Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko isovanhemmilla mitään velvollisuuksia?

Vierailija
28.10.2006 |

Minä olisin odottanut pientä apua & empatiaa vauva-arkeen... Minulla on kolme lasta, joista pienin alle 2 kk... Pienin syntyi keskosena, 6 viikkoa etuajassa.. Makasin ensin itse ennenaikaisen synnytyksen uhan vuoksi 7 viikkoa sairaalassa. Koko aika oli täynnä pelkoa. Monesti olin jo syömättä ja juomatta sektiouhan alla. Rv 34 vauva sitten syntyi. Oli kaksi viikkoa sairaalassa, ennen kuin pääsi kotiin. Nyt vauvalla on ikää 9 viikkoa. Muutimme jo raskauteni alkuvaiheessa vanhempieni lähelle lastenhoitoavun toivossa (he olivat itse halunneet meidät lähelle, jotta saisivat hoitaa enemmän). Vauva nukkuu todella huonosti. Imee rintaa päivisin 1 h välein, yöllä yksi 4 h tauko. Kasvaa hyvin, pissaa paljon. 3- vuotias säheltäjä ja koululainen vie osansa. Minä olen ihan rikki. Olen pyytänyt apua vanhemmiltani, mutta en saa. Heillä tuntuu olevan vähän sellainen ähäkutti-asenne, mitäs hankitte kolmannen - selvitkää yksin. Olen itkenyt, anonut muutaman tunnin hoitoapua, jotta saisin nukkua, MUTTA EI. Vanhempani lähtivät äkkilähdöllä luksuslomalle etelään juuri kun olin epätoivoisimmillani. Ja soittivat paikanpäältä kehuen hellettä, hienoa hotellia yms... Minä menin ihan lukkoon, en ole enää voinut vastata heidän puheluihinsa. Tuntuu, että he sen sijaan että auttaisivat rikkovat vain minut lopullisesti sisältä. He ovat niin kovia,etten kestä.

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
28.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on mielestäsi jatkuvaa ja mikä vaähäistä hoitamista.

Mielestäni kerran viikossa lapsen lapsen katsominen on hyvinkin sopiva määrä, jos isovanhempi terve.

Ja tämä ei nyt tarkoita yöhoitoja jne.

Vierailija
62/85 |
28.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki ymmärrän, että tuossa tilanteessa sitä apua toivoisi enemmän. Miksi mies lähde lasten kanssa johonkin siksi aikaa, että saisit nukkua?

Tuo vanhempien lähelle muuttaminen lastenhoitoavun toivossa on mielestäni aika kummallinen teko sinänsä, ehkä se ahdistaa vanhempiasikin?

Oli miten oli, mutta muista, ettei sinulla ole mitään velvollisuuksia heitä kohtaan, kun he ovat vanhoja eivätkä enää pärjää keskenään. Ja mieti silloin ensisijaisesti itseäsi, älä velvollisuuksia...

Oma tätini muutti juuri appivanhempiensa maataloon, kun vanhukset eivät pärjänneet enää itse. Serkkuni (3 kpl) muuttivat kotoa pois samaan aikaan, koska eivät halunneet mummolaan asumaan, johon eivät aikaisemmikaan olleet kovin tervetulleita. Eli pärstä kelpasi vasta, kun apua tarvittiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
28.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien lasten vauva-ajasta on jo kulunut aikaa, aika on kulllannut muistot. Esim. anoppi väittää, että heillä ei lapset koskaan huutaneet (kolme lasta pienillä ikäeroilla), aina ehti harsovaipatkin silittää ja kuivaksikin kaikki kolme ovat oppineet noin vuoden ikäisinä. Joopa joo, uskokoon ken haluaa.

Voipi olla, että vanhempasi kyllä kuulevat, mitä sanot, mutta eivät silti kuule. Saattavat ajatella, että onpas tuo taas huonolla tuulella, mutta eivät mieti, mistä mikäkin johtuu.

Mitä velvollisuuksiin tulee... ei isovanhemmilla lastensa lasten suhteen ole mitään velvollisuuksia. Tietenkään.

Käsket miehen lasten kanssa ulos. Menet nukkumaan ja mietit sen jälkeen tilanteen uusiksi. Mitä ratkaisuja on? Vanhin isovanhemmillaeyökylään ja keskimmäinen jonnekin muualle yhdeksi yöksi? Saisitte olla " vain vauvan vanhempia" , lataa kummasti akkuja (kokemusta on). Tai voiko äitisi tehdä parin päivän ruuat koko porukalle valmiiksi? Joku soppa ja vaikka makaronilaatikkoa, helppo juttu toteuttaa, iso apu.

Ne lapset nyt on siinä. En usko, että vanhempasi mitenkään haluavat olla ilkeitä. Eivät vain tajua tilannetta. Pyydä pientä apua, saatat saada lottovoiton. Tsemppiä!

Vierailija
64/85 |
28.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus on kuitenkin, että sukulaisilla ei ole mitään velvollisuuksia omia lapsiaan kohtaan. Minäkään en ole saanut koskaan apua ja jouduin tämän ajatuksen oppimaan kantapään kautta. Monta raskasta tilannetta olemme perheenä käyneet läpi ilman apua. Suvullani on juuri tuo ajatusmaailma: kun kerran lapsenne olette hankkineet, niin hoitakaa myös omat perheasianne itse.

Olen omille lapsilleni sanonut, että haluaisin opettaa heille toisenlaisen ajatusmaailman: missä toisista ihmisistä välitetään. Kun yksi sisaruksista on vaikeuksissa, niin muut rientäisivät apuun. Unelmoin, että voisin suvussani katkaista tämän itsekkyyden kierteen ja että omat lapseni oppisivat rakastamaan toisiaan, toistensa puolisoita sekä lapsia ja välittämään heistä. Lisäksi unelmoin, että itsekin aikoinani osaisin auttaa omia lapsiani ja lasteni lapsia.

Vierailija
65/85 |
28.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on törkeää ja todella lapsellista vaatia heitä antamaan lastenhoitoapua!

he ovat jo lastenhoitotyönsä tehneet ja saavat nauttia elämästään.

tuollaisten vinkujien ei pitäisi tehdä lapsia lainkaan, jos eivät pysty itse heitä hoitamaan.

PALKKAA lastenhoitaja. niitä saa rahalla.

äläkä missään tapauksessa tee enää lapsia. kun et kykene entisiäkään hoitamaan!!!!!!!!!!!!!!!!

olet lapsellinen vikisijä.

Vierailija
66/85 |
28.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei titenkään pidä lomaansa peruuttaa mutta joskus sekin voi helpottaa et lupaa vaik loman jälkeen ottaa lapset yökylään. Siitä tietää et ei mee kauaa et saa nukkua ja rauhottua.

Vierailija
67/85 |
28.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ongelmahan tuntuu olevan vain se, että hänen vanhempansa saivat luksusloman pikamatkana. Ehkä se oli heidän unelmansa. Nähtävästi ap. n mielestä heidän olisi pitänyt perua tämä ainutlaatuinen tilaisuus vain siksi, että ap ei osaa sanoa miehelleen, että hoitaa lasta.

Miksi ap ei mene hotelliin yöksi jos haluaa nukkua?

Toisaalta jos vauva on rinnalla niin miten isovanhemmat osaisivat sen kummemmin hoitaa kun eivät voi antaa tissiä?

Mielestäni isän velvollisuus on ensimäisenä olla tällaisessa tilanteessa se, joka suo vaimolleen mahdollisuuden levätä.

voihan ap vaikka lähteä itse luksuslomalle.

Isä voi myös ottaa vauvan vaunuihin ja mennä isompien kanssa ulos.

Miten muuten isovanhemmat voisi hoitaa vauvaa päivisin jos vauva imee tissiä kerran tunnissa?

Eli ongelmana on vain kateus isovanhempien luksuslomaa kohtaan.

Vierailija
68/85 |
28.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on empatiasi? Missä ihmisrakkaus? Kyky välittää ihmisestä?

Kirjoituksestasi paistaa läpi kylmyys ja kovuus

Vierailija
69/85 |
28.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai heillä on oikeus lähteä lomalle.

Ovat varmasti varanneet lomansa jo aikoja sitten. Vauva oli kait keskonen ja eivät isovanhemmat varmaan ajatelleet että heitä tarvitaan vastasyntyneen hoitoon. Eihän vauvaa voi hoitoon vielä antaakaan!!!

Ja isukin kuuluisi nyt tossa vaiheessa kantaa vastuutaan ja viedä lapset ulos ja ottaa vauvakin kävelylle, etä äiti saisi nukkua.

Väsynyt äiti kyllä on, jos ei saa nukkua. Mutta isovanhemmat ovat vanhoja ja ei heilläkän ole paljoa voimia. Enemmän äidillä on, vaikka se karulta kuulostaakin.

Mua ihan säälittää isovanhemmat joilta vaan vaaditaan ja mitään ei anneta takaisin. Ja todellakin aletaan uhkaileen, ettei tulla vanhainkotiin katsomaan tms. Käsittämätöntä.

MENKÄÄ ITSEENNE!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vierailija
70/85 |
28.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole tarpeen syöksyä koko suvun avuksi jos joku hommaa itsensä hankaluuksiin.

Hiukan vastuuta omasta elämästä luuserit.

Vierailija
71/85 |
28.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP mainitsi, että isovanhemmat olivat itse ehdottaneet omaa apuaan ennen kuopuksen syntymää, joten minusta vähintäänkin kummallista, että nyt kuopuksen synnyttyä ja AP:n elämäntilanteen, väsymyksen keskellä eivät olekaan avuksi. TOTTA ON, ettei isovanhemmilla ole mitään velvollisuutta hoitaa lapsenlapsiaan.

Yhteiskuntamme on vain muuttunut äärimmäisen kylmäksi, jos ja kun nykyään ei tahdo lähimmäisapua saada millään.

Oma isäni hoitaa lapsiamme usein ja en voisi kuvitellakaan, että hän vanhuudessaan joutuisi asumaan vanhainkodissa satojen kilometrien päässä, jonne pääsisimme vierailulle vain n. kerran kk/2kk. Kauhistuttaa muutenkin nykyinen vanhustenhuolto ja olen pohtinut mahdollisuutta hoitaa itse oma isäni, kun sen aika koittaa. Tosin tiedän, että esim. vaikeasti dementoituneen hoito on siinä määrin rankkaa, että epäilen omaa kykyäni. Asiaa todellakin tulevaisuudessa helpottaisi ainakin se, että isä asuisi tarvittaessa kotimme lähellä olevassa vanhusten palvelutalossa tai vastaavassa, jossa voisimme mieheni kanssa häntä käydä päivittäin katsomassa ja hoitamassa.

Muutenkin minulle on itsestään selvää, että naapureita, ystäviä, sukulaisia ja hädänalaisia autetaan aina mahdollisuuksien mukaan. Naapuriapua voi olla esim. lasten yökylään tai iltahoitoon tarvittaessa ottaminen, naapurin yksinäisen vanhuksen huomioiminen ja ystävien taloprojekteissa auttaminen. Uskon, että se minkä toivot itsellesi tee myös toiselle pätee vielä tänä päivänäkin.

Tsemppiä AP:lle, voisitko keskustella vanhempiesi kanssa tuntemuksistasi ja vaikka näyttää heille tämän viestiketjun?

Vierailija
72/85 |
28.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeen kylmää....

42 sul ei taida ees olla ystäviä, tolla asenteella vaikea uskoa et ois.

Vierailija
73/85 |
28.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

suon vanhemmilleni loppuelämän mielelläni omaa aikaa ja elämää, aikaa nauttia siitä ja ottaa elämästä kaiken irti, mistä jäivät paitsi kasvattaessaan pesuettaan. kiitokseksi siitä että ovat minut hoitaneet ja hyvin kasvattaneet aikuisuuteen. on aika pärjätä omillaan.

he ovat velvollisuutensa hoitaneet.

enempää ei voi vaatia.

seuraavan sukupolven on kasvatettava omansa, ja kunnioitettava vanhempiaan.

yksikin vastaaja sanoi, ettei 1 kerta /viikko pitäisi olla isovanhemmilta liikaa vaadittu.. on se.

oletteko jotain uusavuttomia teiniäitejä??

Vierailija
74/85 |
28.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi heidän pitäisi tuollaista jaksaa? Ettekö te voisi käydä kylässä kerran viikossa ja te vanhemmat itse olisitte mukana???

Mä en käsitä, miksi isovanhempien täytyisi jaksaa hoitaa kerran viikossa? Varsinkin jos käyvät vielä töissä.

Vierailija
75/85 |
28.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

yritä saada ihmisyytesi takaisn vaikka sinua onkin käytetty hyväksi

Vierailija
76/85 |
28.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitä luusereita ja toisten hyväksikäyttäjiä on ihan tarpeeksi tullut nähtyä. Vingutaan koko ajan apua muilta, mutta kun oma vuoro olisi niin ei jaksetakaan kun on niin raskasta/lapset sairastaa/on kiire töissä jne...

Kyllä sinäkin vielä opit jokus tai huomaat, että oletkin itse sellainen hyväksikäyttäjä.

Joskus voisi olla hyvä katsoa peiliin....sinunkin

Vierailija
77/85 |
28.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset vain ottaisivat, mutta eivät antaisi itse.

Tuntuu tosiaan että apua kyllä tarvitaan ja vaaditaan, mutta kun toinen on pulassa, ketään ei näy mailla halmeilla.

Surullista.

Vierailija
78/85 |
28.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan riippuu kaikkien osapuolten suhteesta. Meillä ainakin akikki auttavat toisiaan, kun apua tarvitaan. Asutaan kaukana, mutta mummot (eläkkeellä) tulevat tarvittaessa hoitamaan, jos ei ole muuta menoa sovittu. Samoin me menemme talonmaalaustalkoisiin, auttamaan siivoamisessa perhejuhlien edellä jne. Aina tarpeen mukaan. Ja kun akikki ovat enemmänkin varovaisia kuin innokkaita pyytämään apua, homma ei ole kenellekään kohtuutonta.

Eli velvollisuuksia ei ole, mutta kaikille on selvää, että autetaan, kun apua tarvitaan, jos vain voidaan. En kyllä osa paheksua ap:n vanhempien lomalle lähtemistä. Tuo jatkuva ja ehdoton hoitamisesta kieltäytyminen taas kuulostaa huonolta. Voiko kyse olla vain siitä, että kun isovanhemmat eivät sitä kolmatta (?) lasta halunneet, näyttävät nyt sitten että niin makaat kuin petaat. Lapsellista.

Vierailija
79/85 |
28.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

epäkiitollisia itserakkaita luusereita.

Vierailija
80/85 |
28.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä käsitin, että aloittajaa ärsytti vanhempien loma kun eivät sitä peruneet ja syöksyneet hoitamaan vauvaa.

Missä muuten lapsen isä?