Voi kunpa tietäisin, kannattaako niitä lapsia tehdä
Olen ollut parisuhteessa lähemmäs 7 vuotta miehen kanssa, joka haluaa ehdottomasti lapsia. Olemme molemmat noin 30-vuotiaita. Itse vielä epäröin lapsiasiaa, koska en tiedä, onko minusta vanhemmaksi.
En myöskään ole varma, haluanko lapsia omasta tahdostani vai siksi, että en tahdo erota ja tuottaa miehelleni pettymystä.
Näen kyllä lapsissa paljon hyviä puolia. Lapsi antaisi elämälle ihan uudenlaisen merkityksen ja sisällön.
Rakastaisin lasta varmasti ja lapsikin todennäköisesti rakastaisi minua. Pelkään maailmassa eniten yksinäisyyttä joten olisi ihanaa, että ympärillä olisi rakastavia ihmisiä, oma perhe. Lapsen kasvua ja kehitystä olisi varmasti myös mielenkiintoista seurata. Näen itsessäni monia äidillisiä piirteitä ja voisin olla aika hyväkin huolehtimaan lapsesta. Tykkään myös tavallaan tehdä kotitöitä, laittaa ruokaa, leikkiä, pelata yms. eli varmaan viihtyisinkin lapsiperhearjen keskellä.
Saattaa olla, että lapsista olisi seuraa myös sitten, kun ne ovat jo lentäneet pesästä (tämä ei tietenkään ole hyvä syy tehdä lapsia). Ainakin itselläni oli hyvä lapsuudenperhe ja käyn edelleen usein vanhempieni luona, vaikka asun kaukana ja muutin pois kotoa jo kymmenen vuotta sitten. Ja esimerkiksi oma isäni ja tätini hoitivat vanhan äitinsä asioita viimeiseen asti. En tiedä miten mummoni olisi pärjännyt ilman lapsiaan, ainakin hänellä olisi ollut paljon yksinäisempi vanhuus. Itse olen vieläpä ainut lapsi, niin ei ole sisarusten lapsiakaan huolehtimassa minusta sitten kun olen vanha.
Moni asia lapsenhankinnassa kuitenkin ahdistaa. On ihan absurdia ajatella, että olisin 24/7 vastuussa toisesta ihmisestä. Ja tämä vastuu jatkuu 18 vuotta tai käytännössä koko loppuelämän. Se on todella iso sitoumus.
Lasta ei voi peruuttaa, sitä ei voi vaihtaa niin kuin työpaikkaa tai koulua. Entä jos lapsi syntyykin vammaisena? Tai jos lapsi sairastuu vakavasti? Jos se on erityislapsi tai muuten vain hankala tapaus? Tietysti rakastaisin lasta oli se millainen tahansa, mutta olisi todella raskasta sekä vanhemmalle että lapselle itselleen jos lapsella olisi esim. jokin vaikea sairaus. Tai entä jos itse sairastun? Jos puoliso sairastuu? Mitä sitten käy? Elämässä kai täytyy ottaa riskejä, mutta olen siinä asiassa todella huono. Ahdistaa kun ei tiedä, mitä tuleman pitää.
Stressaan ja ahdistun monista asioista. Kehittelen kauhuskenaarioita ja murehdin asioita, joita ei välttämättä koskaan tule tapahtumaan. Olisin varmaankin ylihuolehtivainen äiti. Tuntuu, että mulla on jokin ahdistuneisuushäiriö. Lisäksi on diagnosoitu sosiaalisten tilanteiden pelko ja pakko-oireinen häiriö. Molemmat ovat kyllä suht lieviä ja käyn terapiassa. En voi silti olla miettimättä, miten hankalaa elämä olisi lapsen kanssa, kun jo nyt monet arkisetkin sosiaaliset tilanteet jännittävät niin paljon. Pakko-oireinen häiriö taas näkyy elämässäni bakteerikammona ja liiallisena käsienpesuna.
Mulla on myös useampi autoimmuunisairaus ja muitakin fyysisiä vaivoja. En haluaisi todellakaan tulla raskaaksi tai synnyttää, ettei tulisi enempää ongelmia. Enkä tietenkään haluaisi, että omat terveysongelmat vaikuttaa lapseen negatiivisesti tai periytyy lapselle.
Luonteeltani olen rauhaa rakastava erityisherkkä introvertti. Kuormitun helposti, tarvitsen paljon omaa tilaa ja hiljaisuutta. Ärsyynnyn lasten itkusta ja huudosta. Voisin kuvitella itseni vanhemmaksi, jos olisin työtön (kuten olenkin tällä hetkellä) tai jos tekisin jotain osa-aikatyötä, mutta miten selviäisin, jos olisin kokopäivätyössä ja sen jälkeen pitäisi vielä huolehtia lapsista ja kotitöistä ilman omaa aikaa?
Kommentit (109)
Tee ne lapset ap. En edes lukenut koko sepustusta mutta ainoa ongelmasi on liika analysoiminen ja täydellisyyden tavoittelu. Siihen paras lääke on lapset, niin opit olemaan rennommin ja opit ymmärtämään että asiat sujuvat myös vaikka kaikki ei olisi täydellistä.
Lasten kasvatus ja hoitaminen ei ole suoritus, vaan siinä on ihan muut asiat tärkeitä. Koska pelkäät yksinäisyyttä, omat lapset ovat sinulle tarpeen. Miehesi on selvästi oikeaa isäainesta. Aluksi riittää kun lapsi saa riittävästi oikeanlaista ravintoa ja unta, sitten riittää kun se saa lisäksi leikkiä sekä oppii puhumaan. Sen jälkeen vain katsot, että lapsi saa leikkikavereita ja kuljetat sitä paikasta toiseen. Jossain vaiheessa helpottaa ja sinulla onkin aikuinen lapsi. Jos olet hoitanut osasi hyvin, saat seuraa loppuelämäksesi ja jossain vaiheessa lapsenlapsia. Aina tietysti voi sattuma puuttua peliin, mutta noin se yleensä menee ilman mitään ihmeellisiä suorituksia.
Ja muista kasvattaa lapset ajattelemaan asioita kestävän kehityksen kannalta, niin et edes kuormita ympäristöä lastenhankinnalla.
Kasva aikuiseksi ja Sinä aloitteen tekijä älä koskaan tee lapsia.
Ei kukaan ole etukäteen valmis vanhemmaksi, siihen kasvetaan kun tilanne sitä vaatii. Kyllä luonto sen järjestää.
Toki on olemassa yksilöitä, jotka eivät missään tilanteessa kykene normaaliin vanhemmuuteen ja jos osaa tunnistaa itsensä sellaiseksi etukäteen, niin se on aina positiivista ja säästää inhimilliseltä kärsimykseltä.
Sinulla on jonkinlaisia ongelmia joiden et soisi periytyvän lapselle, mikä on hieno ajatus. Mutta et kuulosta kuitenkaan kykenemättömältä huolehtimaan ja rakastamaan.
Jos noin paljon huolettaa niin ei varmaan kannata. Elä omaa elämääsi ihan rauhassa, ilman lapsia. Ahdistushäiriö ja vanhemmuus ovat huono yhdistelmä.
Minä kans funtsin mitä tässä tekee ja biologinen klo tikitti hurjaa vauhtia. Ei ollut miestäkään, meni n pari vuotta ja löysin miehen ja ajattelin että tuon kanssa haluan. Menihän siinä muutama vuosi, mies sai tavallaan shokin, sanoin että ota tai jätä. Jäihän tuo ja ero tuli muutamia vuosia myöhemmin. Paljosta olisin jäänyt paitsi, Kiitos Naistenklinikka, hienosti meni.
Toivottavasti ei tehny. Ei ne nyt niin ihmeellisiä oo.
Ihan aiheellinen kysymys. Vauvavaiheessa yllätti se, etten välttämättä saman päivän aikana saanut syötyä rauhassa, käytyä suihkussa, kaupassa, tehtyä ruokaa. Mies oli reissutöissä ja lapsi vaativaa, mahanpuruista kärsivää sorttia. Miehen reissutyökin astui kuvioon vasta lapsen synnyttyä. (Ero tuli myöhemmin, koska mies ei halunnutkaan perhe-elämää elää.)
Turvaverkkoni koostuu työssäkäyvistä, perheellisistä ihmisistä. Sain apua, jotta pääsin itse esim. hammaslääkäripäivystykseen. Mutta kaikki lapsen sairastelut, keskellä päivää olevat vasukeskustelut ja neuvolat minä hoidin yksin. Tuntui,etten töissä ollut täyttä kuukautta koskaan eikä se kovin paljoa pieleen menee. Siitä jäi tunne, että aina on tai tulee jotain. Se todellisuus oli kaukana siitä kuvitelmasta, että joskus ollaan vähän kipeenä ja sitten taas normaali arki jatkuu. Meillä meni toisinpäin.
Kouluikäisen kanssa oli/on helpompaa, mutta yhtäkkiä elämässä on liuta lapsen kavereita. Hyvä kun kavereita on, mutta kyllä se minua rajoitti, jos kotona pyöri eka-tokaluokkalaisia. Lapsi olisi itsekseen pärjännyt hetken, mutta en minä halunnut että kotona on vieraita, pieniä lapsia ilman että olen paikalla.
Nyt lapsi on jo vähän isompi. En minä siltikään voi lähteä vapaapäivää viettämään oman mieleni mukaan. Ei sellaista ajattele etukäteen. Sitä katsoo muiden lapsia, kun ne kulkee itsekseen ja on ulkona kaveriporukalla. Jää vaikutelma, että isojahan nuo on. Tavallaan, mutta senikäisistä kantaa huolta. Se vanhemman vastuu on aina läsnä.
Joku mainitsi lapsenlapset. Olen tätä miettinyt, että mitä jos lapseni joskus perustaa perheen. Minä en aio olla mummon roolissa. Miten sellaista voi omalle lapselleen sanoa? Rakastan häntä ja hän varmasti rakastaisi lastaan, mutta minä en halua rakastaa enää yhtään lasta. Se ottaa liikaa.
-ei ap