Onko teidän mielestä ok, että vanhempainiltaan tulee mukaan myös isä- tai äitipuoli?
ja liittyy Facebook-ryhmään, jossa puhutaan lasten asioista?
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Aivan ihanaa jos näin hyviä ihmisiä on ja lapsen koulu juhliin ja iltoihin tulee muitakin lapsen kanssa tekemisissä olevia kuin vain ne biologiset vanhemmat. Ja jos vanhemmat eivät pääse niin sitten muita lapsesta välittäviä on paikalla.
Minusta tuntui kurjalta ja pahalta lapsena kun ei tullut vanhempia eikä ketään lähiomaisiakaan koulun kevät-ja joulujuhliin. Ketään tuttua naamaa ei ollut iloitsemassa eikä ketään kiinnostanut. Tuntui ihan turhalta, hävettävältä ja masentuneelta olla jossain näytelmässä kun kukaan lähipiiristä ei ollut kiinnostunut.
Mietin kans miten onnekkaita lapsia, jos heillä useampi välittävä aikuinen elämässä. Älkää äidit aina tuhotko kaikkea lapsenne ympäriltä omien tunnepurkauksien vuoksi. Kauhean raskasta elämää tuollainen :)
Minä pidän oman itsensä korottamisena ja itsetunnon pönkittämisenä, ehkä myös jonkinlaisen elämänsisällön hakemisena sitä, että halutaan mennä vanhempainiltoihin tai liittyä jonnekin koulun ryhmään, vaikka ei ole varsinainen huoltaja. Jos virallinen huoltaja hoitaa hommansa asiallisesti, oikealla tavalla vastuuta kantaen sekä myös parisuhteesta huolta pitäen, hänen panoksensa riittää, kokemusta on, eikä se yhtään vähennä puolivanhemman auktoriteettiasemaa perheessä tai että suhde ei -biologisiin lapsiin olisi jotenkin etäinen. Nämä puolivanhemmat, yleensä naiset (kai niitä miehiäkin löytyy, mutta enimmäkseen kai naisia), ottavat usein liikaa vastuuta uusperheestä ja kas kummaa, sitten muutaman vuoden päästä hyvin moni valittaa esim. erilaisilla palstoilla, kun mies ei ota vastuuta perheen arjesta, minä saan hoitaa kaiken...... Toisaalta myös opettajalla ja koululla on laillinen vastuu huolehtia oppilaan yksilönsuojasta. Monissa kouluissa tiedotetaankin, että tiettyihin koulun yhteistyökuvioihin voivat osallistua vain viralliset huoltajat. Jos kyseessä ei ole huoltaja, opettajan tehtävä on selvittää huoltajilta, onko bonusvanhemman tai isovanhemman läsnäolo heille ok. Itse ainakin olen nähnyt omassa elämässäni olevan tarpeeksi omiakin asioita hoidettavana sekä sitten tietenkin uusperhekuviot vievät oman aikansa. Minun ei tarvitse enää bonuslasteni virallisia asioita hoitaa, onneksi, sen kun tekee vastuunsa kantava perheemme toinen aikuinen ja lasten virallinen huoltaja.
Miksi ihmeessä? Pitäisikö sen uuden puolison muka jotenkin välittää edellisen liiton jämistä?
En näkisi tarvetta, jos jompi kumpi vanhemmista pääsee paikalle, mutten ymmärrä myöskään, miksei voisi osallistua. Voisin hyvin pyytää miestäni menemään, jos me vanhemmat emme pääse, ja olisin kiitollinen, jos vastaavassa tilanteessa exäni puoliso tarjoutuisi.
Ymmärrän ne vaikeat tunteet kyllä, mutta täytyy sanoa, että kokemukseni mukaan ne ovat sellaisten suhteiden seurausta, joihin liittyy paljon puhumattomuutta ja tukahdutettuja tunteita. Puhumattomuus on voinut olla toisesta tai molemmista johtuvaa, eikä siihen aina ole voinut itse vaikuttaa. Kun sitten toinen jatkaakin elämää ilman, että asioita on selvitetty, iskee katkeruus toiselle.
Tässä tilanteessa olisi hyvä muistaa, ettei todennäköisesti suhde ollut kummallekaan hyvä, eikä se muuta sitä tosiasiaa, vaikka toinen etenisi nopeastikin. Se ei siis ole mitenkään itseltä pois, jos toinen löytää jopa entistä sopivamman puolison. Se ei myöskään vähennä omaa arvoa. Asia vain on niin, ei ole mitään, mitä pitäisi toiselle kostaa. Tärkeintä on hyväksyä tapahtunut ja aloittaa oma surutyö. Katkeroitumalla estää oman onnen. Ja lasten.
Onneksi joitain sentään suojaa ymmärrys lasten hyvinvoinnista ja ehkä häpeänpelko omasta huonosta käytöksestä. Ikävä kyllä toisia ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan ihanaa jos näin hyviä ihmisiä on ja lapsen koulu juhliin ja iltoihin tulee muitakin lapsen kanssa tekemisissä olevia kuin vain ne biologiset vanhemmat. Ja jos vanhemmat eivät pääse niin sitten muita lapsesta välittäviä on paikalla.
Minusta tuntui kurjalta ja pahalta lapsena kun ei tullut vanhempia eikä ketään lähiomaisiakaan koulun kevät-ja joulujuhliin. Ketään tuttua naamaa ei ollut iloitsemassa eikä ketään kiinnostanut. Tuntui ihan turhalta, hävettävältä ja masentuneelta olla jossain näytelmässä kun kukaan lähipiiristä ei ollut kiinnostunut.
Mietin kans miten onnekkaita lapsia, jos heillä useampi välittävä aikuinen elämässä. Älkää äidit aina tuhotko kaikkea lapsenne ympäriltä omien tunnepurkauksien vuoksi. Kauhean raskasta elämää tuollainen :)
samaa mieltä. Ei lasten elämään ja hyvinvointiin saa vaikuttaa aikuisten keskinäiset ongelmat ja riidat tai sitten antaa tosi huonoa mallia ja esimerkkiä lapsenomaisella ja yksinkertaisella käytöksellään. Se ei saa olla lapsen onnesta pois jos eivät aikuiset tule toimeen keskenään.
Itsensä korostamista hoitaa oman perheen asioita, esim. bonuslapsen harrastukseen eväiden vieminen tai läksyissä auttaminen (joita usein kysytään tällaisiessa rymässä, kun lapset unohtele)? Ok... :D Olen kyllä tyytyväinen, että meillä hoidetaan kivasti kaikki yhdessä, eikä erotella mun ja sun lapsia. Niin hoitaa minun mieheni biologisia lapsiani ja minä hänen, en arjessa muista, kuka on kenen siittimestä tullut. On meillä ollut vanhempainilloissa mukana sijaisvanhemoia, isäpuolia, äitipuolia ja isovanhempia. Enpäs ole tajunnut ajatella, että he ovat siellä korostamassa itseään. Olen myös itse käynyt bonuslapsen vanhempainillassa ja pakko myöntää, etten edes erityisemmin introverttina pidä mistään vanhempainilloista, joten itsensä korostamisen syytökset ovat hieman huvittavia. Minä pääsin paremmin perheemme aikatauluista, joten minä menin. Ei siinä sen ihmeempää. Mun puolesta biomama saa kyllä hoitaa vaikka ihan jokaisen, vaikka minunkin lasten ärsyttävät vanhempainillat! Heh. :D
Lasteni äitipuoli hoitaa myös isän viikoilla kaikki lasten harrastuksiin liittyvät asiat ja kuuluu niihin ryhmiin luonnollisesti. Miksi ei kuuluisi? Ai lasten isän joka ei työltään ehdi lainkaan osallistua tuohon harrastustoimintaan, pitäisi olla siinä vöissä viestintuojana, ja minä kiukuttelisin äitipuolen ulos ryhmästä. Mikähän syy tähän mahtaisi olla? Ei suinkaan mustasukkaisuus ja vallanhimo? Omistushalu ja kiusaaminen?
Ah...onneksi on fiksumpaakin porukkaa. Ehkä me ei oteta noita ryhmiä ihan näin vakavasti sitten. :D Jotkut keksivät kyllä mitä tahansa, että saisivat kaiken äitipuolen toiminnan kuulostamaan hirviömäiseltä ja näin ollen pääsisivät kontrolloimaan sitä isän perhettä.
Vierailija kirjoitti:
Minä pidän oman itsensä korottamisena ja itsetunnon pönkittämisenä, ehkä myös jonkinlaisen elämänsisällön hakemisena sitä, että halutaan mennä vanhempainiltoihin tai liittyä jonnekin koulun ryhmään, vaikka ei ole varsinainen huoltaja. Jos virallinen huoltaja hoitaa hommansa asiallisesti, oikealla tavalla vastuuta kantaen sekä myös parisuhteesta huolta pitäen, hänen panoksensa riittää, kokemusta on, eikä se yhtään vähennä puolivanhemman auktoriteettiasemaa perheessä tai että suhde ei -biologisiin lapsiin olisi jotenkin etäinen. Nämä puolivanhemmat, yleensä naiset (kai niitä miehiäkin löytyy, mutta enimmäkseen kai naisia), ottavat usein liikaa vastuuta uusperheestä ja kas kummaa, sitten muutaman vuoden päästä hyvin moni valittaa esim. erilaisilla palstoilla, kun mies ei ota vastuuta perheen arjesta, minä saan hoitaa kaiken...... Toisaalta myös opettajalla ja koululla on laillinen vastuu huolehtia oppilaan yksilönsuojasta. Monissa kouluissa tiedotetaankin, että tiettyihin koulun yhteistyökuvioihin voivat osallistua vain viralliset huoltajat. Jos kyseessä ei ole huoltaja, opettajan tehtävä on selvittää huoltajilta, onko bonusvanhemman tai isovanhemman läsnäolo heille ok. Itse ainakin olen nähnyt omassa elämässäni olevan tarpeeksi omiakin asioita hoidettavana sekä sitten tietenkin uusperhekuviot vievät oman aikansa. Minun ei tarvitse enää bonuslasteni virallisia asioita hoitaa, onneksi, sen kun tekee vastuunsa kantava perheemme toinen aikuinen ja lasten virallinen huoltaja.
Sinä et tarvitsisi bonuslapsia ollenkaan ja ilmeiseti ovat vain rasite sinulle. En ymmärrä mitä järkeä tuollaisessa yhteisössä on elää, miksi ja mihinkä tarvitset tuollaista sivullisena oloa että otat vain siivun jostakin mikä sinulle sopii asemana jonkun perheen perustaneen miehenkö rakastajana vain kun ei ole muutakaan saanut. Melko säälittävä kohtalo.
Näin katkeria voi olla myös jättävät osapuolet.. Meillä hyvä esimerkki siitä, että vaikka miehen ex-rouva jätti mieheni toisen takia, niin hän jäi kontrolloimaan meidän perhettä minkä kerkiää. Ihan joka ikinen asia on ongelma, siis ei varmaan ole sellaista asiaa, mistä tämä nainen ei laittaisi lasta kärsimään katkeruutensa vuoksi. Olen joskus jopa miettinyt, että saisiko tämä lapsi helpomman elämän, jos lähtisin vain pois. Ei kuitenkaan ole oikein, ettei mieheni saisi olla kenenkään kanssa siksi, että exä kokee omistavansa lapsen kuin leikkikalunsa. En ole koskaan sanonut tai tehnyt hänelle mitään pahaa, ja olen yrittänyt ehdottaa tapaamista ja vaikka mitä, että välit paranisi, mutta tämä nainen jatkaa vihaansa neljättä vuotta. En voi käsittää, ja olen nähnyt mieheni ja hänen viestinnän. Sielläkään ei ole mitään "toista puolta" asiasta.
Vieläkin haaveilen, jos me kaikki voitaisiin olla vaan ystäviä eikä lapsen tarvitsisi enää jännittää. Minulla on exääni ja hänen uuteen tosi hyvät välit, vietellään lasten synttärit yhdessä ja lasteni bonusäiti on aktiivisesti mukana lasteni elämässä. Koen tämän rikkautena lapsille. Ollaan tämän naisen kanssa myös käyty yhdessä puistossa pentujen kanssa. :) Kyllä. Hän on myös lasten futisryhmässä ja varmaan löytyy facen ryhmistäkin jos alan tarkistamaan. En ole edes varma, mutta miksipäs ei.
Onko tässä muuta ongelmaa kun se että sinä et halua nähdä ex kumppania uuden kumppanin kanssa?
Ei ole ok. Vieras ihminen, joka todennäköisesti lempataan jos mies ei jaksanut perhe-elämää aikaisemminkaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko tässä muuta ongelmaa kun se että sinä et halua nähdä ex kumppania uuden kumppanin kanssa?
On toinenkin ongelma. Ei haluta suoda lapselle sitä onnea, että myös bonusäiti olisi hänelle tärkeä. Se ärsyttää, koska biomama omistaa lapsen.
Minä olin se, joka nämä asiat hoiti. Samaten lääkärikäynnit, synttäreiden järkkäilyt jne. Enkä ole katunut, minulla on ihana bonuslapsi, nykyään jo lähes kolmekymppinen. Toki tämä järjestely sopi myös hänen äidilleen, joka asui kauempana. Lapsen isä oli reissutyössä
Vierailija kirjoitti:
Itsensä korostamista hoitaa oman perheen asioita, esim. bonuslapsen harrastukseen eväiden vieminen tai läksyissä auttaminen (joita usein kysytään tällaisiessa rymässä, kun lapset unohtele)? Ok... :D Olen kyllä tyytyväinen, että meillä hoidetaan kivasti kaikki yhdessä, eikä erotella mun ja sun lapsia. Niin hoitaa minun mieheni biologisia lapsiani ja minä hänen, en arjessa muista, kuka on kenen siittimestä tullut. On meillä ollut vanhempainilloissa mukana sijaisvanhemoia, isäpuolia, äitipuolia ja isovanhempia. Enpäs ole tajunnut ajatella, että he ovat siellä korostamassa itseään. Olen myös itse käynyt bonuslapsen vanhempainillassa ja pakko myöntää, etten edes erityisemmin introverttina pidä mistään vanhempainilloista, joten itsensä korostamisen syytökset ovat hieman huvittavia. Minä pääsin paremmin perheemme aikatauluista, joten minä menin. Ei siinä sen ihmeempää. Mun puolesta biomama saa kyllä hoitaa vaikka ihan jokaisen, vaikka minunkin lasten ärsyttävät vanhempainillat! Heh. :D
Lasteni äitipuoli hoitaa myös isän viikoilla kaikki lasten harrastuksiin liittyvät asiat ja kuuluu niihin ryhmiin luonnollisesti. Miksi ei kuuluisi? Ai lasten isän joka ei työltään ehdi lainkaan osallistua tuohon harrastustoimintaan, pitäisi olla siinä vöissä viestintuojana, ja minä kiukuttelisin äitipuolen ulos ryhmästä. Mikähän syy tähän mahtaisi olla? Ei suinkaan mustasukkaisuus ja vallanhimo? Omistushalu ja kiusaaminen?
Ah...onneksi on fiksumpaakin porukkaa. Ehkä me ei oteta noita ryhmiä ihan näin vakavasti sitten. :D Jotkut keksivät kyllä mitä tahansa, että saisivat kaiken äitipuolen toiminnan kuulostamaan hirviömäiseltä ja näin ollen pääsisivät kontrolloimaan sitä isän perhettä.
Niin tai sitten kaikilla ei ole samanlaista tilannetta kuin juuri sinulla? Exän kihlattu lapsineen asuu eri paikkakunnalla kuin ex ja lapseni, eikä hoida isäviikoilla arkisin minun lasteni asioita tietenkään. Minun uusi puolisoni tekee sellaista työaikaa ettei ole avuksi koulusta hakemisessa, viemisessä, vanhempainilloissa tai harrastuskuskauksissa.
Silti näiden uusien puolisoiden pitäisi jotenkin väkisin olla mukana ties missä lapsia koskevissa koulukeskusteluissa ja tapahtumissa että sinä voisit olla leimaamatta meidät, tai siis minut.. äidin, omistushaluiseksi, kontrolloivaksi ja vaikeaksi? Ok. Tai mitä jos sinä vaan avaisit silmäsi ja ymmärtäisit, että ihmisillä on muunlaisiakin, ihan toimivia perhekuvioita, kuin sinun versiosi?
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihmisten välisistä suhteista.
Minua loukkasi äärettömän paljon aikoinaan se, että mies toi joulujuhlaan sen naisen, jonka vuoksi avioliittomme kariutui, joka muutti sisään lähes heti sen jälkeen, kun minä muutin pois.
Sun loukkaantumisesi on sun tunne, ei muiden. Tottakai puoliso (ja lasten puolivanhempi) otetaan juhliin mukaan. Aikuinen ihminen kyllä osaa käsitellä tunteensa.
Vierailija kirjoitti:
Jos oletetaan että se isä -tai vaihtoehtoisesti äitipuoli osallistuu sen lapsen ja asioidensa hoitoon niin kyllä sillä isä -tai äitipuolella on yhtälainen oikeus halutessaan osallistua vanhempainiltaan yms.
Ihmettelen tätä joiltain vanhemmilta, jotka mielellään sälyttävät velvollisuuksia sen isä -tai äitipuolen harteille mutteivät sallisi mitään oikeuksia ...
No just näin!!
Jos toinen äiti tai isä (se -puoli on ihan paska nimitys, ei mitään ihmispuolia tai puoli-ihmisiä ole) on lapsen elämässä tiiviisti ja hoitaa vanhemman roolia, niin on luonnollista että osallistuu vanhemman roolissa kaikkiin tilanteisiin. Vanhempainiltaan, terveystarkastuksiin jne.
Ap on varmaan sitten myös sitä mieltä, että jos lapsi on adoptoitu pienenä, niin vanhempainiltaan kutsutaan vaan biologiset vanhemmat? Ja jos lapsella on kaksi äitiä tai isää, niin vain se biologinen saa osallistua?
Aika kapeat ja ankarat katsannot on jollain vielä vuonna 2022.
Täällä puhutaan arkaluontoisista lapsen terveys- ja kouluasioista, jotka kuuluu vain huoltajille, mutta eikös keskustelun aiheena ollut vanhempainilta? Eihän siellä käsitellä mitään arkaluonteista tai salaista, ihan yleistä infoahan se vain on. Ihan hyvin sinne voi mennä joku muukin läheinen jos ei biovanhempi pääse, että on edes joku kuulemassa ne jutut, tai vaikka biovanhemman lisäksi jos tuntuu tarpeelliselta. Vaikka sitten isä/äitipuoli. En oikein keksi yhtään epäitsekästä syytä kieltää bonusvanhemman mukana olo. Eri asia joku yksilöity keskustelu lapsen asioista, sitä pitää miettiä tarkemmin kenelle ne asiat kuuluu ja kenellä on oikeus päättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tai sitten kaikilla ei ole samanlaista tilannetta kuin juuri sinulla? Exän kihlattu lapsineen asuu eri paikkakunnalla kuin ex ja lapseni, eikä hoida isäviikoilla arkisin minun lasteni asioita tietenkään. Minun uusi puolisoni tekee sellaista työaikaa ettei ole avuksi koulusta hakemisessa, viemisessä, vanhempainilloissa tai harrastuskuskauksissa.
Silti näiden uusien puolisoiden pitäisi jotenkin väkisin olla mukana ties missä lapsia koskevissa koulukeskusteluissa ja tapahtumissa että sinä voisit olla leimaamatta meidät, tai siis minut.. äidin, omistushaluiseksi, kontrolloivaksi ja vaikeaksi? Ok. Tai mitä jos sinä vaan avaisit silmäsi ja ymmärtäisit, että ihmisillä on muunlaisiakin, ihan toimivia perhekuvioita, kuin sinun versiosi?
Siis kuka nyt on tekemässä jotain väkisin? Tässä ryhmässä nyt lähinnä puhuttiin osallistuvista bonusvanhemmista, jotka ovat lapsen elämässä aktiivisia, eikä mistään kaukosuhteista. Meillä menee se niistä neljästä, joka pääsee. Ei siinä sen kummempaa. Välillä se olen minä - mahtava biologinen äiti kruunuineen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ok. Vieras ihminen, joka todennäköisesti lempataan jos mies ei jaksanut perhe-elämää aikaisemminkaan.
Miksi isä- tai äitipuoli olisi vieras ihminen? Hänhän asuu lapsen toisessa kodissa, eiköhän hän ole lapselle ihan tuttu. Tuskin kovin tuore puoliso olisi vanhempainiltaan menossakaan, joten kyseessä on mitä todennäköisimmin ihan vakavassa ja pitkäaikaisessa parisuhteessa lapsen vanhemman kanssa oleva. Ja toisekseen mitä niin erikoista vanhempainillassa tapahtuu ettei vähän vieraampi aikuinen saisi sitä kuulla?
Vierailija kirjoitti:
Täällä puhutaan arkaluontoisista lapsen terveys- ja kouluasioista, jotka kuuluu vain huoltajille, mutta eikös keskustelun aiheena ollut vanhempainilta? Eihän siellä käsitellä mitään arkaluonteista tai salaista, ihan yleistä infoahan se vain on. Ihan hyvin sinne voi mennä joku muukin läheinen jos ei biovanhempi pääse, että on edes joku kuulemassa ne jutut, tai vaikka biovanhemman lisäksi jos tuntuu tarpeelliselta. Vaikka sitten isä/äitipuoli. En oikein keksi yhtään epäitsekästä syytä kieltää bonusvanhemman mukana olo. Eri asia joku yksilöity keskustelu lapsen asioista, sitä pitää miettiä tarkemmin kenelle ne asiat kuuluu ja kenellä on oikeus päättää.
Samaa ihmettelen minäkin. Olen kerran käynyt neuvolassa bonuslapsen kanssa kun kukaan muu ei päässyt heittämään, ja se oli vähän hankalaa, kun en mitään synnärijuttuja osannut availla, mutta sovittiin terkan kanssa, että perustsekkaa lapsen (paino+pituus yms)ja muut asiat sitten vielä soittelee biologiselle äidilleen, jos jotain on, kun en tosiaan mitään osaa kertoa lapsen synnytyksistä ja suvun sairauksista tai tarvitse niitä muutenkaan kuulla äidin puolelta! :D Äiti kyllä sanoi, että kaikesta voi puhua minullekin, mutta joo helpompaa kysellä sitten häneltä. :) Tällaiset ymmärrän hyvin, että ihan helppoudenkin vuoksi huoltajat hoitaa mielellään ja voihan siellä tulla jotain päätöksiäkin vastaan, joita en tee. Mutta jotkut vanhepainillat?? Meillä on usein siellä mummot ja vaarit, kun ruuhkavuodet vie vanhempia usein aamupäivisin. :D En ole ikinä kuullut mitään arkaluontoista juttua niissä, puhumattakaan jostain futisharkkojen wa- ryhmien jutuista! En minäkään keksi muita, kuin itsekkäitä syitä yrittää estää lasteni bonusäitiä osallistumasta niihin...