Miksi naiset eivät soittele kitaraa?
Kommentit (106)
Lyytisellä luiskahtais varmastikin tamppooni ulos housuistajos kuulis ku meikä vetää Stratolla bluesia! ;)
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt opetella kitaraa monta kertaa, mutta mulla on yksinkertaisesti niin pienet kädet, etten yllä soittamaan edes tiettyjä perussointuja. Tarvitsisin naisten kokoa olevan kitaran. Ukulelea soittelen kyllä.
Onhan niitä, lapsillekin tarkoitettuja opetuskitaroita olemassa ja musiikkiliikkeissä, eli soitinkaupoissa saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mä ja mies on soitellut teinistä asti vähän kaikkea, kitara nyt etupäässä.
Aina kun otan kitaran käteen ja alan soittamaan, niin mies tulee siihen häiritsemään ja haluaa itse soittaa ja näyttää jotain ja omii kitaran.
En tiedä onko tää isommassa mittakaavassa yleistäkin, mutta miehillä on isompi halu leikkiä ja kukkoilla.
Eikä siitä niin pitkä aika ole kun naisilla ei ollut edes äänioikeutta ja avioliitossa naisen rskaaminen oli ihan sallittua niin nousepa siitä sitten rokkitähdeksi.
Itse tunnen ja kuuntelen paljon soittelevia naisia.
Kannattaisiko sun hommata ihan oma soitin? Mun soittimeen ei koske kukaan ilman lupaani. Enkä minä toisten. Muusikot eivät soita kysymättä toistensa vehkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt opetella kitaraa monta kertaa, mutta mulla on yksinkertaisesti niin pienet kädet, etten yllä soittamaan edes tiettyjä perussointuja. Tarvitsisin naisten kokoa olevan kitaran. Ukulelea soittelen kyllä.
Sähkökitaroita on olemassa kauloiltaan paljon eri kokoisia, joten uskoisin että sinunkin kädellesi on sopiva sähkökitara olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Koska mies on muusikko ja nainen istuu kiltisti ja kuuntelee. Esityksen jälkeen taputtaa pikku kämmeniään yhteen ja hurraa.
Kerran yritin seurustella soittajan kanssa. Ei siitä mitään tullut, koska minä olen itse se taiteilija suhteessa. En sovi yhteen sellaisen kanssa joka kuvittelee että paijaan päätä ja hurmioidun keskinkertaisuudesta. On hirveä tilanne kun tajuaa että toinen on itseä paljon huonompi, mutta kuvittelee olevansa paljon parempi :D
Lisäksi oli mustasukkaisuutta ja kilmpailua toisen puolelta, vaikka minun mielestäni olisi pitänyt tsempata toisiamme ja tukea jne.
Vierailija kirjoitti:
^Näiden takia. Eivät päästä porukkaan.
Onko naisilla jotenkin alikehittynyt aivojen osa-alue, etteivät kykene muodostamaan omaa "porukkaa"? Eiköhän se ole parempi että pysyttelette vain keittiössä, olohuoneessa tai makuuhuoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Tytölle ostetaan nokkahuilu, tampuriini tai marakatti 😅
Ei vaan piano, viulu tai poikkihuilu.
Pojille käyrätorvi tai trumpetti.
Vierailija kirjoitti:
Eikös suomessa ole se joku keskinkertainen bluekitaristi nainen?
Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös suomessa ole se joku keskinkertainen bluekitaristi nainen?
Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista.
Naiset ei myöskään pelanneet futista, lätkää, tietsikapelejä....
Myöskään klassisessa musiikissa ei ennen ollut naisia. Naiset olivat pitkään vöhemmistönä.
Klasarikitarassa ei ennen ollut naisia mutta nyt niitä on ihan parhaimmistossa:kuunnelkaa vaikka kroatialaisen Ana Vidovicin tulkinta Barriosin La Catedrálista.
Ei se tuo Carloskaan kyllä mikään helvetin hyvä kitaristi ole.
Jostain syystä naisilta puuttu se luova nuottikorva ja sitten ei jakseta ja viitsitä opetella sitä teknistä puolta siitä otelaudasta. Se musiikin lahja joko on tai sitä ei ole, koskee molempia sukupuolia. Ilman tyylitajua ei ole mitään.
Se syy miksi kukaan nainen ei voi säveltää tuollaista on siinä että naiset eivät ajattele musiikkia. He vain opettelevat jonkun kaavanpätkän ja se on siinä.
Vierailija kirjoitti:
Ei se tuo Carloskaan kyllä mikään helvetin hyvä kitaristi ole.
Kysymys onkin kokonaisuudesta. Kukaan ei kuuntele sinun skaalarunkkaustasi ja täppinkiä jos biisi ja groove puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Naiset ei myöskään pelanneet futista, lätkää, tietsikapelejä....
Myöskään klassisessa musiikissa ei ennen ollut naisia. Naiset olivat pitkään vöhemmistönä.
Klasarikitarassa ei ennen ollut naisia mutta nyt niitä on ihan parhaimmistossa:kuunnelkaa vaikka kroatialaisen Ana Vidovicin tulkinta Barriosin La Catedrálista.
Minulla ei myöskään naisena kiinnosta useimmat miesten jutut, eli joukkueurheilu ja rähinöinti.
En tiedä mistä johtuu, että lähinnä miesten juttuja nostetaan framille, mutta niin se menee.
Itseäni ei kiinnosta, joitain naisia kai sitten kiinnostaa fanittaa miesten tekemisiä.
Naisena minua kiinnostaa lähinnä nämä: estetiikka, kaunis musiikki, taidokkaiden tanssijoiden ja voimistelijoiden näytökset, hevosurheilu, taide jne.
Ei mikään futis, lätkä, tietsikkapelit, räppi ja örinämusiikki. Aggressiivisia juttuja, joista EI tule hyvä olo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska mies on muusikko ja nainen istuu kiltisti ja kuuntelee. Esityksen jälkeen taputtaa pikku kämmeniään yhteen ja hurraa.
Kerran yritin seurustella soittajan kanssa. Ei siitä mitään tullut, koska minä olen itse se taiteilija suhteessa. En sovi yhteen sellaisen kanssa joka kuvittelee että paijaan päätä ja hurmioidun keskinkertaisuudesta. On hirveä tilanne kun tajuaa että toinen on itseä paljon huonompi, mutta kuvittelee olevansa paljon parempi :D
Lisäksi oli mustasukkaisuutta ja kilmpailua toisen puolelta, vaikka minun mielestäni olisi pitänyt tsempata toisiamme ja tukea jne.
Olet seurustellut "soittelijan" kanssa etkä sellaisen, joka todella osaa soittaa ja improvisoida. Mua ei tartte silitellä mutta kyllähän pitää osata imeä kunnolla. Läpsin myös pyllyn punaiseksi.
Luultavasti myös sinä kuvittelet olevasi paljon parempi kuin tosiasiasa oletkaan :D Luultavasti minua paljon huonompi ;) Puheista päätellen näin.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä naisilta puuttu se luova nuottikorva ja sitten ei jakseta ja viitsitä opetella sitä teknistä puolta siitä otelaudasta. Se musiikin lahja joko on tai sitä ei ole, koskee molempia sukupuolia. Ilman tyylitajua ei ole mitään.
Se syy miksi kukaan nainen ei voi säveltää tuollaista on siinä että naiset eivät ajattele musiikkia. He vain opettelevat jonkun kaavanpätkän ja se on siinä.
Naiset säveltävät ihan joka päivä.
Tämä aloitus hauskasti näyttää sen miksi feminismi on tarpeen. Tässä näkyy oikein hyvin se ihmettely miksei naisia ole siellä ja täällä. Siksi ei ole, koska silloin kun nämä kitaristimiehet pääsivät parrasvaloihin, ei vielä naiset olleet niin tasa-arvoisia kuin nyt, vaan heille oli taputeltuna toisenlainen polku.
Aivan turhaan tuolla Lyytisellä täällä hehkutatte, maailmassa on miljoonia parempia mieskitaristeja ja Lyytinenkin taitaa ratsastaa aika pitkälle tuolla naiskortilla.