syöpähoidoista kieltäytyminen
Miten lääkäri suhtautuu jos ei suostu syöpähoitoihin? Jotkut syöpähoidot vaikuttavat elämänlaatuun niin merkittävällä tavalla, että potilaan elämänlaadun kannalta hän haluaa itse niistä kieltäytyä.
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän siitä saa kieltäytyä, mutta etköhän useimmat kuitenkin haluaisi parantua. Hoitamattoman syövänkin takia jossain vaiheessa elämänlaatu heikkenee.
Itse kyllä varmasti useimmissa tapauksissa ottaisin syöpähoitoa vastaan. Kuitenkin esim intiimialueen syövät jättäisin hoitamatta, sillä en todellakaan halua, että alapääni silvotaan sellaiseen kuntoon, etten saa seksuaalista nautintoa enää. Elämä ei olisi enää elämisen arvoista sen jälkeen. ap
No nyt et taida yhtään tietää, miten gynekologisia syöpiä hoidetaan tai miten seksuaalinen nautinto toimii.
Tiedän kyllä hoitolinjat ja esim ulkosynnytynsyövässä sädehoito ja leikkaus yleisiä. Molemmat tuhoaa seksuaalista nautintoa. Ja tiedän myös miten MINUN seksuaalinen nautinto toimii ja MINULLE ei ole mahdollista nauttia seksistä arpisella lyhentyneellä emättimellä ilman klitorista. Mikään muu nautinto ei elämässä korvaa minulle seksuaalista nautintoa. Ap
Mitäs sitten tekisit, jos sen emättimen täyttäisi syöpäkasvainmassa, eikä yhdyntä olisi edes mahdollista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän siitä saa kieltäytyä, mutta etköhän useimmat kuitenkin haluaisi parantua. Hoitamattoman syövänkin takia jossain vaiheessa elämänlaatu heikkenee.
Itse kyllä varmasti useimmissa tapauksissa ottaisin syöpähoitoa vastaan. Kuitenkin esim intiimialueen syövät jättäisin hoitamatta, sillä en todellakaan halua, että alapääni silvotaan sellaiseen kuntoon, etten saa seksuaalista nautintoa enää. Elämä ei olisi enää elämisen arvoista sen jälkeen. ap
Levitessään syöpä tuhoaisi intiimialueesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että se syöpä ei laittaisi alapäätäsi sellaiseen kuntoon? Kirurgi sentään yrittää parhaansa mukaan säästää toimintakyvyn.
Toisinaan se riippuu rahasta minkälaisen säästävän hoidon saa mm eturauhasen syöpään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tarvitsee kyllä päähoitoa enemmän kuin syöpähoitoja.
Niin, vieläkin naisen seksuaalisuutta vähätellään tänä päivänä.
No normaali ihminen ei mieti seksiä tuossa vaiheessa. Kyllä minullekin seksi on tärkeää mutta jos sairastuisin syöpään ottaisin kaikki mahdolliset hoidot.
kuka sinä olet määrittelemään kuka on normaali?
Normaali ihminen miettii tuleeko kuolemaan vai pysyykö elossa. Miettii miten käy perheen ja lasten, jos kuolee yms. Normaali ihminen ei mieti syöpädiagnoosin saatuaan, miten seksi sujuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä elämä?
Mitä väliä seksillä, kunhan henki pihisee. Ilmeisesti joillain on kuolleita aivosoluja jo syntyessään, jos aivoton nylkytys on elämän kohokohta.
Miten ihmeessä joku lääkärin suhtautuminen vaikuttaa päätöksiisi mitenkään? Itse päätät, ja pysyttelet muutenkin terveydessäsi ajan tasalla, ei kukaan muu sitä puolestasi tee, ja lääkäreitä varsinkaan ei kiinnosta hittojakaan.
Ystäväni kuoli syöpään, joka oli levinnyt joka paikkaan. Kerkisi asua saattokodisss 5 viikkoa ennen kuolemaa. Todellakin sai kunnon kipulääkityksen loppuun asti.
Olen itse tehnyt hoitotahtoni jossa kiellän elvytyksen, letkuruokinnan jne
En tule koskaan hoidattamaan itseäni jos ja kun syöpä iskee. Oma elämänhalu on jo aikaa sitten mennyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko todella, että alapäässä vertavuotava kukkakaali on yhtään sen nautinnollisempi kuin hoidon jälkeinen tila?
En luule. Mutta hoitamattomuus antaa viimeiset elinkuukaudet aikaa kuitenkin nauttia seksuaalisuudesta. ap
Et ole tainnut nähdä syöpäpotilaan viimeisiä kuukausia?
Ei silloin ole seksi mielessä kun huudat tuskasta ja olet välillä tajuton.Taas täällä on nämä oman elämänsä "syöpäasiantuntijat" pelottelemassa. Nykyään ei kuolla syöpäänkään huutamalla ja karjumalla, vaan potilas voidaan laittaa niin syvään nukutukseen, että sitä vaan nukkuu kunnes elämä on ohitse. Kenenkään ei tarvitse kirkua ja kärsiä. Lääkityskin on kehittynyt. Ja kaiken tämän voi itse ilmoittaa hoitotahdossa ettei käy esim. niin, että sukulaiset haluvat istua sängyn vierellä "juttelemassa" kun potilas itse ehkä haluaisi jo olla taju kankaalla.
Ja toki aikuinen ihminen saa kieltäytyä hoidoista niin halutessaan. Mutta kannattaa miettiä miksi kieltäytyisi ja kysyä lääkäriltä kaikki ne kysymykset, jotka vaivaavat mieltä.
Älä. Puhu. Paskaa. tai kauniimmin sanottuna muunneltua totuutta.
Valheillasi sinä annat aivan liian kauniin kuvan suomen kivun-ja saattohoidon tasosta ja tämä on todella törkeää käyttäytymistä.
Mainitsemaasi syvää nukutusta voidaan käyttää ainoastaan suurimpien kaupunkien sairaaloissa ja niissäkin hyvin, hyvin rajallisesti.
Ymmärrätkö mitä tämä vaatii? 24/7 anestesialääkärin ja hoitajat paikalla eli käytännössä teho-osasto tasoiset olosuhteet.
Todellisuudessa suurimmassa osassa Suomen kuntia ja kaupunkeja kuoleva potilas tungetaan johonkin vuodeosastolle kidutettavaksi hengiltä vailla alkeellisintakaan kivunlievitystä.
Suomi on todellinen kivun-ja saattohoidon kehitysmaa, alta kaiken arvostelun ja inhimillisyyden. Lähimmät vertailukohteet löytyvät varmasti jostain Afrikan valtioista, eivät yhdestäkään sivistysvaltiosta.
Lopeta välittömästi antamasta ihmisille tällaista valhellista kuvaa kivunhoidosta. Häpeä!
Mikäli Suomeen ei saada eutanasian mahdollistavaa lakia olen varautunut henkisesti tappamaan itse itseni tilanteen ollessa lohduton. En halua löytää itseäni ulvomasta tuskasta vuode-osaston komeroon tungettuna, rukoillen turhaan ylimieliseltä henkilökunnalta apua tuskiini.
Suomeen on saatava eutanasian mahdollistava laki välittömästi, laillistettu ihmisten rääkkääminen hengiltä on saatava loppumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko todella, että alapäässä vertavuotava kukkakaali on yhtään sen nautinnollisempi kuin hoidon jälkeinen tila?
En luule. Mutta hoitamattomuus antaa viimeiset elinkuukaudet aikaa kuitenkin nauttia seksuaalisuudesta. ap
Minusta sulla on aika kapea ajatus seksuaalisuudesta, mutta mikäs siinä. Itse kieltäytyisin hoidoista vasta jos kuse olisi levinneestä-varmuudella kuolemaan johtavasta sairaudesta. Tällöin eläisin mielummin loppuajan ilman hoitostressiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei silloin ole seksi mielessä kun huudat tuskasta ja olet välillä tajuton.Taas täällä on nämä oman elämänsä "syöpäasiantuntijat" pelottelemassa. Nykyään ei kuolla syöpäänkään huutamalla ja karjumalla, vaan potilas voidaan laittaa niin syvään nukutukseen, että sitä vaan nukkuu kunnes elämä on ohitse. Kenenkään ei tarvitse kirkua ja kärsiä. Lääkityskin on kehittynyt. Ja kaiken tämän voi itse ilmoittaa hoitotahdossa ettei käy esim. niin, että sukulaiset haluvat istua sängyn vierellä "juttelemassa" kun potilas itse ehkä haluaisi jo olla taju kankaalla.
Ja toki aikuinen ihminen saa kieltäytyä hoidoista niin halutessaan. Mutta kannattaa miettiä miksi kieltäytyisi ja kysyä lääkäriltä kaikki ne kysymykset, jotka vaivaavat mieltä.
Valheillasi sinä annat aivan liian kauniin kuvan suomen kivun-ja saattohoidon tasosta ja tämä on todella törkeää käyttäytymistä.
Mainitsemaasi syvää nukutusta voidaan käyttää ainoastaan suurimpien kaupunkien sairaaloissa ja niissäkin hyvin, hyvin rajallisesti.
Ymmärrätkö mitä tämä vaatii? 24/7 anestesialääkärin ja hoitajat paikalla eli käytännössä teho-osasto tasoiset olosuhteet.
Todellisuudessa suurimmassa osassa Suomen kuntia ja kaupunkeja kuoleva potilas tungetaan johonkin vuodeosastolle kidutettavaksi hengiltä vailla alkeellisintakaan kivunlievitystä.
Suomi on todellinen kivun-ja saattohoidon kehitysmaa, alta kaiken arvostelun ja inhimillisyyden. Lähimmät vertailukohteet löytyvät varmasti jostain Afrikan valtioista, eivät yhdestäkään sivistysvaltiosta.
Lopeta välittömästi antamasta ihmisille tällaista valhellista kuvaa kivunhoidosta. Häpeä!
Mikäli Suomeen ei saada eutanasian mahdollistavaa lakia olen varautunut henkisesti tappamaan itse itseni tilanteen ollessa lohduton. En halua löytää itseäni ulvomasta tuskasta vuode-osaston komeroon tungettuna, rukoillen turhaan ylimieliseltä henkilökunnalta apua tuskiini.
Suomeen on saatava eutanasian mahdollistava laki välittömästi, laillistettu ihmisten rääkkääminen hengiltä on saatava loppumaan.
Eutanasia Suomeen kansanliike on suunnitteilla, mutta sillä on kiire. Tälläkin hetkellä ympäri Suomea sadat ihmiset kärsivät suunnattomista tuskista vailla mahdollisuutta vapauttavaan ja hyvään kuolemaan.
Hävetkää kaikki eutanasian vastustajat, hävetkää syvästi. Myös te voitte joutua kohtaamaan tuskaisan ja lohduttoman lopun.
Mitä mahdatte silloin miettiä?
Selvinnyt kirjoitti:
Kyllähän niistä saa kieltäytyä jos haluaa. En kuitenkaan ymmärrä miksi joku kieltäytyisi hoidoista, jos on hyvät mahdollisuudet selvitä. Syöpä ei tarkoita automaattisesti kuolemantuomiota.
Itse en todellakaan edes harkinnut kieltäytymistä 20-vuotiaana vaan otin vastaan sytostaatit ja sädehoidon. Totta kai elämänlaatu kärsi, mutta tässä olen edelleen 43-vuotiaana. En olisi jos olisin kieltäytynyt hoidoista. Kyllä se elämänlaatu palasi kun hoidot loppuivat ja paljon olen ehtinyt elää ja tehdä. Syöpä vielä uusiutui muutaman vuoden päästä, mutta siitäkin selvisin ja aikaa tästäkin on jo yli 15 vuotta.
Toki hoidot jättivät jälkensä elimistöön, mutta ei mitään sellaista mikä suuresti tällä hetkellä vaikuttaisi elämääni.
Kun elämä on pelkkää yksinäisyyttä, selviytymistä päivä kerrallaan ja kuoleman toivomista, niin en todellakaan väen väkisin sitä halua jatkaa. Kuten sanoit, hoidot jättävät myös jälkensä elimistöön, joten elämä parantuneen syövän jälkeen olisi ihan yhtä p*skaa ja yksinäistä kuin aiemmin, mutta vähän vielä p*skempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että se syöpä ei laittaisi alapäätäsi sellaiseen kuntoon? Kirurgi sentään yrittää parhaansa mukaan säästää toimintakyvyn.
Tottakai mutta ilman leikkausta voisi vielä nauttia seksuaalisuudesta hetken aikaa. En näe elämään elämisen arvoisena ilman seksuaalisuutta. ap
Veikkaanpa että elämän arvosi saattaisivat muuttua radikaalisti siinä vaiheessa jos todettaisiin syöpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskovaiset ovat eräs eutanasian, kuten kaiken muunkin inhimillisen ja rakkaudellisen kehityksen, suurimpia jarruja. Todennäköisesti jopa kaikkein suurimpia.
Mikäli he itse haluavat kitua hengiltä, tulee heille siihen toki mahdollisuus suoda. Toisilta älkööt kuitenkaan mahdollisimman inhimillistä kuolemaa, eutanasiaa, estäkö.
Eutanasia on suurin inhimillisen rakkauden teko, jonka voit lähimmäiseesi kohdistaa siinä vaiheessa kun mikään muu ei enää toivoa ole ja kaikki on silkkaa kärsimystä.
Kuinka uskovaiset voivat olla niin julmia lähimmmäisiään kohtaan. Silkkaa pahuutta ja julmuutta.
Minkä syövän hoidosta haluat kieltäytyä? Kerro tarkemmin!
Lääkärille olet yksi potilas muiden joukossa, kaikkia hoidetaan mahdollisimman hyvin ja varmasti yritetään puhua hoitoihin jos niistä on hyötyä. Mutta aina on kieltäytyjiä, ei heitä kukaan hoitoihin pakota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin jopa sairasta, että ap:lle seksi on noin tärkeää.
Mitä sairasta siinä on? Tiedän itse, millä ehdoilla haluan elämääni elää. ap
Sopiiko kysyä, onko sinulla ap elämässäsi mitään muuta merkityksellistä kuin seksi?
On toki. Mutta ilman mahdollisuutta seksuaalisten tarpeiden tyydyttämiseen nekin asiat kalpenevat. Saan itse määritellä mitä asioita arvostan elämässä ja millä reunaehoilla elän elämääni. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta sulla on aika kapea ajatus seksuaalisuudesta, mutta mikäs siinä. Itse kieltäytyisin hoidoista vasta jos kuse olisi levinneestä-varmuudella kuolemaan johtavasta sairaudesta. Tällöin eläisin mielummin loppuajan ilman hoitostressiä.
Ei ole kapea käsitys seksuaalisuudesta mutta tiedän omat tarpeeni. Esimerkiksi itselle yhdyntäseksi ja klitoriksen ulkoisen osan hyväily ovat aivan välttämättömiä tarpeiden kannalta. Ei siihen auta se, että laajentaa näkemystä seksuaalisuudesta kun fakta on se, että minulla ihan fyysiset tarpeet ovat tuollaiset. Juuri kaltaisesi toisen ihmisen seksuaalisuuden vähättelijä on hyvin haavoittava. Mikä sinä olet sanomaan, että mistä voin saada tarpeeni tyydytettyä ja mistä en? ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tarvitsee kyllä päähoitoa enemmän kuin syöpähoitoja.
Niin, vieläkin naisen seksuaalisuutta vähätellään tänä päivänä.
No normaali ihminen ei mieti seksiä tuossa vaiheessa. Kyllä minullekin seksi on tärkeää mutta jos sairastuisin syöpään ottaisin kaikki mahdolliset hoidot.
kuka sinä olet määrittelemään kuka on normaali?
Normaali ihminen miettii tuleeko kuolemaan vai pysyykö elossa. Miettii miten käy perheen ja lasten, jos kuolee yms. Normaali ihminen ei mieti syöpädiagnoosin saatuaan, miten seksi sujuu.
mikä sinä olet määrittelemään, mikä on normaalia ja mikä ei? Jos sinun elämänlaatusi kannalta seksi ei ole tärkeätä, niin ok, ei siinä mitään. Minun elämänlaatuni kannalta se on olennaista. Ja kyllä, yhtä normaali olen kuin sinäkin. Voitko ymmärtää, että ihmiset ovat tässäkin asiassa erilaisia? ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin jopa sairasta, että ap:lle seksi on noin tärkeää.
Mitä sairasta siinä on? Tiedän itse, millä ehdoilla haluan elämääni elää. ap
Sopiiko kysyä, onko sinulla ap elämässäsi mitään muuta merkityksellistä kuin seksi?
On toki. Mutta ilman mahdollisuutta seksuaalisten tarpeiden tyydyttämiseen nekin asiat kalpenevat. Saan itse määritellä mitä asioita arvostan elämässä ja millä reunaehoilla elän elämääni. ap
Hienoa että kaltaisesi poistuvat keskuudestamme nopeasti ja kivuliaasti. Oikeasti itket roikkuen sairaalan ovenkahvassa saadaksesi kaikki hoidot.