Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko asuntokauppa jo romahtanut?

Vierailija
30.08.2022 |

Tavallinen ihminen ei tiedä missä mennään, ellei ole ostamassa tai myymässä. Oletteko te kaupoilla olevat huomanneet mitään? Mietin oman perintömökkini myyntiä kun käyttö on olematonta ja sähköön menee rahaa.

Kommentit (196)

Vierailija
181/196 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoista. Itselläni on kohde tiedossa ja lainalupaus 200.000 eurolle. Omaa rahaa tosin 150.000, vaikuttaisiko se sitten? En kylläkään ole vielä päättänyt että teenkö tarjousta.

75 % omarahoitusosuus on melko epänormaalia.

Minulla on 10 % omarahoitusosuus (ei asp) koossa, mutta pankki ei kelpuuta kohdetta vakuudeksi. Pitäisi saada lisävakuuksia (joita ei ole), joten omalta osaltani kaupanteko tyssäsi tähän. Nettilaskurin mukaan olisin oikeutettu 210 000 euron lainaan, mutta käytännössä en saa mitään.

Finanssikriisiä odotellessa.

Ei ole 75 prosentin omarahoitus vaan noin 40. Kohde 350.000 ja siitä omaa rahaa 150.000. Mutta ehkä pankeissa on eroja?

Vierailija
182/196 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hidasta, suorastaan olematonta on tällä hetkellä asuntokauppa. Hinnat alhalla, mutta kukaan ei osta. Olen seurannut kehitystä joka päivä 6kk:n ajan. Hinnat tulevat laskemaan vielä ainakin ensi kevääseen asti. Sitten saattaa tulla muutos parempaan jos sotatilanne helpottuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/196 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on asunto myynnissä, mutta ihmettelen miten kuvitellaan jähmettyneen tilanteen laskevan hintoja. Itse en laske hintaa vaan pistän mieluummin asunnon vuokralle, jos se ei mene kaupaksi. Asunnoissa kun on aina tuo mahdollisuus sivutuottoihin.

Vierailija
184/196 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minulla on asunto myynnissä, mutta ihmettelen miten kuvitellaan jähmettyneen tilanteen laskevan hintoja. Itse en laske hintaa vaan pistän mieluummin asunnon vuokralle, jos se ei mene kaupaksi. Asunnoissa kun on aina tuo mahdollisuus sivutuottoihin.

Tämäkään ei auta, jos asunnossa on sähkölämmitys.

Vierailija
185/196 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu asunnon sijainnista ja kunnosta, lämmitysmuodosta jne. Naapuri myi juuri asuntonsa alta viilossa, hyvällä myyntihinnalla.

Ei tainnu olla kovin hyvä myyntihinta myyjälle, jos viikossa meni

Oli hyvä hinta. 10v sitten ostohinta 40 000 vähemmän. Sama myyntihinta kuin samankokoisesta asunnosta tästä taloyhtiöstä puoli vuotta sitten. Koska: hyvä sijainti, kaukolämpö, oma tontti, pieni perheasunto, asunnon ikä kohtuullinen, iso kaupunki

Vierailija
186/196 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkään ei auta, jos asunnossa on sähkölämmitys.

Ei ole sähkölämmitys tässä asunnossa.

Vierailija
187/196 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksettiin "korona-asuntohuumassa" 5-10 tuhatta euroa liikaa asunnostamme. Se ärsytti, kun tiesin, että kyseessä oli myyjien "yliote", ja itse olisin hinnoitellut asunnon toisin. Ei tosin maksettu kokonaista, naurettavan korkeaa pyyntihintaa, vaan saimme sen onneksi neuvoteltua alas. 

Nyt meidän alueella on palanneet asuntojen hinnat siihen, jolla tavoin olisin ne itsekin tuolloin ostaessa hinnoitellut. Eli huomaan olleeni arviossani oikeassa, ja tuo "koronalisä" oli ihan ilmaa.

Kuitenkin, kun lasken kuinka paljon olisimme maksaneet vuokrina, jos olisimme ventanneet tätä koronahuuman loppua, niin silti säästimme rahaa, kun ostimme kämpän tuolloin. Tosin vain jonkun pari tonnia. 

Mutta on se totta, että vuokralla maksaa toisen kämppää, omistajana omaansa. Kannattaa miettiä kuitenkin tarkkaan, ennen kuin lähtee kaupoille. Itse tein tietoisesti "vähän tyhmät" kaupat, kun en enää jaksanut kärvistellä pienessä vuokrakämpässä. Mutta silti säästin ostamalla hienoiseen ylihintaan versus odottamalla jotakin "romahdusta".

Vierailija
188/196 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on romahtanut. Lama tulossa, nauttikaa :)

Vierailija
189/196 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kerrotaloasunto järvinäkymillä tuskin hinta laskee. Asunto Treella, 4 km keskustaan ja Pirkkalan palvelut vieressä.

Vierailija
190/196 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla kerrotaloasunto järvinäkymillä tuskin hinta laskee. Asunto Treella, 4 km keskustaan ja Pirkkalan palvelut vieressä.

Eiköhän se siitä tipahda noin 10%, jos siis meinaat myydä. Mutta älä myy, niin eihän se siitä mihinkään tipu.

Vierailija
191/196 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähkölämmitteiset isot omakotitalot jäävät kyllä nyt myyjien käsiin ilman merkittävää hinta-alennusta

No äkkiäkös sellaiseen takan laittaa halutessaan? Ei kai kukaan omaisuuttaan lähde millään alella myymään muutaman kk takia?

Maatamme odottaa syvä sukellus.

Vierailija
192/196 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. 40%.

Vierailija
193/196 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika on

Vierailija
194/196 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei heru lainaa sähkölämmitteisiin taloihin, vaikka ostohaluja olisi.

Lainalaskurin mukaan pitäisi saada 150 000 euroa per nuppi, mutta pankki myöntää 0 € per nuppi vaikka kohde tiedossa.

Mikään pankki ei myönnä lainaa 70 000 e pikkurintsikkaan, omarahoitusosuus 25 000 e. Ketuttaa, pakko jäädä vuokralle.

Vierailija
195/196 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingin kantakaupungissa perheasunnot 3 - 4 huonetta menevät kuin kuumille kiville kuten aina ennenkin. 

Helsingin niemen, keskustan pienetkin asunnot menevät kaupaksi.

Kallion nopeasti melkein keskustan hintatasoon nousseet huonokuntoiset yksiöt eivät mene, vaan putoavat niille kuuluvalle tasolle.

On joitain alueita joilla ihmiset haluat asua, niiden alueiden asuntojen arvo säilyy.

Meillä on 4 huonetta ja mahtuisimme 3 huoneeseenkin.

Meidän tuttu on välittäjä ja säännöllisesti sanoo nyt olisi hyvä ostaja.

Nähtiin välittäjä n kk sitten, pääsiäisenä.

Sanoi nyt ei kukaan osta meidän asunnon kokoista asuntoa.

Onneksi ei tarvi myydäkään

Vierailija
196/196 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankit ei voi kohta lainata rahaa vaikka haluaisivat kun lainojen vakuutena olevien asuntojen hinta romahtaa. Tuleeko tästä samanlainen lama kuin 90-luvulla?

Hyvin todennäköistä. Eikä sitä lainaa saa enää nollakorko ajan verran. Eli moni joka meinaa myydä, niin joutuu kyllä hintojaan tiputtamaan tai sit pitää käydä hyvä tuuri ostajan kanssa. Omakin lainalupaus määrä tippunut 30%... se on jo paljon :)

Laman aikana moni menetti työnsä ja siksi ihmiset eivät voineet maksaa lainojaan.

Siksi pankit vaativat isompia vakuuksia

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi