Onko teidän mielestä ok, että vanhempainiltaan tulee mukaan myös isä- tai äitipuoli?
ja liittyy Facebook-ryhmään, jossa puhutaan lasten asioista?
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Meidän wa-ryhmässä on puhuttu leirikoulusta, siihen rahan keräämisestä. Ilmoitettu aikataulujen muutoksista lasta hakeville vanhemmille ja kyselty jotain synttärijuhlien juttuja. Kerran oli varoitus itsensäpaljastajasta. Eikö olisi hyvä, jos bonusvanhempi lasta hakiessa saisi tällaisen heti myös tietoonsa?
Mitä ihmeen salaista siellä on sellaista, mistä bonusvanhemmat ei saisi missään nimessä tietää? Eiköhän tää ole taas yksi vallankäytön väline mustasukkaisille äideille... en keksi mitään muuta selitystä.
Toivottavasti ryhmien ylläpitäjät eivät anna kiusaajalle valtaa, vaan hyväksyvät kaikenlaiset vanhemmuudet välittämään lapsesta. Sijaisvanhemmat, sateenkaariperheet, bonusvanhemmat ja vaikka mummon, jos hän lapsesta huolehtii. Voi kunpa pelkkä veri ei olisi niin tärkeää, vaan se millaisen elämän ja ihmissuhteet lapsi saa.
Jotkut 'bonusäidit' pistää nokkansa ihanjoka asiaan, mikä lapsen liittyy. En tiedä, yritetäänkö siinä esittää kumppanille vai onko päteminen vaan luonteessa. Lapseen voi liittyä paljonkin 'salaista' tai arkaluontoista tietoa, mitä ei välttämättä halua, että ex-kumppanin uusi puoliso saa tietää. Ja nämä uudet kumppanithan voi vaihtua vaikka kuinka usein. Uusi kumppani on aina ulkopuolinen. Ei sellaiselle tarvitse kaikkia lapsen henkilökohtaisia tietoja levitellä.
Sitä paitsi millainen parisuhde se on, jos se lapsen isä ei itse informoi 'bonusäitiä' näistä wa-ryhmässä kerrotuista itsensäpaljastajista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän wa-ryhmässä on puhuttu leirikoulusta, siihen rahan keräämisestä. Ilmoitettu aikataulujen muutoksista lasta hakeville vanhemmille ja kyselty jotain synttärijuhlien juttuja. Kerran oli varoitus itsensäpaljastajasta. Eikö olisi hyvä, jos bonusvanhempi lasta hakiessa saisi tällaisen heti myös tietoonsa?
Mitä ihmeen salaista siellä on sellaista, mistä bonusvanhemmat ei saisi missään nimessä tietää? Eiköhän tää ole taas yksi vallankäytön väline mustasukkaisille äideille... en keksi mitään muuta selitystä.
Toivottavasti ryhmien ylläpitäjät eivät anna kiusaajalle valtaa, vaan hyväksyvät kaikenlaiset vanhemmuudet välittämään lapsesta. Sijaisvanhemmat, sateenkaariperheet, bonusvanhemmat ja vaikka mummon, jos hän lapsesta huolehtii. Voi kunpa pelkkä veri ei olisi niin tärkeää, vaan se millaisen elämän ja ihmissuhteet lapsi saa.
Jotkut 'bonusäidit' pistää nokkansa ihanjoka asiaan, mikä lapsen liittyy. En tiedä, yritetäänkö siinä esittää kumppanille vai onko päteminen vaan luonteessa. Lapseen voi liittyä paljonkin 'salaista' tai arkaluontoista tietoa, mitä ei välttämättä halua, että ex-kumppanin uusi puoliso saa tietää. Ja nämä uudet kumppanithan voi vaihtua vaikka kuinka usein. Uusi kumppani on aina ulkopuolinen. Ei sellaiselle tarvitse kaikkia lapsen henkilökohtaisia tietoja levitellä.
Sitä paitsi millainen parisuhde se on, jos se lapsen isä ei itse informoi 'bonusäitiä' näistä wa-ryhmässä kerrotuista itsensäpaljastajista?
Siis selitä nyt, mitä niin ihmeellisen salaista tietoa näissä ryhmissä jaetaan? Olen neljässä ryhmässä, enkä vielä ole sellaista havainnut :D
Mun puolesta liittykööt lapsen kummit ja kaimat jos lapsesta huolehtivat. Ja ei nyt varmaan puhuta mistään kaksi kuukautta sitten perheeseen astuneesta nuoresta vaimokkeesta, vaan ihan uudesta pitkäaikaisesta parisuhteesta, jossa molempien uudet puolisot hoitavat perheen arkea tasapuolisesti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pahaa siinä voi olla, jos äiti- tai isäpuoli on kiinnostunut lapsen elämästä ja koulunkäynnistä? Eikö se ole vaan hyvä? Ei se vähennä biologisen vanhemman arvoa vaikka lapsella olisi useampi rakastava vanhempi.
Lapsella on tasan kaksi vanhempaa, äiti ja isä (tai nykyaikana kaksi äitiä tai kaksi isää).Ei se kenestäkään äitipuolta tai lapsen vanhempaa tee, että asuu samassa asunnossa kuin lapsi ja lapsen isä. Äitipuoleksi voi tituleerata itseään vain silloin, jos oikeasti on ottanut äidin roolin lapsen elämässä, kun oikea äiti ei vaikka siihen pysty.
Ahaa nyt ymmärrän, eli jopa tämä termi äitipuoli niin kovin häiritsee. Meillä lapsella on neljä hänestä huolehtivaa vanhempaa, kummassakin perheessä vuoroviikoin. Sinä kuitenkin päätit, ettei näin saa olla. :D
Tuo vuoroviikkosysteemi jo kertoo teidän perheestä paljon. Se ei ole lapsen kannalta hyvä asia, tietysti teidän aikuisten itsekkäiden toiveiden mukaan se on. Näköjään teidänkin perheessä pitäisi tosiaan jonkun muun päättää lapsen hyvinvoinnista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pahaa siinä voi olla, jos äiti- tai isäpuoli on kiinnostunut lapsen elämästä ja koulunkäynnistä? Eikö se ole vaan hyvä? Ei se vähennä biologisen vanhemman arvoa vaikka lapsella olisi useampi rakastava vanhempi.
Lapsella on tasan kaksi vanhempaa, äiti ja isä (tai nykyaikana kaksi äitiä tai kaksi isää).Ei se kenestäkään äitipuolta tai lapsen vanhempaa tee, että asuu samassa asunnossa kuin lapsi ja lapsen isä. Äitipuoleksi voi tituleerata itseään vain silloin, jos oikeasti on ottanut äidin roolin lapsen elämässä, kun oikea äiti ei vaikka siihen pysty.
Ahaa nyt ymmärrän, eli jopa tämä termi äitipuoli niin kovin häiritsee. Meillä lapsella on neljä hänestä huolehtivaa vanhempaa, kummassakin perheessä vuoroviikoin. Sinä kuitenkin päätit, ettei näin saa olla. :D
Tuo vuoroviikkosysteemi jo kertoo teidän perheestä paljon. Se ei ole lapsen kannalta hyvä asia, tietysti teidän aikuisten itsekkäiden toiveiden mukaan se on. Näköjään teidänkin perheessä pitäisi tosiaan jonkun muun päättää lapsen hyvinvoinnista.
Lapset toivoivat näin ja tietävät, että saavat myös halutessaan muuttaa toisen luokse. Sekin on meille kaikille ok ja voi olla tulossakin isompien kohdalla sitten :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis selitä nyt, mitä niin ihmeellisen salaista tietoa näissä ryhmissä jaetaan? Olen neljässä ryhmässä, enkä vielä ole sellaista havainnut :D
Mun puolesta liittykööt lapsen kummit ja kaimat jos lapsesta huolehtivat. Ja ei nyt varmaan puhuta mistään kaksi kuukautta sitten perheeseen astuneesta nuoresta vaimokkeesta, vaan ihan uudesta pitkäaikaisesta parisuhteesta, jossa molempien uudet puolisot hoitavat perheen arkea tasapuolisesti
Uusi pitkäaikainen parisuhde, mikä se on...? :D
Siis hetkinen, minä olen liittynyt johonkin Facebookin kouluryhmään, jossa kaikkien luokkien vanhemmat, mummit ja kummit yms mukana. Pitäisikö meidät potkia ulos sieltä, minä en ole biologinen vanhempi, vaan juurikin pahamainen kamala äitipuoli. Liityin myös tuon viereisen kunnan lastenkirppiksen ryhmään, kun lasta sinne kuskaan ja joskus sieltä saatan tehdä kivan vaatelöydön, matkalla sitten haetaan. Saanko olla tässä alueenkaan ryhmässä, jossa kierrätetään lastenvaatteita. Kääk, en tajua nyt paikkaani. :D
Exän nykyinen on myös s**na lasten koulun yleisessä Facebook-ryhmässä saamassa ilmoituksia joulujuhlasta. Olen unohtanut loukkaantua täysin, vaikka ne lapset tulivat juuri minun alapäästä ja minähän omistan jo facebookin ryhmätkin! Olin juuri laittamassa sinne ryhmiin arkaluontoisia kuvia itsestäni, mutta huh enpäs laitakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaa nyxää, eli ei sitä vanhaa parisuhdetta joka hajosi, vaan se uusi (mutta pitkään jo kestänyt).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaa nyxää, eli ei sitä vanhaa parisuhdetta joka hajosi, vaan se uusi (mutta pitkään jo kestänyt).
Lapseni bonuslapsi on itse halunnut aina, että lapseni menee mukaan. Kaikki tärkeät hankintansa ja juttunsa on aina halunnut tehdä mieluummin tyttäreni kanssa kuin oman äitinsä kanssa. Vaikka välit äitinsäkin ovat ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni bonuslapsi on itse halunnut aina, että lapseni menee mukaan. Kaikki tärkeät hankintansa ja juttunsa on aina halunnut tehdä mieluummin tyttäreni kanssa kuin oman äitinsä kanssa. Vaikka välit äitinsäkin ovat ihan ok.
Ihanaa, että on noin läheiset välit. Luulen, että omista lapsista myös yksi tulee olemaan läheisempi heidän bonusäidin kanssa. Luonteet kohtaavat erilailla, kun tämä lapsi on enemmän kuin isänsä ja äitipuoli myös samantyyppinen henkilö. En ymmärrä, miten tällainen olisi pois minulta. Jos minun lapseni saavat jotain hyvää ja tärkeää, niin oikeastaan äidinhän kuuluisi kokea saavansa jotain hyvin tärkeää - lapselle parempi elämä. Eikö sen kuuluisi olla meille kaikille pääasia äitiydessä?
En ole ehkä kauhean ripustautuva äiti sitten, kun en ymmärrä tällaista. Kasvatan parhaani mukaan kaikki rakkaat lapseni ja autan heitä tarvittaessa läpi elämän, mutta en osaa ajatella heitä omaisuutenani.
Riippuu todella paljon tilanteesta ja siitä isä/äitipuolesta.
Minun tapauksessani ex-vaimon uusi mies eli isäpuoli oli mennyt höpisemään opettajille jotain laiskoista ja tottelemattomista lapsista vaikka lasten koulutulokset ja käytös olivat hyviä. Jopa opettaja ihmetteli tätä kun juttelin hänen kanssaan jossain koulun tapahtumassa johon pääsin osallistumaan. Sanoin hänelle ettei tyypin juttuja kannata niellä purematta. Olen ikuisesti kiitollinen tälle opettajalle joka ei uskonut höpinöitä vaan teki omat päätelmät lapsista heidän toimiensa perusteella.
Joten sanoisin, että yleensä ei kannata tunkea mukaan jos olet "puoli" ja lapsilla on aktiivisesti elämässä mukana olevat vanhemmat. Jos taas lasten toinen biologinen vanhempi ei ole mukana kuvioissa niin sitten voi olla erilainen.
Lapsella on vain 1 isä ja äiti. Lapsi ei eroa jos vanhemmat eroaa? Pysyköön kotona isä ja äiti puolet! Joku tolkku asioihin sentään.
Vierailija kirjoitti:
Lapsella on vain 1 isä ja äiti. Lapsi ei eroa jos vanhemmat eroaa? Pysyköön kotona isä ja äiti puolet! Joku tolkku asioihin sentään.
Sinun perheessä voi mennä noin, meillä on neljä tasapuolisesti lasta hoitavaa vanhempaa. Ei meillä ole mitään synnytyskruunua yhden päässä ja muistutella, kuka antoi siittiöt peliin kenenkin kohdalla. :DD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oletetaan että se isä -tai vaihtoehtoisesti äitipuoli osallistuu sen lapsen ja asioidensa hoitoon niin kyllä sillä isä -tai äitipuolella on yhtälainen oikeus halutessaan osallistua vanhempainiltaan yms.
Ihmettelen tätä joiltain vanhemmilta, jotka mielellään sälyttävät velvollisuuksia sen isä -tai äitipuolen harteille mutteivät sallisi mitään oikeuksia ...
Näin juuri. Olen itse äitipuoli ja lisäksi myös biologinen äiti lapsille, joilla on äitipuoli. Oma asenne on se, että siinä ollaan kaikki vanhempia oli kenen geenejä hyvänsä ja lapsille mahdollisimman tasapuolinen elämä. Emme erottele "sun ja mun" lapsia ja olen todella iloinen, että näiden äitipuoli osallistuu aktiivisesti lasten harrastushommiin ja kouluun. Ei kyllä yhtään haittaa, jos joku muukin käy usean lapsen perheessä hoitamassa jonkin vanhempainhomman ja lääkärin. :D Ennen kaikkea hän huolehtii ja rakastaa näitä lapsia aidosti. En voisi enempää toivoa häneltä <3
Sen sijaan oman mieheni ex kokee tämän valtavaksi ongelmaksi, kun osallistuin Facen ryhmään, jossa siis lähinnä ilmoitellaan lasten synttäreistä, kadonneista lippiksistä yms. En oikein ymmärrä tätä ongelmaa asiassa, eikö ole hyvä, että minäkin voin huhuilla kadonneen repun perään heti, kun sen koululta hakiessa huomaan? :D Tai kysymys kuuluu, mitä _haittaa_ tästä olisi? Hän on yrittänyt nyt ylläpitäjiltä pyytää poistoa minulle, joten nähtäväksi jää, miten he näkevät asian. Hävettää kyllä, että olen keskellä tällaista..
Hän kokee, että ylität rajan ja valtuutesi.
Mitähän valtuuksia sinun näkemyksesi mukaan tarvitaan kadonneen repun perään huhuilemiseen?
Taitaa vain nauttia siitä, jos saa jotenkin vallalla kiusattua ja alennettua toisen "asemaa" lapsen elämässä. Unohtuu vain se seikka, että tärkein olisi se lapsi. Kyllä minuakin ärsyttää exän nyxä, kun oli mukana rikkomasta perhettämme, mutta ihan oikeasti hei... siitä on vuosia, ja mitä minä hyötyisin siitä, ettei nykyinen nainen väittäisi näistä lapsista? Loppujen lopuksi oli hyvä, että erosimme, nykyinen nainen on exälleni sopivampi. :D Pyrin kasvamaan tuosta yli, enkä jäädä jumittamaan vihaisena erosta ja kostamaan lapsilleni. En edes haluaisi antaa tälle uudelle sitä valtaa, että hän voisi katsoa naureskellen fiksumpana minun katkeraa vallankäyttöä ja kiukuttelua, vaan päinvastoin! Mieluummin olen hänen silmissään kunniallinen, reipas, älykäs ja aikuinen ihminen, kuin katkera vanha ämmä :D
Fiksua tekstiä. Päätöshän se kuitenkin on, miten toimimme itselle vaikeassa tilanteessa lapsen eduksi. Ihana lukea, että näin ajattelevia täällä on moniakin. Kunpa useampi ymmärtäisi sen, että se viisaus siitä, ettei ehkä edes ollutkaan kovin sopiva puolisonsa kanssa tulee vasta viiveellä. Tunneryöppyjen aikaan kannattaa ihan oman kunniansa takia pitää suu supussa ja antaa asioiden edetä. Itsenä vain tekee naurettavaksi. Niidenkin silmissä, jotka eivät välttämättä kehtaa vieressä mielipidettään sanoa.
Minä ainakin näen etuna sen, että lasten isällä on joku tukemassa niin isyyttään kuin perheytymistä siellä päässä. Oma lapsuuden kokemukseni on vaikea katkeran äitini ja vaikeuksia pakenevan isäni vuoksi. Olin kamalassa välikädessä, jossa pelkäsin kaiken minulle tapahtuneen kivan loukkaavan jompaa kumpaa. Ikimaailmassa en halua lasteni kärsivän kuten minä tilanteesta kärsin. Äitini sai kostonsa, mutta minun kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi minulle ok. Jos minä tai isä emme paikalle pääse, niin sitten luemme asiat wilmasta.
Hieman on katkeraa ja lapsellista touhua? :D
En ole katkera. Minä olin se jättäjä ja minulla on uusi puoliso, ei lapsen isällä. Minusta puolisoni ei kuulu hoitaa minun lapseni asioita. Ne ovat minun ja lapsen isän juttuja. Muuten on tietenkin elämässämme mukana, mutta kouluasiat kuuluu meille vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en myös ymmärrä, miten mun lasten bonusäiti vähentää minun äitiyttä? Mitä ihmettä minä siitä hyötyisin, ettei bonusäitiä kiinnostaisi lapsen asiat? En minä lapsiani mitenkään omista kuin tavaraa, joten he tekevät itse valintansa kenen kanssa ovat läheisiä, ei kukaan sitä voi VIEDÄ, mutta toki voi olla niin, että jollain lapsellani synkkaa luonteet juurikin tämän bonuksen kanssa paremmin kuin minun kanssa. Näin se olisi ollut ilman häntäkin, ettei ole aikuisena niin super läheinen, mutta sitten lapsi jää vaan kokonaan ilman tätä superläheistä vanhempaa. Nyt heillä on paremmat mahdollisuudet muutenkin, kun useampi luonne tulee siihen heistä välittämään. Minähän voitan aina, jos lapseni voittaa, koska lapsen hyvinvointi on kaikkein tärkein asia, eikä se, saanko minä jotain sairasta nautintoa asioista ja olenko minä jokin kaikkein tärkein pyhä lehmä jokaiselle lapselle. :D
Uutinen kaikkien pienten lasten vanhemmille: vaikka se pieni lapsi palvoo vanhempiaan ehdoitta pienenä, on hyvinkin yleistä, että osa lapsista kokee vanhempansa läheisiksi ja toiset ei niin läheisiksi, vaikka siis perhe olisi ollut tosi hyvä. Sama sisarussuhteissa, jotkut ovat hyvin erilaisia keskenään, eikä aikuisena tule niin hengattua. Se on aivan luonnollista. Jos äiti on todella läheinen ja on myös äitipuoli, niin sitten lapsella nyt vaan on KAKSI todella läheistä, jotka eivät mitenkään vie toiselta mitään. :D
Jotkut äidit jopa toivovat ja yritt'ävät saada lapset vihaamaan sitä uutta puolisoa ja käyttävät valtaansa minkä pystyvät, eikö teitä koskaan pistä sydämeen yhtään se tosiasia, että oma mustasukkaisuus on mennyt oman lapsen hyvinvoinnin edelle?
Tämän kun joku sanoisi ääneen bonuslapseni äidille. 🙏🏻 Bonukseni ei saa olla kanssani läheinen, vaikka olemme aina tulleet hyvin toimeen. On kurjaa seurata kipuilua vierestä ja tuntuuhan se itsestänikin pahalta.
No en ole raahannut puolisoani mukaan lasten koulun vanhempainiltoihin eikä ole ex-mieskään vienyt omaa kihlattuaan.
Wilmaa lukee tasan minä ja lasten isä, kouluun liittyvät asiat hoidamme me kaksi vanhempaa ja samoin keskustelut opettajien kanssa, sairaspoissaolot jne.
Kerran ennen koronaa otin puolisoni mukaan lasten koulun joulujuhlaan ja oli mukana saattamassa ekaluokkalaista aikoinaan ensimmäiseen koulupäiväänsä. Itsenäisesti hän ei hoida kouluasioita muuten kuin satunnaisia koulukuljetuksia, jos tarvitsee. Hänellä ei itsellään ole lapsia.
Exän uudella puolisolla on sitten taas kolmen oman koululaisensa asiat hoidettavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oletetaan että se isä -tai vaihtoehtoisesti äitipuoli osallistuu sen lapsen ja asioidensa hoitoon niin kyllä sillä isä -tai äitipuolella on yhtälainen oikeus halutessaan osallistua vanhempainiltaan yms.
Ihmettelen tätä joiltain vanhemmilta, jotka mielellään sälyttävät velvollisuuksia sen isä -tai äitipuolen harteille mutteivät sallisi mitään oikeuksia ...
Näin juuri. Olen itse äitipuoli ja lisäksi myös biologinen äiti lapsille, joilla on äitipuoli. Oma asenne on se, että siinä ollaan kaikki vanhempia oli kenen geenejä hyvänsä ja lapsille mahdollisimman tasapuolinen elämä. Emme erottele "sun ja mun" lapsia ja olen todella iloinen, että näiden äitipuoli osallistuu aktiivisesti lasten harrastushommiin ja kouluun. Ei kyllä yhtään haittaa, jos joku muukin käy usean lapsen perheessä hoitamassa jonkin vanhempainhomman ja lääkärin. :D Ennen kaikkea hän huolehtii ja rakastaa näitä lapsia aidosti. En voisi enempää toivoa häneltä <3
Sen sijaan oman mieheni ex kokee tämän valtavaksi ongelmaksi, kun osallistuin Facen ryhmään, jossa siis lähinnä ilmoitellaan lasten synttäreistä, kadonneista lippiksistä yms. En oikein ymmärrä tätä ongelmaa asiassa, eikö ole hyvä, että minäkin voin huhuilla kadonneen repun perään heti, kun sen koululta hakiessa huomaan? :D Tai kysymys kuuluu, mitä _haittaa_ tästä olisi? Hän on yrittänyt nyt ylläpitäjiltä pyytää poistoa minulle, joten nähtäväksi jää, miten he näkevät asian. Hävettää kyllä, että olen keskellä tällaista..
Hän kokee, että ylität rajan ja valtuutesi.
Mitähän valtuuksia sinun näkemyksesi mukaan tarvitaan kadonneen repun perään huhuilemiseen?
Taitaa vain nauttia siitä, jos saa jotenkin vallalla kiusattua ja alennettua toisen "asemaa" lapsen elämässä. Unohtuu vain se seikka, että tärkein olisi se lapsi. Kyllä minuakin ärsyttää exän nyxä, kun oli mukana rikkomasta perhettämme, mutta ihan oikeasti hei... siitä on vuosia, ja mitä minä hyötyisin siitä, ettei nykyinen nainen väittäisi näistä lapsista? Loppujen lopuksi oli hyvä, että erosimme, nykyinen nainen on exälleni sopivampi. :D Pyrin kasvamaan tuosta yli, enkä jäädä jumittamaan vihaisena erosta ja kostamaan lapsilleni. En edes haluaisi antaa tälle uudelle sitä valtaa, että hän voisi katsoa naureskellen fiksumpana minun katkeraa vallankäyttöä ja kiukuttelua, vaan päinvastoin! Mieluummin olen hänen silmissään kunniallinen, reipas, älykäs ja aikuinen ihminen, kuin katkera vanha ämmä :D
Fiksua tekstiä. Päätöshän se kuitenkin on, miten toimimme itselle vaikeassa tilanteessa lapsen eduksi. Ihana lukea, että näin ajattelevia täällä on moniakin. Kunpa useampi ymmärtäisi sen, että se viisaus siitä, ettei ehkä edes ollutkaan kovin sopiva puolisonsa kanssa tulee vasta viiveellä. Tunneryöppyjen aikaan kannattaa ihan oman kunniansa takia pitää suu supussa ja antaa asioiden edetä. Itsenä vain tekee naurettavaksi. Niidenkin silmissä, jotka eivät välttämättä kehtaa vieressä mielipidettään sanoa.
Minä ainakin näen etuna sen, että lasten isällä on joku tukemassa niin isyyttään kuin perheytymistä siellä päässä. Oma lapsuuden kokemukseni on vaikea katkeran äitini ja vaikeuksia pakenevan isäni vuoksi. Olin kamalassa välikädessä, jossa pelkäsin kaiken minulle tapahtuneen kivan loukkaavan jompaa kumpaa. Ikimaailmassa en halua lasteni kärsivän kuten minä tilanteesta kärsin. Äitini sai kostonsa, mutta minun kustannuksella.
Ihanaa, että täällä on myös fiksuja aikuisia ihmisiä, jotka pyrkivät näkemään yli tunteilujensa. Se on yksi asia, joka erottaa mielestäni älykkäät ihmiset tyhmemmistä. Kyky nähdä asia myös hieman kauempaa ja kyky erotella omat tunteet sivuun, kun tehdään lapseen vaikuttavia päätöksiä. Lapsi ei ole esine.
Mitä sellaisia asioita näissä ryhmissä käydään, että pitää täyttää hultajan juridiset oikeudet sinne päästäkseen? Tai biologinen vanhemmuus? Siis minulla on neljä lasta, ja tähän mennessä noissa ryhmissä käyty "missä liikkatunti on tänään" "kerätäänkö opettajalle lahjarahaa" ja kadonneen penaalin etsintää. Mitään lapsen arkaluontoisia terveystietoja tai uskontoon liittyviä päätöksiä ei tähän mennessä ole niissä käyty läpi. :D Eli mikä on se suuri salaisuus, mitä näissä ryhmissä muilla käydään läpi? Ei kai nyt kukaan järkevä ihminen muutenkaan käy missään isossa koko luokan ryhmässä läpi MITÄÄN henkilökohtaisempaa? Ei sillä, ettei niitäkin bonusvanhemmat saisi kuulla, mutta kun täällä hyperventiloidaan kauhuissaan nyt siitä, miten nämä kamalat äitipuolet astuvat varpaille yms mustasu...siis rajojen vetämistä.
Onko meillä poikkeuksellisen rauhalliset ryhmät, kun ei tosiaan ole koskaan kukaan puinut siellä käräjäoikeuden huoltajuuskiistaa vielä tai kertonut synnytystarinaansa :D
Varmaan nämä arvon biomammat osaavat sitten erityisen salaisille asioille luoda ihan omat ryhmät, niin pääsee lapsesta huolta pitävät mummot ja mammat ryhmään kuulemaan aikataulumuutoksista ja huhuilemaan niiden kadonneiden tavaroiden perään suoraan. Ihan naurettavaa, että pitäisi isäpuolen lukea aina vaimonsa puhelimesta ajankohtaiset tiedot, kun voi hyvin suoraankin ne ryhmässä lukea, jos on se joka lasta kuskaa.
Äideillä on kova omistushalu lapsiinsa.
Näin se on ja ymmärrän tämän oikein hyvin, se ratkaisee "tuomioni", miten kuitenkin käyttäytyy tunteista huolimatta. Sinähän hoidat asiaa oikein esimerkillisesti ja halauksia sinne, tunnen aivan samoin, mutta en suostu olemaan se katkera exä joka tekee hallaa perheissä.