syöpähoidoista kieltäytyminen
Miten lääkäri suhtautuu jos ei suostu syöpähoitoihin? Jotkut syöpähoidot vaikuttavat elämänlaatuun niin merkittävällä tavalla, että potilaan elämänlaadun kannalta hän haluaa itse niistä kieltäytyä.
Kommentit (151)
Tuttava ei 11 vuotta kun ei ottanut myrkkyjä. Ei ollut isompia kipuja , ehkä lopussa. Mutta ei koskaan valittanut!
Tämä on niin idioottimainen jankutus taas. Ap ilmeisesti äskettäin löytänyt orgasmin.
Mitä järkeä jankata teoriatasolla, täysin turhaan asioista, joiden realiteeteista hänellä ei ole selvästikään käsitystä.
Äiti eli 40 vuotta kiitos Thomas Tallbergin vaihtoehtohoidon. Tupakka tappoi lopuksi. Etäpesäkeet luissa saakka. 60 vuotta tupakoi.
No sitähän ei tiedä, miten toimii, ennen kuin osuu omalle kohdalle. Itse valitsin rankat hoidot lähes 20 vuotta sitten, vaikka ennuste oli tosi huono. Monesti olen miettinyt, että toista kertaa en jaksaisi, mutta sen näkee sitten, jos näin käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän siitä saa kieltäytyä, mutta etköhän useimmat kuitenkin haluaisi parantua. Hoitamattoman syövänkin takia jossain vaiheessa elämänlaatu heikkenee.
Itse kyllä varmasti useimmissa tapauksissa ottaisin syöpähoitoa vastaan. Kuitenkin esim intiimialueen syövät jättäisin hoitamatta, sillä en todellakaan halua, että alapääni silvotaan sellaiseen kuntoon, etten saa seksuaalista nautintoa enää. Elämä ei olisi enää elämisen arvoista sen jälkeen. ap
No nyt et taida yhtään tietää, miten gynekologisia syöpiä hoidetaan tai miten seksuaalinen nautinto toimii.
Tiedän kyllä hoitolinjat ja esim ulkosynnytynsyövässä sädehoito ja leikkaus yleisiä. Molemmat tuhoaa seksuaalista nautintoa. Ja tiedän myös miten MINUN seksuaalinen nautinto toimii ja MINULLE ei ole mahdollista nauttia seksistä arpisella lyhentyneellä emättimellä ilman klitorista. Mikään muu nautinto ei elämässä korvaa minulle seksuaalista nautintoa. Ap
Sä et nauttisi seksistä myöskään enää moneen kuukauteen ennen kuolemaa. Seksi olisi viimeinen asia joka olisi mielessä.
Niin, mitä sitten? Enhön minä nauttisi seksistä myöskään hoitojen jälkeen. Kuitenkin hoitamattomuus voi antaa lisäaikaa seksuaalisille tarpeille. ap
Siihen aikaan 80-luvulla sytostaatit olivat liian vahvoja ja kuolleisuus oli suurta. Nyt asiat ovat menneet parempaan suuntaan ja lääkettä voidaan kohdistaa. Otaniemen reaktorin ajaminen alas lopetti radioaltiivisista hoidoista osan. Lentskarilla tulee jotain radionuklideja. AP:lla ilmeisesti eturauhasessa tai kulkusissa.
Mitä ovat nämä vaihtoehtoiset hoidot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän siitä saa kieltäytyä, mutta etköhän useimmat kuitenkin haluaisi parantua. Hoitamattoman syövänkin takia jossain vaiheessa elämänlaatu heikkenee.
Itse kyllä varmasti useimmissa tapauksissa ottaisin syöpähoitoa vastaan. Kuitenkin esim intiimialueen syövät jättäisin hoitamatta, sillä en todellakaan halua, että alapääni silvotaan sellaiseen kuntoon, etten saa seksuaalista nautintoa enää. Elämä ei olisi enää elämisen arvoista sen jälkeen. ap
No nyt et taida yhtään tietää, miten gynekologisia syöpiä hoidetaan tai miten seksuaalinen nautinto toimii.
Tiedän kyllä hoitolinjat ja esim ulkosynnytynsyövässä sädehoito ja leikkaus yleisiä. Molemmat tuhoaa seksuaalista nautintoa. Ja tiedän myös miten MINUN seksuaalinen nautinto toimii ja MINULLE ei ole mahdollista nauttia seksistä arpisella lyhentyneellä emättimellä ilman klitorista. Mikään muu nautinto ei elämässä korvaa minulle seksuaalista nautintoa. Ap
Sä et nauttisi seksistä myöskään enää moneen kuukauteen ennen kuolemaa. Seksi olisi viimeinen asia joka olisi mielessä.
Niin, mitä sitten? Enhön minä nauttisi seksistä myöskään hoitojen jälkeen. Kuitenkin hoitamattomuus voi antaa lisäaikaa seksuaalisille tarpeille. ap
Eturauhastapauksessa ei aina halut eikö kyky lähde. Eturauhanen on vastaventiili eli s,,,nesteet meneekin virtsarakkoon ja joku pitää asiaa kätevänä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ovat nämä vaihtoehtoiset hoidot?
Syöpärokote eli syöpäsolut tapettiin ja ruiskutettiin takaisin verenkieroon. Tallberg kuoli ja hoitoa en tiedä olevan Suomessa. Kuolleiden syöpäsolujen ruiskutuksen jälkeen tuli hyvin kipeäksi, mutta vain alussa. Leikattu syöpä piti pakastaa heti leikauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo oikeasti jo sairasta, että seksi on noin tärkeää. Joo on seksi mullekin tärkeää, mutta ei niin tärkeää, että sen takia luopuisin elämästäni.
Ja edelleen, syöpiä on monia erilaisia. Sä vain pakkomielteisesti jankutat tuosta ulkosynnytinelinten syövästä josta joku jo kirjoitti, että on harvinainen.
Tieteellis-teknisesti se mitä olen kertonut on useiden mielestä ollut liki huuhaa hoitoa.
Selvinnyt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo oikeasti jo sairasta, että seksi on noin tärkeää. Joo on seksi mullekin tärkeää, mutta ei niin tärkeää, että sen takia luopuisin elämästäni.
Ja edelleen, syöpiä on monia erilaisia. Sä vain pakkomielteisesti jankutat tuosta ulkosynnytinelinten syövästä josta joku jo kirjoitti, että on harvinainen.
Niin siis kokonaisuutta emme tiedä eli vaikea tuomita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että se syöpä ei laittaisi alapäätäsi sellaiseen kuntoon? Kirurgi sentään yrittää parhaansa mukaan säästää toimintakyvyn.
Tottakai mutta ilman leikkausta voisi vielä nauttia seksuaalisuudesta hetken aikaa. En näe elämään elämisen arvoisena ilman seksuaalisuutta. ap
Siinä vaiheessa kun ihmiselle tehdään selväksi, että ilman hoitoa hän kuolee pian, aika moni ottaa hoitoa vastaan vaikka olisi ennen sairastumista ollut tuota mieltä. Itsemääräämisoikeus on toki, eli ei niitä hoitoja väkisin tehdä, mutta jos olisin lääkäri tuossa tilanteessa, niin kysyisin kyllä, että onko tämä todella potilaan aito oma halu vai vaikuttaako siinä se, että tämä kokee miesten miellyttämisen seksillä niin tärkeäksi ettei voi kuvitella elämää ilman seksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvinnyt kirjoitti:
Kyllähän niistä saa kieltäytyä jos haluaa. En kuitenkaan ymmärrä miksi joku kieltäytyisi hoidoista, jos on hyvät mahdollisuudet selvitä. Syöpä ei tarkoita automaattisesti kuolemantuomiota.
Itse en todellakaan edes harkinnut kieltäytymistä 20-vuotiaana vaan otin vastaan sytostaatit ja sädehoidon. Totta kai elämänlaatu kärsi, mutta tässä olen edelleen 43-vuotiaana. En olisi jos olisin kieltäytynyt hoidoista. Kyllä se elämänlaatu palasi kun hoidot loppuivat ja paljon olen ehtinyt elää ja tehdä. Syöpä vielä uusiutui muutaman vuoden päästä, mutta siitäkin selvisin ja aikaa tästäkin on jo yli 15 vuotta.
Toki hoidot jättivät jälkensä elimistöön, mutta ei mitään sellaista mikä suuresti tällä hetkellä vaikuttaisi elämääni.
Ulkosynnytyssyövässä joudutaan usein poistamaan klitoris. Se kyllä vaikuttaa ihan päivittäiseen elämään.
Miljoonilla naisilla ei ole klitorista ympärileikkauksen takia ja he pystyvät silti tuntemaan seksuaalista nautintoa ja jopa saamaan orgasmin muuta kautta.
Ulkosynnytinsyöpä on aika harvinainen, kun taas kohtu-, munasarja- ja varsinkin kohdunkaulansyöpä yleisempiä. En tiedä, minkä takia ap valmistautuu juuri ulkosynnytinsyöpään, kun sen todennäköisyys osua kohdalle taitaa olla melko häviävän pieni.
Nyt ei kyllä kannata sekoittaa ympärileikkausta eli silpomista tähän. Naiset, joille se on tehty, eivät nauti seksistä, koska se alapää on todella silvottu ja sen seurauksena niin kivulias, että siinä on nautinto kaukana. Kyse ei ole vain klitoriksen puuttumisesta vaan pahasti runnellusta, arpisesta ja kiristävästä kudoksesta joka repeilee aina uudestaan haavoille. Sehän on sen silpomisen ideakin, tuhota naisten seksuaalisuus, että naiset eivät enää nauttisi seksistä. Se on naisten hallitsemista ja syvää naisvihaa.
Sairauden hoidossa taas on ihan erilainen lähtökohta, siinä on pyrkimyksenä se, että potilas pystyisi elämään mahdollisimman normaalia ja kivutonta elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes satavuotias sukulaiseni kieltäytyi syöpäleikkauksesta muutama vuosi sitten. Syöpä koteloitunut, elää vieläkin.
Aikamoinen luonnonoikku.
Vanhuksilla on yleistä, että syöpä etenee hyvin hitaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvinnyt kirjoitti:
Kyllähän niistä saa kieltäytyä jos haluaa. En kuitenkaan ymmärrä miksi joku kieltäytyisi hoidoista, jos on hyvät mahdollisuudet selvitä. Syöpä ei tarkoita automaattisesti kuolemantuomiota.
Itse en todellakaan edes harkinnut kieltäytymistä 20-vuotiaana vaan otin vastaan sytostaatit ja sädehoidon. Totta kai elämänlaatu kärsi, mutta tässä olen edelleen 43-vuotiaana. En olisi jos olisin kieltäytynyt hoidoista. Kyllä se elämänlaatu palasi kun hoidot loppuivat ja paljon olen ehtinyt elää ja tehdä. Syöpä vielä uusiutui muutaman vuoden päästä, mutta siitäkin selvisin ja aikaa tästäkin on jo yli 15 vuotta.
Toki hoidot jättivät jälkensä elimistöön, mutta ei mitään sellaista mikä suuresti tällä hetkellä vaikuttaisi elämääni.
Ulkosynnytyssyövässä joudutaan usein poistamaan klitoris. Se kyllä vaikuttaa ihan päivittäiseen elämään.
Miljoonilla naisilla ei ole klitorista ympärileikkauksen takia ja he pystyvät silti tuntemaan seksuaalista nautintoa ja jopa saamaan orgasmin muuta kautta.
Ulkosynnytinsyöpä on aika harvinainen, kun taas kohtu-, munasarja- ja varsinkin kohdunkaulansyöpä yleisempiä. En tiedä, minkä takia ap valmistautuu juuri ulkosynnytinsyöpään, kun sen todennäköisyys osua kohdalle taitaa olla melko häviävän pieni.Tuossa kulttuurisessa ympärileikkauksessa ei poisteta koko klitorista vaan klitoriksen näkyvä osa, mikä kyllä sairaalloisen kamalaa sekin. Mutta mikä sinä olet määrittelemään muiden seksuaalista nautintoa? Jos joku tarvitsee hyvään elämänlaatuun koko klitoriksen niin onko se sinulta pois?
Missä oli se kohta, jossa määrittelin muiden seksuaalista nautintoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvinnyt kirjoitti:
Ulkosynnytinsyöpä on aika harvinainen, kun taas kohtu-, munasarja- ja varsinkin kohdunkaulansyöpä yleisempiä. En tiedä, minkä takia ap valmistautuu juuri ulkosynnytinsyöpään, kun sen todennäköisyys osua kohdalle taitaa olla melko häviävän pieni.Nyt ei kyllä kannata sekoittaa ympärileikkausta eli silpomista tähän. Naiset, joille se on tehty, eivät nauti seksistä, koska se alapää on todella silvottu ja sen seurauksena niin kivulias, että siinä on nautinto kaukana. Kyse ei ole vain klitoriksen puuttumisesta vaan pahasti runnellusta, arpisesta ja kiristävästä kudoksesta joka repeilee aina uudestaan haavoille. Sehän on sen silpomisen ideakin, tuhota naisten seksuaalisuus, että naiset eivät enää nauttisi seksistä. Se on naisten hallitsemista ja syvää naisvihaa.
Sairauden hoidossa taas on ihan erilainen lähtökohta, siinä on pyrkimyksenä se, että potilas pystyisi elämään mahdollisimman normaalia ja kivutonta elämää.
Mistä alapeukku? Minähän en ole sitä mieltä, että aloittajan kannattaisi kieltäytyä hoidoista, mutta niitä ei kannata verrata naisten sukupuolielinten silpomiseen. Kommentoin siis sitä, että ympärileikkauksesta puhunut antoi tästä raakalaismaisesta tavasta sen vaikutuksia vähättelevän kuvan.
Selvinnyt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siitä tekee sairasta? Eri ihmisillä on erilaiset reunaehdot hyvälle elämälle. Ei seksi ole sen pienempi syy kuin mikään muukaan. Se, että se on sinun mielestäsi sairasta, kertoo vain itsestäsi. Jokainen määrittelee itse, mikä on tärkeää elämässä ja mikä ei. ap