olisi silti ihan kiva.
lapsenlapset ovat vain " koriste" jota on kiva esitellä ja puhua muille " kuinka oltiin lapsenlapsen kanssa siellä ja siellä" .
Mutta todellista hoitoapua heiltä ei saa:(
Ymmärrän tämän, jos isovanhemmat ovat työelämässä/asuvat kaukana/ovat sairaita. Mutta esim. ap:n esimerkissä isovanhemmat ovat halunneet lapset lähelleen, mutta se hoitaminen ei sitten kiinnostakkaan...!?
Ja en nyt tarkoita, että heidän pitäisi vahtia lapsia 24/7, mutta minusta apua tulee tarjota silloin, kun sitä tarvitaan...!!!
Tarkoitan, että niinhän asian tulisi toimia... Ehkä isovanhemmat joskus tarvitsevat itse apua, vastavuoroisuus on tärkeätä...!
On iso apu, jos väsynyt äiti saa nukkua keskeytyksittä edes yhden yön toisinaan. Se ei vaadi paljo auttajalta (oli hän sitten mummu/vaari/täti/setä/kummi) mutta on _suuri_ apu.
Eihän ennenkään tuoretta äitiä noin vain " hylätty" , vaan hänellä oli apunaa perhettä/sukua/kyläläisiä.
Nykyään ongelma on se, että tukiverkkoa ei ole (ihmiset asuvat kaukana suvusta, naapureita ei tunneta) mutta osaltaa myös itsekkäät isovanhemmat. Tiedän että ns. suuret ikäluokat rakensivat maatamme isollapanoksella, mutta toisaalta he ovat myös saaneet kaiken hyödyn!
(opintolainat söi inflaatio, asunnot oli helppo maksaa takaisin, lapset hoisivat isovanhemmat, eläkkeiden kanssa meidän sukupolvemme on pulassa jne.)
Siinä kerkeet ihan hyvin nukkua pari tuntia, eikä vauvan itku häiritse.
Mutta tässä minä-minä-yhteiskunnassa se ei näytä olevan ollenkaan itsestään selvää, valitettavasti.
jos isovanhemmat haluavat nyt nauttia elämästään ja esim. matkustella luksuslomille. Hehän ovat jo lapsensa kasvattaneet ja maailmalle saattaneet, joten miksi et soisi heille omaa aikaa ja mahdollisuutta nauttia elämästä, kun siihen on vielä mahdollisuus.
Meillä on sellainen tilanne, että mun vanhemmat auttavat vain veljeäni, mutta meille ei apua heru vaikka olen kysellyt. Kylään kutsuvat, mutta kun ollaan siellä niin höösäävät vain veljen lasten ympärillä ja me ollaan kuin ilmaa. Ollaan nyt pidetty hajurakoa.
isovanhemmilla ei ole mitään velvollisuuksia.
Mutta kun nykyään halutaan ensin saada itse vanhemmilta kaikki ja sitten tehdään lapsia ja halutaan, että isovanhemmat hoitaisi nekin.
Isovanhemmilla on oikeus nauttia elämästään kun ovat saaneet omat lapset pois jaloistaan.
Mielestäni nykyään kun on hyvä ehkäisymahdollisuus, lapsia pitää tehdä vain sen verran kuin itse jaksaa niitä hoitaa.
Mikset ap tehnyt lapsia sen verran, että jaksat itse ne hoitaa? Ja missä on lasten isä, kysyn vaan? Onko isällä mitään velvollisuuksia?
t. 20
oma äitini on minut yksinään kasvattanut ja on vieläkin yksin, ottaa lapset AINA kun vain pyydän, ja näin on ollut aina
lapsilla eri isät joten toinen lapsista on vuoroviikoin isällään, yhdessä ei kovin mielellään kyllä lapsia halua ottaa pieneen yksiöönsä (ymmärrän kyllä) koska eivät ole mitään kovin rauhallisia keskenään, näkevät sen verran harvoin koska toinen isällään niin paljon
Älä pidä vähään aikaan mitään yhteyttä heihin, ehkä tajuavat viimein että mitenkä paljon tämä hoitoavusta kieltäytyminen vaikuttaa teidän väleihinne
ja jos tulevat käymään jossain välissä katsomassa että kaikki on kunnossa kun et ole vastannut puheluihin niin sanot vain että olet niin loppu ettet jaksa edes puhelimessa puhua SAATI VIERAITA PÄÄSTÄÄ SISÄLLE
jotka hoitavat lapsenlapsensakin.
Aikooko ap. sitten kokoloppuelämänsä hoitaa omia lapsenlapsiaan?
Sitten kun isovanhemmat eivät hoidakaan niitä lapsia just niin usein kuin vanhemmat haluaisivat, niin otetaan käyttöö kaikenlaiset kostotoimet. Hävetkää. Tuollainen uhkailu ja kostotoimet on huonon vanhemman merkki. ANTAA OMIEN VANHEMPIENNE NAUTTIA ELÄMÄSTÄ, KUN SITÄ VIELÄ ON JÄLJELLÄ!!
Johan on arvot ihmisillä.
Eikä lomailu, nauttiminen ja lapsenlapset sulje pois toisiaan.
Muistattehan, että olette vanhempienne lapsia koko loppuelämänne ja teille kuuluu myös pitää huolta heistä kun he eivät itse enää jaksa.
Kuten meilläkin velvollisuus auttaa jos isovanhemmat pulassa.
Toimii molemmin puolin.
Yhteiskunnasta tulee kova ja kylmä jos unohdamme nämä moraaliset arvot. En myöskään näe hyvänä ajatustapaa että lapsenlapset ovat velvollisuus. Eiköhän ne ole monelle elämän valo.
Vierailija:
Johan on arvot ihmisillä.Eikä lomailu, nauttiminen ja lapsenlapset sulje pois toisiaan.
Isovanhemmat kun eivät olisi saaneet lähteä luksuslomalleen, kun ap:lla oli vaikeaa. Ja tietysti isovanhemmat (ainakin useimmat) nauttivat lastenlasten seurasta, mutta ei näitä hoitoja ja kyläilyjä voi järjestää yksipuolisesti vain silloin, kun ap:ta sattuu väsyttämään.
ei minunkaan vanhemmat ole koskaan katsonut lapsiani:( nyt kun tarjosin oikein kk-palkan niin nyt kyllä...:((