Miksi olet, sähkölämmittäjä, silleen että EVVK jos ensi talvena rahaa menee 900€/kk sähköön vs aiempi 300€?
Kommentit (172)
sitten valitetaan ettei rahat riitä kirjoitti:
Mutku pitää saada tilata aikakausilehtiä ja digitaalisia palveluita ja polttaa tupakkaa, ja ostaa ruokaa koiralle ja kissalle ja pitää olla kaksi autoa ja pitää maksaa henkivakuutusta ja ym muuta vakuutusta ja salikortti ja..
No salikorttiin en tuhlaa, ruokaa ostan vain koiralle ja autojakin on vain yksi, kun olen yh. Vastaavasti kyllä sitten käytän tupakan lisäksi alkoholia. Kelpaako se turhaksi menoeräksi? Sähkölaskuun kyllä riittää kuitenkin rahaa, laitetaan nyt toistaiseksi vähän vähemmän säästöön kuukausittain. Enkä oikein jaksaisi valittaakaan asiasta, onko pakko?
Otsikossa lukee myös sana jos. Sitten ei tietenkään mene, jos soppari on esim. kesään 2023.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mutta hyvähän se on, että elätte köyhemmin joka kuukausi, kuin palkkanne antaisi myöten, niin ette nyt joudukaan pulaan. En tiennytkään, aina oppii uutta.
Ap
Elää köyhemmin? Mä elän ihan niin kuin haluan, en vain halua kaikkia suoratoistopalveluja samaan aikaan, tekoripsiä tai paperista hesaria aamupalapöytääni.... Valintoja. Maksan siitä mistä koen minulle olevan iloa, kuten sähköstä jolla torppa pysyy lämpimänä ja suihkusta tulee lämmintä vettä.
Koska lämmityksestä on pakko maksaa. Mitä rutinat auttaa? Se maksaa sen minkä maksaa.
Tilanne ei kuitenkaan ole pysyvä, tämä talvi, ensi keväänä pitäisi jo helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne jotkut ymmärrä. Itse kaadan piimää päälleni, ripottelen tuhkaa ylleni ja ulisen kuin susi.
Kyllä luulisi ketä tahansa ahdistavan, vai ettekö muka ole mitoittaneet elämäänne palkkanne mukaan?
Jos tarkoitat "elämän mitoittamisella palkan mukaan" sitä että kaikki menee mitä tulee, niin en todellakaan. Olen jo vuosia laittanut palkastani useita satasia kuukaudessa säästöön. En siis tuhlannut kaikkea. Joten tämä kustannusten nousu ei vaikuta muuten kuin että pystyn säästämään vähemmän kuin ennen. Totta kai se ärsyttää mutta luotan että tilanne paranee taas jossain vaiheessa ja sitten pystyn säästämään enemmän.
Mitä ihmettä varten säästät? Mihin laitat siis säästämäsi rahat? Tilille? Vai johonkin rahastoon? Nyt voi tulla 15:kin vuotta nollakasvun aikaa pörssiin ym.
ApOlen eri, itse säästii mahdollisuuteen tehdä osa-aikaista työtä. Tili(korot ei ole aina olleet alhaisia), rahastot, osakkeet, jne. Nyt teen töitä noin puolet vuodesta, olen espanjassa 3-4 kuukautta ja muun ajan lomailen täällä suomessa.
Millä alalla voi tehdä töitä aina 1/2 vuodesta? Oletko yrittäjä? Vai teetkö aina uuden työsopimuksen? Lomailisin itse mielellään aina kesän, mutta jos on työsopimus voimassa, kesällä just ei saa omalla alallani omaa lomaa :(
Teen kyllä 30h viikossa, mutta sekin on liikaa.
ApHoitoala, vuokrafirma.
Wau, siistiä. Minunkin alallani voisi mennä vuokrafirmalle ja olen harkinnutkin, mutta nekin on nihkeinä just kesästä.
Sama se on hoitoalalla ja siksi pystyykin neuvottelemaan sijaisuuksista paremman palkan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta hyvähän se on, että elätte köyhemmin joka kuukausi, kuin palkkanne antaisi myöten, niin ette nyt joudukaan pulaan. En tiennytkään, aina oppii uutta.
ApElää köyhemmin? Mä elän ihan niin kuin haluan, en vain halua kaikkia suoratoistopalveluja samaan aikaan, tekoripsiä tai paperista hesaria aamupalapöytääni.... Valintoja. Maksan siitä mistä koen minulle olevan iloa, kuten sähköstä jolla torppa pysyy lämpimänä ja suihkusta tulee lämmintä vettä.
No jos on joka kk vaikka 500€ vähemmän rahaa käytössä, kuin säästämättä olisi, onhan se köyhempää elämää. Huomaa komparatiivi: köyhempää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApElää köyhemmin? Mä elän ihan niin kuin haluan, en vain halua kaikkia suoratoistopalveluja samaan aikaan, tekoripsiä tai paperista hesaria aamupalapöytääni.... Valintoja. Maksan siitä mistä koen minulle olevan iloa, kuten sähköstä jolla torppa pysyy lämpimänä ja suihkusta tulee lämmintä vettä.
Joo, mutta normaali sähkön hinta on siinä 14 snt/kWh siirtoineen ja veroineen, jopa alempi, EI 35snt.
Ap
Sähkö KUULUU saada noin 14 sentillä per kilowattitunti, vain rahan arvoa tajuamaton ääliö on silleen, että maksan samasta p*skasta ilolla 35 snt/kWh SAAMATTA YHTÄÄN ENEMPÄÄ KUIN ENNEN.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
toisilla tuo mainitsemasi 600e nousu ei vaikuta he vain laittavat hieman pienemmän summan sivuun palkastaan
moni ei ole valinnut sitä lämmitystään, on vain päätynyt taloon joka lämmitettään sähköllä, öljyllä, puulla tai jotain
Niin sivuun miksi? En tajua.
Ap
No säästöön, tavalla tai toisella. Tajuatko nyt?
Millainen ääliö va m m a - aivo on että kiva maksaa sähköstä, koska tarviin sitä , tajuatko pelle, ettet saa enempää maksamalla parempaa sähköä, kuin viime talvena?
Totta kai Ukrainan sotaa pitää tukea ja sen takia olen todellakin valmis kärsimään, mutta tässä sähkön hinnanmuodostuksessahan ei ole kyse siitä.
Ap
Turha ottaa stressiä. Maksaa minkä maksaa, sille ei voi nyt mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sulla voi olla iloa h*lv e t in v a m m a-aivo siitä, että saamasi sähkö ei ole millään tavalla parempaa, kuin aiemin? Tai et saa mitään ENEMMÄN maksamalla 900€:n sähkölaskun vs 300€:n sähkölaskun?
Oikea taloustaidoton in yr face
Vierailija kirjoitti:
Millainen ääliö va m m a - aivo on että kiva maksaa sähköstä, koska tarviin sitä , tajuatko pelle, ettet saa enempää maksamalla parempaa sähköä, kuin viime talvena?
Totta kai Ukrainan sotaa pitää tukea ja sen takia olen todellakin valmis kärsimään, mutta tässä sähkön hinnanmuodostuksessahan ei ole kyse siitä.
Ap
Taitaa olla vamma siellä päässä, kun tuollaiset pultit pitää ottaa asiasta, jolle ei voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne jotkut ymmärrä. Itse kaadan piimää päälleni, ripottelen tuhkaa ylleni ja ulisen kuin susi.
Kyllä luulisi ketä tahansa ahdistavan, vai ettekö muka ole mitoittaneet elämäänne palkkanne mukaan?
Jos tarkoitat "elämän mitoittamisella palkan mukaan" sitä että kaikki menee mitä tulee, niin en todellakaan. Olen jo vuosia laittanut palkastani useita satasia kuukaudessa säästöön. En siis tuhlannut kaikkea. Joten tämä kustannusten nousu ei vaikuta muuten kuin että pystyn säästämään vähemmän kuin ennen. Totta kai se ärsyttää mutta luotan että tilanne paranee taas jossain vaiheessa ja sitten pystyn säästämään enemmän.
Sä ja sun orjantappurakruunusi.
Pian teloitetaan öljyllä ja puulla lämmittäjät, kaukolämpö hilataan hintoinensa ylös koska kustannusten nousu, aurinkoverolla ruoskitaan ylpeitä paneloinnin omistajia ja ei ole oikein että hengittäminenkään on ilmaista.
Äylästele yhdelle ryhmälle, pian on sinunkin vuorosi tanssia kun valtion taholta ammutaan jalkoihin. Vievät pirut sun säästöt jos eivät muuta keksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä olet saanut päähäsi että kaikilta menee tuo summa?
Sähkölämmittäjiltä menee. Se lukee otsikossa, että sähkölämmittäjä.
Ap
Ei mene kaikilta sähkölämmittäjiltä. Osa on voinut tehdä energiaremonttia taloonsa, kuten me, jotka asennutimme ilmalämpöpumpun. Lisäksi puita on nyt enemmän kuin aikaisemmin. Jos sähkölasku on kalliimpi, niin sitten se vähennetään muusta kulutuksesta, esim. jätetään väliin syysloman kylpyläreissu, ei käydä teatterissa, eikä ravintoloissa syömässä.
Vierailija kirjoitti:
Turha ottaa stressiä. Maksaa minkä maksaa, sille ei voi nyt mitään.
Niin, ilmeisesti jos rahan arvo ei kiinnosta. Lammas. Sähkön hinnan nousu on mielestäni törkeää ja valtion pitäisi määrätä että pois sähköpörssistä jne. Ennemmin PULA, kuin korkeat hinnat. Itse pärjäisin hyvin osan ajasta, mitä nyt on suunniteltu, niin moninkertaisesti, ilman sähköä hetkittäin.
Ap
Myös korot nousevat, oli kirjoitus lehdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä olet saanut päähäsi että kaikilta menee tuo summa?
ApEi mene kaikilta sähkölämmittäjiltä. Osa on voinut tehdä energiaremonttia taloonsa, kuten me, jotka asennutimme ilmalämpöpumpun. Lisäksi puita on nyt enemmän kuin aikaisemmin. Jos sähkölasku on kalliimpi, niin sitten se vähennetään muusta kulutuksesta, esim. jätetään väliin syysloman kylpyläreissu, ei käydä teatterissa, eikä ravintoloissa syömässä.
Ja tää on susta ihan ok, lammas? Minusta ei ole, vaikken ole kissanristiäisissä juossutkaan. On typerää maksaa sähköstä yhtiöille, jotka edelleen tuottavat sen samaan hintaan, kuin ennenkin ja kyse on välttämättömyyshyödykkeestä Suomessa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApTaitaa olla vamma siellä päässä, kun tuollaiset pultit pitää ottaa asiasta, jolle ei voi mitään.
Itse olet vammainen lammas, just älykkäät sanovat, että tämä ei käy, emme maksa.
Ap
Ap