Onko teidän mielestä ok, että vanhempainiltaan tulee mukaan myös isä- tai äitipuoli?
ja liittyy Facebook-ryhmään, jossa puhutaan lasten asioista?
Kommentit (151)
En näe näe syytä sille, että bonusvanhempi osallistuu vanhempainiltaan, mikäli kuitenkin yksi huoltaja pääsee paikalle.
Tai voihan se olla vaikka lapsen Kummisetä tai ukki, joka osallistuu vanhempainiltaan, jos kumpikaan huoltajista ei pääse tulemaan paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsensä korostamista hoitaa oman perheen asioita, esim. bonuslapsen harrastukseen eväiden vieminen tai läksyissä auttaminen (joita usein kysytään tällaisiessa rymässä, kun lapset unohtele)? Ok... :D Olen kyllä tyytyväinen, että meillä hoidetaan kivasti kaikki yhdessä, eikä erotella mun ja sun lapsia. Niin hoitaa minun mieheni biologisia lapsiani ja minä hänen, en arjessa muista, kuka on kenen siittimestä tullut. On meillä ollut vanhempainilloissa mukana sijaisvanhemoia, isäpuolia, äitipuolia ja isovanhempia. Enpäs ole tajunnut ajatella, että he ovat siellä korostamassa itseään. Olen myös itse käynyt bonuslapsen vanhempainillassa ja pakko myöntää, etten edes erityisemmin introverttina pidä mistään vanhempainilloista, joten itsensä korostamisen syytökset ovat hieman huvittavia. Minä pääsin paremmin perheemme aikatauluista, joten minä menin. Ei siinä sen ihmeempää. Mun puolesta biomama saa kyllä hoitaa vaikka ihan jokaisen, vaikka minunkin lasten ärsyttävät vanhempainillat! Heh. :D
Lasteni äitipuoli hoitaa myös isän viikoilla kaikki lasten harrastuksiin liittyvät asiat ja kuuluu niihin ryhmiin luonnollisesti. Miksi ei kuuluisi? Ai lasten isän joka ei työltään ehdi lainkaan osallistua tuohon harrastustoimintaan, pitäisi olla siinä vöissä viestintuojana, ja minä kiukuttelisin äitipuolen ulos ryhmästä. Mikähän syy tähän mahtaisi olla? Ei suinkaan mustasukkaisuus ja vallanhimo? Omistushalu ja kiusaaminen?
Ah...onneksi on fiksumpaakin porukkaa. Ehkä me ei oteta noita ryhmiä ihan näin vakavasti sitten. :D Jotkut keksivät kyllä mitä tahansa, että saisivat kaiken äitipuolen toiminnan kuulostamaan hirviömäiseltä ja näin ollen pääsisivät kontrolloimaan sitä isän perhettä.
Niin tai sitten kaikilla ei ole samanlaista tilannetta kuin juuri sinulla? Exän kihlattu lapsineen asuu eri paikkakunnalla kuin ex ja lapseni, eikä hoida isäviikoilla arkisin minun lasteni asioita tietenkään. Minun uusi puolisoni tekee sellaista työaikaa ettei ole avuksi koulusta hakemisessa, viemisessä, vanhempainilloissa tai harrastuskuskauksissa.
Silti näiden uusien puolisoiden pitäisi jotenkin väkisin olla mukana ties missä lapsia koskevissa koulukeskusteluissa ja tapahtumissa että sinä voisit olla leimaamatta meidät, tai siis minut.. äidin, omistushaluiseksi, kontrolloivaksi ja vaikeaksi? Ok. Tai mitä jos sinä vaan avaisit silmäsi ja ymmärtäisit, että ihmisillä on muunlaisiakin, ihan toimivia perhekuvioita, kuin sinun versiosi?
Ei kukaan ole sanonut että heidän pitäisi väkisin olla jossain mukana. Eihän tässä ole sivuttu sinun tilannettasi millään lailla, kun ilmeisesti teillä yksikään vanhempipuoli ei ole edes halunnut tai voinut osallistua lapsen kouluasioihin. Se on ihan ok, ei ole pakko osallistua. Mutta jos jostain syystä haluaa osallistua niin se ei vaan kuulu sille exälle tipan tippaa miten siinä toisessa perheessä nämä asiat hoidetaan, jos kuitenkin hoidetaan ja lapsi voi hyvin eikä vastusta.
Siis hyvää päivää. Nyt jotkut biologiset mammat keksivät kilahtaa jopa jostain lasten harrastusryhmän wa-ryhmästä, johon äitipuoli osallistuu, jos hoitaa ne asiat isän perheessä?? :DDD
Ihan tosi, nyt se katse peiliin! :D
Vierailija kirjoitti:
Jos oletetaan että se isä -tai vaihtoehtoisesti äitipuoli osallistuu sen lapsen ja asioidensa hoitoon niin kyllä sillä isä -tai äitipuolella on yhtälainen oikeus halutessaan osallistua vanhempainiltaan yms.
Ihmettelen tätä joiltain vanhemmilta, jotka mielellään sälyttävät velvollisuuksia sen isä -tai äitipuolen harteille mutteivät sallisi mitään oikeuksia ...
Onko vanhempainiltaan osallistuminen siis nimenomaan oikeus, ei velvollisuus?
Hoidin 19v bonuslapsen siinä samassa kuin omani, samassa taloudessa asuttiin. Hän on mulle kuin oma. Myös hänen äitinsä kanssa ollaan edelleen väleissä ja tekemisissä vaikka lapsikin on jo aikuinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ok. Vieras ihminen, joka todennäköisesti lempataan jos mies ei jaksanut perhe-elämää aikaisemminkaan.
Miksi isä- tai äitipuoli olisi vieras ihminen? Hänhän asuu lapsen toisessa kodissa, eiköhän hän ole lapselle ihan tuttu. Tuskin kovin tuore puoliso olisi vanhempainiltaan menossakaan, joten kyseessä on mitä todennäköisimmin ihan vakavassa ja pitkäaikaisessa parisuhteessa lapsen vanhemman kanssa oleva. Ja toisekseen mitä niin erikoista vanhempainillassa tapahtuu ettei vähän vieraampi aikuinen saisi sitä kuulla?
Jep. Meillä ainakin bonusäiti on ihan yhtä tuttu kasvo vuoroviikkolapsille kuin minäkin, joka olen biologinen äiti! :D Jotkut eivät taida tätä oikein kestää... En vaan ymmärrä, miten bonusäiti voisi viedä minulta äitiyden tai minä hänen rooliansa myöskään? Ei ole kumpikaan toisiltaan pois.
Niinpä. Ei kukaan vähennä toisen äitiyttä. Bonusäiti on kuin aikuinen kaveri tai täti. T. Bonusäiti :)
Ei mekään nyt nelistään kaikki osallistuta lasteni iltamiin yms, mutta meidän perheessä me päätetään kumpi ehtii osallistua ja isän perheessä he päättävät kumpi heistä osallistuu. Usein sovitaan YHTEISESSÄ WA-RYHMÄSSÄ APUAAAA!!!! :D että kuka yksi meistä ehtii parhaiten. Ei minulla ole mitään valtaa komennella lasteni isän perhettä ja jos sieltä hänen vaimo pääsee osallistumaan, niin isä on tämän lopullisen päätöksen huoltajana tehnyt. Samoin minä voin huoltajana valtuuttaa aviomieheni menemään kuuntelemaan ne asiat.
Ei ole onneksi tarvinnut kitistä kumpaankaan suuntaan tai kontrolloida toistemme perheitä. :D Ihan tajuttoman lapsellista touhua... Oikein haluatte huudella, miten katkeria olette. Yrittäisitte edes peittää sen ja käyttäytyä kunniallisesti. Tehkää paremmin. Lapset kärsii tuosta.
Vierailija kirjoitti:
Hoidin 19v bonuslapsen siinä samassa kuin omani, samassa taloudessa asuttiin. Hän on mulle kuin oma. Myös hänen äitinsä kanssa ollaan edelleen väleissä ja tekemisissä vaikka lapsikin on jo aikuinen
Arvostan :)
Vuonna 2022 saa lapsi itse valita sukupuolensa. Äiti ei ole enää biologinen äiti pelkästään vaan äidiksi voi kutsua itseään kuka tahansa lapsen isän kommuunissa majaileva naisoletettu. Oikeasti nuo härskit perheenrikkojat tuppautuvat lapsen vanhempainiltoihinkin, varmaan esittäytyvät siellä jopa lapsen vanhempana. Huh huh sanon minä. Lapsia käy sääliksi kun kotiin muuttaa isän kaveri Maija lapsineen ja itse joutuu joka viikko reppureissulaisena vaihtamaan majapaikkaa. Äitinä pitäisi kaikki pka niellä tuosta vaan.
Ai niin tuli mieleen vielä
Mun lasten isä kysyi kerran lupaa siihen, saako uusi vaimo osallistua koulun kevätjuhlaan. Mun palaute hänelle oli se, että minusta on aika loukkaavaa vaimoasi kohtaan, että kysyt exältäsi lupaa siihen, että lasten bonusäiti osallistuisi juhlaan, johon hänellä on ihan samat oikeudet kuin minullakin ja muutenkin perheissä päätetään näistä perheen sisäisesti. Hyvässä hengessä siis sanoin tämän, ja tämän jälkeen ollaan voitu elellä sulassa sovussa ilman typerää kontolloimista tai vastaavaa. En halua tuolle bonusäidille sellaista oloa, kuin hänen perheensä ei olisi hänen perhe ja exä komentelisi heillä kotona. Haluan, että hän kokee olevansa aivan tasavertainen aikuinen siellä, tai mitä ikinä nyt perheenä päättävätkin. Ei minulla ole mitään valtaa mihinkään niin kauan, kuin kukaan nyt ei lapsiani siellä piekse :D
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 2022 saa lapsi itse valita sukupuolensa. Äiti ei ole enää biologinen äiti pelkästään vaan äidiksi voi kutsua itseään kuka tahansa lapsen isän kommuunissa majaileva naisoletettu. Oikeasti nuo härskit perheenrikkojat tuppautuvat lapsen vanhempainiltoihinkin, varmaan esittäytyvät siellä jopa lapsen vanhempana. Huh huh sanon minä. Lapsia käy sääliksi kun kotiin muuttaa isän kaveri Maija lapsineen ja itse joutuu joka viikko reppureissulaisena vaihtamaan majapaikkaa. Äitinä pitäisi kaikki pka niellä tuosta vaan.
Varmaan teillä wt-piireissä ihan uusi juttu, että valtaosa normaaleista eroperheistä ei koostu perheenrikkojista, vaan ero on tapahtunut ihan sivistyneesti vanhempien yhteisestä päätöksestä...
Vierailija kirjoitti:
Mun lasten isä kysyi kerran lupaa siihen, saako uusi vaimo osallistua koulun kevätjuhlaan. Mun palaute hänelle oli se, että minusta on aika loukkaavaa vaimoasi kohtaan, että kysyt exältäsi lupaa siihen, että lasten bonusäiti osallistuisi juhlaan, johon hänellä on ihan samat oikeudet kuin minullakin ja muutenkin perheissä päätetään näistä perheen sisäisesti. Hyvässä hengessä siis sanoin tämän, ja tämän jälkeen ollaan voitu elellä sulassa sovussa ilman typerää kontolloimista tai vastaavaa. En halua tuolle bonusäidille sellaista oloa, kuin hänen perheensä ei olisi hänen perhe ja exä komentelisi heillä kotona. Haluan, että hän kokee olevansa aivan tasavertainen aikuinen siellä, tai mitä ikinä nyt perheenä päättävätkin. Ei minulla ole mitään valtaa mihinkään niin kauan, kuin kukaan nyt ei lapsiani siellä piekse :D
Lapsillasi on fiksu isä kun kysyi. Arvostan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsillasi on fiksu isä kun kysyi. Arvostan.
No hän ei todellakaan tarvitse lupaa minulta, eikä minulla ole mitään asiaa tuollaista estää. Tai en keksi yhtäkään epäitsekästä syytä. No, samapa tuo, kiitin kyllä, mutta muistutin rajoista. Perheet tekevät omat päätökset ja ex kiitti minua siitä, etten ole hirviö-ex :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan teillä wt-piireissä ihan uusi juttu, että valtaosa normaaleista eroperheistä ei koostu perheenrikkojista, vaan ero on tapahtunut ihan sivistyneesti vanhempien yhteisestä päätöksestä...
Tuota nyt ei usko Erkkikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko oikeasti piirejä, joissa erot on tapahtuneet perheenrikkojien voimasta tyypillisestikin?
En tunne yhtäkään tällaista. Pettämisiä siis on joitain, mutta eivät nämä miksikään bonusvanhemmiksi ole jääneet...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko oikeasti piirejä, joissa erot on tapahtuneet perheenrikkojien voimasta tyypillisestikin?
En tunne yhtäkään tällaista. Pettämisiä siis on joitain, mutta eivät nämä miksikään bonusvanhemmiksi ole jääneet...
Onhan näitä. Miehillä on yleensä uusi jo katsottuna eron aikaan. Tiedän useita. Monesti ovat komeita ja/tai varakkaita miehiä.
Itseäni lähinnä myhäilyttää seurata taustalta, kuinka ex-mies on onnistunut ulkoistamaan niin monia lapsenhoidollisia asioita uudelle kumppanilleen. (Se joidenkin miesten kyky ulkoistaa asioita!) Tulee niin deja vu niistä ajoista, kun ydinperheessä vastuu oli lähes täysin minulla. Ei tainnut ex käydä kertaakaan vanhempainillassa. Lapset olivat sentään omiani, nyt toinen hoitaa meidän lasten asioita puhtaasti rakkaudesta mieheen.
No, tässähän oma taakkani on vain pienentynyt. Toivottavasti tämä uusi kumppani ei joskus katkeroidu tilanteesta.
En ole itse äitipuoli, mutta kaverin bonusäiteilyä vierestä seurannut. Ja kyllä niitä kriisejä saa kaikesta väännettyä. Usein myös siksi, että sen nyxän on pakko larpata äitiä ja tunkea esim vanhempainiltoihin, jotka mielestäni ovat lähinnä lapsen biovanhempien/huoltajien juttu. Sanoinkin tästä kaverille, ettei mun mielestä hänen paikka ole mennä sinne mukaan. Se on mielestäni lähinnä infotilaisuus niille, jotka ovat lakisääteisessä vastuussa lapsen koulunkäynnistä.
Sen sijaan mun mielestä joulujuhlat, kevätjuhlat, esiintymiset, kisat, valmistujaiset ym jutut on ehdottomasti paikkoja joihin nyxä voi osallistua. Mun pieneen päähäni ei mahtunut miksi kaverin miehen ex niin kovasti vastusti sitä, että kaveri tulisi näihin paikkoihin kannustamaan lasta.
Vierailija kirjoitti:
En ole itse äitipuoli, mutta kaverin bonusäiteilyä vierestä seurannut. Ja kyllä niitä kriisejä saa kaikesta väännettyä. Usein myös siksi, että sen nyxän on pakko larpata äitiä ja tunkea esim vanhempainiltoihin, jotka mielestäni ovat lähinnä lapsen biovanhempien/huoltajien juttu. Sanoinkin tästä kaverille, ettei mun mielestä hänen paikka ole mennä sinne mukaan. Se on mielestäni lähinnä infotilaisuus niille, jotka ovat lakisääteisessä vastuussa lapsen koulunkäynnistä.
Sen sijaan mun mielestä joulujuhlat, kevätjuhlat, esiintymiset, kisat, valmistujaiset ym jutut on ehdottomasti paikkoja joihin nyxä voi osallistua. Mun pieneen päähäni ei mahtunut miksi kaverin miehen ex niin kovasti vastusti sitä, että kaveri tulisi näihin paikkoihin kannustamaan lasta.
Näin erolapsen näkökulmasta sanoisin, että usein lapselle on tärkeintä, että omat vanhemmat ovat siellä kannustamassa. Erolapset ovat myös mestarillisia tulkitsemaan vanhempiensa sanatonta viestintää ja tunnetiloja. Jos uuden kumppanin läsnäolo on vaikea toiselle vanhemmalle, niin lapsi kyllä aistii sen (vaikkei vanhempi sanoisi mitään), ja lapsellekin voi olla helpompaa, jos uusi kumppani ei ole mukana.
Itse muistan ylppäreistäni lähinnä sen jäätävän tunnelman, kun molemmat vanhempani toivat juhliin uudet kumppaninsa. Kaikki varmaan tsemppasivat ja tekivät parhaansa, mutta vielä 20 vuotta myöhemmin muistan sen, kuinka piinaava tilanne oli. Itselle olisi riittänyt ne omat vanhemmat.
Ja ei muuten 20 vuotta myöhemmin ole samat bonusvanhemmat enää kuvioissa.
Jep. Meillä ainakin bonusäiti on ihan yhtä tuttu kasvo vuoroviikkolapsille kuin minäkin, joka olen biologinen äiti! :D Jotkut eivät taida tätä oikein kestää... En vaan ymmärrä, miten bonusäiti voisi viedä minulta äitiyden tai minä hänen rooliansa myöskään? Ei ole kumpikaan toisiltaan pois.