Helsinkiläinen ihmettelee: siis eikö revontulia näe kirkkaina paljain silmin??
Some täyttyi aivan mielettömistä revontulikuvista, kun Helsingissäkin näkyi tässä kuluneen viikon aikana revontulia. Itse olin myös ulkona sopivaan aikaan, mutten nähnyt kuin ihan sellaista höytyvää, en mitään värejä.
Onko siis oikeasti totta, ettei revontulia oikein näy muuten kuin kameran linssin läpi? Ne kaikki kirkkaan vihreät ja punaiset tulevat vain valotuksesta??
Kommentit (13)
Näkee kyllä, mutta pk-seudulla on harvassa paikat missä valosaaste ei haalistaisi näkymää. Some-kuvia ei kannata ottaa liian tosissaan, kun iso osa muokattuja ja värikorjailtuja.
Vierailija kirjoitti:
Näkee kyllä, mutta pk-seudulla on harvassa paikat missä valosaaste ei haalistaisi näkymää. Some-kuvia ei kannata ottaa liian tosissaan, kun iso osa muokattuja ja värikorjailtuja.
Välillä katselee jotain valokuvaustilejä instagramissa, ja kaikki on räiskyvän värikästä. Jotenkin muovista.
No ei niin kirkkaina kuin netin käsitellyissä kuvissa näkyy. Mutta kyllä niitä värejä toisinaan silti ihan selvästi näkyy. Helsingin seudulla ei kyllä niinkään, liikaa valosaastetta katuvaloista ja muista valonlähteistä.
Helsingissä on liikaa valosaastetta. Ai että on ikävä pohjois-karjaalaa. Olin siellä joskus talvella ja yötaivas oli täynnä tähtiä. Samaa ei näe täällä helsingissä.
Revontulet etelässä näkyvät lähinnä sellaisena hailakkaana sumuna taivaalla. Ei todellakaan näy kirkkaita vihreitä ja punaisia värejä. Ne on kaikki kuvaan jälkikäteen säädettyjä.
Mutta kyllä ne värisävyt siellä ovat. Ei siis tarvitse kuvia sen kummemmin muokata tai sinne mitään lisätä. Sen kun säätimistä kääntää vähän kontrastia ja värikylläisyyttä, niin kivasti ylikorostuu värisävyt. Onnistuu ihan puhelimen omalla galleria-äpillä
Hesassa ei näy - meiltä pohjoiseen on valtava risteys mettän takana ja sellaiset valot että mikään taivaankappale ei näy.
Landella näkee paremmin tähdet ja revontulet mutta eihän niitä usein näe. Yhtenäkään mökkiviikonloppuna ei ole näkynyt vaikka pohjossuunnalla ihan autiota. Mökkikin etelärannalla..
Etelärannalla nuo ovat enempi harvinaisuus joihin tähtikirkkaana yönä tai merellä saattaa törmätä tällaisina vuosina kun aurinko on aktiivisimmillaan. Hesalaisena ei juuri noita näe, kun kaupungilla katselee valosaasteen takaa. Olen myös joskus ollut purjeveneellä ulkona tähtikirkkaana yönä ja yrittänyt tiirailla, mutta juuri niinä iltoina ei ole näkynyt. Tähtiä kyllä. Kyllä täällä "stadissakin" joskus luonto tulee yllättävän lähelle mutta taivaankappaleista vain kirkkaimmat.
naureskelin joskus kun asunnonmyyntikuvassa oli kämppä myytävänä Espoossa ja taustalla näkyi revontulet. Teksti oli englanniksi, joten kusetus varmaan toimi.
Tampereen korkeuksilla saattaa joku pliisu pilvi juuri ja juuri erottua ilman kameran valotusta.
Toki kunnon aurinkomyrskyt sitten erikseen.
Siis - suoraan roskakoriin koko ketju lukematta.
Mahtoiko ap sitten olla ulkona juuri siinä huippuhetkellä ja oliko näkymä avoin pohjoiseen? Revontulethan kirkastuvat ja himmenevät hyvinkin nopeasti. Harva jaksaa päivystää avoimella paikalla tuntikausia, jos ei omasta ikkunasta ole sopivaa näkymää.
Itsekin osuin viime viikolla vain himmeän vaaleisiin harsoihin ja kaariin, mutta olin ulkona vähän liian myöhään. Hyvä niinkin. Keväällä näin haaleaa pinkkiä ihan valaistulta kotipihalta. Kuvat sitten vielä vahvistavat värejä, joten ihan samanlaiselta se ei silmään näytä kuin niissä.
Näin se on. Tekoäly värittää ne höytyvät kauniiksi ja muotoilee ne miellyttäviksi.
Revontulet ja joulupukki, parempi kun ei tiedä totuutta.