Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotitalousvähennys - yksi räikeä esimerkki köyhien kyykyttämisestä?

The_Purge
04.09.2022 |

Kotitalousvähennyskin on suunnattu rikkaammalle yhteiskuntaluokalle... kotitalousvähennyksen avulla rikkaampi luokka teettää köyhällä luokalla kaikki ne työt jota kukaan ei halua tehdä kuten siivous, lastenhoito ja remontit on helppo kun on orjana köyhä siivoaja ja lastenhoitaja niin ehtii sitten käydä itse viihteellä kaikki illat huoletta eikö?

Kommentit (135)

Vierailija
121/135 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

The_Purge kirjoitti:

Itse näen asian kyykyttämisenä koska vain rikkaammat käyttävät näitä palveluita ja me veronmaksajat maksamme kaiken tämän loppupelissä rikkaiden puolesta veroina...

No se rikaskin on veronmaksaja.

Mä olen työskennellyt pitkään matalapalkka-alalla ja edellisvuonna teetätin kylpyhuoneremontin, josta hain ja sain kotitalousvähennyksen. Ja ei se kotitalousvähennys vain rikkaiden taskuun mene. Olen tyytyväinen, että sain tehdä vähennyksen ja se vähennyshän on vaan työn osuudesta, ei tarvikkeista, että ei se rikaskaan sun rahoilla koko remonttia/palvelua osta.

Vierailija
122/135 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

The_Purge kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mennyt vissiin sulla kuitenkin orjuus sekaisin normaalin työskentelyn kanssa?

Ymmärtää vissiin normaan työntekemisen orjuudeksi.

Ei se mitään orjuuttamista ole jos maksaa yli 30 €/tunti siitä työstä mitä työntekijä tekee.

Jos ei halua että osa palkasta menee välitysfirmalle, niin kannattaa tarjota työtään suoraan asiakkaalle ja laskuttaa itse tekemästään työstä.

Niin minäkin teen ja olen oikein tyytyväinen palkkaani.

OK hyvä.... heitän siis mielenkiinnosta kysymyksen siivoajille ja lastenhoitajille, moniko tienaa 30 euroa/tunti? Tai tienaako edes 10 euroa/tunti? Minne loppuraha päätyy?

Tuo hinta on yrityksen/yrittäjän laskuttama hinta.

Alv 6,81

Oletetaan että toimitaan lähialueilla joten ei erillisiä matkakuluja mutta niihin täytyy laskea jotain siis sekä välineet 4,19

Kohtuullinen palkka 11, 00

Sivukulut 8,00

Firman voitto 1,00

Siinä se 30 euroo tuli törsättyä. Ja tuolla laskelmalla ei paljon sairastella eikä ole työvälineetkään viimeistä huutoa.

Eikä se oleellisesti muutu vaikka palkkaat työntekijän. 11 euron tuntipalkalla kuluja syntyy silti reilusti yli 20 euroo tunnille. Alvi ja voitto jää pois että sen siinä säästää.

Ja toi oli raaka laskelma että turha kitistä epätarkkuuksista ym

Itse palkkaamalla tuohon tulee lomakorvaus 9 pros ja sivukulut 23 pros (tämäkin vähemmän, jos palkkakulut alle 1500€ vuosi) eli ei edes 15 euroa. Ja sivukulut saa kokonaan vähentää kotitalousvähennyksenä.

Joo palkkakulu jää sinne 15 eeroo tai vähän alle mutta pelkillä käsilläkö siivoo ja menetkö riskillä ilman vakuutuksia ym.

Samat siivousvälineet minulla on, siivous sitten itse tai palkkaan jonkun sen tekemään. Ja vakuutusta ei tarvita, jos palkkakulut alle 1500€ vuodessa, vaan tapaturmat hoitaa tapaturmavakuutuskeskus

Kerro ihmeessä mistä ne välineet ilmaiseksi saa? Sokeri sedältä?

Siis kun palkkaan kotiini siivoajan, niin hän käyttää minun ostamiani välineitä, jotka joutuisin hankkimaan, vaikka siivoaisin itse.

Nerokasta niinhän se menee. Mutta jos vertaat kuluja kun palkkaa yrityksen tai työntekijän niin kyllä ne välineetkin pitää ottaa huomioon vaikka onkin omaan käyttöön ostettu. Samoin kun pitää aina ottaa huomioon jos jotain menee esim rikki, niin jos ei ole tahallista niin sinun piikkiin menee.

Ja tokihan yritys nuo kulut laskuttaa. Mutta ero on aika iso, laskutettuna 40€, josta itselle jää 16e tai palkkana 11€, joista jää 7,7€. Kyllä tuolla erotuksella ottaa riskin, että joskus jotain hajoaa.

No nyt meni vähän ohi. 40 €? Mitä lukuja noi on ja mistä tulee. Nythän on käsitelty laskutettuna/palkattuna samalla palkalla että mitä maksaa ja siis karkealla tasolla. Ei sitä mitä siitä jää kullekkin käteen tai jos jättää ostamatta/palkkaamatta.

Yritykseltä ostettuna siivous maksaa 40€/h, josta vähennys 60 pros. Itse palkattuna 11€/h palkalla ja vähennys 30 pros ( ja sivut).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/135 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä hyötyy ennen kaikkea se työntekijä. Monet hommat ovat sellaisia, että kouluttamaton ihminenkin voi tehdä. Pullojen keräämiseen sijaan naapurin ikkunat pesemällä saa sen 50 euroa, jolla ostaa jouluruoat pöytään.

Vierailija
124/135 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksin remonttinsa maksavia sillä ainakin kyykytetään. Itse suunnittelen keittiöremonttia ja harmittaa kyllä että en pysty vähentämään yhtä paljon kuin pariskunta joka teettää saman remontin. Kaksi maksajaa ja vielä tuplahyöty.

Voi herranjestas mitä katkeruutta! Kyllä se pariskunta myös maksaa veronsa ihan yksin, joten _jokainen_ ihminen on oikeutettu samaan kotitalousvähennykseen, parisuhdestatuksesta huolimatta.

Sehän vasta olisi idioottimasta, että pariskunta kyllä maksaa tuplamäärän veroja yksinasuvaan verrattuna, mutta saa silti vaan puolet verohelpotuksesta, ettei sinkut itke...

Vierailija
125/135 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksin remonttinsa maksavia sillä ainakin kyykytetään. Itse suunnittelen keittiöremonttia ja harmittaa kyllä että en pysty vähentämään yhtä paljon kuin pariskunta joka teettää saman remontin. Kaksi maksajaa ja vielä tuplahyöty.

Kaksi maksajaa rempassa, mutta myös veroissa. Onhan se epäreilua, että meidän pariskuntana täytyy maksaa veroja KAHDEN hengen edestä, ollaan niin paita ja peppu että yhden verotus pitäisi riittää... Not😅 En ihmettele, miksi olet yksin jos noin palikka olet.

Vierailija
126/135 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi maksajaa rempassa, mutta myös veroissa. Onhan se epäreilua, että meidän pariskuntana täytyy maksaa veroja KAHDEN hengen edestä, ollaan niin paita ja peppu että yhden verotus pitäisi riittää... Not😅 En ihmettele, miksi olet yksin jos noin palikka olet.

Oho, melkoinen hyökkäys. Onko sinulla paha olla? Fakta joka tapauksessa on että yksin remonttinsa maksava maksaa enemmän samasta remontista kuin pariskunta.

Vierailija
127/135 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttava pariskuntaa kyllä harmitti, kun paritalon kattoremontista naapurin kommuunissa asuville yhteiskunta palautti paljon enemmän.

Vierailija
128/135 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempieni kirjat ovat minun luona, koska asuvat oikeasti mökillä, jonne ei kirjoja saa. Mahdollistaa kolmen henkilön vähennykset. Mahtaa naapuri pariskuntaa harmittaa.

Vierailija
129/135 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

OlliPolli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OlliPolli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai se sit olisi parempi ettei niille siivoojille yms. riittäisi töitä niin paljon että sillä itsensä elättäisi.

Silti se on verovähennys, joka on suunnattu isotuloisemmille.

Niin, miksi isotuloiset eivät saisi hyötyä hyvinvointivaltiosta tai valtiosta ylipäätään?

Mikäs siinä, jos ei samalla oltais leikkaamatta köyhiltä ja vaatimassa jatkuvasti ansioveron alennusta. Mikään kun ei riitä kokkareille.

Mee töihin, niin ei tarvitse itkeä.

Ei kun tarvii, nyt on sunnuntai.

Siksi oletkin köyhä.

Mä olen duunari ja nostelen töissä 20 kg vihanneslaatikoita myös sunnuntaisin. Pari tuollaista päivää kuukauteen niin tulee päälle 300 euroa lisää palkkaa. Kelpaa käydä lounastamassa lounasravintolassa kallista kalaa ja salaatteja. Kyllä mulle kelpaa olla vapaalla vaikka keskiviikkona jos lisistä tienaa illat ja viikonloput hyvin.

Vierailija
130/135 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi herranjestas mitä katkeruutta! Kyllä se pariskunta myös maksaa veronsa ihan yksin, joten _jokainen_ ihminen on oikeutettu samaan kotitalousvähennykseen, parisuhdestatuksesta huolimatta.

Sehän vasta olisi idioottimasta, että pariskunta kyllä maksaa tuplamäärän veroja yksinasuvaan verrattuna, mutta saa silti vaan puolet verohelpotuksesta, ettei sinkut itke...

Kaikilla pariskunnilla ei myöskään ole yhteisiä rahoja...

Vierailija
131/135 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho, melkoinen hyökkäys. Onko sinulla paha olla? Fakta joka tapauksessa on että yksin remonttinsa maksava maksaa enemmän samasta remontista kuin pariskunta.

Älä oleta, että kaikilla pariskunnilla on yhteiset varat. Muutenkin tämä ei liity kotitalousvähennykseen, sillä vähennys on henkilökohtainen VEROhelpotus, ei mikään henkilökohtainen almu. Kaikki, jotka maksavat veroja on siihen yhtä lailla oikeutettuja.

Eri

Vierailija
132/135 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon enemmän pitäisi kannustaa kotitalouksia työllistämään. On käsittämätöntä, että pääministeri oikein ylpeilee siivoavansa itse, vaikka noilla tuloilla todellakin pitäisi tarjota työpaikkaa muille. Kotitaloustyöt ovat erityisesti siitä hyviä, että koulutusta ei juurikaan tarvita.

Vierailija
133/135 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama onko yhteiset rahat vai ei. Pariskunta maksaa yhteensä vähemmän samasta remontista kuin yksin remontin maksava. Ja siis nimenomaan isosta remontista, josta tulee molemmille vähennykset. Tämä tosiasia ei muutu millään vääntämisellä.

Vierailija
134/135 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

The_Purge kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mennyt vissiin sulla kuitenkin orjuus sekaisin normaalin työskentelyn kanssa?

Ymmärtää vissiin normaan työntekemisen orjuudeksi.

Ei se mitään orjuuttamista ole jos maksaa yli 30 €/tunti siitä työstä mitä työntekijä tekee.

Jos ei halua että osa palkasta menee välitysfirmalle, niin kannattaa tarjota työtään suoraan asiakkaalle ja laskuttaa itse tekemästään työstä.

Niin minäkin teen ja olen oikein tyytyväinen palkkaani.

OK hyvä.... heitän siis mielenkiinnosta kysymyksen siivoajille ja lastenhoitajille, moniko tienaa 30 euroa/tunti? Tai tienaako edes 10 euroa/tunti? Minne loppuraha päätyy?

Tuo hinta on yrityksen/yrittäjän laskuttama hinta.

Alv 6,81

Oletetaan että toimitaan lähialueilla joten ei erillisiä matkakuluja mutta niihin täytyy laskea jotain siis sekä välineet 4,19

Kohtuullinen palkka 11, 00

Sivukulut 8,00

Firman voitto 1,00

Siinä se 30 euroo tuli törsättyä. Ja tuolla laskelmalla ei paljon sairastella eikä ole työvälineetkään viimeistä huutoa.

Eikä se oleellisesti muutu vaikka palkkaat työntekijän. 11 euron tuntipalkalla kuluja syntyy silti reilusti yli 20 euroo tunnille. Alvi ja voitto jää pois että sen siinä säästää.

Ja toi oli raaka laskelma että turha kitistä epätarkkuuksista ym

Itse palkkaamalla tuohon tulee lomakorvaus 9 pros ja sivukulut 23 pros (tämäkin vähemmän, jos palkkakulut alle 1500€ vuosi) eli ei edes 15 euroa. Ja sivukulut saa kokonaan vähentää kotitalousvähennyksenä.

Joo palkkakulu jää sinne 15 eeroo tai vähän alle mutta pelkillä käsilläkö siivoo ja menetkö riskillä ilman vakuutuksia ym.

Samat siivousvälineet minulla on, siivous sitten itse tai palkkaan jonkun sen tekemään. Ja vakuutusta ei tarvita, jos palkkakulut alle 1500€ vuodessa, vaan tapaturmat hoitaa tapaturmavakuutuskeskus

Kerro ihmeessä mistä ne välineet ilmaiseksi saa? Sokeri sedältä?

Siis kun palkkaan kotiini siivoajan, niin hän käyttää minun ostamiani välineitä, jotka joutuisin hankkimaan, vaikka siivoaisin itse.

Nerokasta niinhän se menee. Mutta jos vertaat kuluja kun palkkaa yrityksen tai työntekijän niin kyllä ne välineetkin pitää ottaa huomioon vaikka onkin omaan käyttöön ostettu. Samoin kun pitää aina ottaa huomioon jos jotain menee esim rikki, niin jos ei ole tahallista niin sinun piikkiin menee.

Ja tokihan yritys nuo kulut laskuttaa. Mutta ero on aika iso, laskutettuna 40€, josta itselle jää 16e tai palkkana 11€, joista jää 7,7€. Kyllä tuolla erotuksella ottaa riskin, että joskus jotain hajoaa.

No nyt meni vähän ohi. 40 €? Mitä lukuja noi on ja mistä tulee. Nythän on käsitelty laskutettuna/palkattuna samalla palkalla että mitä maksaa ja siis karkealla tasolla. Ei sitä mitä siitä jää kullekkin käteen tai jos jättää ostamatta/palkkaamatta.

Yritykseltä ostettuna siivous maksaa 40€/h, josta vähennys 60 pros. Itse palkattuna 11€/h palkalla ja vähennys 30 pros ( ja sivut).

No noi hinnathan riippuu mitä sovitaan sekä tietysti sijainnista. Tosiaan tarkoitus oli toki kertoa mihin se raha jakautuu verrattuna laskutettuun tai palkkaan karkeasti. Aiemmista jäi vielä se itse palkanmaksu ja laskeminen mainitsematta. Jos ei kokemusta niin ekalla kerralla ottaa aikaa varmasti mutta sen jälkeen melko nopea tapahtuma.

Vierailija
135/135 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa miten pihalla ihmiset on yrittäjyydestä, kuluista ja eläkkeistä. 

Asian sivusta kommentoiden, mutta sivuten. Ilmaiseksi pitäisi kaikki saada. Eikä viitsitä ottaa selvää alan hinnoista myöskään. 

Pimeä työ ei kannata. Se ei kerrytä eläkettä. Suomi nousuun pimeällä työllä vai? Mieluusti perustan firman, teen työni kaikkeni sille antaen ja otan pari työntekijää myöhemmin. 

Nykyään myös siivoojat tienaa ihan hyvin. Kyllä se riippuu firmasta ja tavasta toteuttaa töitä.. sekä jonkin verran asiakkaista. Ei täällä lampaana pärjää.