Onko asuntokauppa jo romahtanut?
Tavallinen ihminen ei tiedä missä mennään, ellei ole ostamassa tai myymässä. Oletteko te kaupoilla olevat huomanneet mitään? Mietin oman perintömökkini myyntiä kun käyttö on olematonta ja sähköön menee rahaa.
Kommentit (196)
On romahtanut ja kannattaa tarjota alle pyyntihinnan. Moni nimittäin myy, koska 2023 vuosi tulee olemaan karmea.
Seuraan markkinoita jatkuvasti työni puolesta ja hinnat tippuvat jatkuvasti. Myös toteutuneet kaupat ovat alle pyynnin. Poikkeuksellisia aikoja.
Meidän taloyhtiössä on just myyty 2 kolmioo.
Olivat saaneet mitä pyysivät, ei tingitty.
Etsimme parhaillaan kotia Länsi-Suomessa. Moni kiinnostava kohde on tiputtanut hintoja, varsinkin sähkölämmitteiset. Silti nyt emme uskalla tehdä vielä siirtoja vaikka olemmekin hyvätuloisia, jännittää nimittäin tuo korkotason nousu jonka on povattu nousevan ensi kesään saakka ainakin.
Tänään oli analyysiä asiasta Yle Puheella pörssipäivässä. Löytynee Areenasta.
Olen seurannut 6 vuotta kotikuntani markkinoita. (kyttään tulisikohan yksi talo myyntiin. :D) Normaalisti taloja on ollut myynnissä noin 20kpl ja mitään ns pitkän myyntiajan kohteita ei ole ollut kuin pari. Mutta nyt myynnissä on jo jonkun aikaa ollut lähes 80kpl, eikä mikään liiku mihinkään suuntaan.
Oon huomannut muutoksen. Suurin osa myyntiin tulevista on omakotitaloja tai rivareita sähkölämmityksellä. Ennen asuntoja tuli myyntiin alku viikosta tiettyihin kellonaikoihin ja sitten joskus myös torstaisin - viikonloput oli hiljaisia. Nyt asuntoja tulee myyntiin iltamyöhällä (etuoveen, oikotiehen) ja viikonloppuisin. Tähän asti on joutunut varaamaan yksityisnäyttöjä ja julkisia on ollut todella vähän. Nyt viimeisen kahden viikon aikana on alattu mainostamaan julkisia näyttöjä monissa kohteissa. Niiden määrä on selkeästi lisääntynyt.
Sähkölämmitteiset isot omakotitalot jäävät kyllä nyt myyjien käsiin ilman merkittävää hinta-alennusta
YIT:n uudet asunnot Helsingin Sompasaaren päädyssä on kaikki varattu 12 tonnin neliöhinnalla.
Myyjät eivät suostu pudottamaan hintapyyntöjään, joten ei
Jos Venäjä räjäyttää vaikkapa vain pienehkön taktisen ydinaseen Ukrainassa, niin asuntohinnat laskee täällä heti 25-30%, koska itäraja on lähellä. Tämän syyn takia kauppa ei nyt vaan käy, jolleivat myyjät sitten jousta tarpeeksi pyyntihinnoissaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos Venäjä räjäyttää vaikkapa vain pienehkön taktisen ydinaseen Ukrainassa, niin asuntohinnat laskee täällä heti 25-30%, koska itäraja on lähellä. Tämän syyn takia kauppa ei nyt vaan käy, jolleivat myyjät sitten jousta tarpeeksi pyyntihinnoissaan.
Ei Suomen asuntomarkkinat ole riippuvaisia Venäjän ja Ukrainan sodasta kuin välillisesti, mutta toki ydinaseen käyttö lamauttaisi kauppaa täälläkin entisestään.
Minulla on hakuvahti. Koronakesänä 2020 myytävien määrä omalla tietyllä kriteeristölläni oli 1300 asuntoa. Tämä oli hyvin alhainen. Nyt täysin sama haku ja myynnissä 3600 asuntoa. Eli kyllä on ainakin markkinat elpyneet koronasta jos ei ihan kupla kuitenkaan. Euribor on kuitenkin nyt 2,3 ja tähän marginaali päälle niin ollaan äkkiä kolmessa prosentissa. Tämä tekee 100 000e asunnossa 3000euroa vuodessa taivaaan tuuliin. Kyllähän tämä alkaa kohta markkinoilla näkymään, uskoisin.
Vierailija kirjoitti:
Olen seurannut 6 vuotta kotikuntani markkinoita. (kyttään tulisikohan yksi talo myyntiin. :D)
Jos noin kauheasti havittelet jotain taloa, kannattaa ottaa itse yhteyttä. Se voidaan myydä ilman ilmoituksiakin kiinnostuneille, etkä varmasti halua huomata, että joku toinen onnistui nappaamaan sen nenäsi edestä tuolla tavalla.
Olen laittanut muutaman tarjouksen 25% pyyntihinnasta. Vastatarjoukset ovat olleet n. 45% alennus pyyntihintaan, mutta vielä turhan kalliita itselle. Odotellaan vielä muutaman kuukausi...
Viimeisiä hetkiä myydä jos meinaa vielä saada asunnollaan korona ylihinnan.
Kysytkin edes? lupamäärissäkin on karmea lasku uudistuotannossa. Kohta saa duunarit etsiä uutta työtä.
Ostin juuri 27 neliöisen kerrostaloasunnon Hesasta hintaan 480 000€; Nyt vain odotan hinnanousua uusmyyntiä varten kunhan olen asunut siinä ensin tarvittavan ajan.
Omalla paikkakunnallani pullahtee nyt asuntoja myyntiin kuin sieniä sateella ja hinpapyynnöissäkin on näkyvissä hieman joustoa alaspäin.
Kysymyksenasettelu on provosoiva.
Ei asuntokaupasta voi puhua yhteismitallisena. On asuntoja, taloja ja mökkejä. On Ullanlinna, Sastamala, Kuusamo ja Jakomäki.