Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Edullisia ruokavinkkejä talveksi?

887
04.09.2022 |

Onko kellään jakaa nyt 50-70 lukujen tavallisia arkiruokia ja reseptejä? Aamupala meillä ainakin vaihtuu pelkkään kaurapuuroon...

Kommentit (149)

Vierailija
101/149 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syökää sellaista ruokaa mitä vain isovanhempanne söivät.

Voita, piimää, maitoa, lihaa, juureksi, sieniä ja marjoja, kananmunia. Jauho, sokeri, suola ja pippuri

Kuule, se oli silloin. Ei nykyään kannata syödä samanlaista ruokaa kuin sata vuotta sitten. Energian tarve on nykyään paljon pienempi. Eikä ole sellaista puuhellaa, missä nuo ruuat valmistuu ilmatteeksi. 

Kuule, jos sä tutustuisit vähän laajemmin ruuanlaittoon kun sen mättöpizzan laittamisesta uuniin ja nappulan vääntöön voisit oppia, että sama ruoka voi toimia mikä on toiminut sata vuotta sitten. Hinnat on edelleen halpoja juureksilla ym.

Ei siihen tartte leivinuunia, kaikki hoituu hellanlevyillä.

Mutta mitäpä sinä einesmälli mistään mitään tietäisit!

Olipa rumasti kirjoitettu. Mikä teitä ihmiset oikein vaivaa? Miksi pitää haukkua ja nimitellä? Ja miten lämmität pitsan hellanlevyllä? miksi se pitää ylipäätään lämmittää? Minusta ihan hyvää kylmänäkin. 

Pikku vinkki, jos et kestä kuulla totuutta, älä tule palstalle. Olet selkeästi liian herkkä loukkaantumaan, etkä kestä tosiasioita oikeasta elämästä.

Sinun mielestäsi on okei syödä eineksiä ym, okei, se on sun valinta, mut älä jukolauta ala aukomaan päätäs ja itkemään krokotiilin kyyneleitä, et mulle ollaan ilkeitä!

Eihän tuossa minun kirjoittamassa viestissä puhuttu mitään eineksistä. Kirjoitin tämän viestin: "Kuule, se oli silloin. Ei nykyään kannata syödä samanlaista ruokaa kuin sata vuotta sitten. Energian tarve on nykyään paljon pienempi. Eikä ole sellaista puuhellaa, missä nuo ruuat valmistuu ilmatteeksi." 

Kerrotko, mikä tässä triggeröi sinua niin paljon, että päätit nimitellä minua einesmälliksi? Jos sinusta on ok nimitellä ihmistä tuolla tavalla, niin elämme tosiaan aika eri kuplassa, onneksi. 

Vierailija
102/149 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syökää sellaista ruokaa mitä vain isovanhempanne söivät.

Voita, piimää, maitoa, lihaa, juureksi, sieniä ja marjoja, kananmunia. Jauho, sokeri, suola ja pippuri

Kuule, se oli silloin. Ei nykyään kannata syödä samanlaista ruokaa kuin sata vuotta sitten. Energian tarve on nykyään paljon pienempi. Eikä ole sellaista puuhellaa, missä nuo ruuat valmistuu ilmatteeksi. 

Kuule, jos sä tutustuisit vähän laajemmin ruuanlaittoon kun sen mättöpizzan laittamisesta uuniin ja nappulan vääntöön voisit oppia, että sama ruoka voi toimia mikä on toiminut sata vuotta sitten. Hinnat on edelleen halpoja juureksilla ym.

Ei siihen tartte leivinuunia, kaikki hoituu hellanlevyillä.

Mutta mitäpä sinä einesmälli mistään mitään tietäisit!

Olipa rumasti kirjoitettu. Mikä teitä ihmiset oikein vaivaa? Miksi pitää haukkua ja nimitellä? Ja miten lämmität pitsan hellanlevyllä? miksi se pitää ylipäätään lämmittää? Minusta ihan hyvää kylmänäkin. 

Pikku vinkki, jos et kestä kuulla totuutta, älä tule palstalle. Olet selkeästi liian herkkä loukkaantumaan, etkä kestä tosiasioita oikeasta elämästä.

Sinun mielestäsi on okei syödä eineksiä ym, okei, se on sun valinta, mut älä jukolauta ala aukomaan päätäs ja itkemään krokotiilin kyyneleitä, et mulle ollaan ilkeitä!

Pikku vinkki sulle ilkeilijä. Pysy vaan itse pois tältä palstalta, jos et parempaan käytökseen kykene. Täällä ei ilkeilyjä kaivata. Äläkä yhtään tuu aukoon päätä asiallisille kirjoittajille. Ymmärrä, että oot tyhmä ja huonosti käyttäytyvä wt. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/149 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaali on halpaa. Sähköä säästäen, sen voi tehdä paistinpannulla.

Leikkaa kaalin todella ohueksi suikaleeksi ja raastaa sekaan muutaman porkkanan.

Niitä hauduttaa vesitilkassa ja lisää lihaliemikuution. Sekaan voi heittää pikariisiä.

Paistan myös ensin jauhelihaa pannulla ( Lidl 2€) ja kaali saa lihasta rasvaa ja makua.

Melko loppuvaiheessa lisää sipulin.

Siihen puolukkaa kylkeen ja piimää, nammm

Kaali saa lihasta rasvaa ja makua, miksi ihmeessä pilaat ruuan jollain lihaliemikuutiolla??

Ei joku kaalilaatikko tai kaalikeitto maistu miltään ilman lihaliemikuutiota.

Jos on tottunut siihen kemialliseen makuun, niin uskon ettei maistu. Itse en moisia käytä enää vuosikymmeniin kun olen tottunut parempiin makuihin ja arvostan terveellistä ruokaa.  

Lihaliemessä ei ole mitään keinotekoista tai "kemiallista (lol)", siksi se nimi onkin lihaliemi eikä esim. kemikaaliliemi.

Aika vähän näytät tietävän koostumuksesta. Palmuöljyä sisältävät mm. ja kaikenlaista muuta kuten aromivahvisteita (kemiaa siis), yli puolet kuutiosta on suolaa. Kuutio sisältää kovin vähän, vain muutaman prosentin lihauutetta. Mutta toivon käyttäjäkulinaristeille hyvää ruokahalua jatkossakin. Pitäähän ne kuutiot joidenki ostaa. 

LÄheskään kaikissa ei ole palmuöljyä. Esim. tässä. 

https://www.reformi.fi/tuotteet/reformi-luomu-lihaliemikuutio/?gclid=Cj…

Lisäksi on myös suolattomia liemijauheita ja -kuutioita. Itsekin keittelen liemet itse, mutta se ei ole jatkossa taloudellista ellei omista haudutuspataa tai puuhellaa. Luuliemeen menee vuorokausi.

Liemikuutiot sisältää paljon muuta haitallisempaa kuin suola. Kaikki aineet näkyy ainesosaluettelossa. Jos sen luettuasi olet edelleen sitä mieltä, että se on sopivaa ravintoa, niin voi voi.

En käytä, kirjoitin että teen liemet itse. Näiden demonisointia en kuitenkaan ymmärrä niin kauan kuin muut elintarvikkeet ovat pullollaan maissitärkkelystä ja glukoosi-fruktoosisiirappia.

Niin että ei ole huonoa, koska muutkin on huonoa? Ei sulla älyssä ainakaan kehumista ole :)

Vierailija
104/149 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kylläpä sain haukkuja lihaliemen käytöstä. No voi anteeks, et teen alkeellista, edullista ja terveellistä ruokaa nykypäivän twistillä!

Hankkikaa aivot te pilkunnuhraajat! itte ette taatusti viitsisi tehdä tuollaista ruokaa! Siihenhän pitäis käyttää kehoaan

Terveellistä ruokaa liemikuutioilla??

Voi VI..N jankuttaja!!!! Onko sulla joku asperger tai autismi?

Kuule, väitänpä että syön kuitenkin tervellisemmin vaikka silloin tällöin käytän e-koodilla varustettua lihalientä.

Yleisiin mausteisiini kuluu vain suola ja pippuri. Ei mitkään aromisuolat saaa...na

Mitäpä jos nyt lopettaisit tuon kuspäisen jankuttamisen???

Sähän nyt hiillyit :) Mee vähän ulos rauhoittumaan. Tohon mielialaan voi liittyä myös nuo lisäainekuutiot. Miettisit vähän syömisiäsi.

Jospa lopettaisit ton. Älä yritä säännellä, kuka täällä saa kirjoittaa ja kuka ei. Toi tyyppi nyt syö lihaliemikuutioita. Okei. Entäs sitten? Ketä haittaa?

Vierailija
105/149 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö lunta. Toivottavasti sitä sataa paljon. 

Vierailija
106/149 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä levy taas ylikuumenee ja tulipalo uhkaa palstalaisten aivoissa!

Kiitos kaikille asiassa pysyviä, jotka oikeasti antoi vinkkejä.

Palstan tuli taas pilaamaan super jankuttajat, jotka takerrutte epäolennaiseen.

Jääkääpä tänne vaahtoamaan teidän wt saagaanne lihaliemistä.

Aivot teillä on jo tiltannu aikoja sitten

Vierailija
107/149 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leikkaa kaalin todella ohueksi suikaleeksi ja raastaa sekaan muutaman porkkanan.

Niitä hauduttaa vesitilkassa ja lisää lihaliemikuution. Sekaan voi heittää pikariisiä.

Paistan myös ensin jauhelihaa pannulla ( Lidl 2€) ja kaali saa lihasta rasvaa ja makua.

Kaali saa lihasta rasvaa ja makua, miksi ihmeessä pilaat ruuan jollain lihaliemikuutiolla??

Jos on tottunut siihen kemialliseen makuun, niin uskon ettei maistu. Itse en moisia käytä enää vuosikymmeniin kun olen tottunut parempiin makuihin ja arvostan terveellistä ruokaa.  

Lihaliemessä ei ole mitään keinotekoista tai "kemiallista (lol)", siksi se nimi onkin lihaliemi eikä esim. kemikaaliliemi.

Aika vähän näytät tietävän koostumuksesta. Palmuöljyä sisältävät mm. ja kaikenlaista muuta kuten aromivahvisteita (kemiaa siis), yli puolet kuutiosta on suolaa. Kuutio sisältää kovin vähän, vain muutaman prosentin lihauutetta. Mutta toivon käyttäjäkulinaristeille hyvää ruokahalua jatkossakin. Pitäähän ne kuutiot joidenki ostaa. 

Lisäksi on myös suolattomia liemijauheita ja -kuutioita. Itsekin keittelen liemet itse, mutta se ei ole jatkossa taloudellista ellei omista haudutuspataa tai puuhellaa. Luuliemeen menee vuorokausi.

Liemikuutiot sisältää paljon muuta haitallisempaa kuin suola. Kaikki aineet näkyy ainesosaluettelossa. Jos sen luettuasi olet edelleen sitä mieltä, että se on sopivaa ravintoa, niin voi voi.

En käytä, kirjoitin että teen liemet itse. Näiden demonisointia en kuitenkaan ymmärrä niin kauan kuin muut elintarvikkeet ovat pullollaan maissitärkkelystä ja glukoosi-fruktoosisiirappia.

Niin että ei ole huonoa, koska muutkin on huonoa? Ei sulla älyssä ainakaan kehumista ole :)

En lähtisi murehtimaan liemikuutioista saatavan huonojen ainesosien määrää, jos sellaisia käytetään edelleen 1 kpl puoleen litraan vettä. Paljon enemmän sitä huonoa saa muualta per päivä ja per elimistö. Mutta meidän on turha keskustella enempää, ellet osaa kuin alatyylisiä letkautuksia.

Vierailija
108/149 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt syksyllä kannattaa onkia kaloja ja laittaa pakastimeen. Ahvenista tekee fileitä, jotka pyöräyttää munassa ja korppujauho-juustoraaste-seoksessa ja paistaa pannulla. Yhdestä ahven saaliista saa monen päivän ruoat. Ei ole kallista. 

Vierailija
109/149 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuni käyttää about 1kWh per uunissa valmistettu sapuska. Erittäin karkeasti ottaen. Siitä voi sitten omalla sähkönhinnalla laskea kannattaako tehdä makaronilaatikkoa vai ei. Joku eliön tunnin hauduttelu tietysti enemmän, mutta eniten kuluttaa se uunin lämmitys huonelömpötilasta paistolämpötilaan.

Sähkölämmittäjällä lämmityskaudella tietysti ihan fifty sixty että miksi ei hauduttelisi pidempäänkin jos on suora sähkölämmitys.

Vierailija
110/149 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun jankkaajat ajatteli syödä voita ja lihaliemikuutioita?

Vierailija
111/149 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjun jankkaajat ajatteli syödä voita ja lihaliemikuutioita?

Pentikin lootasta. Eikä muuta kuin voita, niin ei tuu reisiin selluliittiä eikä Alzheimeria. Hah! Parasta viihdettä vähään aikaan. 

Vierailija
112/149 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lähtisi murehtimaan liemikuutioista saatavan huonojen ainesosien määrää, jos sellaisia käytetään edelleen 1 kpl puoleen litraan vettä. Paljon enemmän sitä huonoa saa muualta per päivä ja per elimistö. Mutta meidän on turha keskustella enempää, ellet osaa kuin alatyylisiä letkautuksia.

Totta puhut. Tosin vain siinä tapauksessa, että et ymmärrä, mitä se ruoka on.

Vierailija
113/149 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko oikeasti noin tyhmä, vai pelleiletkö?

Vierailija
114/149 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kaipaisin kanssa, koska nyt täytyy jättää kaikki pitkää haudutusta vaativat ruuat pois.

Ja just niihin patoihin ja laatikoihin saisi raaka-aineet edullisimmin. Keittojakaan ei viitsisi ihan joka päivä syödä vaikka kai se pian on pakko.

Höh.suskonmakkaraheittohan on hyvää. Oletko koskaan tehnyt jauhelihakeittoa, kalakeittoa tai kaalisoppaa?

Kaikesta ruoasta saa herkkua, jos osaa.

Vierailija
115/149 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pistin aamulla liotetut herneet haudutuspataan. Saadaan illaksi loistava rokka.

Vierailija
116/149 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä pistin aamulla liotetut herneet haudutuspataan. Saadaan illaksi loistava rokka.

Jokin kylkipala tai sipulisilppu toimisi tuon kanssa.

Vierailija
117/149 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keittokirja divarista tai kirjastosta. Esim Kotiruoka -niminen löytynee useampana eri painoksena vuosien varrelta.

Noissa vaan on paljon "osta edullisia ruhonosia ja hauduta pitkään" -reseptejä, jotka ei millään tavalla ole edullisia näillä sähkönhinnoilla.

Ai sä kaipaatkin pikaruokaa. Ei sellaisia ennen ollut, vaan silloin syötiin maistuvaa ja ravitsevaa ruokaa.

Pointti oli se, että kun ruoat tehtiin puuhellalla, ei tarvinnut murehtia sähkön hintoja. Nyt saa oikeasti miettiä kannattaako leipää leipoa itse, hauduttaa pataruokaa tai keittää itse hernekeittoa tuntikausia.

Vierailija
118/149 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voita kannattaa syödä. Olen 50v nainen ja mulla on selluliitittömät reidet, koska en ole käyttänyt margariineja.

Höpöhöpö. Olen 50v nainen ja minulla on selluliittiä reisissä JA takapuolessa, vaikka olen syönyt aina vain voita.

Perintötekijät vaikuttaa enemmän, ja tietenkin vararavinnon määrä. Minulla sitä selluliittiä oli jo teini-iässä kun olin alipainoinen rimpula.

Vierailija
119/149 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voita kannattaa syödä. Olen 50v nainen ja mulla on selluliitittömät reidet, koska en ole käyttänyt margariineja.

Höpöhöpö. Olen 50v nainen ja minulla on selluliittiä reisissä JA takapuolessa, vaikka olen syönyt aina vain voita.

Perintötekijät vaikuttaa enemmän, ja tietenkin vararavinnon määrä. Minulla sitä selluliittiä oli jo teini-iässä kun olin alipainoinen rimpula.

Geenitkin on joskus paskoja.

Vierailija
120/149 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun nyt kuitenkin pitää elää, niin eiköhän ruuanlaittoon käytetä kuitenkin sähköä. Syöminen on joka tapauksessa välttämätöntä.

Tehdään suurempi annos kerralla. Lämmitetään sitten mikrossa. Useampi uuniruoka peräkkäin, esim. makaronilaatikko, lihamureke, uunijuurekset, uuniperunat, marjapiirakka, uunipuuro, krutongit tai leipätikut vanhenevasta leivästä.

Keittoruuat vain paranevat seuraavaksi päiväksi.

Minun mielestä tulee kyllä huomattavasti halvemmaksi, jos ei käytä sähköä, eikä varsinkaan harrasta tuollaisia uuninkäyttömaratoneja.

En tajua, mitä järkeä on tehdä jotain leipätikkuja tai krutonkeja vanhenevasta leivästä. Minusta niitten tekeminen on ihan sähkön tuhlausta. Paljon parempi, jos ostaa leipää vain sen verran kuin syö. 

Siinä uuninkäyttömaratonissa on se idea, että eniten sähköä uuni käyttää lämmetessään, ei siinä vaiheessa, kun pysyy tietyssä lämpötilassa. Eli jos tekee uuniruokaa, niitä kannattaa tehdä monta lajia peräkkäin eli juuri maratonina. Ja sitten on päiviä, jolloin uunia ei käytetä lainkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi