Miehen suku kyläilee koko ajan ilmoittamatta, olenko vain itse niuho?
Muutimme kesällä miehen kotipaikkakunnalle jossa mm hänen äitinsä asuu. Ei kuitenkaan tämän naapuriin, mutta 10km säteellä asuu useampia miehen sisaruksia sekä vanhemmat. Tiesin, että kun asumme lähempänä niin kyläilyä tulee molemmin puolin enemmän, mutta homma on lähtenyt aivan lapasesta ja mua ahdistaa. Meillä käy joka päivä ilmoittamatta vieraita. Vähintään yksi miehen sukulainen paukkaa ovesta sisään, yleensä yhden saavuttua saapuu pian toinen ja kolmaskin. Ei soittoa etukäteen, ei edellisenä päivänä sopimista, ei edes ovikellon soittoa vaan ovista suoraan sisään taloon ja ilmoitus että tulin nyt kahville, mitäs te teette ja miten ole kahvia valmiina. Vierailut kestävät tunteja, eikä kyläväkeä lainkaan haittaa vaikka sanoisimme olleemme juuri päiväunilla, väsyneitä tai tekemässä jotakin akuuttia. Sukulaiset ovat ihan mukavia ihmisiä, mutta en enää edes viitsi suunnitella päivälle ohjelmaa kun tiedän että koska tahansa saattaa tulla suunnitelmiin muutos ja loppupäivä onkin kahvinkeittoa ja seurustelua. En edes aloita anopin kauhisteluista kuinka tiskit häiritsevät hänen kahvihetkeään.
Ensinnäkin tuo ilmoittamatta tuleminen. Eihän niin vaan tehdä? En koskaan kehtaisi vierailla heillä yllättäen. Tai voisiko sitä himputin ovikelloa edes soittaa? Saako teille tulla kylään kysymättä ensin? Olen tosi yksityisyydestäni huolta pitävä, omasta rauhasta nauttiva ihminen, ja vaikka pidän sukulaisista niin huomaan olevani tosi ahdistunut ja ajattelevani etten ole tässä uudessa kodissa tuntenut hetkeäkään vielä olevani kotona, kun en voi rentoutua yllätysvierailun pelossa. Soimaan itseäni, kun anopin tai miehen siskon kaartaessa pihaan huomaan toteavani ääneen että voi vattu, ei kai taas.
Miehen suvulle yllätysvierailu on ilmeisesti ihan normaalia. Mies ei pysty sanomaan äidilleen kyläilyyn ei, kokee että meidän kotimme on anopille tavallaan toinen koti koska mies on hänen lapsensa. Miten voisin hellävaraisesti, sukuriitaa sytyttämättä alkaa totuttaa heitä ajatukseen että sovitaan etukäteen kyläilyistä? Ovat muutenkin sen luontoisia, että lomareissujakaan ei saa sopia edes päivän tarkkuudella etukäteen tai alkaa ahdistaa. Pidän kovasti siitä, että vieraat kutsutaan ja heitä varten laitetaan pöytä koreaksi (KUN TIEDETÄÄN ETUKÄTEEN ETTÄ VIERAITA ON TULOSSA!) Minä en kuitenkaan pysty elämään hyvinvoivana tällaisessa tosielämän serranon perhe -parodiassa. Uskon että kyläily harvenee kunhan uutuudenviehätys häviää, mutta olen niin väsynyt että tuntuu raskaalta odottaa koska tilanne rauhoittuu itsestään. Mies kuulemma ymmärtää, mutta hänestä tuntuu pahalta jos joutuisi vetämään kyläilylle rajoja. Kuulemma voin mennä toiseen huoneeseen jos en halua seurustella. Miten, jos ruoka on hellalla kun herrasväki paahtaa kahvipöytään? Haluaisin voida vaikka keittää makaronia pikkuhoususillani keittiössä silloin kun siltä tuntuu.
En tiedä mitä nyt eniten tarvitsisin; käytännön neuvoja, myötätuntoa vai vertaistuellisia kauhukertomuksia. Ehkä kaikkia noista. Olen suhteellisen nuori vaimo ja vieraalla paikkakunnalla vieraassa tapakulttuurissa.
Kommentit (421)
Huretelii kirjoitti:
Hankittiin vp-ajanpaikka,Puskaradio toitotti toiselle, ollaan siellä.Nyt kirj.olkoot oli varoitus näin ihan kuin me ei voitaisi mennä likemmälle sukul,kylään .eikä olla käytykään olisko 2v.". **"""""""""" Viesti näin "" ja $ ovat myös lla ,,mutta. |on myös siellä"""
sen miehen veli oli myös.No kirjoitin olkoot!!Nyt ei ole näkynyt viikkoon ketään.Kesäisin pöllähti autolastillinen jos ei toinenkin.On se rankkaa ja kallista.Kerran joku puskaradio taas ilm.lähimmälle sukul.että tulossa ollaan,oli viesti kun olimme matkalla vielä."Olisi kiva nähdä oletteko jo mökillä.",en vastannut..Meitä kutsutaan kylään mutta jo viikon päästä tänne tultu.Sanoin kerran kesässä voi käydä vähän vihjailla..hirveesti tekemistä itsellä ja aika kuluu..ei mitään kokkailua ja seurustelua jaksaisi.Päivä pilalla,sitten lähtisi ajelemaan sukul.päivä menee siinä,illalla kotona..Ei jaksa,turhaa.
Tämä palsta ei ole mikään maksullinen sanomalehden pikkuilmoitus, jossa sanat täytyy lyhentää, koska vain tietty määrä merkkejä mahtuu tietyn hintaiseen ilmoitukseen. Viestistäsi ei ottanut kyllä mitään selvää.
Vierailija kirjoitti:
Antakaa vieraiden "yllättää" teidät sänkypuuhista olkkarin sohvalla/keittiönpöydällä muutaman kerran niin oppivat ilmoittelemaan tulostaan.
Siinähän saisi olla jatkuvasti seksipuuhissa, jos ei kerran yhtään osaa arvata, koska vieraat tulevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Karseita ihmisiä. Ei kenellekään mennä kylään ilman sopimista etukäteen. Kyllä nyt yksityisyys pitää olla. Pohjanmaalaiset on usein tuollaisia kuokkijoita. Tunkevat kutsumatta toisten kotiin.
Olen täysin samaa mieltä. Oulaisista kävivät meillä asumassa, syömässä ruokiani sopimatta monta päivää putkeen miehen törkysukulaiset. Olin ihan, että wtf? Ei tuu enää.
Olisit lykännyt niille ostoslistan käteen ja käskenyt käydä kaupassa.
Heisädät kuskasi puolisoni kauppaan. He vain katsenivat seiniä.
Terveisiä vaan Oulaisten lokeille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Karseita ihmisiä. Ei kenellekään mennä kylään ilman sopimista etukäteen. Kyllä nyt yksityisyys pitää olla. Pohjanmaalaiset on usein tuollaisia kuokkijoita. Tunkevat kutsumatta toisten kotiin.
Olen täysin samaa mieltä. Oulaisista kävivät meillä asumassa, syömässä ruokiani sopimatta monta päivää putkeen miehen törkysukulaiset. Olin ihan, että wtf? Ei tuu enää.
Heisädät kuskasi puolisoni kauppaan. He vain katsenivat seiniä.
Terveisiä vaan Oulaisten lokeille.
Heidäthän
Meillä miehen veli vaimoineen asuu vajaan 200 km päässä ja pariin otteeseen ovat tehneet niin, että puolivälistä matkaa ilmoittavat, että ollaan siellä reilun tunnin päästä. Ilman, että asiasta on mitään sovittu tai edes puhuttu etukäteen. Viimeksi olivat soittaneet juuri, kun olimme lähteneet harrastukseen, jossa meillä ei ole puhelimia mukana. Emme siis tienneet, että ovat tulossa. Olivat sitten odotelleet pihassa tunnin verran. Kahvit keitin, mutta en tykännyt. Huusholli tietysti siivoamatta. Ajateltiin miehen kanssa, että tehdään joskus sama kepponen heille, katsotaan, tykkäävätkö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko asuntonne lukko epäkunnossa, kun muutitte sisään? Mikä paikkakunta on kyseessä, kun siellä ei ole lukkoseppiä?
Idiootti.
Jos asuu maalla, varsinkin kesäisin ollaan koko ajan ulkona. Ei sitä kotia sitten koko ajan lukita.
Miksi? Olen asunut koko ikäni maalla opiskeluvuosia lukuunottamatta ja en ole ulkona muuta kuin silloin kun on pakko mennä jonnekin. Miksi ihmeessä olisin ulkona kun voin olla sisällä? Ja jos teen jotain työtä ulkona niin kyllä pistän oven lukkoon siksi aikaa.
Sinulla ei ole lapsia joiden kanssa olisit omassa pihassa? Tai kitke ulko-oven vieressä olevia istutuksia?
Miksi pihalla pitäisi olla istutuksia, joita pitäisi kitkeä. Me asutaan ok-talossa, jossa on 1800 m2 tontti, mutta mitään istutuksia ei ole. Raparperpuska kuoleentui pari vuotta sitten ja omenapuu kaadettiin, kun se houkutteli ampiaisia. Ei tosiaankaan olla viherpeukaloita. Lapsetkin on jo kotoa pois muuttaneita.
Me asutaan pikkukaupungin taajamarajalla ja tosiaan on ulko-ovi lukossa. Muuten sieltä tulee ovikelloa soittamatta sisään perunoiden ja mattojen myyjiä.
Vierailija kirjoitti:
Ihanko syntyperäisten suomalaisten keskuudessako tätä tapahtuu?
Tietysti. Harvemmin ne m u s l i m i pariskunnat täällä eroon päättyy, korkeintaan seuraa k u n n i a m u r h a.
Tämä on jo vanha ketju, mutta olisi mukava kuulla miten ap sai tilanteen
selvitettyä vai jatkuuko sama meno.
Jotenkin sairasta tuollainen kofeiiniriippuvuus 😲🤮
Täällä on niuhoa porukkaa! On kivaa kun sukulaiset vierailee.
Ahdistuisin kuoliaaksi!! Ei todellakaan olisi ok. Kyläilyistä sovitaan etukäteen enkä jaksa arkena mitään kyläilyjä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on niuhoa porukkaa! On kivaa kun sukulaiset vierailee.
Töissä käyvällä perheellisellä on sen verran hommia, että sopimatta ja ilmoittamatta ei tulla, eikä tyyliin ollaan tunnin päästä teillä.
Itse laittaisin oven lukkoon ja ovikello pois päältä, en avaisi ovea.
En missään nimessä voisi elää noin.
Tilanne on todella vaikea. Minun isällä oli laaja suku (Itä-Suomi) ja väkeä lappasi koko ajan sisälle ja ulos. Oli itse vielä lapsi ja ajattelin että se on ihan normaalia. Ei näille sukulaisille mahtanut mitään, he olivat osa isän elämää ja kukaan ei halunnut riitaa. Äidin onneksi muutimme kauas pois sukulaisista. Näimme heitä ehkä kerran vuodessa. En oikeastaan näe muuta vaihtoehtoa kuin paikkakunnan vaihto, jos miehesi suostuu.
Vierailija kirjoitti:
...mutta sitten minun pitää maksaa hänelle 90 000 e, jotta talo on vain minun. Siihen maksuun asti minä joko sopeudun tai lähden.
Mikä tahansa on pieni hinta siitä, että pääsee eroon narsistisesta paskiaisesta.
Omassa lapsuudessa maatilalla Pohjanmaalla oli tapana kyläillä puolin ja toisin kutsumatta ja ilmoittamatta, erityisesti kesäaikaan. Minusta oli lapsena ihanaa saada yllätysvieraita! Vierailut oli eri sorttisia kuin jos mentiin ennalta sovitusti. Yllättäen tulevat vieraat olivat ilman muuta valmiita auttamaan missä vain askareessa talonväki sattui sillä hetkellä olemaan. Miehet lähtivät auttamaan isääni ja veljiäni konehommissa, naiset jäivät leipomaan, kitkemään kasvimaata tai mitä äitini silloin olikaan puuhailemassa. Siinä touhuilun ohessa vaihdettiin kuulumiset, kunnes pidettiin yhdessä kahvitauko. Jos vierailija ei halunnut tai kyennyt auttamaan, hän vähintäänkin esteli vanhempiani lopettamasta omia töitään ja seisoskeli seurana. Vieraat myös ymmärsivät pitää vierailun sopivan lyhyenä. Oli toki paljon sellaisiakin töitä, joissa ei todella olisi voinutkaan auttaa, eikä joutanut edes rupattelemaan. Tuolloin vieraat kyllä poistuivat pian ja sovittiin samalla parempi kyläilyaika tai esitettiin vastakutsu.
Nykymaailma on erilainen, enkä enää nauti yllätysvieraista, vaikka maatilalla asun jälleen. Kulttuuri on muuttunut. Toisaalta kodin jatkuvaan ylläpitoon on vähemmän aikaa ja halua kuin omassa lapsuudessa, kun äitini siivosi lähes koko ajan. Ja toisaalta kuitenkin odotetaan kodin olevan vieraiden tullessa sisustuslehtitasoa, tai ainakin minä odotan omalta kodiltani. Haluan myös kulkea kodissani puolialastomana, meikittömänä, tukka likaisena ja sekaisena. Jos muistelen omaa äitiäni, niin hän oli aina perussiistin näköinen, mitä nyt saunan jälkeen viihtyi pelkässä kylpytakissa. Mulle kotoista on rötväillä kaikessa rauhassa, vähän samoin kuin teininä omassa huoneessa.
Joten lyhyt vastaus: EI ole ok kyläillä jatkuvasti yllättäin, ellei nimenomaisesti ole toisin sovittu.