Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teidän mielestä ok, että vanhempainiltaan tulee mukaan myös isä- tai äitipuoli?

Vierailija
02.09.2022 |

ja liittyy Facebook-ryhmään, jossa puhutaan lasten asioista?

Kommentit (151)

Vierailija
141/151 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole itse äitipuoli, mutta kaverin bonusäiteilyä vierestä seurannut. Ja kyllä niitä kriisejä saa kaikesta väännettyä. Usein myös siksi, että sen nyxän on pakko larpata äitiä ja tunkea esim vanhempainiltoihin, jotka mielestäni ovat lähinnä lapsen biovanhempien/huoltajien juttu. Sanoinkin tästä kaverille, ettei mun mielestä hänen paikka ole mennä sinne mukaan. Se on mielestäni lähinnä infotilaisuus niille, jotka ovat lakisääteisessä vastuussa lapsen koulunkäynnistä.

Sen sijaan mun mielestä joulujuhlat, kevätjuhlat, esiintymiset, kisat, valmistujaiset ym jutut on ehdottomasti paikkoja joihin nyxä voi osallistua. Mun pieneen päähäni ei mahtunut miksi kaverin miehen ex niin kovasti vastusti sitä, että kaveri tulisi näihin paikkoihin kannustamaan lasta.

No onhan se kiusallista. Lapsen kavereiden vanhemmat ihmettelee kuka on Jere-Jasminin isän uusin hoito.

Vierailija
142/151 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta oli opettajana kerran mahtavaa nähdä yhdeltä oppilaalta neljä aikuista vanhempainillassa, samassa pöydässä istumassa. Toisaalta kyllä mietin, onko mulla nyt mitään niin tärkeää annettavaa, että heidän kaikkien kannatti käyttää tunti elämästään siihen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/151 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsen vanhempainillassa yhden lapsen vanhemmista oli mukana kaksi naista. Ensi

ajattelin että ovat pariskunta, mutta saattoihan se toinen olla isän nyxäkin, ainakin puhuivat että lapsi käy vuoroviikoin isällään. Ja yksi näytti sille että voisi olla lapsen mummo, mutta voihan se olla vaan vanhemman puoleinen äiti. Joka tapauksessa varmaan aika sama kuka sen lapsen asioita on kuuntelemassa kunhan se on joku, joka välittää lapsesta ja kertoo ne tiedot sitten eteenpäin niille joita asiat koskee. Perheitä ja tilanteita on niin erilaisia, on kovin kapeakatseista ajatella että vain biologinen vanhempi voisi lapsen asioita hoitaa.q

Vierailija
144/151 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eronneella vanhemmalla on hyvin vähän valtaa sanella, mitä siellä toisessa kodissa tapahtuu ja miten toinen vanhempi haluaa lapsiaikansa järjestää. Voihan sitä siis yrittää kontrolloida exäänsä edelleen, mutta ei ole mitään velvollisuutta tehdä niinkuin ex sanoo. Jos perhe päättää että äitipuoli menee vanhempainiltaan eikä isä, niin sitten se on heidän päätöksensä. Jos isä jättää lastensa hoidon kokonaan äitipuolelle tai vaikka omalle äidilleen, niin eipä sillekään oikein mitään voi, vaikka toki se on kurjaa lapselle. Kehittämällä riidan jostain vanhempainillassa tai fb-ryhmistä ei aiheuta mitään muuta kuin mielipahaa.

Vierailija
145/151 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aplle on hyvät välit tärkeät lapsen toiseen vanhempaan, niin miksi siellä ryhmässä on pakko olla ja vanhempainiltaan mennä, kun se selvästikin aiheuttaa ihan turhaa kitkaa?

Vierailija
146/151 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, riippuu tilanteesta.

Jos kyseessä on uusperhe jossa bonusvanhempi osallistuu muutenkin lapsen arkeen, homma on vakaalla pohjalla ja biovanhempien ero ns. taputeltu ja käsitelty, on ok osallistua. Mutta ymmärrän kyllä että  harmittaa, jos ero on tuore ja vanhempainiltaan pälähtää joku uusi nyxä leikkimään vanhempaa.

Tilannetajua ja empatiaahan nämä kuviot vaativat. Tottakai on vain ja ainoastaan positiivinen asia, jos lapsella on elämässään monta rakastavaa ja huolehtivaa aikuista. Mutta aika paljon on nähty niitäkin juttuja, joissa eronnut aikuinen (yleensä mies) alkaa leikkiä perhettä uuden tyttöystävän kanssa ihan kaikin tavoin väärillä premisseillä ja liian aikaisin. Ja kyllä, olen itsekin nuorena ollut se uusi vaimo. Jälkeen päin (ja vähän aikuisempana) ajattelen, että olisi pitänyt kunnioittaa enemmän sen ex-vaimon tunteita. Tarkoitin hyvää ja ajattelin ihan aidosti lapsen etua, mutta olisin kyllä voinut osoittaa vähän enemmän hienotunteisuutta ja ymmärrystä. Eli joo, ihan missä vaan tilanteessa ei kannata tunkea sinne vanhempainiltaan. 

Vierailija
147/151 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi kävi kouluun tutustumisessa bonusisänsä kanssa. Lapsella on myös hyvä ja osallistuva isä, mutta sekä hänellä, että minulla oli aikatauluhaasteita. Kumpikaan, lapsi tai bonusisä, ei korjannut tilaisuuden aikana, ettei ole isä. Tästä on jo pari vuotta aikaa ja mitään pahaa asiasta ei seurannut. Onneksi exäni ei ollut pikkummainen vaan pikemminkin kiitollinen avusta.

Vierailija
148/151 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hämmästynyt miten mustasukkaisia aikuiset ihmiset ovat rooleistaan.

Vierailija
149/151 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä vanhempainillassa oli oppilaan täti, jonka luona oppilas asui.

Myös sijaisvanhempia on usein vanhempainilloissa.

Vierailija
150/151 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs siinä tilanteessa, kun äiti ja isäpuoli erosivat, ja isäpuolesta tuli lapsen lähivanhempi? Tällaisenkin tapauksen olen tavannut. Siinäkin tapauksessako vanhempainiltaan olisi pitänyt mennä niiden biologisten vanhempien, joita ei voisi vähempää lapsen asiat kiinnostaa, ja isäpuoli, joka lapsen asioista huolehti, ei olisi saanut vanhempainiltaan osallistua?

Vierailija
151/151 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikin tullut ihan kuka tahansa tuttu mutta kun ei tullut ketään. Yksin sai katsella koulun esiintymislavalta ihan vieraita ihmisiä ja yksin sai lähteä kävelemään kotiin. Koko ala-aste aikana ei koskaan ketään kevät- ja joulujuhlissa.

Arvostan ihan ketä tahansa joka niin paljon lapsesta välittää että vaivautuu koulun juhliin ja vaikka kysyy että pääseekö hän sinne esim. jos vanhemmista ei kumpikaan pääse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä