Pääkaupunkiseudulla asuva työtön: Mikset ryhdy vartijaksi?
Vartijoista on nyt huutavaa pulaa etenkin Helsingissä. Firmat kouluttaa tekijänsä, eikä haittaa vaikka peruskoulukin olisi jäänyt kesken, koska 40+80 tuntia kestävä koulutus on naurettavan helppo.
Vartijaksi kelpaa melkein kuka tahansa 18-67-vuotias, joka pystyy menemään selvin päin töhin ja jonka rikosrekisteri ei estä alalla toimimista. Fyysistä toimintakykyä vaaditaan sen verran, että kykenee seisomaan muutaman tunnin ja suoriutumaan normaaleista arkiaskareista ilman erityisiä apuvälineitä (esim. silmälasit sallitaan, mutta rollaattoria ei).
Vartijoille löytyy töitä joka lähtöön. Suurin osa tehtävistä on sellaisia, joissa puheenlahjoja arvostetaan paljon enemmän kuin kykyä taltuttaa mahdolliset pahantekijät. Myös juroille jököttäjille löytyy kohteita, joissa ei juurikaan joudu kohtaamaan muita ihmisiä.
Tällä palstalla on varmasti paljon pk-seudulla asuvia työttömiä. Voisitteko kertoa, miksi työ vartijana ei kelpaa?
Kommentit (95)
Ratkaisu onkin että aletaan kaikki vartijoiksi ja lähihoitajiksi ja vartioidaan ja lähihoidetaan toinen toisiamme ihan loputtomiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku jo aiemmin sanoi saman syyn kuin minulla; olen pienikokoinen ja hento. Joskus kadulla olen puuttunut lastenväliseen kiusaamiseen ja auktoriteettini oli sitä luokkaa, että minulle lähinnä naurettiin. Eli en minä ajattele, että pitäisi olla voimaa vaan sellaista uskottavuutta.
Ajattelet väärin. Joissain kohteissa vartijalta vaaditaan ns. uskottavuutta, mutta vähintään yhtä monessa on pelkkä etu olla pienikokoinen ja hento nainen - koska millainen mies kävisi heiveröisen naisen kimppuun? Ja ei, mitään henkilökohtaista auktoriteettia ei vaadita läheskään aina, vaan monessa kohteessa pelkkä vartijan tunnusten tuoma auktoriteetti riittää oikein hyvin.
Ahaa, siksikö meillä väkivallanteoissa on tekijänä yleensä mies ja nainen uhrina (tai toinen mies/perheenjäsen)?
Väittäisin, että nakkikioskillakaan päätä ei tulla aukomaan paikan isoimmalle painijalle vaan etsitään joku helpompi matsipariksi.
Monikaan täällä ei tunnu ymmärtävän vartijan työhön liittyviä erityispiirteitä. Kun iso lihaksikas bodari tulee vartijan asussa sanomaan, että nyt on aika poistua, moni mies tuntee tarvetta näyttää: Mitä tuo gorilla oikein kuvittelee olevansa, luuleeko se pärjäävänsä mulle painissa? Mutta kun pieni heiveröinen naisvartija käskee samaa miestä poistumaan, mies voi totella kiltisti, koska kaikki tietää että hän voisi halutessaan vetää naisen helposti solmuun.
Vierailija kirjoitti:
Taas se on nähty, että työttömille on turha puhua järkeä. Eivät ne opi kuin sillä, että otetaan tukiaiset pois.
Koska vartijaksi ryhtyminen ei todellakaan ole kaikista järkevin vaihtoehto kaikille. Fiksumpaa olisi työttömän opetella vaikka koodaariksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku jo aiemmin sanoi saman syyn kuin minulla; olen pienikokoinen ja hento. Joskus kadulla olen puuttunut lastenväliseen kiusaamiseen ja auktoriteettini oli sitä luokkaa, että minulle lähinnä naurettiin. Eli en minä ajattele, että pitäisi olla voimaa vaan sellaista uskottavuutta.
Ajattelet väärin. Joissain kohteissa vartijalta vaaditaan ns. uskottavuutta, mutta vähintään yhtä monessa on pelkkä etu olla pienikokoinen ja hento nainen - koska millainen mies kävisi heiveröisen naisen kimppuun? Ja ei, mitään henkilökohtaista auktoriteettia ei vaadita läheskään aina, vaan monessa kohteessa pelkkä vartijan tunnusten tuoma auktoriteetti riittää oikein hyvin.
Ahaa, siksikö meillä väkivallanteoissa on tekijänä yleensä mies ja nainen uhrina (tai toinen mies/perheenjäsen)?
Väittäisin, että nakkikioskillakaan päätä ei tulla aukomaan paikan isoimmalle painijalle vaan etsitään joku helpompi matsipariksi.
Monikaan täällä ei tunnu ymmärtävän vartijan työhön liittyviä erityispiirteitä. Kun iso lihaksikas bodari tulee vartijan asussa sanomaan, että nyt on aika poistua, moni mies tuntee tarvetta näyttää: Mitä tuo gorilla oikein kuvittelee olevansa, luuleeko se pärjäävänsä mulle painissa? Mutta kun pieni heiveröinen naisvartija käskee samaa miestä poistumaan, mies voi totella kiltisti, koska kaikki tietää että hän voisi halutessaan vetää naisen helposti solmuun.
Ehkä niissä sun videopeleissä, mutta ei tosielämässä. Rattaiden kanssa en meinannut päästä hissiin, kun narkit istui siinä. Varovasti kysyin, että päästäiskö tästä. Ei päästy enkä alkanut korottamaan ääntäni. Väitätkö että vartijan asusta tämä kaikki oli kiinni?!
Olen hakenut jatkuvasti mutta en pääse vartijaksi. Tampereella asun.
Täysin paskapuhetta että kuka tahansa pääsisi vartijaksi, sillä joka paikkaan halutaan vai aikaisempaa kokemusta omaava jota ei tarvitse perehdyttää. Olisin valmis maksamaan onan vartijakorttini ja tekemään eka kuukauden ilmaiseksi mutta mihinkään ei kelpaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua painia vihreden lemmikkien kanssa.
Se taitaa olla enemmän järjestyksenvalvojien hommaa. Vartijat tekevät mm myymälävartiointia, kiinteistövartiointia, aulavartiointia, sairaalavartiointia. Jos on uhka, niin soitetaan paikalle poliisit. Painiminen on vapaaehtoista.
Luuletko asiakkaiden tietävän tuota? Ne näkevät vain univormun ja aloittavat painin.
Lol eivät todellakaan aloita. Ja minäkin olen vartijana toiminut. Tärkein ominaisuus on tosiaankin puhelahjat.
Kauppakeskuksissa nuo liikkuvat kimpassa. Ei paha.
Miksi rollaattori estää vartijana toimimisen, ihan selvää RASISMIA JA SYRJINTÄÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas se on nähty, että työttömille on turha puhua järkeä. Eivät ne opi kuin sillä, että otetaan tukiaiset pois.
Koska vartijaksi ryhtyminen ei todellakaan ole kaikista järkevin vaihtoehto kaikille. Fiksumpaa olisi työttömän opetella vaikka koodaariksi.
Koodareita alkaa olemaan jo liikaa koska tekoäly osaa jo tehdä helpoimmat koodaukset.
Olen ollut jo vartijana. Ei sopinut mulle.
En halua kohdata töissäni mustia, en halua mustia työkavereiksenikaan enää.
Useimmat eivät halua painia muslimien kanssa yötäpäivää, kun mukavempaakin elämänlaatua on tarjolla. Nostan toki hattua niille, jotka vartioivat katuja.
Kolme vankilatuomiota saattaa olla este.
Vanha juttu mutta ihmetelen..
Olen osatyökykyinen 54v. En voi enää tehdä mitään fyysistä työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vartijat työskentelevät myös suurlähetystöissä ja vartioivat valtion kiinteistöissä. Se ei ole pääasiassa mitään spurgujen ja varkaiden kanssa painimista.
Niissäkö on suurin vartijapula? Ei takuulla ole.
Tuo on taas tuota työhakemuskieltä. Luultavasti se riittää oikein hyvin, jos osaa esim. Wordin ja Excelin perusteet ja kykenee oppimaan muitakin ohjelmia, ja puhuu jokseenkin ymmärrettävää englantia ja on valmis opettelemaan työn kannalta tärkeää sanastoa. Jokainen ymmärtää, ettei noilla palkoilla voi vaatia juuri enempää.